Jump to content

Savour MTL RTA review

Recommended Posts

Top :duim

Hopelijk komen ze snel met die uitbreiding, minimum 3/3.5ml en dan koop ik deze ook direct en anders helaas niet.

Edited by Jim
  • Like 1
4 hours ago, tsiis said:

Dank @Dnns84 & @MissFog voor de uitgebreide review van de Savour MTL RTA:duim

De lof is echt voor @Dnns84 hoor; hij heeft een zeer mooie en uitgebreide review in elkaar geknutseld met goede foto’s erbij. Ik ben meer de gemakzuchtige assistente die nu ook een beetje met de eer strijkt 😌

Los daarvan vind ik het wel echt een goed idee om met die MTL-(R)DL tankjes een soort duo-review te kunnen lezen omdat de meeste dampers zelf toch wel een voorkeur voor 1 van de 2 hebben.

@Dnns84 echt top gedaan; als ik ‘m zelf nog niet zou hebben, had ik de Savour na jouw review zeker meteen gekocht 🤩

• Like 3
  • Thanks 1

Mooie en uitgebreide review! Bedankt allebei!

@MissFog, is het mogelijk deze te vergelijken met de Ares? Waar liggen de sterke en minder sterke punten van beide tankjes? Ik ben de door mij gezochte aanbieding van de Ares nog niet tegen gekomen (of ik was alweer te laat) 😉 en nu komt deze Savour ineens voorbij die ook wel erg mijn aandacht trekt (o.a. vanwege de 22 mm doorsnede).

• Like 1
2 minutes ago, Froggie said:

@MissFog, is het mogelijk deze te vergelijken met de Ares? Waar liggen de sterke en minder sterke punten van beide tankjes? Ik ben de door mij gezochte aanbieding van de Ares nog niet tegen gekomen (of ik was alweer te laat) 😉 en nu komt deze Savour ineens voorbij die ook wel erg mijn aandacht trekt (o.a. vanwege de 22 mm doorsnede).

Die kan ik ook wel beantwoorden: De Ares heeft een stuk minder strakke draw, prima RTA als je van een wat lossere MTL houdt en je hebt meer tank inhoud. De Ares is zelfs aardig te gebruiken als restricted DL tank, terwijl dat niet de intentie was (heb em kort gehad en toen verkocht), maar je kan de airflow alleen veranderen door de airflow ring naar een kleiner gaatje te zetten; de airflow onder de coil, wat eigenlijk het belangrijkste is, kan je bij de Ares niet aanpassen. De sterke punten van de Savour qua MTL zijn wel uitvoerig beschreven door MissFog 😉

• Like 2
16 hours ago, Froggie said:

Ik sluit me aan bij wat @Dnns84 zegt. Als je een echte MTL ‘draw’ zoekt dan is de Savour wat je zoekt, de Ares is wat dat betreft best losjes. Qua gebruiksgemak zijn de voordelen van beide tegen elkaar weg te strepen denk ik; coilen en wicken gaat bij allebei de tanks makkelijk en het vullen kan zonder capriolen, beide zijn lekvrij. De Ares heeft een grotere tankinhoud maar dat valt (in jouw geval ook) weg te strepen denk ik tegen de 22mm van de Savour.

Ik vind ze allebei erg mooi, strak zonder al te veel poespas. Wat mogelijkheden en toekomstgerichtheid betreft zal de Savour het winnen omdat de kans heel groot is dat er extensionskits/nog andere airflowinserts e.d. voor uitkomen. 

• Like 2

Heb de thread net geupdate en wil mezelf hier ff quoten: "Deze tank secties zijn gemaakt van PCTG, een zeer sterk soort plastic dat bestand is tegen de zogenaamde tank crackers (ik heb het zelf getest met een erg sterke citrus liquid, maar mensen zijn er blijkbaar toch in geslaagd PCTG tanks te cracken met extreem sterke tank crackers (extreem sterk anijszaad liquid of zo), mocht je twijfelen dan je het zekere voor het onzekere nemen en de glazen tank gebruiken)"

Je moet wel echt een zéér sterke tank cracker gebruiken, ik dampte wat smaakte als puur citroensap zonder probleem. En in mijn eigen onderzoek naar dit materiaal kwam ik alleen maar goede dingen tegen. Het wordt ook veel in de medische wereld gebruikt met sterk zure vloeistoffen bijvoorbeeld, dus je moet wel iets extreem dampen om t kapot te krijgen, maar wil mensen toch waarschuwen.

• Like 3

Ik ben nog steeds heel blij met de Savour, hij heeft inmiddels mijn geliefde (maar eigenwijze) Skyline van de troon gestoten. 

Wel heb ik soms wat moeite met grip krijgen op de topcap als ik ‘m open wil draaien, evenals het aanpassen van de airflow als de tank eenmaal op de mod staat. Maar dat zijn eigenlijk de enige minpuntjes die ik tot nu toe heb gevonden.

• Like 4

Leuke review, interessant item als back-up of vervanging van de skyline. Voor mij wordt een nieuwe mtl rta pas echt interessant als het niet kan lekken onderweg. Tot die tijd gewoon de justfog q16 mee naar het werk en de skyline voor thuis.

