Jump to content

Recommended Posts

5 minutes ago, Darksand said:

...zou dat inhouden dat een kilo nicotine ongeveer net zo duur wordt als een kilo cocaine.

Maar wij hebben geen gaatje in ons hoofd, toch?  Geen tankwagens nodig. Zelf tabaksplanten kweken.

En cafeine is ook nog een optie (zie link in vorige post).

De ambtenaren verzinnen maar iets anders om hun salarissen + pensioenen veilig te stellen.

58 minutes ago, Marianna said:

En cafeine is ook nog een optie (zie link in vorige post).

Geeft cafeïne ook die goddelijke onmisbare keelklap?

Posted (edited)
2 hours ago, Moppersmurf said:

Geeft cafeïne ook die goddelijke onmisbare keelklap?

Van wat ik heb begrepen heeft het helemaal niks, en het is zelfs de vraag of je op die manier wel effectief caffeine kunt opnemen. 

Het lijkt vooral een leuk nieuwigheidje, maar dat het er al sinds 2014 is een je er weinig over hoort, lijkt me ook een teken aan de wand.

Cafeïne  is erg bitter, en een dosis waar je iets van zult merken, zal qua smaak nauwelijks te maskeren zijn.

En nee, de keelklap bij dampen komt echt van de nicotine (en een paar andere prikkelende stoffen zoals menthol en citroen). Niet van caffeine, en zeker niet in die doses.

Edited by L33ntje

Een collega begon weer vandaag: Dat vapen gaan ze ook nog wel een keer verbieden, let maar op. (hij rookt zelf zware van Nelle) Toen zei een andere niet rokende collega: tabak gaan ze ook nog wel verbieden. Toch vrees ik dat die rokende collega nog wel eens gelijk zou kunnen hebben. Hoe krom het ook is. Tuurlijk zul je altijd wegen blijven hebben om er aan te komen, maar het is dan niet meer laagdrempelig zoals nu, wat sowieso lastig gaat zijn voor beginners.

Posted (edited)
22 minutes ago, Dennis1992 said:

Een collega begon weer vandaag: Dat vapen gaan ze ook nog wel een keer verbieden, let maar op. (hij rookt zelf zware van Nelle) Toen zei een andere niet rokende collega: tabak gaan ze ook nog wel verbieden. Toch vrees ik dat die rokende collega nog wel eens gelijk zou kunnen hebben. Hoe krom het ook is. Tuurlijk zul je altijd wegen blijven hebben om er aan te komen, maar het is dan niet meer laagdrempelig zoals nu, wat sowieso lastig gaat zijn voor beginners.

Ach, dat vrezen en horen we al sinds pakweg juli 2007. Intussen is het aantal dampers waanzinnig gestegen, zijn de verkopen de lucht in geschoten, komen er dagelijks meer dampers en meer winkels bij, en lijkt elke poging het dampen aan banden te leggen alleen maar de bekendheid te vergroten. Intussen word roken steeds duurder en lastiger en minder geaccepteerd, een het dampen steeds volwaardiger. Alle zorgen zijn eigenlijk in grote lijnen onnodig gebleken. In ieder geval in de praktijk. Het is steeds even zoeken naar welke vorm binnen de veranderende regelgeving valt, maar de dampwereld is vooralsnog duidelijk creatief genoeg gebleven.

Waar een wil is, is een weg. En de wil is er overduidelijk. Voor beginners wordt het eigenlijk alleen maar steeds makkelijker. Want als het in deze lijn doorgaat, kun je binnen een paar jaar eigenlijk alleen nog maar (makkelijk en legaal) dampspullen kopen in speciale (stenen) dampwinkels, met alle uitleg en toelichting die er bij hoort. 😉 

Ik heb ook nooit de behoefte gehad mijn tabak uit Oost-Europa te halen of zo, hoe veel goedkoper dat wellicht ook was. Gemak dient de mens.

Edited by L33ntje

1 minute ago, L33ntje said:

Ach, dat vrezen en horen we al sinds pakweg juli 2007. Intussen is het aantal dampers waanzinnig gestegen, zijn de verkopen de lucht in geschoten, komen er dagelijks meer dampers en meer winkels bij, en lijkt elke poging het dampen aan banden te leggen alleen maar de bekendheid te vergroten. Intussen word roken steeds duurder en lastiger en minder geaccepteerd, een het dampen steeds volwaardiger. Alle zorgen zijn eigenlijk in grote lijnen onnodig gebleken. In ieder geval in de praktijk. Het is steeds even zoeken naar welke vorm binnen de veranderende regelgeving valt, maar de dampwereld is vooralsnog duidelijk creatief genoeg gebleven.

Waar een wil is, is een weg. En de wil is er overduidelijk. Voor beginners wordt het eigenlijk alleen maar steeds makkelijker. Want als het in deze lijn doorgaat, kun je binnen een paar jaar eigenlijk alleen nog maar (makkelijk en legaal) dampspullen kopen in speciale dampwinkels, met alle uitleg en toelichting die er bij hoort. 😉

Ik heb ook nooit de behoefte gehad mijn tabak uit Oost-Europa te halen of zo, hoe veel goedkoper dat wellicht ook was. Gemak dient de mens.

Daar zit wat in ja. Alleen meer winkels er bij? In duitsland misschien, in nederland niet volgens mij. Als je kijkt hoeveel regels ze de steeds meer opgelegd krijgen.

17 minutes ago, Dennis1992 said:

Daar zit wat in ja. Alleen meer winkels er bij? In duitsland misschien, in nederland niet volgens mij. Als je kijkt hoeveel regels ze de steeds meer opgelegd krijgen.

