Jump to content

Help, verbrande coils


Guest yannic

Recommended Posts

Guest yannic

Hoi

 

Heb 2 weken geleden een cylon gekocht. Maar heb van dag 1 problemen mee , na een halve dag gebruiken meet een nieuwe coil heb ik een verbrande smaak en word de tank super heet. Als ik het laat afkoelen en opnieuw probeer gaat dit ongeveer weer 10 keer goed bij het inademen  en erna weer een verbrande smaak. Heb zo een 4 coils  van vaporesso GT8 uitgetest en iedere keer het zelfde. De winkel waar ik het heb gekocht kon mij daar niet in verder helpen en vond het ook raar dat die coil op een halve dag verbrand zou zijn . Zou iemand mij kunnen helpen ?

 

mvg yannic

Link to comment
Share on other sites

Welke liquid gebruik je? Hoeveel VG zit er in? Misschien kan de cylon niet met hoog vg overweg, ben er zelf niet bekend mee

Heb je de mod op wattage of Tc staan? En wat voor coils gebruik je?

Link to comment
Share on other sites

Just now, Tamara said:

Misschien kan de cylon niet met hoog vg overweg, ben er zelf niet bekend mee

 

De cylon is de Smoant Cylon mod, ik vermoed dat er een Vaporesso tankje gebruikt worden (met Vaporesso coils)?

@yannic Welke tank(atomizer) gebruik je met de GT8 coils? En op welk wattage?

Link to comment
Share on other sites

Fabriekscoils kunnen nogal moeite hebben met hoog vg, al zal dat met dit weer nog wel mee kunnen vallen.

Belangrijker is echter eerst effe checken op hoeveel watt je hem hebt staan (en of hij niet per ongeluk in tc-mode staat) en of de lucht wel helemaal open staat . Met een achtvoudige coil moet je er behoorlijk aan zuigen om hem genoeg te kunnen koelen. Als je die longcapaciteit nog niet hebt, kun je beter met een zuinige coil op en lager wattage beginnen te oefenen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, yannic said:

Hoi

 

Heb 2 weken geleden een cylon gekocht. Maar heb van dag 1 problemen mee , na een halve dag gebruiken meet een nieuwe coil heb ik een verbrande smaak en word de tank super heet. Als ik het laat afkoelen en opnieuw probeer gaat dit ongeveer weer 10 keer goed bij het inademen  en erna weer een verbrande smaak. Heb zo een 4 coils  van vaporesso GT8 uitgetest en iedere keer het zelfde. De winkel waar ik het heb gekocht kon mij daar niet in verder helpen en vond het ook raar dat die coil op een halve dag verbrand zou zijn . Zou iemand mij kunnen helpen ?

 

mvg yannic

Dit heeft weinig te doen met de mod (of deze moet al veel meer wattage afgeven dat wat op t scherm staat, maar dan zou je dat bij de eerste hijs al merken). Misschien heb je een slecht doosje met coils (gebeurt nog al eens), misschien heb je t wattage te hoog staan? En als laatste, als je t hebt over 10x inademen? Doe je dat dan achterelkaar? Want die coil is t beste tussen 60W en 80W en zou moeten werken tot 110W. Als je dan gaat kettingdampen, ja, dan wordt het heet en dan kan de liquid niet snel genoeg opgenomen worden door je katoen en zal de coil je katoen gaan verschroeien, wat dus je verbrandde smaak oplevert.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest yannic

hoi

mercie sub forum.

Ik gebruik nu voorlopig BOOZ (pink fruit 50 VG) , pack a lo (orange lemon 70VG) ben nog wat aan het zoeken met liquid.

Heb mij instellingen VW Mode staat op min , TC mode op nickel en staat op 70W.

Heb nu van 2 winkels coils gekocht voor te proberen met het zelfde effect.

Het inademen gebeurt hetzelfde als bij een sigaret.

mvg Yannic

 

Link to comment
Share on other sites

Van TC mode moet je afblijven (tenzij je 100  zeker weet dat je nikkel200-coils hebt). Watt maakt in die modus niet uit, het apparaat regelt dat zelf. Je kunt dan alleen de temperatuur instellen. Maar alléén als je coil dus van nikkel200 is, anders MOET je op watt dampen. 

 

En 'net als een sigaret'....nee, dat doe je NIET op 70 watt. Daar is de weerstand te laag voor, en dan wordt hij kneiter- en kneiterheet. Een dergelijke coil / weerstand MOET je direct over je longen trekken, met véél lucht. Dat is nodig om de coil te koelen en alle liquid te kunnen verdampen. 

 

Voor dampen "net als een sigaret" (dit noemen we MTL) heb je coils nodig van minimaal 0,7 . liefst boven de 1 ohm, de luchttoevoer heel klein en een wattage van tussen de 8 en de hooguit 25. De 70VG liquid is voor een fabriekscoil ook wat aan de hoge kant ; zeker als je hem te heet dampt (en die indruk heb ik nog steeds) is het heel snel feierabend met je coils.

