Jump to content
Miss Jensen

Q16 Opvolger Nog meer smaak ervaring

Recommended Posts

Hallo mede Dampers 😁

Ik ben nieuw hier, en heb mij zojuist voorgesteld in het Stel jezelf voor topic. 

Ik damp nu sinds een week en heb de Q16 van just fog. Opzich een heel fijn apparaat. 

Wel ben ik mij al aan het inlezen over een mogelijk nog iets beter apparaat. 

Zeg maar zoiets als de Q16 maar een nog betere kwaliteit. Vooral de Smaak / damp ervaring. 

Ik wil standaard coils kunnen kopen en gewoon kant en klare  liquid. En zoals het opladen nu gaat net als de tel usb er in en gaan ook helemaal super. Graag ook met het reguleren van de Hoeveelheid lucht en dat je ook ziet wanneer je batt op is, en hoeveel volt. 

Dus eigenlijk een Betere Q16, als dat er is 😅

Voor nu ben ik tevreden, maar zou graag nog meer smaak en damp ervaring willen. Weet niet of dat met een apparaat te maken heeft ? 

Alle info en tips zijn welkom zo word ik vanzelf wijzer over wat goed is voor mij. 

Op alle websites inlezen op al die apparaten en geprobeert wat in te lezen op het forum maar daar kom ik ook niet echt uit dus hoop via deze weg wat beter te snappen wat goede opties voor mij zouden zijn. 😁 

ik ben benieuwd! 🤗

Posted (edited)

Voor een echte verbetering zou ik kiezen voor een Eleaf pico ( is wel met losse batterij) met een nautilus2 tankje. Hiervan uit kun je rustig uitbouwen naar hogere wattage en smaak verbetering.

Edited by marcel59

Voor een echte verbetering zou ik kiezen voor een Eleaf pico ( is wel met losse batterij) met een nautilus2 tankje. Hiervan uit kun je rustig uitbouwen naar hogere wattage en smaak verbetering.

Dankjewel, Misschien een stomme vraag (ben echt totaal nog niet thuis in de damp wereld) <tapatalk smileys worden niet ondersteund>23]🤦🏼‍♀️ Zijn dat dan onderdelen die je los moet bestellen? En zo een losse batterij, hoe werkt dat precies? Wat zijn daar de voordelen / nadelen van?

(Zoals je ziet ben ik dus echt nog een beginner <tapatalk smileys worden niet ondersteund>23])

Zijn idd losse batterijen die je naast de mod koopt ( zou er direct 2 nemen) met lader. Als de batterij leeg is, 2e batterij erin en de lege in de lader. Zit je nooit zonder.

nautilus tankje koop je idd ook los erbij. Maar is een perfect MTV tankje

Zijn idd losse batterijen die je naast de mod koopt ( zou er direct 2 nemen) met lader. Als de batterij leeg is, 2e batterij erin en de lege in de lader. Zit je nooit zonder.
nautilus tankje koop je idd ook los erbij. Maar is een perfect MTV tankje

Ik heb hem even opgezocht, en zie dat dit ook in een standaard kit te verkrijgen is, (behalve batt & lader) is dat ook aan te raden? Zag dat er dan coils bij zitten met 0,3 en 0,5? En dat je wel 0,15 erbij kan bestellen?

Of is het beter om dat nautilus tankje te kopen ? Er is zoveel verkrijgbaar <tapatalk smileys worden niet ondersteund>28]

Dat ligt eraan of je mtl of dl dampt. Als jij dampt net als je vroeger rookte, dan damp je mouth to lung (mtl). Dan heb je niks aan de standaard Melo 3 tank. Je kunt dan beter een losse Pico kopen met een Nautilus 2 of Nautilus X tank.

Posted (edited)

De kit wordt geleverd met een tank (melo) die je eigenlijk primair alleen " rechtstreeks over de longen"  kunt dampen (dl-direct lung). Dat is niet vergelijkbaar met de Q16. Die damp je meer zoals je een sigaret rookt. Die manier noemen we mtl (mouth to lung). En dat DL-en moet je ding zijn, hoewel het met het juiste tankje ook heel leuk kan zijn. Zelf damp ik beide methoden, al damp ik voornamelijk MTL, en damp in beiden TOTAAL verschillende smaken. 

Het Nautilus-tankje (Nautilus 2) is een uitgesproken MTL tank, en als de Q16 je beviel zal die je zeker bevallen. Er zijn coils van 0,7 en 1,8 ohm voor te krijgen. De eerste geven een iets lossere trek / warmere damp en damp je met iets meer lucht er onder, maar het blijft voornamelijk MTL

Een mod met een losse batterij is altijd een goede keus. En voor de batterij (en de USB-poort van je mod) is het op de lange duur beter om er inderdaad ook een lader bij te hebben, en liefst nog een extra batterij, zodat je nooit zonder zit. Het grootste voordeel is echter dat je aan het eind van de levensduur van je batterij(en) nog een mod hebt. Bij mods met ingebouwde batterij is het aan het eind van de levensduur van de batterij (en die is een stuk korter dan van de doorsnee mod) einde oefening. 