Ik hoop dat er een keer een echt lek-vrije mtl rta komt want de q16 smaakt prima, het is alleen niet veel damp dus altijd oppassen dat je niet te snel dampt. Heb al verschillende coils kapot gedampt.

• Like 2
10 minutes ago, Gerard2 said:

Leuke review, interessant item als back-up of vervanging van de skyline. Voor mij wordt een nieuwe mtl rta pas echt interessant als het niet kan lekken onderweg. Tot die tijd gewoon de justfog q16 mee naar het werk en de skyline voor thuis.

Ik hoop dat er een keer een echt lek-vrije mtl rta komt want de q16 smaakt prima, het is alleen niet veel damp dus altijd oppassen dat je niet te snel dampt. Heb al verschillende coils kapot gedampt.

Ik hoopte met de Savour inderdaad precies ook een soort Skyline 2.0 te hebben (al heb ik niet echt last van lekkageritis bij de laatstgenoemde). Voor mij is dat 100% gelukt! Ik damp de Skyline met de kleinst losverkrijgbare airdisk en de AFC dan dichtgedraaid tot iets minder dan een half cirkeltje. Als alles werkt zoals het hoort, is/was dit mijn lievelingstank.

De Savour geeft met de kleine insert nagenoeg hetzelfde dampplezier, maar dan een heel stuk makkelijker en stabieler. Het coilen en wicken in de Skyline gaat me niet altijd even goed af; coilen vooral omdat de posts nogal dicht bij elkaar zitten voor een goede spaced coil, en wicken omdat de sleufjes tussen airdisk en juicehole erg smal zijn. Het luistert allemaal nogal nauw, waar de Savour (voor mij) alleen al intuïtief gewoon prima gaat. Ook lekvrij topfillen -zonder JFC- gaat lekker makkelijk en snel.

Geen aandelen hier, maar het klinkt alsof je met de Savour net zo blij zal zijn als ik.

• Like 2
  • Thanks 1
  • 2 weeks later...

Helaas heb ik de Savour zelf nog niet kunnen testen, omdat deze niet geleverd wordt met draad/coil+wickje en ik dit nog niet binnen heb, maar bij 3fvape staat de tank nu in pre-order voor minder dan 30 dollar en free shipping. Voor geïnteresseerden: http://www.3fvape.com/rebuildable-atomizer-supply/23801-authentic-3cvape-savour-mtl-rta-rebuildable-tank-atomizer-silver-stainless-steel-2ml-22mm-diameter.html#.WxUao0iFOUm

• Like 3

Heb deze RTA nu ook in gebruik en bevalt me wel.

Niet in MTL setup maar de "DL" airflow.

Een 2.5mm coil werkt voor mij het best in combinatie met de kleine wick gaten.

Heb er nu een MTL fused clapton coil inzitten en komt uit op 0.9ohm en dat werkt goed op 20w.

Vergelijkbaar met de hijs die ik bij sommige podsystems krijg.

Enige waar ik me aan stoor is die o-ring die het glas aan de topsectie moet houden, die o-ring heeft weinig nut want houd zowel de ultem als glazen tank niet vast.

Hierdoor moet ik altijd heel erg voorzichtig zijn als ik mijn build wil bekijken.

Hopelijk komen ze ook snel met al de andere kleuren die op de doos staan en met een andere glas voor meer inhoud.

• Like 3
  • Thanks 1

Richard had t laatst nog in een video over accessoire pakketten met glas voor meer inhoud, andere drip tip kleuren en extra posts, ze zijn er wel mee bezig, maar t hangt uiteindelijk af van de verkoopcijfers. Maar een erg positieve review van GrimmGreen en nog een paar US reviewers en dat die nu ook bij 3fvape te bestellen gaat zijn zal wel aardig wat extra verkochte units opleveren en hopelijk komen er dan de extra's.

• Like 1
On 6-6-2018 at 04:09, Jim said:

Enige waar ik me aan stoor is die o-ring die het glas aan de topsectie moet houden, die o-ring heeft weinig nut want houd zowel de ultem als glazen tank niet vast.

Dat viel mij inderdaad ook op....... (en nee, ik heb nog steeds niet kunnen testen, omdat ik de draad en katoen nog niet binnen heb, m'n geduld wordt goed op de proef gesteld). Iemand een idee voor een oplossing zodat het glas beter wordt vastgehouden, of moet ik/moeten we hieraan wennen? Ben nog erg blue/groen wat dat betreft..... 

18 minutes ago, Froggie said:

Dat viel mij inderdaad ook op....... (en nee, ik heb nog steeds niet kunnen testen, omdat ik de draad en katoen nog niet binnen heb, m'n geduld wordt goed op de proef gesteld). Iemand een idee voor een oplossing zodat het glas beter wordt vastgehouden, of moet ik/moeten we hieraan wennen? Ben nog erg blue/groen wat dat betreft..... 

Aaah dan wordt je geduld zeker op de proef gesteld! Hopelijk is het er snel!

