Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Dan kun je wel raden wat er met de heersende opinie over dampen gebeurt. Voor de leek is het allemaal hetzelfde. Dat het heat not burnen met de Iqos technisch een totaal ander proces is boeit toch niemand.

Edited by Fender

Wat maken we ons toch weer druk om niks. Gewoon zorgen voor voldoende voorraad. Vooral nu nicotine inslaan. Tankjes en mods kopen we gewoon in China, what the heck?

Voor zo ver ik het zie gaat het primair vooral om de Juul, een pod-systeem dat in Amerika blijkbaar vooral onder jongeren / kinderen goed is aangeslagen.

Kinderen die tien, twintig jaar geleden vermoedelijk (lees : vrijwel zeker, want jongeren zijn jongeren) gewoon waren gaan roken, maar dat schijnt op 'e'en of andere manier niemand van die "slimme"  jongens in te (willen) zien. Allemaal van die mega-oogkleppen, en een klassiek voorbeeld van " de grootste vijand van het goede is het beste" . Ze willen (zogenaamd ?) maar 'e'en ding, dat iedereen stopt met roken, en alles wat niet 100 % stoppen is, doet ze steigeren met de hakken in het zand. 

Ik geloof dat er al vanaf het begin in 2007 van tijd tot tijd verhalen rondgaan over moeten stoppen met Youtube-silmpjes, maar intussen worden het er alleen maar meer en meer en meer. Het zijn vooral de brood-youtubers die moord en brand gillen, en dat zijn juist de mensen waarbij ik nog wel eens een vraagtekentje zet bij de onafhankelijkheid. Ik ga me hier ook weer niet zo druk om maken denk ik. Hoe harder ze proberen het dampen in het hoekje te drukken, hoe meer er gedampt wordt en hoe makkelijker het allemaal te krijgen is lijkt het wel. We wachten het af. Er tegen vechten is vechten tegen de bierkaai, en je kunt je afvragen of dat nut heeft.  

Hoe groot wij ook denken dat de rol van Internet is, en hoe ongelofelijk het ook klinkt, een groot deel (misschien wel het grootste) mijn klanten heeft nog nooit een youtube-filmpje over dampen gezien, geen forum gelezen, geen (chinese) webshop bezocht. Vaak komen ze via mond tot mond reclame omdat bekenden dampen, of ze hebben wel eens iets (niet per se positiefs) op tv gezien of in de krant gelezen en zijn nieuwsgierig geworden. Dat effect zal ook zonder reviewende youtubers blijven. Die zijn eigenlijk pas interessant voor mensen die al (een tijdje) dampen.  

Posted (edited)

Als je doorscrolt in het artikel dan verwijst Rtl naar een artikel uit 2016. "Overgestapt van sigaret naar e sigaret? daar kun je nog steeds kanker van krijgen".

En daarom wordt de damper in Engelse ziekenhuizen als stoppen met roken methode aangeboden. Omdat je er kanker van krijgt. 

Voordat ik die fout maak maak ik 'm niet.

Edited by Fender

Ik was wel verrast natuurlijk. wie had ooit gedacht dat de tabaksindustrie op die manier bakzeil haalde?

In het AD stond wel dat dit ding niet hetzelfde is als de e-sigaret gelukkig. Maar dat scheerde de RIVM woordvoerster op TV toch maar over 1 kam.

Ja en dat zelfde RIVM vond na zorgvuldig zoeken toch echt niks in ons dampertje em moest het toen al doen met wat kul argumenten om het toch iets neer te halen.

Zou de tabak industrie ook al een boete gehad hebben voor hun reclame?
Anders kunnen we ook wel verzinnen hoe we onder een wetenschappelijke noemer, de damper moeten presenteren.
Er word zoals gewoonlijk weer met 2 maten gemeten.