Edited by L33ntje

Posted (edited)

Okay, @L33ntje geeft het uitgebreide antwoord. 😁 als batterij kun je de Sony vtc6 nemen en de Xtar 2 lader. Batterijen en lader bestellen bij Nkon, veel goedkoper dan bij de dampshop.

Edited by Fender

De kit wordt geleverd met een tank (melo) die je eigenlijk primair alleen " rechtstreeks over de longen"  kunt dampen (dl-direct lung). Dat is niet vergelijkbaar met de Q16. Die damp je meer zoals je een sigaret rookt. Die manier noemen we mtl (mouth to lung). En dat DL-en moet je ding zijn, hoewel het met het juiste tankje ook heel leuk kan zijn. Zelf damp ik beide methoden, al damp ik voornamelijk MTL, en damp in beiden TOTAAL verschillende smaken. 

Het Nautilus-tankje (Nautilus 2) is een uitgesproken MTL tank, en als de Q16 je beviel zal die je zeker bevallen. Er zijn coils van 0,7 en 1,8 ohm voor te krijgen. De eerste geven een iets lossere trek / warmere damp en damp je met iets meer lucht er onder, maar het blijft voornamelijk MTL

Een mod met een losse batterij is altijd een goede keus. En voor de batterij (en de USB-poort van je mod) is het op de lange duur beter om er inderdaad ook een lader bij te hebben, en liefst nog een extra batterij, zodat je nooit zonder zit. Het grootste voordeel is echter dat je aan het eind van de levensduur van je batterij(en) nog een mod hebt. Bij mods met ingebouwde batterij is het aan het eind van de levensduur van de batterij (en die is een stuk korter dan van de doorsnee mod) einde oefening. 

Ok dat is duidelijk dankjewel!

En qua Coil ? Wat is dan het beste? Voor de smaak / damp beleving?

Just now, Miss Jensen said:

En qua Coil ? Wat is dan het beste? Voor de smaak / damp beleving?

Hoe lager de weerstand, hoe meer damp. Waarbij meer niet altijd beter is, want weinig damp geeft je als damper letterlijk meer ruimte. (Meer plaatsen waar je probleemloos kunt dampen zonder ergernis op te roepen of de kamer blauw te zetten). 

Maar het is niet per definitie hoe meer damp hoe meer smaak ; persoonlijk ervaar ik de smaak op MTL (dus hoge weerstand) als veel intenser  dan op DL. Al zijn er mensen die het omgekeerde vinden ; niets zo persoonlijk als smaak, en het hangt ook van het type smaak af. 

Op DL proef je bij complexe, samengestelde fruit- en dessertsmaken vaak op verschillende temperaturen verschillende tonen, en heb je soms met inhaleren en uitblazen verschillende smaken. Dat type smaken worden in een MTL tank 'e'en dikke, intense, zoete brij. Complexe tabakssmaken echter zijn niet per definitie een feestje om DL te dampen. 

Ik vergelijk het altijd een beetje met frisdrank versus sterke drank ; cola nip je niet uit een borrelglaasje, en whiskey drink je niet uit een milkshakebeker met een rietje 😉 

Hoe lager de weerstand, hoe meer damp. Waarbij meer niet altijd beter is, want weinig damp geeft je als damper letterlijk meer ruimte. (Meer plaatsen waar je probleemloos kunt dampen zonder ergernis op te roepen of de kamer blauw te zetten). 

Maar het is niet per definitie hoe meer damp hoe meer smaak ; persoonlijk ervaar ik de smaak op MTL (dus hoge weerstand) als veel intenser  dan op DL. Al zijn er mensen die het omgekeerde vinden ; niets zo persoonlijk als smaak, en het hangt ook van het type smaak af. 
Op DL proef je bij complexe, samengestelde fruit- en dessertsmaken vaak op verschillende temperaturen verschillende tonen, en heb je soms met inhaleren en uitblazen verschillende smaken. Dat type smaken worden in een MTL tank 'e'en dikke, intense, zoete brij. Complexe tabakssmaken echter zijn niet per definitie een feestje om DL te dampen. 

Ik vergelijk het altijd een beetje met frisdrank versus sterke drank ; cola nip je niet uit een borrelglaasje, en whiskey drink je niet uit een milkshakebeker met een rietje <tapatalk smileys worden niet ondersteund>6] 

Ok dus dan zijn voor mij denk ik de 1.00 + coils het beste? En die kunnen ook in zo een nautilus ?

