Jump to content
Sign in to follow this  
Dennis1992

Batterijen gevallen (doosje zat erom), nog safe?

Recommended Posts

Vooral bij lipo batterijen is dit het geval

ik gebruik deze nogal vaak

zie dat storm mij weer voor was type niet zo snel😀

maar dan nog een vraagje je heb mods die in balans laden
(enkel cel  batterijen) en aangeven dat je batterijen in onbalans zijn

en het maakt ook nog uit wat zijn ze in serie of parallel geplaatst 

Helemaal goed. Niemand kan je de absolute kritische waarden geven wanneer het mis gaat. Gezond verstand, basis kennis en monitoren, dan komt het allemaal goed. 

Ben wel benieuwd of het die ene batterij betreft, of dat een bepaalde slede uit je lader te hoog afslaat. 

(sommige xtar laders hebben achterop een dipswitch om te schakelen tussen lipo en lithium ion. Dit verschilt voornamelijk in het voltage waarbij de lader afslaat, lipos worden iets hoger geladen namelijk. Maar goed, deze switch zou voor alle sledes in je lader moeten gelden) 

Just now, Johannes Koning said:

Dat weet ik allemaal niet. Heb meer mods in gebruik. Qua mods met 2 of 3 batterijen. Sigelei fuchai 2/3, istick 200, smoant battlestar 220 en de hugo 133. Ik laad ze nooit via usb kabel. Altijd laad ik ze via externe lader.

1 minute ago, Dennis1992 said:

. Altijd laad ik ze via externe lader.

Dan speelt het balans verhaal geen rol 

5 minutes ago, Johannes Koning said:

Meerdere LiPo's van 1 cel kun je bijvoorbeeld  tegelijk laden met een hobbylader m.b.v. een "balance board".  Omdat de cellen in een mod tegelijk geladen worden via één en het zelfde kabeltje neem ik aan dat er ook een soort van balance board in zit om zo beide cellen even snel en vol te laden.

balansbordjes kun je gewoon los kopen.

bouw ze zelf in mods

zelf gebruik ik voor mijn lipo batterijen een speciale lipo balanslader.

worden veel in de hobbybouw van modelvliegtuigen gebruikt

met deze kun je zelfs je autoaccu  opladen 

Maar (correct me if I'm wrong) je kan de batterij toch terug in de lader doen en dan ontlaadt de lader m toch weer netjes tot die 4.2V ?

6 hours ago, Madman said:

Maar (correct me if I'm wrong) je kan de batterij toch terug in de lader doen en dan ontlaadt de lader m toch weer netjes tot die 4.2V ?

Die lader kan niet ontladen. Zit alleen een knopje op voor de laadsnelheid. Xtar vp4. Maar ik hou het in de gaten. Voor alsnog lijkt het goed te gaan. Het verschil tussen de 2 batterijen is 0.07 volt wat normaal ook was dacht ik, in elk geval in deze mod.

Aangezien ik een Nitecore D4 heb en volgens mij ik daar totaal niks op in kan stellen. Flikker ik altijd mijn batterijen erin en haal ik ze eruit wanneer ze vol zitten. Heb nog nooit gezien op hoeveel ze laden. Zal er volgende keer op letten. Ik denk dat mijn interesses zitten in nieuwe hardware dan de technische kant🤣. Wat voor veiligheid uiteraard niet had moeten zijn.

On 5/16/2018 at 9:56 AM, Dennis1992 said:

Die lader kan niet ontladen. Zit alleen een knopje op voor de laadsnelheid. Xtar vp4. Maar ik hou het in de gaten. Voor alsnog lijkt het goed te gaan. Het verschil tussen de 2 batterijen is 0.07 volt wat normaal ook was dacht ik, in elk geval in deze mod.

Ik heb ook geen idee hoor eerlijk gezegd, was alleen met mijn nitecore een keer opgevallen, dat ie een batterij tot 4.22 had opgeladen en ff daarna zat ie weer netjes op 4.19.

1 minute ago, Madman said:

Ik heb ook geen idee hoor eerlijk gezegd, was alleen met mijn nitecore een keer opgevallen, dat ie een batterij tot 4.22 had opgeladen en ff daarna zat ie weer netjes op 4.19.

Ah oke, nee in de lader heb ik ze nog nooit hoger dan 4.20 volt zien staan. Ik gebruik de mod niet hele dag door omdat ik er 4 in gebruik heb. Maar tot nu toe gaat het goed. Maar het duurt wel ff voor ze leeg zijn hoor want ze waren dus helemaal vol en aangezien ik de mods afwissel kan dat zomaar 5/6/7/8 dagen duren.

