Jump to content

Pre made/built coils


RickLena

Recommended Posts

Hoi Iedereen,

Ik heb vandaag, om eens te proberen, een Dead Rabbit RDA aangeschaft, puur om het verschil tussen een reguliere sub-ohm tank en een RDA te testen.
Ik heb verder geen ervaring met het bouwen van coils en wil voordat ik me hierin ga verdiepen pre made/built coils bestellen.
Ik zie ook zoveel verschillende opties dat ik van gekkigheid niet weet waar ik moet beginnen.  Ik weet alleen niet waar ik op moet letten en welke ik het beste zou kunnen kiezen, HELLUP!!

Groetjes, Rick

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, TheRich said:

Als je het snel wil hebben: https://www.zwoofs.nl/pre-made-exotische-kanthal-coils-48-stuks/

 

Als je in china wil bestellen en wa langer wil wachten: https://www.fasttech.com/products/3033/10043349/9308200


Maar wat is nou het verschil tussen al die coils? Ik zie dat dit beide setjes zijn van meerdere soorten en impedanties. Ik ben echt uit op smaak, maar met een lekker flinke damp(hoeft niet HUGE te zijn). Is er dan wellicht een specifieke keuze die ik kan maken of denk je juist dat het uitproberen van meerdere soorten een beter idee is?

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, RickLena said:


Maar wat is nou het verschil tussen al die coils? Ik zie dat dit beide setjes zijn van meerdere soorten en impedanties. Ik ben echt uit op smaak, maar met een lekker flinke damp(hoeft niet HUGE te zijn). Is er dan wellicht een specifieke keuze die ik kan maken of denk je juist dat het uitproberen van meerdere soorten een beter idee is?

Smaak is heel persoonsgebonden en met deze sets kan je zelf uitzoeken wat je fijn vindt. Dat kan ik niet voor je bepalen, ligt ook deels aan je dampstijl. En dan bedoel ik niet DL of MTL, maar binnen die twee hoofdgroepen kan je ook nog verschillen hebben. En je leert ook gelijk wat verschillende types coils doen in jouw specifieke RDA of RTA en wat dat doet met smaak, dampontwikkeling, enz..

Edited by TheRich
Link to comment
Share on other sites

Helemaal gelijk, ik heb nu maar een setje besteld bij fasttech om de verschillen tussen de coils te ervaren. Nu wachten tot het is geleverd, ook de RDA die ik ook buiten Nederland om gekocht heb en dus nog wel een weekje of 2/3 zal duren voordat ik hem binnen heb.

Thanks voor je advies!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kanthal heeft een langere ramp-up dan ni80 draad. Ik heb heel lang kanthal gebruikt en durfde nooit ni80 te gebruiken omdat ik dacht dat dit gevaarlijk was (stoffen die vrij komen). Ik had me vergist in de materie. Damp nu al bijna een jaar alleen nog maar ni80 draad. Voordelen van ni80 is dat het heel snel warm wordt waardoor je ook niet al te warme damp krijgt. Kanthal lurk je veel langer aan je rda omdat deze op gang moet komen. En dus zal je ook korter met batterijen doen. Persoonlijk vind ik de smaak ook beter bij ni80. Maar dit komt door snellere ramp-up, warmte ect. 

 

Dan heb je dus het draad soort. Dan kun je kiezen voor enkel draad dat je om een diameter draait, wat je we micro coil noemt. Heb je enkele draad met daaromheen een wat dunnere draad, dan spreek je van een Clapton. 2 of drie draden naast elkaar met dunnere draad omheen praat je over een trippel core Clapton en ga zo maar door. Je hebt vele exotische coils die persoonlijk bij iedereen past. Ik damp enkel nog triple core Clapton in verschillende dikte soorten draad. Hoe dikker het draad hoe hoger je in de wattage moet. Hoe dunner hoe lager je in wattage kunt. Om een voorbeeld te noemen. 

 

In mijn rda's damp ik 3x28ga ni80 met 42ga ni80 buitendraad. 6 wikkelingen om een 3mm diameter kom je ergens uit op 0.45 ohm. Wat ik lekker vind dampen op 45/50 watt. 

 

In mijn MTL rda's heb ik 3x34ga met 42ga ni80 wat ik vaak ergens bij de 0.70ohm uit kom en damp op 30 watt. 

 

Dit is heel theoretische en niet van toepassing voor jou. Maar het is even om je de verschillen te laten zien zodat je er een beeld bij hebt. Dat was tenslotte je vraag ook volgens mij. Succes met bouwen! 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Even een vraagje over prebuild coils: ik heb bij Gearbest wat coils besteld maar volgens mij kloppen die ohm-waarden op de verpakking niet.

 

Ik heb bijv Ni80 26x2*38 3mm 6 wraps fused clapton coils binnen, op de verpakking staat 0,25 ohm, maar wire wizzard zegt 0.358 ohm. Best wel groot verschil, hoe kan dat nou?