In het artikel haal ik er uit, als je niet alleen de titel leest, dat ze de iqos niet volledig verbieden, maar wel dat er een regels aankomen. (Leeftijd + geen reclame) zo staat het ook bij NU https://www.bndestem.nl/politiek/kabinet-legt-minder-schadelijk-alternatief-sigaret-aan-banden~a8ba9c64/

Ik ben benieuwd wat ze met het dampgebeuren gaan doen. Volgens mij zijn ze niet persee tegen, maar willen ze wachten tot er nog meer duidelijk is over de (lange termijn) effecten. De accijnsen spelen ook een rol natuurlijk. Maar eigenlijk is dat BS, want als minder mensen roken, maar bijna iedereen dampt. Dan gaan ze misschien voor dampspullen (hardware+vloeistof) accijnsen rekenen. Dus het geld is voor hun denk ik niet de hoofdreden dat ze het dampen niet stimuleren. Maar dit is mijn mening, ik kan ook niet in de hoofden van die mensen kijken.

Opmerkelijk verschil: in het artikel in BN de Stem wordt vermeld dat het verhitten van tabak iets anders is dan de e-sigaret. Dat is een belangrijke nuancering. RTL vermeldt dit niet. 

2 minutes ago, Fender said:

Opmerkelijk verschil: in het artikel in BN de Stem wordt vermeld dat het verhitten van tabak iets anders is dan de e-sigaret. Dat is een belangrijke nuancering. RTL vermeldt dit niet. 

Sorry ik had de verkeerde link geplaatst. Maar goed dat geeft niet. Dit was de nu link https://www.nu.nl/politiek/5265920/kabinet-gaat-verkoop-rookvrije-sigaretten-banden-leggen.html

Posted (edited)

Meer mensen het nieuws gehoord vandaag op de radio? Dampen is net zo slecht/kankerverwekkend als roken volgens het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu).

Worden we gek gemaakt of wat moeten we nou geloven? Dacht/denk dat ik toch goed bezig ben met het overstappen van roken naar vapen. Schijn bedriegt?

Stuk tekst van het RIVM: https://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Nieuwsberichten/2018/Ook_verhitte_tabak_bevat_verslavende_nicotine_en_schadelijke_stoffen

Edited by tspic

Dampers gebruiken geen verhitte tabak. Dit gaat over de IQOS waar zelfs wij al lang onze twijfels hadden.

Damp lekker door, datzelfde RIVM kon in onze dampzooi niks slechts vinden al hadden ze moeite om dat toe te geven.

Gaat over verhitte tabak ofwel de iQos. Een apparaat waarmee de tabaksindustrie probeert een deel van de rokersmarkt naar zich toe te trekken.

Uit alle goede onderzoeken die inmiddels zijn gedaan naar de effecten van dampen, is tot op heden nog niets verontrustends - laat staan kankerverwekkends - voortgekomen. 

Het RIVM is helaas niet echt een betrouwbare bron gebleken ; dat is meer een instrument in de handen van verschillende belanghebbenden (waarbij de rokende mens geen partij is, niet eens een factor waarmee rekening wordt gehouden). 

En dan dit he ? 

Nieuwe gebruikers?

Het is nog niet duidelijk of deze nieuwe manier van tabaksgebruik niet-rokers aanzet om te gaan roken. Er is onderzoek nodig naar de aantrekkingskracht van verhitte tabak onder niet-rokers. Daarnaast is het belangrijk om te weten of niet-rokers via het gebruik van apparaten die tabak verhitten overstappen op een tabakssigaret. 

Serieus. Aantrekkelijkheid van de peperdure iQos met schijtdure turfblokjes bij NIET-rokers. Mag ik een kleine voorspelling doen ??

(Waarbij ik me realiseer dat dampen wel een zekere aantrekkingskracht op een kleine groep niet-rokers, voornamelijk potentiele toekomstige rokers kan hebben. Met zelfs de potentie dat ze in het dampen blijven hangen en de stap naar roken niet gaan zetten, hetgeen een belangrijk punt van overweging zou moeten zijn van mensen die een rookvrije generatie wllen creeeren, maar dat terzjde). 