 

Ik vraag me een beetje af hoe en waarmee ze je precies geholpen hebben in die winkels, en of je je vraag / probleem wel duidelijk hebt gemaakt. Hebben ze je laten voordoen hoe je dampt ? Naar je instellingen gekeken ? Vragen gesteld en informatie gegeven ? 

Link to comment
Share on other sites

Guest yannic

Vergeten  de tank is van vapoesso

Toen ik hem kocht zat er ook een GT4 coil bij en uitgeprobeerd , waar ik onder andere de Watt heb gevolgd dit aangegeven stond.

Ook hier het zelfde.

mvg Yannic

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, yannic said:

Vergeten  de tank is van vapoesso

Toen ik hem kocht zat er ook een GT4 coil bij en uitgeprobeerd , waar ik onder andere de Watt heb gevolgd dit aangegeven stond.

Ook hier het zelfde.

mvg Yannic

Dat is een echte "profi-coil"; een beginnende damper, en zeker eentje die veel gerookt heeft, zal eigenlijk vrijwel nooit de longinhoud hebben die nodig is om een dergelijk kanon aan te zuigen. De GT2 is de enige  nrg-coil die nog een béétje weerstand heeft, dus die hadden ze je minimaal moeten aanbevelen, maar ook die kun je NIET dampen "zoals een sigaret". Je moet echt stevig "inademen" door die coils. Feitelijk had dat al naar boven moeten komen in het verkoopgesprek. Dit is maar voor HEEL weinig mensen een geschikte starterset. Dan moeten ze echt al flink ervaring hebben met shisha bijvoorbeeld. 

Edited by L33ntje
Link to comment
Share on other sites

Guest yannic

Het inademen gebeurt zoals ge net uitlegt hebt , wist niet ik het moest uitleggen.

De winkel heeft mij alleen wat uitleg gegeven over het toestel, verder niks.

Link to comment
Share on other sites

Guest Koen123459

Ik denk dat ze beter een MTL tank / apparaat had kunnen hebben...

 

Dit is echt een DL. En een GT4 zou na een paar hijsen niet al verbrand moeten smaken.

 

Wat soms wilt werken met hoge VG's is dat je aan de zijkant van de coil in het katoen een gaatje prikt met een naald ( van de 4 kanten doe je het er bij 2).

Dan neemt hij meer vloeistof op en zal hij minder snel verbrand smaken.

 

Verder is het wel een goed apparaat. Met de GT4 coils moet je hem rond de 40 / 50 watt zetten op VW/Power mode! Dan heb je als het goed is een normale smaak.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, sxt said:

Het ziet er naar uit dat de winkel je niet de juiste info gegeven heeft. Dat is wel spijtig. @L33ntje Zijn dit wel tc coils? ik zie het nergens bij staan.? 

Ik geloof er helemaal niks van. Ik weet eigenlijk wel zeker van niet. Daarom snap ik ook niet waarom TS hem in TC heeft staan. Dat wordt op elke denkbare manier veel en veel te heet met een gewone kanthal of NiCro coil. Bovendien damp je deze coil idealiter tussen de 45 en 60 watt ; 70 is echt de max.   Ik laat het altijd even zien met de mededeling : dat moet je niet hebben, alleen dampen als je Watt of VW ziet. En op welke knopjes je moet drukken om in het normale menu te komen. 

 

Ja, ik geloof ook dat ze beter een MTL tank had kunnen hebben. Eigenlijk weet ik het wel zeker. Ik weet dat er helaas verkopers zijn die zelf heel slecht op de hoogte zijn van MTL dampen en gewoon DL-machines verkopen onder het mom : zo moet je dampen, dus je ziet maar dat je het leert. Ik ben daar niet zo van gecharmeerd, ik wil dat iedereen de bij hem passende damper krijgt.  Alleen dan kun je ook op de lange duur tevreden klanten houden. 

 

De Vaporesso met een NRG is helemaal niks op aan te merken. Absoluut goed spul, en zeker geen beginners-uitrusting. Maar als het niet bij je past, past het niet bij je. En dan kun je je nog vergallopperen met een tank van een dikke 100 euro en een mod van bijna 300. Terwijl je voor drie tot acht  tientjes  een zeer tevreden (mtl)damper had kunnen zijn / blijven. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen : groter is niet altijd beter. 

Link to comment
Share on other sites

@L33ntje ik ben het helemaal met je eens.

Ik vimd het diep triest als ik een winkel binnenkom en er een roker info komt vragen metteen naar bv een smok baby beast gewezen word. 

Oke voor sommige zal dat werken maar voor de meeste die gewoon willen stoppen niet

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, sxt said:

@L33ntje ik ben het helemaal met je eens.

Ik vimd het diep triest als ik een winkel binnenkom en er een roker info komt vragen metteen naar bv een smok baby beast gewezen word. 

Oke voor sommige zal dat werken maar voor de meeste die gewoon willen stoppen niet

 

Ja, is echt best wel triest. Ik heb vrij recent drie verschillende verkopers gesproken, en alle drie wisten ze de ballen, maar dan ook echt zo goed als niets van MTL-dampen af.....wat DOE je dan in zo'n winkel vraag ik me af ? Alsof je een moslim bij je slagerij zet die standaard nooit varkensvlees verkoopt omdat-ie zelf niet weet hoe je het klaar moet maken en hoe lekker het is.....

