Jump to content
Frammekewies

[Poll] Welk merk rook of rookte je?

Welk merk tabaksigaretten rookte je?   

114 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik ben benieuwd welk merk het meest gerookt werd hier. 

In België zeggen ze 'schieten' als je met zo'n machientje (rizla of belgam bv)  met club of Lancia filters (de beste vind ik)  en tabak je sigaretten maakt

Edited by Frammekewies

Van Nelle zware shag 50 gram. Pakje per 2 dagen. Blij dat ik er vanaf ben 😁

Javaanse jongens, Tembaco of DeLuxe. Ik rolde met de hand. Daar was ik heel goed in geworden. Ik heb ook nog een tijdlang 3/4 Gauloises shag gerookt, maar die werd uit de handel genomen. Dat vond ik erg jammer.

Posted (edited)

Van nelle zware shag, en s’avonds Jps sigaretten, 3 pakjes shag en 2 pakjes sigaretten per week. 

Edited by marcel59

Meestal Bantam, de Duitse versie van Tobacco Farm (van de Aldi dus) en vergelijkbare goedkope merken (Ruba, Florint, Kingsgard, als het maar 4,55 per pakje was 😉 Shag kocht ik dan ook in Duitsland, al jaren. Inmiddels is het er zo veel goedkoper dan in Nederland, dat het zich meer loont dan benzine. 

Ik ben ooit begonnen met sigaretten (voornamelijk Camel, eind jaren 80) maar na een jaar Spanje (Fortuna, Ducados, JPS, B&H) vond ik de Nederlandse sigaretten ZO duur, dat ik begin jaren 90 meer en meer over ben gegaan op shag. Al kon ik dat al rollen voor ik kon roken, omdat ik voor een blinde vriend altijd zijn shaggies moest draaien. Hij wou niet voor lul zitten in de kroeg met zo'n apparaatje, en had het met de hand rollen nog niet onder de knie. Als hij lang genoeg had geleefd, was hem dat vroeg of laat wel gelukt. Ik draai tenslotte ook al ruim 25 jaar blind. 

Maar erg merkentrouw ben ik niet en nooit geweest. Sigaretten kocht ik vaak vanwege de mooie verpakking als ik het geld er voor had (St. Moritz Menthol bij voorkeur, en ook veel TImes) en toen dat nog verkrijgbaar was, het liefst witte shag (in een wit pakje met met blauwe letters " witte shag"  er op). Maar eigenlijk rookte ik gewoon alles wat brandt. Net zoals ik nu eigenlijk alles damp wat dampt 😉 Hoewel sinds pakweg 1994/1995 ageen sigaretten meer, alleen nog Barclays tijdens mijn eerste zwangerschap. 

Geen spijt dat ik er af ben, mis het ook niet meer.  Met dampen komt er weer iets terug van de gadgetwaarde die vroeger de sigarettenpakjes hadden, en dat bevalt me wel. Maar sigaretten voor het mooie doosje kan ik al jaren niet meer betalen. Stoomde zo vier pakjes per dag weg, dus daar begon ik maar niet meer aan. Met shag kon je extra dun draaien, en kostte het draaien ook nog wat rooktijd. Zo hield ik het bij 75-80 stuks per dag. " Binnen de perken"  noemde ik dat dan......

Posted (edited)
59 minutes ago, L33ntje said:

Meestal Bantam, de Duitse versie van Tobacco Farm (van de Aldi dus) en vergelijkbare goedkope merken (Ruba, Florint, Kingsgard, als het maar 4,55 per pakje was 😉 Shag kocht ik dan ook in Duitsland, al jaren. Inmiddels is het er zo veel goedkoper dan in Nederland, dat het zich meer loont dan benzine. 