1 hour ago, Jayjay said:

Aangezien ik een Nitecore D4 heb en volgens mij ik daar totaal niks op in kan stellen. Flikker ik altijd mijn batterijen erin en haal ik ze eruit wanneer ze vol zitten. Heb nog nooit gezien op hoeveel ze laden. Zal er volgende keer op letten. Ik denk dat mijn interesses zitten in nieuwe hardware dan de technische kant🤣. Wat voor veiligheid uiteraard niet had moeten zijn.

Ik kan ook niks instellen op de laders die ik heb behalve dan de laadsnelheid haha. Nou ja ik schrok toen ik zag dat ze BOVEN de 4.23 Volt zijn. Maar Sledge gaf al aan dat 4.23 volt hoog is maar niet extreem.

3 minutes ago, Dennis1992 said:

Ah oke, nee in de lader heb ik ze nog nooit hoger dan 4.20 volt zien staan. Ik gebruik de mod niet hele dag door omdat ik er 4 in gebruik heb. Maar tot nu toe gaat het goed. Maar het duurt wel ff voor ze leeg zijn hoor want ze waren dus helemaal vol en aangezien ik de mods afwissel kan dat zomaar 5/6/7/8 dagen duren.

Oh, ik dacht dat je lader die voltages af gaf, maar t was dus je mod. Heb je ze ook in een andere mod gehad en gaven ze daar hetzelfde aan? Zou natuurlijk ook kunnen, dat je mod het nogal onnauwkeurig uitleest.

29 minutes ago, Madman said:

Oh, ik dacht dat je lader die voltages af gaf, maar t was dus je mod. Heb je ze ook in een andere mod gehad en gaven ze daar hetzelfde aan? Zou natuurlijk ook kunnen, dat je mod het nogal onnauwkeurig uitleest.

Nee heb dat niet gechecked, omdat de 4.23 v al na een aantal heisen zaktte. Maar ik schrijf op welk setje batterijen het is, zodat ik ze ook nog eens in een andere mod kan proberen.

Dit geeft mijn mod aan, terwijl mijn lader 3.67 voor beide aangeeft

lJkRk56.jpg

Mods zijn niet altijd even nauwkeurig blijkbaar 😉

1 hour ago, Madman said:

Dit geeft mijn mod aan, terwijl mijn lader 3.67 voor beide aangeeft

lJkRk56.jpg

Mods zijn niet altijd even nauwkeurig blijkbaar 😉

En ook niet altijd strak in de lak 💅

Die is ook al bejaard he 😉

t Begint met krakkeleren, maar uiteindelijk valt t huidje uit elkaar 🙂

1 hour ago, Madman said:

Die is ook al bejaard he 😉

t Begint met krakkeleren, maar uiteindelijk valt t huidje uit elkaar 🙂

Troost je, zo heb ik er ook een aantal :aai

Posted (edited)

Zo de batterijen zijn nu leeg, ik ga ze zo opladen. Maar ik weet nu eigenlijk al dat er niks met de batterijen was. Ik had net een ander setje erin gestoken, en een van de 2 batterijen gaf 4.22 V aan. Dus ofwel is de mod niet helemaal correct in uitlezen of is er wat met lader. Ik kan het niet verder testen, omdat mijn andere mod waar 2 batterijen ingaan geen voltage weergeeft van de batterijen. Die geeft enkel een batterijblokjes aan. En de istick 200 waar 3 batterijen ingaan geeft ook alleen een batterij-indicatie aan.

Overigens ga ik in die sigelei duo 2/3 toch weer ''ombouwen'' naar een triple batterij mod. Want met 2 batterijen gaat dat klepje regelmatig los en voelt krakkemikkig aan. Bij triple batterijen klepje voelt het degelijker aan.

Edited by Dennis1992

Op die iStick zou je arctif fox software kunnen zetten en dan kun je m aan laten geven wat je wilt.

Maar zoals ik eerder al zei en met foto's heb laten zien, zal het waarschijnlijk je mod zijn, die zomaar wat brabbelt 🙂

On 5/17/2018 at 10:47 AM, Madman said:

Oh, ik dacht dat je lader die voltages af gaf, 

Ik was onder dezelfe indruk, dit zou de zaak wel eens kunnen veranderen.