Jump to content

Batterijen gevallen (doosje zat erom), nog safe?


Dennis1992

Recommended Posts

Hee!

 

Ik maak ff een apart topic, ipv mijn dampblog. Zojuist wou ik batterijen wisselen in de sigelei. Maar dat batterijdoosje glipte uit mijn handen. Het doosje was dicht. De val was niet erg hoog, hij stuiterde wel een paar keer. Het was van ik denk vanaf ca 1 meter hoogte. Ik heb er niet mee gedampt, wel in de mod gestoken. Het verbaast mij dat het voltage van één batterij 4.23 V is en de andere 4.17 V. Nu weet ik dat er vaak wel minimale verschillen inzitten. Ik kan me alleen niet herinneren dat ik wel eens batterijen heb gehad die hoger dan 4.20 volt aangaven, misschien lette ik er toen niet veel op. Maar wat denken jullie? Zijn ze nog safe? De batterijen zaten dus in het doosje, viel vanaf ca 1 meter hoogte. Maar het voltage van één batterij is 4.23 Volt.

Link to comment
Share on other sites

Geen schade aan de buitenkant (deuken), dan zijn ze gewoon goed.

Als het een getrouwd stelletje is, wel ff de voltages (vol, leeg en laadtijd) in de gaten houden, maar dat staat los van de val. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Als ze niet beschadigd of ingedeukt zijn en de wrap is intact, dunkt me dat je je nergens zorgen over hoeft te maken. Ik heb ze wel harder van hoger laten vallen. Één keer met een deukje als gevolg, die gebruik ik niet meer, maar de rest , geen probleem.

 

Ik heb trouwens nog nooit twee batterijen gezien, zelfs geen gepaarde, die altijd exact de zelfde waarde geven. Tenslotte zijn gepaarde batterijen ook ooit begonnen als te willekeurige exemplaren uit een doos van 50 of 100 stuks.

Edited by L33ntje
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, L33ntje said:

Tenslotte zijn gepaarde batterijen ook ooit begonnen als te willekeurige exemplaren uit een doos van 50 of 100 stuks.

Niet helemaal (on)waar, als ze uit dezelfde batch komen is de kans groter dat de chemische samenstelling meer gelijk is. 

Daarom haal je gepaarde stelletjes ook bij voorkeur uit een winkel met hoge omloopsnelheid (plus dat ze dan nieuwer zijn, lithium ions verouderen ook door tijd, zelfs wanneer je ze niet gebruikt. Dat proces start vanaf productie, maar is in dit verhaal van ondergeschikt belang) 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Sledge said:

Niet helemaal (on)waar, als ze uit dezelfde batch komen is de kans groter dat de chemische samenstelling meer gelijk is. 

Daarom haal je gepaarde stelletjes ook bij voorkeur uit een winkel met hoge omloopsnelheid (plus dat ze dan nieuwer zijn, lithium ions verouderen ook door tijd, zelfs wanneer je ze niet gebruikt. Dat proces start vanaf productie, maar is in dit verhaal van ondergeschikt belang) 

Ik haal ze gewoon op mijn werk, en een doosje met 50 gaat gemiddeld een week mee, maximaal anderhalf. Maar echt exact de zelfde waarde en exact op de zelfde seconde leeg is mij nog niet gelukt. Scheelt wel heel weinig hoor ?

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Sledge said:

Geen schade aan de buitenkant (deuken), dan zijn ze gewoon goed.

Als het een getrouwd stelletje is, wel ff de voltages (vol, leeg en laadtijd) in de gaten houden, maar dat staat los van de val. 

Nee geen schade aan de buitenkant, mede dankzij het doosje. Ik zal de voltages en laadtijd in de lader in de gaten houden. Of bedoel je de voltages in de mod? Hoe snel die zakt? Ik weet niet hoe snel zoń batterij interne schade oploopt. Is 4.23 Volt niet kwalijk? Ik had wel eens gelezen op internet dat het nooit boven de 4.23 volt mag zijn. Ik kan me ook niet herinneren dat hij daar ooit op stond, tot nu dan.

4 minutes ago, L33ntje said:

Als ze niet beschadigd of ingedeukt zijn en de wrap is intact, dunkt me dat je je nergens zorgen over hoeft te maken. Ik heb ze wel harder van hoger laten vallen. Één keer met een deukje als gevolg, die gebruik ik niet meer, maar de rest , geen probleem.

 

Ik heb trouwens nog nooit twee batterijen gezien, zelfs geen gepaarde, die altijd exact de zelfde waarde geven. Tenslotte zijn gepaarde batterijen ook ooit begonnen als te willekeurige exemplaren uit een doos van 50 of 100 stuks.

