Jump to content
Robyn

Dampen slaat op je stem?

Recommended Posts

Het begint mij op te vallen dat dampen op je stem slaat. Ik merk het bij mezelf, maar ook op YouTube filmpjes van dampers. Wanneer je flink doordampt klinkt het alsof je praat met een dotje slagroom in je mond..

Is hier onderzoek naar gedaan? Ik kan er zelf niks over vinden. Ik vraag me af of dit verder schade oplevert. Ik heb nu ook 3 mensen al gesproken die regelmatig hun stem kwijt zijn sinds ze dampen, maar kan niet bewijzen dat het daarmee direct in verband staat natuurlijk. 

Na een half uurtje is het ook weer weg en klinkt Mn stem ook weer normaal trouwens.

Haha alleen als ik met damp in m'n longen praat klinkt het alsof ik mezelf in slowmo afspeel, verder nog nooit opgevallen, ook bij andere dampers niet

Posted (edited)

Half uurtje?? Ik ken het alleen van het moment dat je probeert te praten met een dikke wolk vg in je longen. Dat heeft een andere weerstand dan lucht, dus dat hoor je. Net als helium zeg maar, maar dan omgekeerd.

Van een blijvend effect heb ik nog niet gehoord of iets gemerkt of waargenomen

Edited by L33ntje

Toen ik je topictitel las, dacht ik dat je iets anders bedoelde en dat zou heel toevallig iets zijn waarvan ik gisteren nog dacht om eens aan anderen te vragen. Ik heb namelijk regelmatig dat mijn stem een soort hapert/overslaat en ik vroeg me wel eens af of dit met het dampen te maken kon hebben. Ik kan me niet herinneren dat ik het eerder ook (zo erg) had.

Nu praat ik op mijn werk best veel, dus dat zal er zeker mee te maken hebben.

Ik maak me er echter totaal geen zorgen over verder, geen idee ook of het nou door het dampen komt of wordt versterkt. Maar irritant is het wel.

Dat toefje-slagroom-fenomeen ken ik net als de anderen ook alleen van praten met je mond vol tijdens het dampen 😁 Na 10 seconden is dat weg.

Als ik echt veel damp kort achter elkaar.

Dan word ik precies een beetje hees.. zo klinkt het precies. Maar dan zonder de keelpijn of een ander vervelend gevoel.

Blijkbaar reageren je stembanden op het vapen, nu tweeënhalf jaar verder heb ik het niet meer.

Ik wil (na meer dan drie jaar dampen) nog steeds een beetje hees worden naarmate de dag vordert. Ik heb echter geen last van keelpijn of zo dus ik maak me er niet al te druk om. 

5 minutes ago, Eelco said:

Ik wil (na meer dan drie jaar dampen) nog steeds een beetje hees worden naarmate de dag vordert. Ik heb echter geen last van keelpijn of zo dus ik maak me er niet al te druk om. 

Ik damp nu bijna 2 jaar en de ene dag heb ik het erger dan de andere, maar wel juist meer in de ochtend. Ik mag in de auto naar het werk bijvoorbeeld graag een mopje meezingen met de radio, en dat resulteert de laatste maanden (of wat langer, het valt me de laatste tijd in ieder geval meer op maar ik ben ook wat meer gaan dampen) geregeld in overslaande stem en soms meteen een hoestbui. 🤣  Overdag tijdens het praten dus ook af en toe, een beetje datzelfde gevoel als je stem overslaat door emotie o.i.d.

Nooit druk om gemaakt ook, nog steeds niet (ik ambieerde toch al geen zangcarrière en daar kan iedereen alleen maar blij mee zijn), maar het dampen lijkt wel invloed te hebben ja.

Posted (edited)

Ik heb ook last van heesheid door het dampen. Ik word er niet echt vrolijk van, ik hoop dat er een oplossing voor te vinden is. Als de heesheid onverminderd aanblijft zal ik zeker stoppen met dampen, hoe naar ik het idee ook vind.

Edited by jorisd1980

18 minutes ago, jorisd1980 said:

Ik heb ook last van heesheid door het dampen. Ik word er niet echt vrolijk van, ik hoop dat er een oplossing voor te vinden is. Als de heesheid onverminderd aanblijft zal ik zeker stoppen met dampen, hoe naar ik het idee ook vind.

