Jump to content
DutchMrD

Eerste mech ervaring

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallootjes 

Ik ben overstag gegaan om eens een mech te proberen , na natuurlijk flink wat gelezen te hebben begrijp ik het semi tot nu toe.

De bild die ik nu heb zal ik eens nader verklaren.

 

mod : vandy vape pulse 

rda :   combo rda (ijoy)

batt :  ijoy 3000mah/3,7 volt/40 a/(het is diegene met 5 pootjes)

 

Ik heb er de volgende coils in : staple /ni80/ 0.34 ohm/ id 3mm (dual mag je dan dus delen door 2 i.v.m ohm?)

Op dual kom ik dan op een mooie 0,15 ohm uit , en de vape tool geeft dan aan op de volgende waardes :

wet van ohm :

volt 3.7

ohm 0.15

24,67 a (kan max 40a aan dus ruim onder de veilige marge)

watt 91,27

 

En volgens de vaping power chart 2.0 , zit ik precies goed (in het groen op 7.71 dat begrijp ik nog niet helemaal die 7.71?)

 

Voor een eerste ervaring moet ik zeggen dat ik heerlijke dikke wolken krijg , lekker warm ook gewoon prima.

 

Het enige waar ik nu een beetje mee zit is hoe ik weet dat ik de batterij niet te leeg trek, sommige zeggen dat merk je aan je damp andere zeggen dat ik het telkens met een voltmeter moet gaan checken?

 

En ben ik kwa begrip nu een beetje op de juiste weg , misschien wat domme vragen maar heb inmiddels zo veel gelezen dat ik het moeilijker vind om soms het juiste te filteren voor me kwa overzicht en begrip)

 

 

 

 

 

 

 

Edited by DutchMrD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet je teleurstellen man, ik heb diezelfde batterij ook en die is geen 40A, volgens mij had mooch die op 25 gemeten

En hoe je merkt dat de batterij leeg is, de damp wordt gewoon wat minder, wat ik doe, heel simpel, als m'n squonkfles leeg is, vervang ik ook de batterij en die staat dan meestal nog op 30% geen idee hoeveel volt dat is.





En, je berekening zegt 90 watt, zet je rda eens op een gereguleerde mod, en je merkt dat die op 90 watt veel heter is, dat komt door het voltage verlies, en die was bij de Pulse vrij hoog dacht ik.
Is niet erg, maar je moet het wel ff in je achterhoofd houden dat je meer richting de 60-70 watt dampt



Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, DutchMrD said:

Het enige waar ik nu een beetje mee zit is hoe ik weet dat ik de batterij niet te leeg trek, sommige zeggen dat merk je aan je damp andere zeggen dat ik het telkens met een voltmeter moet gaan checken?

Ik zat hier in het begin ook mee en daarom heb ik idd regelmatig gemeten met een volt meter, als je dan al wat langer op een mech dampt merk je dan idd dat de damp en de smaak achteruit gaat. En op een gegeven moment "proef" je dus gewoon dat de batterij onder een bepaalde waarde komt. (bij mij was dat meestal zo rond de 3,7 a 3,8 volt.)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Oke thanks dat maakt het wel wat duidelijker , tja ik heb 3 van die krengen ""20700""en vind de tip van oomkobus voorlopig wel de beste oplossing.

""better safe than sorry""  😉  totdat ik het meer gevoel er in krijg wanneer het nodig wordt 😉

 

 

Edited by DutchMrD

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minutes ago, Oomkobus said:

Ik moet je teleurstellen man, ik heb diezelfde batterij ook en die is geen 40A, volgens mij had mooch die op 25 gemeten

Mooch heeft de ijoy 20700 gemeten op 30A

 

Bottom Line
This is an overrated 20700 cell (20mm diameter x 70mm length) that performs well but not quite as well as the Sanyo NCR20700A. Its appearance is similar to the Panasonic/Tesla cell, with its 5-leg top contact, but I cannot confirm that this is indeed the Panasonic cell. There are differences in the top crimp seal and tooling marks.

This iJoy uses a multilayer paper top ring insulator that should not be exposed to juice or otherwise it could swell and soften, possibly increasing the risk of the insulator being damaged when put into or removed from a device or charger.

I am rating this iJoy at 30A and 3000mAh.