Ik ben ooit begonnen met sigaretten (voornamelijk Camel, eind jaren 80) maar na een jaar Spanje (Fortuna, Ducados, JPS, B&H) vond ik de Nederlandse sigaretten ZO duur, dat ik begin jaren 90 meer en meer over ben gegaan op shag. Al kon ik dat al rollen voor ik kon roken, omdat ik voor een blinde vriend altijd zijn shaggies moest draaien. Hij wou niet voor lul zitten in de kroeg met zo'n apparaatje, en had het met de hand rollen nog niet onder de knie. Als hij lang genoeg had geleefd, was hem dat vroeg of laat wel gelukt. Ik draai tenslotte ook al ruim 25 jaar blind. 

Maar erg merkentrouw ben ik niet en nooit geweest. Sigaretten kocht ik vaak vanwege de mooie verpakking als ik het geld er voor had (St. Moritz Menthol bij voorkeur, en ook veel TImes) en toen dat nog verkrijgbaar was, het liefst witte shag (in een wit pakje met met blauwe letters " witte shag"  er op). Maar eigenlijk rookte ik gewoon alles wat brandt. Net zoals ik nu eigenlijk alles damp wat dampt 😉 Hoewel sinds pakweg 1994/1995 ageen sigaretten meer, alleen nog Barclays tijdens mijn eerste zwangerschap. 

Geen spijt dat ik er af ben, mis het ook niet meer.  Met dampen komt er weer iets terug van de gadgetwaarde die vroeger de sigarettenpakjes hadden, en dat bevalt me wel. Maar sigaretten voor het mooie doosje kan ik al jaren niet meer betalen. Stoomde zo vier pakjes per dag weg, dus daar begon ik maar niet meer aan. Met shag kon je extra dun draaien, en kostte het draaien ook nog wat rooktijd. Zo hield ik het bij 75-80 stuks per dag. " Binnen de perken"  noemde ik dat dan......

Kben nog jong dus van die heel vroege merken ken ik niets. 

Ik heb ooit een paar dagen gerold en ik bakte er niets van. Er zat altijd zo'n bult in. Ik weet niet wat ik verkeerd deed. Ik kocht met een vriend een pakje tabak, vloeitjes & heel de dag oefenen. Maar ik kreeg het maar niet onder de knie. Oftewel zat er een bult in of het plakte niet of hij was heel dik gedraaid. Ik Dan maar opgegeven . Die toenmalige vriend kan nu als een pro rollen. Ik heb een aantal jaren sigaretten geschoten met zo'n apparaatje maar dat werd ik beu + dat de tabak die ik gebruikte (vroeger Next met geel deksel, is overgenomen door L&M maar geel deksel behouden) heel snel opbrandde. Ik kocht het merk dat het mooiste klonk om uit te spreken. Winfield vond ik toen als ervaren en stoer klinken. 

Oh ja, ik heb ook een tijdje van die grote potten Lancia van de Aldi gerookt. Maar dan overgestapt op Next 

Edited by Frammekewies

Drum shag en daarnaast elke dag nog een joint of 5 meer dan 30 jaar lang

2 minutes ago, Jopie said:

Ok dan moet ik niet vrezen voor mijn longen XD nog een reden dat ik ben overgestapt naar dampen is omdat ik voelde dat mijn lichaam zei STOP. Mijn klieren begonnen op te zwellen, geïrriteerde keel soms & regelmatig hoofdpijn

Posted (edited)
On ‎5‎/‎12‎/‎2018 at 9:05 PM, Frammekewies said:

Ok dan moet ik niet vrezen voor mijn longen XD nog een reden dat ik ben overgestapt naar dampen is omdat ik voelde dat mijn lichaam zei STOP. Mijn klieren begonnen op te zwellen, geïrriteerde keel soms & regelmatig hoofdpijn

Denk het niet vorig jaar mijn longen nog laten onderzoeken, alles was goed en de arts snapte het niet dat alles nog zo goed was En inhoud was gemeten en was nog 95% was nog zeer goed zij de arts gezien mijn verleden. Ben nu 50 jaartjes oud.

Edited by Sub-Ωhm
Dubbele quote verwijderd

Ik rookte vooral Javaanse Jongens toen het nog in een papieren rechthoekig pakje zat. Later Drum en Samson (halfzwaar) afgewisseld met Franse en Belgische tabak (Gauloises, Gitanes en Belga’s en Bastos).