Nee ze zijn niet beschadigd, het was een houten vloer, en ze zaten in een plastic doosje. En het klopt, getrouwde batterijen zijn vrijwel nooit gelijk in voltage. Maar daar gaat het mij ook niet om, ik vraag me af of 4.23 V geen kwaad kan omdat ik dacht dat ze écht nooit boven de 4.23 mochten zijn?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Johannes Koning said:

De interne ohmwaarde van batterij kan volgens mij het verschil in 10 de volt bedragen.

trouwens om ze gelijk te laden (gepaard) zul je ze volgens mij in balans moeten laden

is bij mijn lipo batterijen tenminste wel zo altijd gelijke voltage

Ik heb niet zo’n lader die de interne weerstand kan laden. Wel heb ik een xtar lader die voltage kan aflezen. Dus je kan wel zien of ze redelijk gelijk laden. Die 4.23 volt vraag ik me gewoon van af of dit zorgwekkend is.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, L33ntje said:

Maar echt exact de zelfde waarde en exact op de zelfde seconde leeg is mij nog niet gelukt. Scheelt wel heel weinig hoor ?

Dat zal inderdaad praktisch niet voor komen, waarbij de afwijking in onze 'meet apparatuur' ook niet echt mee helpt natuurlijk. Maar, om de verschillen zo klein mogelijk te houden genieten paartjes uit dezelfde batch de voorkeur

 

3 minutes ago, Dennis1992 said:

Nee geen schade aan de buitenkant, mede dankzij het doosje. Ik zal de voltages en laadtijd in de lader in de gaten houden. Of bedoel je de voltages in de mod? Hoe snel die zakt?

Alles eigenlijk .... zijn ze samen even vol na het laden. Zijn ze samen net zo half leeg tijdens het dampen. Zijn ze samen net zo leeg zodra je ze in de lader stopt. Zijn ze min of meer tegelijkertijd opgeladen (wat een goede maatstaf is om wat te zeggen over de interne weerstand). Mocht je een geavanceerde lader hebben, die ook de interne weerstand kan meten, dan ook of die min of meer gelijk loopt.

 

 

3 minutes ago, Dennis1992 said:

 ik vraag me af of 4.23 V geen kwaad kan omdat ik dacht dat ze écht nooit boven de 4.23 mochten zijn?

Komen ze nieuwe uit het doosje? 4.23 is inderdaad wat aan de hoge kant. Als ze steeds zo geladen worden, geeft dat extra slijtage.

Meestal zitten ze niet zo vol, nieuw uit doos.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Sledge said:

Alles eigenlijk .... zijn ze samen even vol na het laden. Zijn ze samen net zo half leeg tijdens het dampen. Zijn ze samen net zo leeg zodra je ze in de lader stopt. Zijn ze min of meer tegelijkertijd opgeladen (wat een goede maatstaf is om wat te zeggen over de interne weerstand). Mocht je een geavanceerde lader hebben, die ook de interne weerstand kan meten, dan ook of die min of meer gelijk loopt.

Allemaal niet te spastisch natuurlijk, gewoon even een oogje in het zeil houden. In het begin wat meer, tot er vertrouwen is, dan wat minder frequent.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Sledge said:

Alles eigenlijk .... zijn ze samen even vol na het laden. Zijn ze samen net zo half leeg tijdens het dampen. Zijn ze samen net zo leeg zodra je ze in de lader stopt. Zijn ze min of meer tegelijkertijd opgeladen (wat een goede maatstaf is om wat te zeggen over de interne weerstand). Mocht je een geavanceerde lader hebben, die ook de interne weerstand kan meten, dan ook of die min of meer gelijk loopt.

 

 

Komen ze nieuwe uit het doosje? 4.23 is inderdaad wat aan de hoge kant. Als ze steeds zo geladen worden, geeft dat extra slijtage.

Meestal zitten ze niet zo vol, nieuw uit doos.

Thanks. Nee heb geen lader die de interne weerstand kan zien, ik heb 2 laders. EN die ene kan wel voltage lezen. Xtar VP 4 (dacht ik) Ze zijn niet nieuw, maar ze zijn ook nog niet oud. MIsschien een keer of 5 max opgeladen. Ik weet niet of die 4.23 V vaker is geweest, nu heb ik er écht opgelet omdat ze net gevallen waren. Is 4.23 Volt safe om te gebruiken? Behalve dat misschien de levensduur ingekort wordt, als hij elke keer op dat voltage staat?

Link to comment
Share on other sites

Safe om te gebruiken, maar hou het wel in de gaten, zeker als het een paartje is.

