Jump to content
DutchMrD

Eerste mech ervaring

Recommended Posts

Just now, Eelco said:

Als je meer dan 10 Ampère trekt loont het inderdaad de moeite om uit te gaan van een voltageverlies van zo’n 0,5 Volt. Bij een kleinere stroomvraag (dus: bij hogere weerstanden van je coils) is het verlies doorgaans een stuk lager.

Zelf damp ik mechs met coils rond de 0,8 tot 1,2 Ohm en dan is het voltageverlies veel kleiner, al loopt het bij gebruik van een oudere batterij wel degelijk op tot zo’n 0,4 Ohm. En dat zijn waardes gemeten zonder mod, met een setup zoals hier te zien is:

Echter: om de zekerheid te hebben dat je een batterij niet te zwaar belast met een te lage weerstand coil kun je wel beter uit gaan van een voltage van 4,2 Volt zodat je in ieder geval nog een beetje speelruimte hebt in de veiligheids marge. 

Posted (edited)
4 hours ago, Patje1992 said:

maar klopt het dan wel dat ik ergens gelezen had dat je dus niet van die 4.2 moet uitgaan maar eerder van 3.7?

Als je de vermogens met dezelfde atty en build wil vergelijken tussen een mech en een gereguleerde mod is dat nauwkeuriger, maar zoals @Eelco aangeeft is voor de berekening en de veiligheid van je build in een mech, beter om de marge in te bouwen en 4,2V aan te houden.

Edited by Bobby

Wat ik doe als ik nieuwe coils probeer, dan schroef ik de dripper met nieuwe coils op m'n gbox (zelfde chip als de aegis)

Ik damp en pas het wattage aan tot hij ongeveer 3.8 volt weergeeft en dan weet ik dat ik nagenoeg dezelfde damp krijg op m'n mechanische squonkers.

Zo zit ik nu met m'n flatwire van 0.3ohm rond de 50 watt te dampen, 60Wop 4.2V, 45W op 3.7V.

dat verschil merk je trouwens wel.

@Oomkobus Wat je zegt dat je dat verschil zo goed merkt, is precies wat ik eerder bedoelde. Ik ga zelf ook vaak van een lager voltage uit om langer een warme damp te houden maar bij weerstanden van < 0,15 ohm lijkt mij dat dat verschil wel heel erg groot wordt. Zo groot dat het niet fijn meer is.

Als iemand dat hier wel zo doet bij die weerstanden zou ik het graag horen, want ik kan het me moeilijk voorstellen.

Als ik mijn coils op bijvoorbeeld 3,9 volt bouw is de damp de eerste tijd al veel te warm. En ik damp gewoon rond de 0,8 ohm meestal. of is dat juist het verschil?

Bij een weerstand van 0,15 ohm is het verschil tussen 3,7 volt of 4,2 volt al een kleine 30 watt en 4 Ampère. behalve het veiligheidsaspect dat je meer Amperes trekt dan je batterij misschien aan kan, lijkt me de damp ook niet meer te doen, zo heet. Misschien dat het in een dikke tank / dripper niet zo'n enorm verschil maakt? Gewoon de airflow wat meer open?

Ik heb in m'n Goon nu een weerstand van 0.09, maar is met platgehamerd kanthal, en een binnendiameter van 5mm, het zou betekenen dat met een volle batterij bijna 200 watt getrokken wordt maar het is vergelijkbaar met 130 watt op de gereguleerde mod.
Nu is bovenstaande op een squonker en die hebben meer verlies dan tubes.

Op m'n tube zit een weerstand van 0.13, en die komt overeen met een 120-130watt op de gereguleerde.

Als de berekeningen allemaal zouden kloppen hadden m'n weerstanden veel hoger gemoeten.

(Of ik moet de boel écht eens goed schoonmaken)

Die hoge wattages zijn trouwens allemaal voor de Spielerei, er gaan gewoon fatsoenlijke stromen door m'n normale bouwsels, tussen de 50 en 70 watt.

Posted (edited)

Ik heb hem nu een paar dagen in gebruik , en zit zowat aan me hand vastgeplakt 😉

Het reageert sneller en lekkerder dan ik met andere mods gewend ben, ga ik nu 100% overstag nee maar deze setup is toch wel heerlijk hoor met mijn red astare 😉

Maar ben er nog wel extreem voorzichtig mee en telkens aan het checken lol 😉

5ulwe6yfq1co.jpg

Edited by DutchMrD

In het kader van dit topic is het misschien leuk om te weten dat Mooch bezig is met een serie video’s over mechs. De tweede in deze serie:

…voor mij persoonlijk is dit allemaal niet zo heel erg interessant om te weten, maar het is best leuk om te zien hoe kleine verschillen in de manier waarop je één specifiek model mech gebruikt (o.a. de kracht waarmee je vuurt) een verschil kunnen maken. 

On 6/5/2018 at 1:42 PM, DutchMrD said:

batt :  ijoy 3000mah/3,7 volt/40 a/(het is diegene met 5 pootjes)

deze gaan maar tot 25A continue (40A op piek) zover ik kan zien aan alle tests op het Internet.

Prima cellen verder, maar de 40A labeling is nogal misleidend. (kijk altijd naar het continue vermogen, niet het piek vermogen)