Jump to content

Batterijen 1ste keer overladen

Recommended Posts

Ik heb vannacht mijn batterijen vergeten uit de lader te halen. Is het wel verstandig om deze nog te gebruiken? 

Ik heb via de zoekfunctie overladen in topic title getypte maar vond niets. Zijn er nog mensen die hun batterijen wel eens durven vergeten? 

Ik gebruik een XTAR MC4

Edited by Frammekewies

De lader stopt met laden als batterijen vol zijn dus ik zie t probleem niet. 

Onbeheerd laten laden raad ik niemand aan maar je batterijen zijn echt niet kapot nu of zo.

• Like 2

De xtar stopt automatisch als je batterijen opgeladen zijn.

Geen gevaar dus.

Enkel de batterij lader laten opstaan s nachts is niet zo veilig.

Dit in verband met brandgevaar als je een beschadigde batterij zou hebben.

Net als met een mobieltje kan dat brandgevaar met zich meebrengen.

• Like 2

Ik doe niet anders, ga er echt niet bovenop zitten.. Misschien niet altijd even verstandig, maar alleen met beschadigde batterijen kan het in principe mis. En die gebruik ik pertinent niet.

29 minutes ago, TheRich said:

Ik doe niet anders, ga er echt niet bovenop zitten.. Misschien niet altijd even verstandig, maar alleen met beschadigde batterijen kan het in principe mis. En die gebruik ik pertinent niet.

Als een wrap een beetje beschadigd is (wat bij de betreffende batterij(en) het geval is) kan dit zo'n kwaad? 

14 minutes ago, Frammekewies said:

Als een wrap een beetje beschadigd is (wat bij de betreffende batterij(en) het geval is) kan dit zo'n kwaad? 

Hamgt er vanaf waar de beschadiging zit. Maar ja dit kan kwaad aangezien de wrap de + en de - van je batterij scheid.

Je kan er net zo makkelijk een nieuwe wrap rond doen. ala better safe then sorry... 

8 minutes ago, sxt said:

Hamgt er vanaf waar de beschadiging zit. Maar ja dit kan kwaad aangezien de wrap de + en de - van je batterij scheid.

Je kan er net zo makkelijk een nieuwe wrap rond doen. ala better safe then sorry... 

Op de kopp(en) is de wrap een beetje beschadigd

44 minutes ago, Frammekewies said:

Op de kopp(en) is de wrap een beetje beschadigd

Ik zou toch even een transparante 'sleeve' om iedere batterij doen. Het op maat laten krimpen, gaat heel makkelijk met een föhn.

https://www.fasttech.com/products/0/10012801/2155601-18650-battery-sleeve-pvc-heat-shrinkable-tube

Edited by Marianna
  • Like 1

Een beschadiging bij de + is erger dan bij de -.

Dat is omdat de buitenkant van de batterij de - is die dan vanboven samen komt met de +. dus veel sneller een kortsluiting.

Edited by sxt