Ok gelukkig! Thanks allen 😁 kan ik met een gerust hart verder dampen

Ondanks dat ik ook niet blij ben met dat verhitten van tabak ( IQOS ) is het toch wel vreemd dat dit niet als alternatief voor roken wordt toegestaan. Het verhitten ipv verbranden lijkt me sowieso beter.Zelfde als met snuiftabak (snus) dat verboden is terwijl het aantoonbaar beter is dan roken.

Ze willen het onder de tabaks- en rookwarenwet brengen. En dat lijkt mij logisch gezien hun obsessie met accijnzen.

Posted (edited)

Gaat idd niet over dampen, maar kan me voorstellen dat menigeen (die niet rookt of dampt) hier wel het dampen onder begrijpt.

Verwacht al opmerkingen in mijn omgeving: 'zie je wel, was op de radio, wat jij doet is even slecht als roken!'

inmiddels erg moe van diezelfde opmerkingen elke keer van mensen die er de ballen van begrijpen. Vaak zeggen ze ook: ik heb gehoord/gelezen 'ergens' dat wat jij doet slechter is dan roken. Je kan beter gewoon roken! grrrrrr

Edited by Keob Squonkalot

Posted (edited)

Ik vindt het zeer spijtig dat het dampen in de kielzog wordt meegezogen, de dampers zullen ook de effecten gaan voelen van dit beleid.

Daarna wordt alcohol het nieuwe roken alwaar nog flink aan verdient kan worden.

Zal het tabak en alcohol helemaal verdwijnen? Ik denk zelf van niet.

Persoonlijk heb ik geen zin meer in die onzin en ben al aan het afbouwen, net als alcohol heb ik dampen niet nodig, ik maak het laatste op en koop niets meer bij.

De laatste liquid zal zonder nicotine gebrouwen worden en dan met een minder smaakje toegevoegd en dan nog mondjesmaat een hijs nemen.

Ik hoop van harte dat voor de dampers nog een mooie toekomst in het verschiet ligt, maar het lijkt bijna wel een utopie te worden.

Edited by The Unknown

36 minutes ago, Keob Squonkalot said:

...., maar kan me voorstellen dat menigeen (die niet rookt of dampt) hier wel het dampen onder begrijpt.

Helemaal juist ...
Ik had er gisteren nog 2 over de vloer die als eerste maar even moesten melden dat ze 'ergens' gelezen of gezien hadden dat dampen* net zo slecht was als roken ..
Redelijk witheet heb ik de verschillen maar eens even uitgelegd ..., of het aankwam ? Ik hoop het .. zo niet, ook best ..

*Hoogstwaarschijnlijk hebben ze dus ergens een artikel meegekregen over de iQos ... en dat is geen dampen !

Mensen hebben maar twee woorden nodig om hun conclusie te trekken en ze lezen allen wat ze willen lezen en weten alleen wat ze willen weten, overtuigen van het tegenovergestelde is verkwiste energie.

1 hour ago, Keob Squonkalot said:

Gaat idd niet over dampen, maar kan me voorstellen dat menigeen (die niet rookt of dampt) hier wel het dampen onder begrijpt.

Verwacht al opmerkingen in mijn omgeving: 'zie je wel, was op de radio, wat jij doet is even slecht als roken!'

Nou ja ik damp en heb gerookt maar ik begreep niet dat het hier over een IQOS ging. Dit is de eerste keer dat ik van dat ding hoor. Op de radio hadden ze het over elektronisch roken/e-sigaret dus vandaar mijn berichtje.

Maar het is me nu duidelijk dat hier dus niet over dampen gaat, gelukkig🤟

5 minutes ago, tspic said:

Op de radio

Welke zender/omroep/tijdstip? Misschien kun je een linkje naar het bewuste radiofragment geven?

52 minutes ago, Mtb Zuidwijk said:

Redelijk witheet heb ik de verschillen maar eens even uitgelegd ..

Jeses man waar maak je je druk om. 

Kalm uitleggen lijkt me ook beter over komen. En dan vooral beknopt.