Later ging dat steeds meer wisselen met Camels en Gauloises Blondes aangezien de merkdichtheid bij de tabaksjuweliers steeds verder verschraalde.

Ik rookte vooral Javaanse Jongens toen het nog in een papieren rechthoekig pakje zat. Later Drum en Samson (halfzwaar) afgewisseld met Franse en Belgische tabak (Gauloises, Gitanes en Belga’s en Bastos).

Later ging dat steeds meer wisselen met Camels en Gauloises Blondes aangezien de merkdichtheid bij de tabaksjuweliers steeds verder verschraalde.

Precies dat heeft me ook van de shag afgeholpen, ik rookte alleen maar zware Jakobs, moest niks anders, dat merk verdween en de productie ging over naar Lucky strike, het leek er op maar zaten duidelijk toevoegingen in, smaakte chemisch, was bijna gestopt 4 jaar geleden of zo.

Toen ging de productie weer naar Theodorus niemeyer in Groningen en ik was back in business, mijn oude vertrouwde zware Jakobs was weer terug.

Helaas is er nu hier in de hele stad nog één tankstation die het verkoopt waardoor ik vaak zonder zat.

Edit: nou ja helaas... Dat valt ook wel weer mee.

50 minutes ago, Eelco said:

Javaanse jongens klinkt als sigaren haha. Ik heb nooit echt gerold maar ik weet dat drum een veel gerookt merk is. Gauloises rookte vroeger de moeder van mijn zus 

On ‎5‎/‎12‎/‎2018 at 9:17 PM, Jopie said:

Denk het niet vorig jaar mijn longen nog laten onderzoeken, alles was goed en de arts snapte het niet dat alles nog zo goed was En inhoud was gemeten en was nog 95% was nog zeer goed zij de arts gezien mijn verleden. Ben nu 50 jaartjes 

Ik heb een 2 jaar geleden een longontsteking gehad die ik heb uitgezweet in het ziekenhuis werd mijn longinhoud gemeten werd en daar zeiden ze, STOP. Mijn longinhoud was aanzienlijk verminderd. De 1ste nacht van mijn herstel mocht ik niet roken. Dan heb ik maar in de wc gerookt. Toen ze het ontdekte zeiden ze dan pas dat er een rookruimte was. Volgende dag met zo'n op-een-kapstok-lijkend-ding dat verbonden was met een naald in men hand naar de supermarkt geweest aan de overkant en sigaretten gekocht. Nog een jaar daarna zat ik met slijmen. Nu ik al een aantal weken for real aan het dampen ben is dat regelmatig hoesten & slijmen zo goed als voorbij. 

1 hour ago, Jopie said:

Denk het niet vorig jaar mijn longen nog laten onderzoeken, alles was goed en de arts snapte het niet dat alles nog zo goed was En inhoud was gemeten en was nog 95% was nog zeer goed zij de arts gezien mijn verleden. Ben nu 50 jaartjes oud.

Hier het zelfde. Puur geluk denk ik. 

Toen bij mij apneu werd geconstateerd eind 2015, moest ik automatisch voor een longtest en röntgenfoto omdat ik rookte. Resultaat :foto keurig, longfunctie 94 resp 96%. Geen idee hoe dat geweest zou zijn als ik niet rookte, maar lijkt me sterk dat het bij alle niet-rokers 100%is. Longarts was tevreden, maar adviseerde wel te stoppen. Was ook niet anders te verwachten natuurlijk. Heeft echter nog ruim 1,5 jaar geduurd.

Posted (edited)

Dat is inderdaad puur geluk hebben. Ik had nog 68% zuurstof-opname capaciteit en 70% longinhoud over na ruim 25 jaar roken.