(Voel mij hier echt de grote onwetende) een hele nieuwe wereld hier! Maar wel fijn met zoveel tips! Want met het niet roken heb ik sowieso al meer zuurstof en voel ik mij al 10 x beter :-D

Okay, [mention=8934]L33ntje[/mention] geeft het uitgebreide antwoord. <tapatalk smileys worden niet ondersteund>16] als batterij kun je de Sony vtc6 nemen en de Xtar 2 lader. Batterijen en lader bestellen bij Nkon, veel goedkoper dan bij de dampshop.

Ok help! Ik zit in die shop bij de batt , maar zie er meerdere ? Vtc 6 en dan moet je aanklikken met of zonder soldeer iets?

Welke moet ik nu kiezen?

En aanvinken ik weet dat deze batt gevaarlijk zijn?

Miss een hele stomme vraag? Maar gevaarlijk als in? Kan zo een ding ontploffen? En hoe groot is die kans?

Alvast bedankt voor alle support! Toch beter zo een forum dan een winkel <tapatalk smileys worden niet ondersteund>28]

49 minutes ago, Miss Jensen said:

Ok dus dan zijn voor mij denk ik de 1.00 + coils het beste? En die kunnen ook in zo een nautilus

Jep. Net als wat je gewend ben bij de q16

je heb ze van 0.7/1.2 en 1.6ohm(en vast nog 1 die ik vergeten ben)

nautilus 1 is redelijk vergelijkbaar met de q16. Zit je aan de nautilus 2 te denken, wat ook vergelijkbaar is.beide mtl tanks, dan zou ik toch de Ijoy elf adviseren. Zo goed als hetzelfde als de nautilus 2 alleen vele malen gebruiksvriendelijker

Jep. Net als wat je gewend ben bij de q16
je heb ze van 0.7/1.2 en 1.6ohm(en vast nog 1 die ik vergeten ben)
nautilus 1 is redelijk vergelijkbaar met de q16. Zit je aan de nautilus 2 te denken, wat ook vergelijkbaar is.beide mtl tanks, dan zou ik toch de Ijoy elf adviseren. Zo goed als hetzelfde als de nautilus 2 alleen vele malen gebruiksvriendelijker

Dankjewel! Dan ga ik daar ook is naar kijken. Wil sowieso die Pico, heb m al gezien in wit / brons <tapatalk smileys worden niet ondersteund>16] Vind ik al helemaal geweldig.

4 minutes ago, Miss Jensen said:

Ok help! Ik zit in die shop bij de batt , maar zie er meerdere ? Vtc 6 en dan moet je aanklikken met of zonder soldeer iets? 

Zonder

4 minutes ago, Miss Jensen said:

En aanvinken ik weet dat deze batt gevaarlijk zijn? 

Bij verkeerd gebruik kunnen ze gevaarlijk zijn. Zo denkt de winkel zich in en jij bent je er van bewust

5 minutes ago, Miss Jensen said:

Miss een hele stomme vraag? Maar gevaarlijk als in? Kan zo een ding ontploffen? En hoe groot is die kans? 

Geen stomme vraag. 

Ik heb ook pas een bestelling gedaan met losse batterijen(had altijd vaste batterij). Kan er dus weinig zinnigs over zeggen alleen van wat ik van het forum heb:

bewaar ze in een doosje als je ze meeneemt(gelijk mee bestellen bij nkon. 40 cent ofzo)

geen contact met metalen laten maken ivm kortsluiting. 

Gezond verstand gebruiken dus 😉

en ja. Er zijn verhalen over ontplofte batterijen en of mods maar dat is allemaal bij verkeerd gebruik en of gestunt(los in broekzak met munten en of sleutels bijvoorbeeld. Of in een mechanische mod(ongereguleerd) de grenzen opzoeken van wat mogelijk is(voor ons dus niet van toepassing. Pico is gereguleerd en beveiligd)

Deze batterijen zijn niet beveiligd. Dat betekent dat als ze buiten het apparaat worden gebruikt (dat ingebouwde beveiligingen heeft) je risico loopt op kortsluiting, als er een contact tussen de Polen kan ontstaan door meerdere batterijen bij elkaar te bewaren of met behulp van bijvoorbeeld kleingeld of sleutels. En dat kan heel nare gevolgen hebben. Altijd voorzichtig mee omspringen dus, in een doosje of siliconen hoesje bewaren, en alleen gebruiken als de plastic huls intact is. (Deze kun je overigens vervangen).

Deze batterijen zijn niet beveiligd. Dat betekent dat als ze buiten het apparaat worden gebruikt (dat ingebouwde beveiligingen heeft) je risico loopt op kortsluiting, als er een contact tussen de Polen kan ontstaan door meerdere batterijen bij elkaar te bewaren of met behulp van bijvoorbeeld kleingeld of sleutels. En dat kan heel nare gevolgen hebben. Altijd voorzichtig mee omspringen dus, in een doosje of siliconen hoesje bewaren, en alleen gebruiken als de plastic huls intact is. (Deze kun je overigens vervangen).