 

https://www.e-cigarette-forum.com/threads/ijoy-40a-3000mah-20700-bench-test-results-overrated-but-a-good-30a-battery.798323/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Betekent trouwens niet dat de ijoys kutbatterijen zijn, integendeel, ze zijn beter dan bijvoorbeeld een vtc5a,
vergeleken met de 21700 vapcells en efests die ik ernaast gebruik, merk je wel degelijk verschil in vooral levensduur, de vapcells gaan anderhalve squonkfles mee maar die zijn ook weer duurder.
Efests gaan ook lang mee maar merk dat ze met lage weerstanden warmer worden



Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Oomkobus said:

Betekent trouwens niet dat de ijoys kutbatterijen zijn, integendeel, ze zijn beter dan bijvoorbeeld een vtc5a,
vergeleken met de 21700 vapcells en efests die ik ernaast gebruik, merk je wel degelijk verschil in vooral levensduur, de vapcells gaan anderhalve squonkfles mee maar die zijn ook weer duurder.
Efests gaan ook lang mee maar merk dat ze met lage weerstanden warmer worden

emoji946.pngemoji946.pngemoji946.pngemoji946.pngemoji946.png
 

zijn ook zeker geen slechte batterijen. een 18650 gaat ook echt geen 30A leveren met een inhoud van 3000mah. ik heb zelf 2 efest 20700 en gebruik deze in de pulse bf mech. ik gebruik hem op 0.14ohm maar ik merk niet dat de batterij warm word.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik normaal op 0.2 dus nergens last van,
Maar wilde batterijen met elkaar vergelijken dus ging er een weerstand in van onder de 0.1, de vapcells gaven serieus geen drol, efests werden een beetje warm, zeker niet heet.




Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@DutchMrD je kan het in de gaten houden door hem af en toe eens te checken in de lader, maar eerlijk gezegd zul je het met dat soort wattages en ohm waardes snel genoeg merken als je batterij leeg raakt.

 

Belangrijker: volgens mij gebruik je nu voorgedraaide coils? (correct me if i'm wrong) Die zijn meestal zo gedraaid dat de heatflux niet al te hoog is. Maar als je zelf coils draait, moet je uitgaan van 4,2 volt, en niet 3,7 volt. De 3,7 volt is de nominale waarde, dus het gemiddelde wat ie levert over de gebruikstijd van vol naar leeg. Maar als je start met een volle batterij geeft ie 4,2 volt. Zou je in een app een coil berekenen en je hebt daarbij het voltage in de app op 3,7 volt staan ipv 4,2, dan zal hij bij de eerste hijsen gigantisch veel heter zijn als dat je bedoeling was. Vooral met waarden van 0,15 ohm en lager kan dat je een paar pijnlijke lippen bezorgen.

 

Ook jouw berekening van de gebruikte amperes klopt dan dus niet. Je trekt bij 4,2 volt en een coil van 0,15 ohm, 28 ampere en genereert daarmee 117 watt. 

 

http://www.steam-engine.org/ohm.html

 

 

Edited by Vaper69

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
25 minutes ago, Vaper69 said:

@DutchMrD je kan het in de gaten houden door hem af en toe eens te checken in de lader, maar eerlijk gezegd zul je het met dat soort wattages en ohm waardes snel genoeg merken als je batterij leeg raakt.

 

Belangrijker: volgens mij gebruik je nu voorgedraaide coils? (correct me if i'm wrong) Die zijn meestal zo gedraaid dat de heatflux niet al te hoog is. Maar als je zelf coils draait, moet je uitgaan van 4,2 volt, en niet 3,7 volt. De 3,7 volt is de nominale waarde, dus het gemiddelde wat ie levert over de gebruikstijd van vol naar leeg. Maar als je start met een volle batterij geeft ie 4,2 volt. Zou je in een app een coil berekenen en je hebt daarbij het voltage in de app op 3,7 volt staan ipv 4,2, dan zal hij bij de eerste hijsen gigantisch veel heter zijn als dat je bedoeling was. Vooral met waarden van 0,15 ohm en lager kan dat je een paar pijnlijke lippen bezorgen.

 

Ook jouw berekening van de gebruikte amperes klopt dan dus niet. Je trekt bij 4,2 volt en een coil van 0,15 ohm, 28 ampere en genereert daarmee 117 watt. 

 

http://www.steam-engine.org/ohm.html

 

 

Aha thanks dit geeft weer stof tot verder onderzoek, ik gebruik idd voorgedraaide coils van pilotvape momenteel om even ""save te spelen"" voor me gevoel.

Ik heb nog een rolletje fused clapton wire liggen (kanthalA1 24ga/32ga) , enkel schijnt ni80 fijner te zijn wegens snellere ramp up dacht ik.

Afijn kwa leercurve ben ik er nog lang niet maar heb nu wel een startpunt waar ik me veilig bij voel om een eerste mech ervaring mee te hebben.

En de 4,2 volt zal ik van harte aannemen en niet vergeten 😉

Lager dan 0,15 is ook helemaal niet nodig voor mij, ik ga al zowieso niet onder de 0,10 ohm dan komt het gevaar punt te snel om de hoek kijken.