Eerst begonnen met 'Black Beauty' en toen na ongeveer een jaar overgestapt naar 'Javaanse Jongen'. Na een jaartje of 10 overgestapt op 'Drum', afgewisseld met  'Fortuna Rood' en 'John Player Special' (toen er alleen nog maar de zwarte verpakkingen waren. De echte zeg maar). De laatste jaren voor het dampen rookte ik 'Pall Mall', wat de laatste 2 jaar over ging in het zelf schieten met 'Pall Mall' shaq.

Nu bijna 5 jaar rookvrij en de longfunctie hersteld zich. Vooral de zuurstof-opname.

Edited by Chasepoes

3 hours ago, Jopie said:

Nu ook geen joints meer?

8 hours ago, Toon said:

Nu ook geen joints meer?

Nee sinds september 2017 helemaal gestopt met roken en blowen in een keer waarbij het dampen mij goed heeft geholpen.Ging verrassend goed en gemakkelijk wat ik niet had verwacht.Van de een op andere dag gestopt en overgegaan op dampen.

Ik heb 25 jaar bastos sigaretten gerookt, 1 pak per dag. Daarna overgeschakelt op camel tabak gedurende 10 jaar. Dan van dag op dag overgeschakeld op dampen, en nooit meer gerookt (is ondertussen 3 jaar).

Posted (edited)

De laatste jaren vooral samson. De dag nadat ik met dampen begon zag ik het stukje hasj wat ik helemaal vergeten was.Dat vond ik raar, ik was toch al jaren verslaafd? Blijkbaar was ik verslaafd aan de tabak in een joint.Ik rook nu heel soms wel eens een hijs van een joint met visite.

Edited by richard-V

Begonnen met Cabalero (zonder filter) maar al gauw overgestapt op Drum halfzwaar. Toen de Duin halfzwaar uitkwam daar op over gestapt totdat ze nog geen 2 jaar later met de Duin stopten. Bij toeval een keer JPS halfzwaar geprobeerd en die vond ik zo veel beter smaken dat ik die de laatste 3 á 4 jaar ben blijven roken.

Begonnen met camel.

Hooguit in de weekend.

Daarna chesterfield en cabalerro gerookt.

Om toch al gauw over te stappen naar shag.

Tabacco farm om de kosten te drukken.

En javaanse jongens 3/4 als ik zin had.

Heb nog een tijdje van nelle export gerookt wat na een lange tijd niet meer lekker was.

En ben vaak naar belgie gegaan om goedkoper van nelle blauw in sloffen te halen.

Alles in 17 jaar tijd

Als 12 jarige shaggies uit asbak rechtbuigen en oproken die m'n ouders hadden uitgedrukt.  Bah bah ze rookte veel heel veel en vaak waren de shaggies niet helemaal op gerookt haha bah wat vies als ik terug denk...

Dat was Drum,  verpakking vond ik erg mooi. 

Mijn echte eerste pakje was Marlboro en vaak Camel, kon je nog per 10 stuks kopen voor volgens mij gulden 2,50

Ach wat voelde ik me stoer en volwassenen zeg met zo'n pakje en aansteker in mn jas. 

Daarna jointjes erbij ca 2 p dag

Rond m'n 17e zware shag,  van nelle en geen jointjes meer. 

Rond 21e terug naar Marlboro en 25e ben ik ze zelf gaan clicken met West en soms Camel.  Jointje weer toegevoegd en erg veel ( 5 gram 2 dagen). 

Laatste weken drastisch geminderd met jointjes,  eerder 3 op de dag nu kan ik makkelijk 3 dagen zonder,  ben r nog niet maar heb vertrouwen dat ik ook zonder kan.

Vandaag dag 1 vapen,  wel 1 sigaret gerookt omdat ik anders niet naar de wc kan. Had ik eerder ook last van. Dit zal komende tijd ff blijven dat ik alleen ochtend sigaret rook anders blokkeerd de boel en n gevolg is buikpijn.

Posted (edited)

Van Nelle zwaar en Black Beauty en soms sigaren en deze ook ongemerkt over de longen jagen.

Als jonge matroos dagelijks zwarte rook uit de schoorsteen van het schip ingeademd, kan ik niet aanraden overigens 😉 

Edited by The Unknown