Maar eerlijk is eerlijk, er is geen opleiding voor, dus personeel vinden is ook niet erg makkelijk, en het betaalt gewoon minimumloon, dus erg veel eisen heb je ook niet te stellen.  Ik maak me dan ook erg grote zorgen over de opvolging in de winkel in Ahaus straks.....maar ik heb liever een goede verkoper die helemaal niet dampt die ik zelf met Roman samen kan opleiden, dan een ervaren damper die denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest yannic

Ben vandaag nog eens is naar de winkel geweest. Hij kon mij niet verklaren hoe dit komt , zou de eerste geweest zijn met dit probleem.

Hierna heeft hij mij en nieuwe tank gegeven ( Aspire cleito 120) en dit is een wereld van verandering ipv die vaporesso, nu effe kijken hoe dit verder afloopt.

Link to comment
Share on other sites

Serieus ? Probeert die gast je te verarschen ofzo ? En tank die op 100-120 watt gedampt moet worden, terwijl je deze al veel te heet trekt ???

 

Ik weet natuurlijk niet waar je geweest bent, wat er gebeurd en gezegd en besproken is, en waarom men dan precies deze keuze gemaakt heeft, maar ik krijg hier een heel raar gevoel bij als ik eerlijk ben....

 

Een wereld van verandering ?? Ten goede ? Dat vnd ik een beetje moeilijk te geloven eigenlijk.....nu heb je een tank die nog heter wordt, met duurdere coils om te verkakken.....

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 24-5-2018 at 19:37, L33ntje said:

Ik geloof er helemaal niks van. Ik weet eigenlijk wel zeker van niet. Daarom snap ik ook niet waarom TS hem in TC heeft staan. Dat wordt op elke denkbare manier veel en veel te heet met een gewone kanthal of NiCro coil. Bovendien damp je deze coil idealiter tussen de 45 en 60 watt ; 70 is echt de max.   Ik laat het altijd even zien met de mededeling : dat moet je niet hebben, alleen dampen als je Watt of VW ziet. En op welke knopjes je moet drukken om in het normale menu te komen. 

 

Ja, ik geloof ook dat ze beter een MTL tank had kunnen hebben. Eigenlijk weet ik het wel zeker. Ik weet dat er helaas verkopers zijn die zelf heel slecht op de hoogte zijn van MTL dampen en gewoon DL-machines verkopen onder het mom : zo moet je dampen, dus je ziet maar dat je het leert. Ik ben daar niet zo van gecharmeerd, ik wil dat iedereen de bij hem passende damper krijgt.  Alleen dan kun je ook op de lange duur tevreden klanten houden. 

 

De Vaporesso met een NRG is helemaal niks op aan te merken. Absoluut goed spul, en zeker geen beginners-uitrusting. Maar als het niet bij je past, past het niet bij je. En dan kun je je nog vergallopperen met een tank van een dikke 100 euro en een mod van bijna 300. Terwijl je voor drie tot acht  tientjes  een zeer tevreden (mtl)damper had kunnen zijn / blijven. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen : groter is niet altijd beter. 

 

On 24-5-2018 at 20:53, L33ntje said:

Serieus ? Probeert die gast je te verarschen ofzo ? En tank die op 100-120 watt gedampt moet worden, terwijl je deze al veel te heet trekt ???

 

Ik weet natuurlijk niet waar je geweest bent, wat er gebeurd en gezegd en besproken is, en waarom men dan precies deze keuze gemaakt heeft, maar ik krijg hier een heel raar gevoel bij als ik eerlijk ben....

 

Een wereld van verandering ?? Ten goede ? Dat vnd ik een beetje moeilijk te geloven eigenlijk.....nu heb je een tank die nog heter wordt, met duurdere coils om te verkakken.....

 

 

 

Leentje, jij bent zelf een zogenaamd ervaren damper die er zo veel van denkt te weten dat je niet goed leest en luistert naar wat de mensen te zeggen hebben.( "gaan we weer", ja inderdaad. Maar het is niet zo dat ik speciaal op zoek ben naar gaten in jouw verhalen, maar je bent alomtegenwoordig op dit forum en je staat iedereen te woord met dezelfde stelligheid en verhalen waar eerlijk gezegd vaker wel dan niet minimaal één klinkende frase van totale flauwekul in staat vermeld. Goedbedoeld misschien, maar daarom niet minder onwenselijk.

 

Quote

Ja, ik geloof ook dat ze beter een MTL tank had kunnen hebben. Eigenlijk weet ik het wel zeker. Ik weet dat er helaas verkopers zijn die zelf heel slecht op de hoogte zijn van MTL dampen en gewoon DL-machines verkopen onder het mom : zo moet je dampen, dus je ziet maar dat je het leert. Ik ben daar niet zo van gecharmeerd, ik wil dat iedereen de bij hem passende damper krijgt.  Alleen dan kun je ook op de lange duur tevreden klanten houden. 