 

Hij dampt wel heerlijk 😉 

 

 

 

 

 

 

Edited by DutchMrD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noob vraag nu vul ik de waardes correct in

8gmaveyz6n.png

 

Waarom staat de komma dan tussen de ohm/watt en ampere (en laat je dus eigenlijk bij de berekening weg zoals vaper69 aangaf?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nichrome 80 warmt inderdaad sneller op. Ik gebruik het ook veel, omdat het ook als het voltage van je batterij zakt nog steeds snel opwarmt. Dan hou je wat langer een goede damp. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe bedoel je precies? ik snap de vraag niet echt. Je hebt hem nu op 1,5 ohm staan ipv 0,15 ohm. Bedoel je dat?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Vaper69 said:

hoe bedoel je precies? ik snap de vraag niet echt. Je hebt hem nu op 1,5 ohm staan ipv 0,15 ohm. Bedoel je dat?

idd zie ik nu wat verkeerd ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan met de kleine pijltjes de ohms omlaag of omhoog zetten. Daarna wel op enter of tab drukken zodat ie opnieuw rekent. Maar je kan ook gewoon 0,15 in typen en dan enter

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 minutes ago, Vaper69 said:

je kan met de kleine pijltjes de ohms omlaag of omhoog zetten. Daarna wel op enter of tab drukken zodat ie opnieuw rekent. Maar je kan ook gewoon 0,15 in typen en dan enter

Aha dank u 😉 

Nu klopt ie jah nonders sjukers schaam schaam......

Edited by DutchMrD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trouwens, als je met je draad zelf coils gaat draaien, kan ik je deze app wel aanbevelen. Geen fancy gedoe allemaal maar wel een heel effectieve, die wat makkelijker werkt voor als je met mechs bezig bent. Gewoon de draad en wikkelingen invullen, dan komt daar de ohms, wattage en power density (heatflux) uit. Staat ook in de android playstore.

 

Ik heb hier jouw draad even ingevuld.

http://reprova.com/calc/?a=1&b=2&c=3&d=0.51&e=3&f=5.5&g=4.2&h=1&j=2&k=1.45&l=1&m=0&n=0.2&o=1.45

 

Als richtlijn / referentie: voor een warme damp en DL moet de power density ergens tussen 0,25 W/mm2 en 0,33 W/mm2 zitten (afhankelijk van airflow)

Bij MTL moet dat wat lager zijn vanwege minder luchtstroom.

 

hoe meer wraps, hoe hoger de ohms en hoe kouder de vape en andersom. Als je daar een beetje mee speelt ga je vanzelf beter snappen hoe het werkt.

 

Bij Clapton coils moet je er wel rekening mee houden dat het vaak een trage ramp up heeft, vooral met Kanthal. Als je van een warme damp houd is gewoon rond, of twisted draad vaak beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Vaper69 said:

Trouwens, als je met je draad zelf coils gaat draaien, kan ik je deze app wel aanbevelen. Geen fancy gedoe allemaal maar wel een heel effectieve, die wat makkelijker werkt voor als je met mechs bezig bent. Gewoon de draad en wikkelingen invullen, dan komt daar de ohms, wattage en power density (heatflux) uit. Staat ook in de android playstore.

 

Ik heb hier jouw draad even ingevuld.

http://reprova.com/calc/?a=1&b=2&c=3&d=0.51&e=3&f=5.5&g=4.2&h=1&j=2&k=1.45&l=1&m=0&n=0.2&o=1.45

 

Als richtlijn / referentie: voor een warme damp en DL moet de power density ergens tussen 0,25 W/mm2 en 0,33 W/mm2 zitten (afhankelijk van airflow)

Bij MTL moet dat wat lager zijn vanwege minder luchtstroom.

 

hoe meer wraps, hoe hoger de ohms en hoe kouder de vape en andersom. Als je daar een beetje mee speelt ga je vanzelf beter snappen hoe het werkt.

 

Bij Clapton coils moet je er wel rekening mee houden dat het vaak een trage ramp up heeft, vooral met Kanthal. Als je van een warme damp houd is gewoon rond, of twisted draad vaak beter.

Hey dat is een top programma idd , nu ik de juiste waardes zie van het betreffende rolletje wat ik heb is het een stuk duidelijker.

Bedankt man voor de genomen moeite 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, Vaper69 said:

@DutchMrD je kan het in de gaten houden door hem af en toe eens te checken in de lader, maar eerlijk gezegd zul je het met dat soort wattages en ohm waardes snel genoeg merken als je batterij leeg raakt.

 

Belangrijker: volgens mij gebruik je nu voorgedraaide coils? (correct me if i'm wrong) Die zijn meestal zo gedraaid dat de heatflux niet al te hoog is. Maar als je zelf coils draait, moet je uitgaan van 4,2 volt, en niet 3,7 volt. De 3,7 volt is de nominale waarde, dus het gemiddelde wat ie levert over de gebruikstijd van vol naar leeg. Maar als je start met een volle batterij geeft ie 4,2 volt. Zou je in een app een coil berekenen en je hebt daarbij het voltage in de app op 3,7 volt staan ipv 4,2, dan zal hij bij de eerste hijsen gigantisch veel heter zijn als dat je bedoeling was. Vooral met waarden van 0,15 ohm en lager kan dat je een paar pijnlijke lippen bezorgen.