Jij dampt toch MTL? Niet teveel PG of nic? Toen ik MTL damptte ging het prima, toen ik DL damptte ook prima. Toen ik daarna weer eens MTL probeerde met zo'n 70% PG en 6 mg/ml NIC kreeg ik last van mijn keel. Je kan ook eens proberen met minder nic, misschien verdraagt je lichaam het niet meer na een tijdje stoppen.

Just now, Dennis1992 said:

Jij dampt toch MTL? Niet teveel PG of nic? Toen ik MTL damptte ging het prima, toen ik DL damptte ook prima. Toen ik daarna weer eens MTL probeerde met zo'n 70% PG en 6 mg/ml NIC kreeg ik last van mijn keel. Je kan ook eens proberen met minder nic, misschien verdraagt je lichaam het niet meer na een tijdje stoppen.

Dank voor de tip Dennis! Ik heb een 100% VG liquid geprobeerd, maar dat lijkt weinig op te leveren. Lastig, want zoiets moet je natuurlijk wat langer testen vermoed ik. Maar minder nic heb ik nog niet geprobeerd, ik zit op 12mg, misschien eens 6 proberen!

Just now, jorisd1980 said:

Dank voor de tip Dennis! Ik heb een 100% VG liquid geprobeerd, maar dat lijkt weinig op te leveren. Lastig, want zoiets moet je natuurlijk wat langer testen vermoed ik. Maar minder nic heb ik nog niet geprobeerd, ik zit op 12mg, misschien eens 6 proberen!

Zou dat zeker eens proberen, want je dampt al een tijdje en het kan zomaar zijn dat 12 mg/ml teveel is. Graag gedaan en succes! 

Ik heb het ook. Bij 3mg.

Heb jij een oplossing Fender? ;)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

37 minutes ago, jorisd1980 said:

Heb jij een oplossing Fender? 😉

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nee. Helaas.

2 hours ago, Fender said:

Ik heb het ook. Bij 3mg.

Ja 3 mg/ml op MTL of DL? is nogal een verschil. Ik damp ook op 3 mg/ml en opzich is dat voor DL voor de meeste mensen de sweet-spot maar goed. Je weet het nooit.

23 minutes ago, Fender said:

Mtl

Dan denk ik niet dat 3 mg/ml te veel is hoewel met hoog pg kan het wel. Ik heb na lange DL-en eens MTL geprobeerd met 70% pg en 6 mg/ml nic. (normaal DL en dan 3 mg/ml en 60 vg/40pg) en ik kreeg toen last van m'n keel met die MTL.

Kan goed dat het aan de nicotine ligt, ik heb nu een pod systeem gekregen met een nicotine gehalte wat drie keer hoger is dan toegestaan en die slaat bij stevig doordampen ook wel op je strot, ook al zijn het die nicsalts

Bedoelen we hier een gevoel alsof je veel gerookt zou hebben? Ik ervaar namelijk een wat 'zwaardere' keel/stem na het dampen. En daarmee bedoel ik niet de 'Voldemort'-stem als je damp in je mondje hebt.

2 hours ago, Aaruman said:

Bedoelen we hier een gevoel alsof je veel gerookt zou hebben? Ik ervaar namelijk een wat 'zwaardere' keel/stem na het dampen. En daarmee bedoel ik niet de 'Voldemort'-stem als je damp in je mondje hebt.

Dat heb ik ook nog inderdaad.

Op hoeveel watt dampen jullie gemiddeld? Ik ben nu maar eens met mijn RTA's aan het testen of een hoger ohm coil (30GA Kanthal, 6 wraps, uitkomend op 1,8 ohm) verschil maken.. Ik damp dan tussen de 9 en 10 watt, ipv 15 watt met een SS316L coil 28GA 7wraps, 0,7 ohm.

Ik ben ook wat hees sinds ik damp. Belangrijk is om voldoende (water) te drinken als je dampt. Ik neem ook af en toe een dropje, dat helpt ook.

Hier ook heser sinds ik damp. Af en toe ook een dag waarop ik de keel vaak moet schrapen (wat een rare uitdrukking eigenlijk). Maar ach, liever wat heser van het dampen dan weetikwat van het roken toch? 

Voor mij is het reden genoeg om te stoppen met dampen, helaas. Uiteraard ga ik ook niet meer roken, dat heeft het dampen me dan zeker wel opgeleverd. Maar ik vind het wel mega jammer.