Apart is het wel, Xtar heeft een behoorlijke reputatie mbt tot netjes en niet te vol te laden.

 

Mocht het aanhouden, kun je even nameten met een multimeter en eventueel uitsluiten of het een bepaalde slede van je lader betreft, of een bepaalde batterij.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Sledge said:

Safe om te gebruiken, maar hou het wel in de gaten, zeker als het een paartje is.

Ja je bedoeld die punten die jij noemt qua batterijvoltages in lader en in mod en de oplaadtijd? Wat @L33ntje ook aangaf, batterijen zijn bijna nooit gelijk qua voltage. Maar als het echt veel verschil wordt tov eerst dan kan ik ze beter weggooien. Goed om te weten dat ik ze kan gebruiken, daarom vroeg ik het hier ook. Want ik wil geen onnodig risico lopen voor die 2 batterijen. Wist trouwens niet eens dat batterijen hoger dan 4.2 v geladen kunnen worden. Nu is het verschil niet enorm, maar toch.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Johannes Koning said:

je kan de batterij die wel 4,10 volt heeft van de twee

nog prima gebruiken(single)

Inderdaad waar, als het als paartje te ver uiteen loopt, kun je ze (in principe beide) nog prima als single gebruiken. Weggooien is niet noodzakelijk dus, tenzij je alleen dual/triple/quad mods hebt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Sledge said:

Uit m'n hoofd is 4.30 of 4.35 serieus kritisch.

4.20 of 4.23 .... marginaal, maar wel aan de hoge kant.

Ah oke, 4.20 staan zo veel batterijen van mij als ze helemaal vol in de lader zitten. 4.23 kan ik me niet herinner zoals ik zei. Maar ik hou het in de gaten, als er geen ongelukken van komen vind ik het prima. Ik hou zoals je zei dus wat dingen in de gaten. Misschien is het toeval en laad ie volgende keer niet meer tot 4.23 V. En zelfs 4.23  is geen ramp als ik het goed begrijp (als de rest klopt) behalve snellere slijtage.

1 minute ago, Johannes Koning said:

je kan de batterij die wel 4,10 volt heeft van de twee

nog prima gebruiken(single)

Maar niet als setje? 

Link to comment
Share on other sites

Just now, Johannes Koning said:

zoals ik al zij Dennis bij onbalans moet de ene batterij harder werken dan de andere

en zal eerder versleten zijn

Oo is dat de reden waarom je paartjes moet gebruiken. Ik dacht dat dat met name voor de veiligheid was. Weer wat geleerd!

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Dennis1992 said:

Maar niet als setje? 

Beter niet, als er één van de twee te vaak / permanent een onderling verschil laat zien van 0,1 volt of meer. Eea wordt sneller minder veilig naarmate je de batterijen meer op maximaal vermogen belast. Uitgaande dat je high drain batterijen hebt, hoef je je onder de 50 Watt niet echt meteen in de stress te schieten.

 

1 minute ago, Dennis1992 said:

Oo is dat de reden waarom je paartjes moet gebruiken. Ik dacht dat dat met name voor de veiligheid was. Weer wat geleerd!

Wat @Johannes Koning zegt klopt en dat heeft uiteindelijk gevolgen voor de veiligheid. Eea hangt aan elkaar samen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Johannes Koning said:

trouwens om ze gelijk te laden (gepaard) zul je ze volgens mij in balans moeten laden

Dit geldt voor LiPo's die uit 2 of meer cellen zijn opgebouwd. Onze "dampcellen" zijn slechts één cel per accu ?

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Sledge said:

Beter niet, als er één van de twee te vaak / permanent een onderling verschil laat zien van 0,1 volt of meer. Eea wordt sneller minder veilig naarmate je de batterijen meer op maximaal vermogen belast. Uitgaande dat je high drain batterijen hebt, hoef je je onder de 50 Watt niet echt meteen in de stress te schieten.

 

Wat @Johannes Koning zegt klopt en dat heeft uiteindelijk gevolgen voor de veiligheid. Eea hangt aan elkaar samen.

Ik gebruik 2 x vtc6 en damp soms wel hoger dan 50 watt. Maximale is 65 watt, maar dat gebeurd niet zo vaak. Maar ik snap wat je bedoeld. Als 1 batterij bijv 4.0 volt geeft en de andere 3.9 wordt het al wat riskanter dus als ik het goed begrijp. Ik ga deze batterijen gewoon gebruiken hoe ik ze normaal gebruik, maar ik ga wel even in de gaten houden het gedrag, en ook of hij volgende keer weer 4.23 aangeeft of niet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...