Link to comment
Share on other sites

Klopt het aantal wikkelingen precies ? En vooral ook de doorsnee ? 2,5 of 3,5 mm maakt een wereld van verschil natuurlijk.  Het zijn lage weerstanden, en de pootjes een kwart of halve slag moeten draaien om in je deck te passen kan al een aardig verschil maken. 

Ik zou ook niet in Wire Wizard kijken, maar gewoon meten wat je mod inleest. Dan weet je zeker dat die waarde klopt. 

 

Pin je er ook niet te veel op vast ; draad van NiChrome of SS heeft dan wel een vele lagere weerstand, maar wordt ook zo veel sneller warm, dat je het toch op een relatief lager wattage kunt dampen. 

Link to comment
Share on other sites

Heb hier geen 'meetapparatuur' maar ben vrij zeker dat het 3 mm is, heb best veel coils zelf gedraaid. Hier een foto van de doosjes, bovenste drie kloppen allemaal niet. De 2 core scheelt dus veel, de 3core weinig en de 4core weer best veel (wire wizzard zegt 0,17). De SS316 klopt precies met WW. 

 

Het maakt me niet superveel uit ofzo, even kijken wat de mod aangeeft vanavond. Maar vroeg me af of er misschien diverse soorten Ni80 zijn? Lijkt me niet

coils.jpg

Link to comment
Share on other sites

Even een vraagje over prebuild coils: ik heb bij Gearbest wat coils besteld maar volgens mij kloppen die ohm-waarden op de verpakking niet.
 
Ik heb bijv Ni80 26x2*38 3mm 6 wraps fused clapton coils binnen, op de verpakking staat 0,25 ohm, maar wire wizzard zegt 0.358 ohm. Best wel groot verschil, hoe kan dat nou?
Heb net je coils berekend Maar dan met ni90, dan klopt de 0.25 wel, met ni80 is het inderdaad 0.36, ben benieuwd wat je mod ervan vind.

[emoji946]️[emoji946]️[emoji946]️[emoji946]️[emoji946]️

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Oomkobus said:

Heb net je coils berekend Maar dan met ni90, dan klopt de 0.25 wel, met ni80 is het inderdaad 0.36, ben benieuwd wat je mod ervan vind.

emoji946.pngemoji946.pngemoji946.pngemoji946.pngemoji946.png
 

Komt in de Troll rta dual coil op 0.19 uit, klopt wel ongeveer met de wire wizzard dan. Vaag

Link to comment
Share on other sites

On 12-6-2018 at 23:14, Jayjay said:

Kanthal heeft een langere ramp-up dan ni80 draad. Ik heb heel lang kanthal gebruikt en durfde nooit ni80 te gebruiken omdat ik dacht dat dit gevaarlijk was (stoffen die vrij komen). Ik had me vergist in de materie. Damp nu al bijna een jaar alleen nog maar ni80 draad. Voordelen van ni80 is dat het heel snel warm wordt waardoor je ook niet al te warme damp krijgt. Kanthal lurk je veel langer aan je rda omdat deze op gang moet komen. En dus zal je ook korter met batterijen doen. Persoonlijk vind ik de smaak ook beter bij ni80. Maar dit komt door snellere ramp-up, warmte ect. 

 

Dan heb je dus het draad soort. Dan kun je kiezen voor enkel draad dat je om een diameter draait, wat je we micro coil noemt. Heb je enkele draad met daaromheen een wat dunnere draad, dan spreek je van een Clapton. 2 of drie draden naast elkaar met dunnere draad omheen praat je over een trippel core Clapton en ga zo maar door. Je hebt vele exotische coils die persoonlijk bij iedereen past. Ik damp enkel nog triple core Clapton in verschillende dikte soorten draad. Hoe dikker het draad hoe hoger je in de wattage moet. Hoe dunner hoe lager je in wattage kunt. Om een voorbeeld te noemen. 

 

In mijn rda's damp ik 3x28ga ni80 met 42ga ni80 buitendraad. 6 wikkelingen om een 3mm diameter kom je ergens uit op 0.45 ohm. Wat ik lekker vind dampen op 45/50 watt. 

 

In mijn MTL rda's heb ik 3x34ga met 42ga ni80 wat ik vaak ergens bij de 0.70ohm uit kom en damp op 30 watt. 

 

Dit is heel theoretische en niet van toepassing voor jou. Maar het is even om je de verschillen te laten zien zodat je er een beeld bij hebt. Dat was tenslotte je vraag ook volgens mij. Succes met bouwen! 


Ik heb nu kanthal gehaald inderdaad, maar zal nog een setje met ni80 bestellen om ook dat verschil te proberen. Ik had hetzelfde idee als jou in het begin, dus heb ook wellicht eenzelfde "fout" gemaakt. Bedankt voor je tip!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nou, mijn coil setje is binnen en mijn Dead Rabbit RDA ook. Gisteren gezellig op een vape avondje in Helmond geweest en heb gelijk wat hulp gekregen bij het bouwen van mijn eerste RDA.
En..... Ik moet zeggen dat ik helemaal overstag ben zeg, wat een smaak verschil en wat een productie geeft dat ding.
Heb fused clapton coils als eerste geprobeerd en kwam met de bouw op 0.11 ohm weerstand uit. Uiteindelijk mijn mod op 135 watt gezet en wat een resultaat zeg. Al moet ik zeggen dat het voor mijn doen iets te veel damp was. Dus ik ga deze week maar eens opnieuw bouwen en ervoor zorgen dat de productie iets minder is en wellicht de smaak nog beter zal worden.