 

Jij doet precies hetzelfde als die mensen waar je tegen tekeer gaat: ervan uitgaan dat mevrouw product  X nodig heeft.  Waar baseer je dat MTL op? Alleen al door het woordje "eigenlijk" weet ik al dat jij dat helemaal niet zeker weet, is dat niet ironisch?Of zou ik me vergissen,? Toon me de informatie waar jouw zekerheid op gebaseerd is.


Staat er niet he?

Het is echt geen porem om anderen iets kwalijk te nemen en je in dezelfde volzin aan dezelfde fout te bezondigen. 

 

Quote

Je moet echt stevig "inademen" door die coils. Feitelijk had dat al naar boven moeten komen in het verkoopgesprek. Dit is maar voor HEEL weinig mensen een geschikte starterset.


I call bullshit. Zie onder "Een goed woordje voor DL voor "starters"...."
In het kort: 

  • Voor een bepaalde groep mensen is MTL onbevredigend.
  • Veel meer mensen zijn bovendien allergisch voor PG dan voor VG.
  • Er komt niet meer nicotine binnen (omdat de concentratie lager is)
  • DL dampen is een ander ritueel dan roken. Er is heel wat voor te zeggen dat dat feit het juist geschikt maakt om de sigaret te vervangen. MTL lijkt meer op roken = herinnert je veel meer aan een echte sigaret.
  • DL is niet alleen anders, het is op een bepaalde manier ook immersiever.  Ik vond mijn eerste ervaringen met verschillende smaken echt wel een belevenis. Koolada cold, Marshmallow fluffy clouds, ik vond en vind het highly entertaining.
  • De DL techniek is gewoon een klein beetje meer wennen dan mtl. Meer is het niet.

 

Of wel soms? Toon me dan maar de informatie waar jouw zekerheid op gebaseerd is dat DL voor maar HEEL weinig mensen geschikt is als startersset.  

En heb je eigenlijk wel door dat de TS al die tijd al DL dampt
Je beschrijft de DL wijze en voilà:

Quote

 

Het inademen gebeurt zoals ge net uitlegt hebt , wist niet ik het moest uitleggen.


Maar wat zit je lekker op de (s)preekstoel dan

 

Quote

). Watt maakt in die modus niet uit, het apparaat regelt dat zelf. Je kunt dan alleen de temperatuur instellen. 

 

Niet waar. Je hebt gewoon de ballen verstand van TC dampen, dat is wat ik hierin lees. Hier uit de manual van die Vaporesso: 
(Punt 2)

1484619739_ScreenShot2018-07-03at05_34_13.thumb.jpg.9ed6dff1b102521abcdfb520dd19ed31.jpg

 

En waarom is TC niet voor beginners als het vooral helpt tegen dry hits? 

"snel terug naar het normale menu.."?? -  waarom is VW normaal en TC niet?

 

(Omdat Leentje toen ze leerde dampen geen keuze had maar gewoon VW moest gebruiken. Dat maakt het VW menu het normale menu en niks anders.)
 

Dat "normale Kanthal coils" nog steeds "normaal" zijn, is dat denk je omdat ze het beste zijn of omdat mensen die een stukje dogmatischer zijn dan ze zelf denken bij het verkopen / propageren van die dingen? Ik zeg weg ermee. Alles over op RVS, dan kan ook iedereen fijn de fout niet meer maken om op TC over te gaan met een metaalsoort die dat niet ondersteunt.

 

Quote

Dat is een echte "profi-coil"; een beginnende damper, en zeker eentje die veel gerookt heeft, zal eigenlijk vrijwel nooit de longinhoud hebben die nodig is om een dergelijk kanon aan te zuigen. 


Dit is echt klinkklare onzin Leentje.

A. Een roker heeft geen kleinere longinhoud dan een niet roker. Een rokerslong neemt van de inhoud alleen minder zuurstof op .Denk je nu werkelijk dat longen groeien als je stopt met roken ofzo?

B. De kracht waarmee je lucht je longen in zuigt die benodigd is voor DL is voor elk normaal mens een zeer haalbare kaart. Ter vergelijking, het uitblazen van de kaarsjes op een verjaardagstaart is een minimaal  tien keer zo grote inspanning. Of zou ik me opnieuw vergissen?  Toon me de informatie waar jouw "vrijwel nooit" op gebaseerd is. (Weer dat woordje "eigenlijk'. Dat is een bullshitnotificatie )

 

Dat je de status quo, en dan nog een conservatieve variant van de "common wisdom" als de juiste manier verkoopt (en dat is waar het wel op neer komt), soit.

Maar weet je wat jij vaak doet als je een stukje verhaal mist of ergens eventjes snel een verklaring voor nodig hebt? Dan improviseer je er een stukje aan vast, omdat je het graag "compleet" wilt hebben. Maar het zou op mij een stuk krachtiger overkomen als je af en toe zou toegeven dat je ook niet alles weet,. En wat veel belangrijker is,jouw improvisaties, die gatenvullers, dat is "eigenlijk" best wel vaak acute onzin. En als je daarin dan ook nog zo stellig bent dan doet dat enorm afbreuk aan je geloofwaardigheid. En dat is zonde van de 80% van de tijd dat je wel gewoon nuttige dingen zegt.