Ik heb zelf totaal geen problemen met het glaasje, maar ik bouw dan ook eigenlijk nooit als mijn tank nog vol is (ik neem aan dat dat dan het probleem is?) Nooit gemerkt dat het glaasje dan snel loskomt.

Het enige wat ik dus kan bedenken is gewoon die 2ml voor de zekerheid ff opdampen voordat je gaat coilen 😁

• Like 1

Ik heb er eigenlijk geen last van, ja hij zit wat losjes, dus als je em met volle tank los schroeft moet je voorzichtig zijn. Heb t een paar x gedaan zonder problemen, maar al met al zal je toch niet vaak met een volle tank je build gaan aanpassen en als je t wel doet, dan ff vasthouden met je vinger en voorzichtig wegzetten en dan heb je ook geen probleem.

@Froggie Trouwens, draad en katoen kost toch geen drol? Koop gewoon wat bij zwoofs of zo, gratis verzending als t door de brievenbus past en dan heb je t de volgende dag in huis, ben je voor ca 6 euro eerst wel ff onder de pannen.

• Like 1

Je hebt op zich helemaal gelijk @Dnns84, maar het is de laatste tijd wel € 5,- hier en € 5,- daar en dan loopt het toch best snel op, bovendien heb ik via fasttech vermoedelijk voor 3 jaar voorraad besteld 😂. De nautilus 2 had ik naar tevredenheid in gebruik, dus vond dat ik toch echt maar weer eens wat geduld moest hebben ;-). Gelukkig kreeg ik gisteren ineens via track en trace weer bericht dat het die dag naar het plaatselijk postkantoor zou worden gebracht en daar heb ik het gistermiddag direct opgehaald. Direct zo'n prebuildcoil er in (https://www.fasttech.com/p/9350801), gecheckt op hotspots, gewickt en hoppa, hij doet het!! M'n pico geeft nu 1.52 ohm aan en ik heb hem op 10 watt. Ik merk wel dat het m'n eerste knutseltje is en nog niet "af". Moet denk ik nog even wat uitproberen met hoeveelheid (meer/minder) katoen en misschien ook de DL opening eens proberen of een wrap eraf proberen te halen, zodat de weerstand wat lager wordt. En ik denk dat ik het wattage wat op ga schroeven (ben nog wat angstig voor dryhits). Meestal bevalt me tussen 16 en 20 watt het beste (in de nautilus en met of 1.2 of 0.7 ohm). Aangezien het m'n allereerste bouwwerkje is en ik 2 linkerhanden heb, moet de conclusie wel zijn dat het inderdaad een eenvoudig te bouwen tankje is. Prettig in gebruik en ik denk dat ik hiermee dikke vrienden ga worden op korte termijn.

Edit: toch nog even geprutst, nieuwe prebuild coil, maar wrap eraf gehaald. Komt nu op 1.2 ohm. Wat meer/dikker (nieuw) katoen erin gedaan en nu op 16 watt. Jaaaa, stuk beter 😍! Er kan denk ik nog wel wat verbeterd, want als ik vuur dan borrelt/ruist het een beetje, maar dik tevreden hier en de naut 2 gaat in de kast "voor nood" :ponpon

Edited by Froggie
  • Like 3
  • 1 month later...
15 minutes ago, teddy said:

Van de Savour RTA facebookpagina wat betreft de accessory pack...

Wat jammer! Begrijpelijk wel, en goed dat ze nog voor het uitbrengen van de tank een slag om de arm hebben gehouden wat betreft uitbreidingen e.d. Had het wel leuk gevonden, maar alsnog geen spijt van de tank.

Al zouden denk ik juist zo’n extension kit/ meer airflowopties voor best wat mensen de doorslag hebben gegeven de tank wél te kopen?

Jammer, ja ik denk ook dat ze beter vanaf het begin zoiets hadden kunnen maken, had je waarschijnlijk meer verkocht en de start was natuurlijk langzaam met slechts een paar UK vendors, de distributie van 3C Vape is helaas waardeloos op dat punt, want hij ligt pas sinds kort in de Chinese winkels, maar kreeg wel veel erg goede reviews van de grootste reviewers (incl lui als riptrippers, Grimm, mikevapes etc), dus met wat betere distributie en beschikbaarheid van tanks met grotere inhoud hadden van dit product ook echt een financieel succes gemaakt.

Die 2ml inhoud heeft het gewoon verpest voor deze RTA.

In de EU is het zo geen probleem, maar buiten de EU moeten de mensen dat niet hebben.

Ik gebruik deze RTA nog heel regelmatig.

Er is bijna een kopie gemaakt van deze, de Coilart Salt RTA en die bied wel een 3.5ml tank aan.

Deze rta is nu al een tijdje uit, hoe zit dat nu als MTL gebruik, is het een beetje degelijk?

Voor mijn zwarte Club50 tubemod kit ben ik nu nl op zoek achter een vervanger voor de toen bijgeleverde Air 22 tank (is enkel restricted DL), een zwarte lekvrije 22mm mtl rta lijkt me de beste keuze hiervoor.

• 6 months later...