Heb zojuist een Vandy Vape Kylin besteld omdat gisteren de jongen die mij hielp met bouwen deze ook had en daar was ik al helemaal onder de indruk van. Dus als die binnen is ga ik wederom bouwen, bouwen en nogmaals bouwen. Zo dom dat ik hier nooit eerder aan heb gedacht, echt een veel betere damp ervaring dan een standaard tank, al ben ik ook nog steeds wel onder de indruk van mijn crown 3.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Kanthal heeft een langere ramp-up dan ni80 draad. Ik heb heel lang kanthal gebruikt en durfde nooit ni80 te gebruiken omdat ik dacht dat dit gevaarlijk was (stoffen die vrij komen). Ik had me vergist in de materie. Damp nu al bijna een jaar alleen nog maar ni80 draad. Voordelen van ni80 is dat het heel snel warm wordt waardoor je ook niet al te warme damp krijgt. Kanthal lurk je veel langer aan je rda omdat deze op gang moet komen. En dus zal je ook korter met batterijen doen. Persoonlijk vind ik de smaak ook beter bij ni80. Maar dit komt door snellere ramp-up, warmte ect. 

 

Dan heb je dus het draad soort. Dan kun je kiezen voor enkel draad dat je om een diameter draait, wat je we micro coil noemt. Heb je enkele draad met daaromheen een wat dunnere draad, dan spreek je van een Clapton. 2 of drie draden naast elkaar met dunnere draad omheen praat je over een trippel core Clapton en ga zo maar door. Je hebt vele exotische coils die persoonlijk bij iedereen past. Ik damp enkel nog triple core Clapton in verschillende dikte soorten draad. Hoe dikker het draad hoe hoger je in de wattage moet. Hoe dunner hoe lager je in wattage kunt. Om een voorbeeld te noemen. 

 

In mijn rda's damp ik 3x28ga ni80 met 42ga ni80 buitendraad. 6 wikkelingen om een 3mm diameter kom je ergens uit op 0.45 ohm. Wat ik lekker vind dampen op 45/50 watt. 

 

In mijn MTL rda's heb ik 3x34ga met 42ga ni80 wat ik vaak ergens bij de 0.70ohm uit kom en damp op 30 watt. 

 

Dit is heel theoretische en niet van toepassing voor jou. Maar het is even om je de verschillen te laten zien zodat je er een beeld bij hebt. Dat was tenslotte je vraag ook volgens mij. Succes met bouwen! 

Goede uitleg. Ik vind het zo vaag dat de binnen diameter er bijna nooit bij staat.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Eclecticon said:

Goede uitleg. Ik vind het zo vaag dat de binnen diameter er bijna nooit bij staat.

 

Klopt maar kun je zelf makkelijk testen door een coil jig bijvoorbeeld. Steek je elke keer het buisje in totdat deze klemt. Zo weet je de binnen diameter. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 12-6-2018 at 23:14, Jayjay said:

 

 

In mijn rda's damp ik 3x28ga ni80 met 42ga ni80 buitendraad. 6 wikkelingen om een 3mm diameter kom je ergens uit op 0.45 ohm. Wat ik lekker vind dampen op 45/50 watt. 

 

In mijn MTL rda's heb ik 3x34ga met 42ga ni80 wat ik vaak ergens bij de 0.70ohm uit kom en damp op 30 watt. 

 

 

Maak jij deze zelf @Jayjay ?? Dunste dat ik als buitendraad heb kunnen vinden tot nu toe is 40ga, mocht je ze pre-build kopen mag ik dan een linkje van je ??  Thnx in advance !

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Samoerai said:

 

Maak jij deze zelf @Jayjay ?? Dunste dat ik als buitendraad heb kunnen vinden tot nu toe is 40ga, mocht je ze pre-build kopen mag ik dan een linkje van je ??  Thnx in advance !

Nope maak ze zelf. Toen crazywire met de 42ga aankwam zetten dacht ik dit moet ik proberen. Of het meerwaarde heeft kan ik moeilijk beoordelen. Het is wel lastig om ermee te werken. 40 is al moeilijk laat staan 42. Daar moet je echt een loepje bij op om de draad te volgen. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 30-10-2018 at 07:02, Jayjay said:

Nope maak ze zelf. Toen crazywire met de 42ga aankwam zetten dacht ik dit moet ik proberen. Of het meerwaarde heeft kan ik moeilijk beoordelen. Het is wel lastig om ermee te werken. 40 is al moeilijk laat staan 42. Daar moet je echt een loepje bij op om de draad te volgen. 

heel juist daarom gestopt met de 42 zelf met leesbrilleke was moeilijk

nu gewoon 38 of 40ga dat is te doen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...