Je zult me onderhand wel een behoorlijk irritante gast vinden. Mijn toon is nu ook wel behoorlijk irritant denk ik.  Maar behalve je moral high ground fails zit je ook nog eens aan mijn persoonlijke succesformule te rammelen. Ik ben van de ene op de andere dag volledig gestopt met roken op een manier die toentertijd door de "ervaren" dampers en de winkeliers en de zelfbenoemde adviseurs op online fora luid en duidelijk als niet kosher werd bestempeld: namelijk met een sub-ohm clearomizer - een device geschikt voor DL en high VG liquid. Daar werd door veel mensen en websites met nauw verholen dedain over gesproken, het zou overdadig zijn en een belachelijke wapenwedloop in gang zetten en blablabla. Prima meningen hoor, maar laat een ander lekker zijn gang gaan en quit being a judgmental asshole. 

 

Een goed woordje voor DL voor "starters"....

 

Het hieronderstaande lijkt verder een ode op de DL metihode. Maar ik wil alleen maar het dogma afbreken dat MTL de startersmanier is. Dat is voor mijzelf pertinent onwaar. En ik heb een aantal afhakers  weer aan het dampen kunnen krijgen door ze te vertellen dat er meer is dan die kutpennetjes, met het sneue ritueel waar ze juist vanaf willen, en die verdomde Miller "lijkt het meeste op tabak meneer" smaakjes.

Nieuwsflits: heel veel mensen vinden het ontzettend smerig, een sigaret. Rokers heb ik het over. Ikzelf begrijp echt niet wat mensen bedoelen met " zo heerlijk een peuk". Voor mij was het al lang alleen maar het opheffen van de irritatie van niet gerookt hebben. Eerste twee hijsen OK, daarna gewoon ontzettend smerig.

Ik weet ook niet wat ik moet denken van beginners die naar baby beasts worden doorverwezen  door verkopers met puistjes en een omgekeerd petje waar YOLO op staat of Vape Dark LORD

Maar een ding weet ik wel. Ik had al aardig wat keren een MTL geprobeerd voordat ik leerde van het bestaan van DL. Die MTL-setjes hebben me nooit een seconde doen vermoeden dat ik van de sigaret af ging komen met die dingen. Toen ik hoorde van die subohm tanks en vooral toen ik zag hoe gecondenseerd die damp is (grootte van de wolk, soit, maar ik waardeer vooral de milky sensatie die VG geeft. PG irriteert me. VG voelt als dampen, PG als "meedampen", for lack of a better explanation. Alsof ik net naast de pijp hijs) ben ik gaan lezen. Bij het woord "meloen" in de beschrijving van de smaak van een juice brak mijn laatste weerstand. 

Kom ik dus in een winkel waar ze me WEIGEREN een box mod en een cleito tankje te verkopen. Ik moest en zou een beginnerssetje nemen. IK ROOKTE EEN PAK MARLBORO'S PER DAG. DAN BEN JE GEEN BEGINNER TOCH?. Ik snap die hele denkwijze niet, dat je met een q16 moet beginnen en dan promoveert naar een godvergeten pico' tje. Prima als iemand dat een fijn ding vindt maar ik heb over geen enkel setje als die ellendige alomtegenwoordige q16 zo vaak gelezen dat het niet voldoet / mensen weer gaan roken / hier op het forum komen vragen waarom het niet werkt voor ze. 

Afijn, die twee klootzakken van winkel 1 (als het aan hen had gelegen en ik niet zelf had geweten van DL, dan rookre ik nog steeds) gezegd dat ze lekker dood konden vallen, stelletje judgmental cunts, en op dezelfde dag (mijn verjaardag) elders wel een pico + cleito kunnen aanschaffen. In Rotterdam nog wel, waar die dag de zon scheen en het godbetert gezellig was op straat, met terrasjes enzo. .  Daar werd ik geattendeerd op dat subohmen / DL anders is dan roken etc etc, keurig documentje voor me uitgeprint met battery safety uitleg nog eens uitgeschreven en een lijstje troublehootingtips  en coil saturatiewaarschuwing enzo.

Weerhield me er niet van alsnog mijn eerste coil in de fik te steken (ik had zelfs het glaasje en bovenstukje van de tank nog niet teruggeplaatst), maar verder was dat netjes geregeld (voor de geinteresseerde: dat was bij vape-a-holics op de binnenweg. Een mistige winkel vol onguur uitziende maar tamelijk sympathiek publiek, helemaal voor RTD-begrippen. Die gast die me hielp koos voor mij de pico+cleito combinatie en dat zou zelfs vandaag nog mijn aanrader zijn voor een beginner die het MTL net effe te weinig bevredigend vindt of teveel op roken vindt lijken. 