 

Ook jouw berekening van de gebruikte amperes klopt dan dus niet. Je trekt bij 4,2 volt en een coil van 0,15 ohm, 28 ampere en genereert daarmee 117 watt. 

 

http://www.steam-engine.org/ohm.html

 

 

Volgens mij klopt dit niet helemaal wat je zegt (correct me if im wrong). maar ik heb al meerdere malen hier op het forum gelezen dat je dus niet van die 4.2v kan uitgaan. een volle batterij is natuurlijk nog steeds 4.2v alleen door de voltage drop gaat hij niet je vermogen met 4.2v leveren maar eerder rond de 3.7v. 

 

nogmaals dit is wat ik meerdere malen hier op het forum gelezen heb. volgens mij heeft @Bobby dat geschreven als ik het mij goed herinner. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, Patje1992 said:

Volgens mij klopt dit niet helemaal wat je zegt (correct me if im wrong). maar ik heb al meerdere malen hier op het forum gelezen dat je dus niet van die 4.2v kan uitgaan. een volle batterij is natuurlijk nog steeds 4.2v alleen door de voltage drop gaat hij niet je vermogen met 4.2v leveren maar eerder rond de 3.7v. 

 

nogmaals dit is wat ik meerdere malen hier op het forum gelezen heb. volgens mij heeft @Bobby dat geschreven als ik het mij goed herinner. 

 

Ik damp nu zo'n twee jaar alleen maar met mechs maar als je zoveel voltage drop hebt dat je al op 3,7 volt zit als je nog moet beginnen, had ik mijn mechs al lang aan de kant gegooid. Wat ik wel doe is dat ik hem bijvoorbeeld op 4,1 of 4 volt zet. Dan is de vape in het begin wat heftiger, maar hou je langer een goede damp. Maar als ik hem op 3,7 volt zou zetten, zou ik om aan de gewenste heatflux al zeker een wrap minder doen. Als daar dan vervolgens 4 - 4,2 volt doorheen gaat vind ik dat persoonlijk veel te heftig. Heb dat verschillende keren geprobeerd, maar dat werd hem niet.

met de weerstanden die er nu vaak door mensen gebruikt worden zou dat maar zo een 20 tot 30 watt kunnen schelen tussen wat je berekent en wat je werkelijk voor je kiezen krijgt. Vooral op een tube mod met hybrid cap.

 

Wat jij nu zegt heb ik trouwens ook nog niet gelezen hier. Wel dat je hem niet onder de 4 volt moet zetten ivm veiligheid vanwege bovenstaande. Heb dit op verschillende forums gelezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Twee verschillende dingen:

Voltagedrop is de spanningsvermindering door overgangsweerstand van de contactvlakken in een mech. Die wil je zo klein mogelijk houden.

Battery sag is de spanningsvermindering door de belasting van een accu. Hoe kleiner de weerstand, (hoe groter de belasting,) hoe groter de sag. Hier bv bij 30A belasting:

decharge%20pulse%20sony%20vtc6.png

Edited by Bobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

kijk nog wat meer info. maar klopt het dan wel dat ik ergens gelezen had dat je dus niet van die 4.2 moet uitgaan maar eerder van 3.7?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Je moet toch van de 4,2 uitgaan. 

Als je batterij vol is heeft hij 4,2 volt. En dan kan jehet max ampere zien wat je coil gaat vragen. Dat mag dan het max ampere van je batterij niet overschrijden. 

Als je batterij wat leger geraakt (3,7) 

dan levert hij minder ampere en zit je zowiezo veilig.

 

Dit geld trouwen niet alleen voor mechs hoor. Ook met een gereguleerde mod is het niet veilig om 80w te dampen met een batterij van 10a

Edited by sxt

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minutes ago, Patje1992 said:

kijk nog wat meer info. maar klopt het dan wel dat ik ergens gelezen had dat je dus niet van die 4.2 moet uitgaan maar eerder van 3.7?

 

Als je meer dan 10 Ampère trekt loont het inderdaad de moeite om uit te gaan van een voltageverlies van zo’n 0,5 Volt. Bij een kleinere stroomvraag (dus: bij hogere weerstanden van je coils) is het verlies doorgaans een stuk lager.

 

Zelf damp ik mechs met coils rond de 0,8 tot 1,2 Ohm en dan is het voltageverlies veel kleiner, al loopt het bij gebruik van een oudere batterij wel degelijk op tot zo’n 0,4 Ohm. En dat zijn waardes gemeten zonder mod, met een setup zoals hier te zien is:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×