In Duitsland zeker. In België volgens mij ook. In Nederland IS het gewoon wat moeilijker, omdat, sorry, wij nu eenmaal iets meer op onze centen zitten. Maar ik ken een paar winkels, en geloof me, die doen het prima.

Maar in Nederland zijn het voorlopig nog vooral ook webwinkels, omdat we ook een volkje zijn dat heel makkelijk via internet bestelt. De regels zitten webwinkels overigens veel meer in de weg dan stenen speciaalzaken. Ik begin binnenkort met een gerust hart en eigen winkel, maar zou mijn vingers niet aan en webwinkel willen branden. Zou het klantencontact ook te veel missen. Dat is 99% van de lol in het werk.

Op dit forum krijg je wellicht soms  het idee dat het merendeel van de dampers op fora zit, maar dat is echt heel erg ontzettend niet waar. Ik spreek elke week ook tientallen Nederlandse klanten, en zelfs schopeigenaren (!) en niet één daarvan heeft ook maar ooit op een /het forum gekeken. Ik noem het elke keer, maar ik heb nog nooit één van die mensen zich hier ook zien aanmelden, laat staan meepraten. Echt, de overlap dampers/ dampforumledenleden schat ik op nauwelijks 0,5 procent. En in Duitsland nog veel lager.

4 minutes ago, L33ntje said:

In Duitsland zeker. In België volgens mij ook. In Nederland IS het gewoon wat moeilijker, omdat, sorry, wij nu eenmaal iets meer op onze centen zitten. Maar ik ken een paar winkels, en geloof me, die doen het prima.

Maar in Nederland zijn het voorlopig nog vooral ook webwinkels, omdat we ook een volkje zijn dat heel makkelijk via internet bestelt. De regels zitten webwinkels overigens veel meer in de weg dan stenen speciaalzaken. Ik begin binnenkort met een gerust hart en eigen winkel, maar zou mijn vingers niet aan en webwinkel willen branden. Zou het klantencontact ook te veel missen. Dat is 99% van de lol in het werk.

Op dit forum krijg je wellicht soms  het idee dat het merendeel van de dampers op fora zit, maar dat is echt heel erg ontzettend niet waar. Ik spreek elke week ook tientallen Nederlandse klanten, en zelfs schopeigenaren (!) en niet één daarvan heeft ook maar ooit op een /het forum gekeken. Ik noem het elke keer, maar ik heb nog nooit één van die mensen zich hier ook zien aanmelden, laat staan meepraten. Echt, de overlap dampers/ dampforumledenleden schat ik op nauwelijks 0,5 procent. En in Duitsland nog veel lager.

Klopt heel veel dampers zitten niet op een dampforum. Meer de hobbyisten of mensen die probleemoplossing zoeken komen hier. 

Ik ben maar bij een fysieke winkel geweest (rookwinkel breda) rest idd via webshops van oa Zwoofs. Toch is het in een winkel altijd leuker. Ze kennen je op een gegeven moment als je er wekelijks komt.

1 minute ago, Dennis1992 said:

Klopt heel veel dampers zitten niet op een dampforum. Meer de hobbyisten of mensen die probleemoplossing zoeken komen hier. 

Ik ben maar bij een fysieke winkel geweest (rookwinkel breda) rest idd via webshops van oa Zwoofs. Toch is het in een winkel altijd leuker. Ze kennen je op een gegeven moment als je er wekelijks komt.

Dampwinkels hebben een beetje het nadeel dat ze weinig reclame mogen maken. Wel voor de winkel zelf, maar niet voor wat je verkoopt ;-). In mijn omgeving  alleen al echter, zijn er het afgelopen half jaar drie bij gekomen.

Een groter probleem , al sinds jaren, vind ik dat er zo veel dampwinkels  komen en vaak heel snel weer gaan. Ik ken helaas meerdere gevallen van ,Dampcowboys, (sorry ik ben mijn aanhalingstekens verloren) die denken hé leuk, dampen, ik ga een winkeltje beginnen en dan lekker dampend op mijn gat geld verdienen. Denken alles te weten, maar daar blijkt dan maar een heel klein deeltje te zijn. En dan blijkt dat je klandizie voor een groot deel bestaat uit vijftigplussers die mtl willen dampen (en dat zelf nog niet weten), en die zich niet zo goed geholpen voelen door een grote getatoeëerde stoomboot. En de klanten met high end mods, die zelf wikkelen en mixen, blijken hun spul in China te (blijven) kopen. Tja, dan is het heel snel uit met de pret. Hoe stom het wellicht ook klinkt uit mijn mond, het is een vak. Verkopen is een vak, maar alle aspecten van het dampen ook. En daar vergalopperen helaas nog wel eens mensen zich op.

Posted (edited)
6 hours ago, L33ntje said:

Cafeïne  is erg bitter, en een dosis waar je iets van zult merken, zal qua smaak nauwelijks te maskeren zijn.

En nee, de keelklap bij dampen komt echt van de nicotine (en een paar andere prikkelende stoffen zoals menthol en citroen). Niet van caffeine, en zeker niet in die doses.

- Cafeïne drink ik ook nooit zonder een flinke schep suiker, dus ik zou een (flinke portie) zoet aroma toevoegen aan cafeïne-liquid, 

en waarschijnlijk ook nog een scheutje Café Marakesh (tot dusverre alleen gedaan bij chocola, caramel, e.d.)

- De keelkriebel bij dampen komt van nicotine en van PG en een beetje van menthol (citroen heb ik nooit geprobeerd).

Dat merk je duidelijk zodra je die keelstrelende nicotinevrije VG-basis gaat dampen.

Edited by Marianna