Al met al dus thuis dat ding in elkaar geflanstm, meloenentroep erin, een hijs van genomen, never looked back. Ik ging die dag gelukkiger slapen dan ik in tijden wakker was geworden. 25 jaar elke dag een pakje sigaretten.

Ik heb sindsdien een dozijn mensen van het roken af geholpen. Het overgrote merendeel gebruikt nog altijd die Cleitos. Een aantal van die mensen had al ervaring met MTL, een paar geen enkele ervaring. Ik heb elk van hen ook MTL laten proberen. Niemand (minus 1 tje) had daar behoefte aan of heef er ooit nog naar geinformeerd,. Die ene is blijvend overgestapt van DL naar MTL.

Ik vermoed  dat DL wel eens een katalysator zou kunnen zijn in plaats van ongeschikt voor de overstap.  

Edited by monotom
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Goedemorgen @monotom ?

 

Ik ga me niet uitlaten over je manier van boodschap overbrengen maar ik wil je wel bijval geven over DL en het overstappen van roken. Ik heb pas kunnen stoppen met de Melo 3, ik neem weliswaar korte restricted DL hijsjes maar ik heb de losse trek en voldoende damp wel nodig om de sigaretten te laten staan.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ik heb eigenlijk, als ik ervoer nadenk, nog nooit een argument gehoord waarom je niet zou moeten beginnen met DL. Het is zo'n algemeen bekend "feit", althans dat leek zo toen ik me twee jaar geleden orienteerde.

Maar ik vergat te vragen waarom.... Iemand? 

Link to comment
Share on other sites

Je kan zeker wel beginnen met DL en dan met hijsjes die jou longen aan kunnen en binnen een paar dagen kun je al dampen als een stoomlocomotief, DL dampen lijkt nergens op het oude roken en mijn ervaring is dat je daarmee het al oude roken makkelijker achter je kan laten.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Wel grappig dat @monotom zich eigenlijk aan het zelfde schuldig maakt aan waar hij @L33ntje van beticht...

Maar dan vanuit zijn visie

 

Hij concludeert bijvoorbeeld dat zij alleen maar MTL adviseert aan de hand van het feit dat zij zich opwindt over verkopers die alleen maar DL adviseren... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@monotom ; Ja, je hebt voor een heel groot deel gelijk. Zoals ik recentelijk in de draad over wanneer ben je een ervaren damper al aangaf, is mijn kennis vrij breed, maar absoluut niet diep. Ik probeer altijd zo goed mogelijk afgepast op de vrager mogelijke foutjes op te sporen, en uiteraard sla ik de plank ook wel eens volledig mis. Daar leer ik dan weer van. En daar kan ik dan hopelijk weer iemand anders mee helpen. 


Natuurlijk verkoop ik niet alleen MTL-spul aan beginnende dampers ; het is om en nabij de 50/50, met soms ook wel wat er tussenin. Plus dat we geen "kutpennetjes" in het assortiment hebben. Al is op dit moment even de Pockex en de Kangertech Evod V2 (de eerste er tussenin, de tweede met coils voor beiden) het 'kleinste' dat we hebben, en wil ik daarin graag meer keus voor ze). En als een klant per se iets wil hebben, dan kan ik ze het niet verbieden. Hooguit sterk afraden danwel de mogelijkheid openhouden iets om te ruilen/bouwen als het echt niet wil.  Alleen dat ik dat meiske voor wie ik nu na zes maanden nog steeds af en toe een nieuwe coil in haar pockex moet draaien geen mech heb willen verkopen die ze zo mooi vond, daar heb ik geen spijt van.

 

Gelukkig zie je mensen regelmatig terug, en kun je ze daarin begeleiden, en gaat het meestal in één keer goed. Daar streef je naar; dat het dampen lukt op de manier die bij iemand past met het apparaat dat bij iemand past. Maar ik zie ook veel mensen die elders een apparaat hebben aangeschaft (internet of winkel, soms op aanraden van een bekende), en daar zie je vrij regelmatig dat ze net het verkeerde hebben of niet de juiste instellingen weten te vinden. En dat geldt voor zowel Dl als MTL apparaten / dampers. 

 

Dit is dan ook typisch zo'n discussie die we wellicht beter een keer IRL kunnen voeren, want op elke zin in gaan wordt een heel verwarrend verhaal denk ik. Zal er wel een paar dingetjes uitpikken. Dat ik soms vrij fel ben op het MTL/DL-gebeuren, is omdat ik beduidend vaker mensen die met een DL-apparaat war ze niet mee uit de voeten kunnen dan met een MTL die niet voldoende voor ze is. Maar natuurlijk is dat net zo "verkeerd". 

 

1 hour ago, monotom said:

maar je bent alomtegenwoordig op dit forum en je staat iedereen te woord met dezelfde stelligheid en verhalen waar eerlijk gezegd vaker wel dan niet minimaal één klinkende frase van totale flauwekul in staat vermeld. Goedbedoeld misschien, maar daarom niet minder onwenselijk.