Ok dankjewel! Duidelijk.

Nu moet ik zeggen dat ik dat wel een eng id vind, ik heb een dochter van 4 rondlopen, en los daarvan, ben ik zelf soms in mn haast wat chaotisch. Kan je niet de batt in dat ding doen en m dan opladen terwijl hij in dat ding zit ? Usb? Of moet je dat echt doen in zo een lader ?

Welke lader zou ik dan trouwens moeten hebben kom daar niet echt uit is dit dan een goede?

https://www.nkon.nl/xtar-sv2-rocket-charger.html

Is er niet een vergelijkbare zoals die Eleaf pico ? Zonder die batt?

Ik vind hem trouwens wel erg mooi! Vooral de wit met bronzen <tapatalk smileys worden niet ondersteund>7]

Zo ver mijn vragen weer. Goh er gaat echt een hele wereld voor mij open! Hahaha en super dat mee denken !

Posted (edited)

Kan prima via USB, hoor. Allen de USB poort is vaak een zwakke plek in de mod, maar als je voorzichtig bent met de kabel insteken en vooral er uit halen, is dat geen punt. Zelf las ik accu's liever in een lader op, omdat ik geen zin heb om te moeten wachten tot hij weer opgeladen is 😉

Wil je liever een ingebouwde accu, dan is de zelos kit (met nautilus 2) een uitstekende keus. Dat is de set waarmee ik indertijd van het roken af ben gekomen, en ik kan hem derhalve nog steeds iedereen aanbevelen. 

Edited by L33ntje

Kan prima via USB, hoor. Allen de USB poort is vaak een zwakke plek in de mod, maar als je voorzichtig bent met de kabel insteken en vooral er uit halen, is dat geen punt. Zelf las ik accu's liever in een lader op, omdat ik geen zin heb om te moeten wachten tot hij weer opgeladen is <tapatalk smileys worden niet ondersteund>6]

Ah super! Dan denk ik dat ik daar toch mee ga beginnen. Ik vind de losse batt toch een beetje een risico met mn chaotische karakter en een dochter in huis.
Ben vast in het begin voorzichtig maar bij langer gebruik ga ik er misschien te makkelijk mee om, Liever de meest veilige oplossing <tapatalk smileys worden niet ondersteund>16]. Bedankt voor alle reacties. Echt tof! Ga hem denk ik vd week al bestellen! Leuk

Kan prima via USB, hoor. Allen de USB poort is vaak een zwakke plek in de mod, maar als je voorzichtig bent met de kabel insteken en vooral er uit halen, is dat geen punt. Zelf las ik accu's liever in een lader op, omdat ik geen zin heb om te moeten wachten tot hij weer opgeladen is <tapatalk smileys worden niet ondersteund>6]

Wil je liever een ingebouwde accu, dan is de zelos kit (met nautilus 2) een uitstekende keus. Dat is de set waarmee ik indertijd van het roken af ben gekomen, en ik kan hem derhalve nog steeds iedereen aanbevelen. 

Nog 1 vraagje, welke coils moet ik nu bestellen? De 1,2 of 1,8 ? In de q16 zitten 1.6 toch?

Probeer ze allebei en degene die best bevalt bestel je er meer 😉

Ik vind de verschillen erg klein in de praktijk. Ik gebruik zelf graag de 1,6 😉

Nog een waarschuwing waar ik je op wil attenderen, waarschijnlijk weet je het al maar hou alle damp apparatuur en zeker de flesjes met vloeistoffen hoog en ver van kinderen en huisdieren !

Ze vinden die kleine flesjes met lekkere luchtjes iets te interessant !

Ok, ik ben toch te nieuwsgierig. Dus heb de pico in wit / brons besteld, met batt zonder lader, met de nautilus 2 tank, en 1.6 coils. En de smaakjes had ik vanmiddag al besteld, allemaal 50/50.

Met usb laden, kan ik dan de stekker van de Q16 gebruiken? Of zit er een stekker bij?
En maakt het uit welke adapter ik gebruik? Steek nu de snoeren in mijn iphone lader <tapatalk smileys worden niet ondersteund>28].

We gaan het allemaal meemaken. Ben heel benieuwd! Idd geval ga ik niet meer aan de sigaretten! Vind dit veel leuker! & lekkerder :-D

Nog een waarschuwing waar ik je op wil attenderen, waarschijnlijk weet je het al maar hou alle damp apparatuur en zeker de flesjes met vloeistoffen hoog en ver van kinderen en huisdieren !
Ze vinden die kleine flesjes met lekkere luchtjes iets te interessant !

Ja die heb ik allemaal in de afgesloten kast liggen :-) Dankjewel ;-)