Eens. Combinatie van teveel iedereen willen helpen , wat natuurlijk niet per se mijn taak is, en mijn poging zo duidelijk mogelijk te schrijven wat ik bedoel zonder NOG meer woorden te gebruiken. Onzin is natuurlijk niet de bedoeling, en daar streef ik ook niet naar, maar ik ben er inderdaad niet immuun voor en heb nog een HEEL lange weg te gaan. Ik ga er niet van uit dat ik ooit "alles" weet, maar wel net genoeg om te kunnen helpen. Dat gaat wel eens fout, mea culpa. Die fouten leer ik dan ook het meest van. 

 

1 hour ago, monotom said:

Jij doet precies hetzelfde als die mensen waar je tegen tekeer gaat: ervan uitgaan dat mevrouw product  X nodig heeft.  Waar baseer je dat MTL op? Alleen al door het woordje "eigenlijk" weet ik al dat jij dat helemaal niet zeker weet, is dat niet ironisch?Of zou ik me vergissen,? Toon me de informatie waar jouw zekerheid op gebaseerd is.

 

 

Ja, nu je het zegt heb je wel een punt. Dat was wellicht een wat te emotionele/impulsieve reactie. Maar ik probeer een plaatje te vormen bij de gegevens die ze geeft, dat te "filteren" langs de mensen met vergelijkbare problemen die ik heb gezien , en in te schatten  wat het probleem kan zijn. Best wel intuitief eigenlijk ; misschien wel te intuitief. Daarom zeg ik ook regelmatig dat ik eigenlijk iemand moet ZIEN dampen om het zeker(der) te weten. 

 

1 hour ago, monotom said:

Hee en heb je uberhaupt wel in de gaten dat er vanaf het begin sprake was van DL

Heb de hele discussie niet meer paraat, maar ik meen me te herinneren dat dat later wel naar boven kwam. Dat had ik meen ik inderdaad gemist Mijn fout. 

 

1 hour ago, monotom said:

 Toon me de informatie waar jouw "vrijwel nooit" op gebaseerd is. (Weer dat woordje "eigenlijk'. Dat is een bullshitnotificatie 


Dat baseer ik vooral aan wat ik zie bij mensen die met HEEL grote coils beginnen (de TFV12 bijvoorbeeld) - veel nemen daarvoor veel te kleine trekjes. Ben er altijd vanuit gegaan dat dat met longinhoud te doen heeft (en ik heb een paar mensen die sinds ze wat langer niet meer roken maar dampen wel degelijk "beter blazen" bij de longarts, dus kennelijk doet het toch wel iets met hoeveel lucht je in je longen kwijt kunt of hoe diep je ze kunt vullen - maar nu je het zegt kan dat best met beschadiging te maken hebben die wellicht wat herstelt. Ik ben gene medicus en ik kan niet naar binnen kijken. Ik kan alleen maar observeren. )

 

1 hour ago, monotom said:

Het hieronderstaande lijkt verder een ode op de DL metihode. Maar ik wil alleen maar het dogma afbreken dat MTL de startersmanier is. Dat is voor mijzelf pertinent onwaar. En ik heb een aantal afhakers  weer aan het dampen kunnen krijgen door ze te vertellen dat er meer is dan die kutpennetjes, met het sneue ritueel waar ze juist vanaf willen, en die verdomde Miller "lijkt het meeste op tabak meneer" smaakjes.

 

Maar met dat verhaal ben ik het voor het overgrote deel ook gewoon eens. En voor een heel groot deel van de starters gaat dat absoluut op. Maar ook voor een heel groot  deel NIET, en die komen over het algemeen moeilijker "over de streep" als ze verkeerd beginnen. Het is wat, of het is niet wat. Moet vrij snel "spot on" zijn. Je moet door best wel veel weerstand en vooroordelen heen (wat bij mij niet anders toen ik begon). Ze "willen" er vaak ook niet van af, ze "moeten".

Waar iemand die onterecht begint met MTL vaak wel daarmee de smaak te pakken krijgt en verder gaat zoeken.  Veel van de mensen die in de winkel komen zijn de vijftig (vaak ruim) gepasseerd, erg gehecht aan hun sigaretje (maar mogen vaak niet meer van "de dokter", en zijn én blijven vaak zeer tevreden MTL-dampers met weinig behoefte aan meer. 9 van de 10 in die groep schat ik). Onder de dertig echter zijn de verhoudingen vaak volledig andersom, en zijn er maar weinig apparaten die ik in eerste instantie níet direct zal aanraden. (En soms ook wel). Ik ben dan ook heel blij dat wij (nog) over de mogelijkheid beschikken mensen dingen uit te laten proberen, zodat je met feedback ter plekke maatwerk kan leveren. Dat is op papier / op een forum HEEL veel moeilijker. 

 

Met smaken is dat een beetje het zelfde verhaal ; die kunnen we gelukkig ter proberen aanbieden. En dan zie je toch zeker bij mensen bij wie MTL past, dat meer dan de helft nog iets zoekt dat "naar tabak smaakt", of in elk geval niet naar iets dat je eet of drinkt. Zeker in het begin. Menthol en vanille zijn  een goede tweede (Op DL zijn de zelfde smaken beduidend minder populair). Ook iets waar je iemand "irl" dus beduidend makkelijker kunt helpen dan op papier . (Alleen soms jammer dat het assortiment niet onbeperkt is ?

 

47 minutes ago, monotom said:

ik heb eigenlijk, als ik ervoer nadenk, nog nooit een argument gehoord waarom je niet zou moeten beginnen met DL. Het is zo'n algemeen bekend "feit", althans dat leek zo toen ik me twee jaar geleden orienteerde.

Maar ik vergat te vragen waarom.... Iemand? 

 

Een feit of wet  is het niet. Feit is dat bij sommige beginnende dampers het één meer aanslaat, bij andere beginnende dampers het andere. Je MOET niet beginnen met MTL en je MOET ook niet beginnen met DL. Je moet (of : het zou de ideale situatie zijn) beginnen met de methode /het apparaat die/dat op dat moment, als je begint,  bij je past. En daar hoef je niet per se bij te blijven. Alle groepen (beginners) bij elkaar gegooid is het ongeveer 50/50 . En daarvan een heel groot stuk met apparaten waarmee je beiden kunt (een losse MTL / restricted DL of apparaten met coils voor beide methoden. Heb je je voorkeur gevonden, dan kun je eventueel overstappen naar iets " gespecialiseerdere" apparatuur. Maatwerk , maatwerk, maatwerk. Als er een vaste regel voor zou zijn, zou je gewoon een paar hokjes ( leeftijd, geslacht, hoeveel gerookt, hoe lang en  wat bijvoorbeeld) op een website aan kunnen vinken en het perfecte apparaat op de mat krijgen. Helaas werkt dat niet zo. Ik denk dat het veel "uitvallers" die het ééns proberen maar nooit weer zou kunnen voorkomen als het zo simpel was. 

 

Zelf ben ik van heel strikt en heel strak MTL  inmiddels voor een groot deel over op (restricted) DL, maar dat heeft zeker een maand of tien geduurd. En heeft veel te maken met mijn veranderende smaak EN longinhoud / inhaleer-capaciteit. 31 jaar drie pakjes (omgerekend naar sigaretten) per dag, laat toch wel wat sporen na.  Met mijn smaakwaarneming komt het denk ik nooit meer goed ; MTL nog steeds een voorkeur voor tabak. Op DL echter absoluut niet. 

 

Maar goed, ik neem je punten mee, ben het met het meeste ook gewoon domweg eens, en bij mijn beste weten geef ik ook gerust wel eens toe wanneer ik fout zat. Ik schuw dat niet en pretendeer niet de wijsheid in pacht te hebben. Ik probeer normaliter gewoon te helpen, niks meer en niks minder. Maar een heleboel "ik denk, misschien ,waarschijnlijk, vermoedelijk, wellicht, kan zijn" maakt een verhaal niet altijd duidelijker (of korter), en ik gooi ze er desalniettemin zeker regelmatig door. En ik merk duidelijk dat bij jou je persoonlijke ervaring net zo goed een rol speelt in je "boosheid" als bij mij. 

 

Mijn lans voor MTL is ook meer een reactie op de overmaat aan DL-beschikbaarheid ; het is voor mij absoluut niet heilig of "de enige methode". Het lijkt eerder de methode die tegenwoordig juist vaak over het hoofd wordt gezien. En dat heeft dan ook weer te maken met het feit dat 90 % van de verkrijgbare apparatuur op DL lijkt te zijn afgestemd, terwijl 50 % (ongeveer) van de dampers - zeker de beginnende - toch vaak meer gebaat is bij meer keus in MTL. Persoonlijk ben ik neutraal. Beetje zoals met politiek (waar ik hier nog altijd geen discussies over ga voeren trouwens ) ; als iemand heel links brult neig ik daar rechtse dingen tegenover te zetten, als iemand heel rechts schreeuwt komt mijn linkerkant naar boven. Balans, balans, balans . Mijn waarheid ligt meestal in het midden. En mijn voorkeur voor beginners ligt eigenlijk bij apparatuur waarmee je beiden kunt uitproberen / leren. Helaas is die keus erg beperkt, en in de praktijk gauw "vlees noch vis" . Daar moeten we het helaas mee doen. 

 

Of ik je irritant vind ? Ach, soms wel een beetje, maar dat maakt je bedoelingen niet minder oprecht. En ik weet dondersgoed dat mijn kennis op heel veel vlakken ernstig tekort schiet (of gewoon niet aanwezig is, zoals bij TC-dampen en het gebruik van mechs, dat zeker hoog op mijn lijstje "me nog eens goed in verdiepen" staat - Al zal ik mezelf nooit met een mech vertrouwen en moet dat theorie blijven). Maar ik "discrimineer" DL-dampen absoluut niet. Ik zie het alleen daar net effe vaker "mis" gaan in de beginnersfase. En ik zou het jammer vinden als mensen daarmee voor het dampen "verloren" zijn. Want ik gun het elke roker daar naar over te kunnen stappen. Dat is uiteindelijk mijn uitgangspunt. 

Edited by L33ntje
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...