Jump to content
monotom

‘Nederland stapt uit internationale adviescommissie voor sigaretten’

Recommended Posts

https://www.nu.nl/gezondheid/5254556/nederland-stapt-internationale-adviescommissie-sigaretten.html

https://www.trouw.nl/home/nederland-uit-commissie-sjoemelsigaret~a82dcd56/

"Nederland stapt per direct uit de commissie die op internationaal niveau adviseert over het meten van teer, nicotine en koolmonoxide in sigaretten.

Volgens het instituut voor volksgezondheid RIVM, dat namens het ministerie van VWS in de Nederlandse normcommissie voor tabaksproducten zit, is de invloed van de tabaksindustrie te groot. Van de tien leden zitten er acht namens de tabakssector in de commissie. De bescherming van de volksgezondheid is in het gedrang gekomen, aldus het RIVM.

Het instituut stapt ook uit een tweede normcommissie, die voor elektronische sigaretten. De beide commissies zijn onderdeel van het Nederlands normalisatie-instituut (NEN). Ze adviseren namens Nederland bij het opstellen van internationale normen, die worden gemaakt door ISO, de internationale organisatie voor standaardisering, waarbij het NEN is aangesloten.

Ook de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit NVWA geeft de zetel in beide commissies op. Het besluit zal internationaal gevolgen hebben, denkt Reinskje Talhout, tabaksexpert bij het RIVM. “In vrijwel alle EU-landen domineert de tabaksindustrie dit soort commissies.”

Grote invloed

De adviescommissies hebben een belangrijke rol in het bepalen van de methode om schadelijke stoffen in tabak te meten. Door de grote invloed van de tabaksindustrie hebben overheden - ook de Nederlandse - decennialang meegewerkt aan meetmethoden die misleidend zijn voor rokers. Consumenten krijgen veel meer teer en nicotine binnen dan uit de officiële metingen blijkt.

Staatssecretaris Paul Blokhuis (CU) van VWS drong afgelopen maand bij eurocommissaris Vytenis Andriukaitus (gezondheidszorg) aan op een betere meetmethode. Een groep onafhankelijke experts gaat daar binnenkort naar kijken.

Blokhuis juicht het besluit van het RIVM toe. “Het voelde op z’n minst ongemakkelijk dat de tabaksindustrie prominent meepraat over de manier waarop we de hoeveelheid rommel in sigaretten meten”, zegt hij. “Mooi dat we nu het contact met de industrie verbreken. Het is een nieuwe stap om tot een eerlijke meetmethode en tot het einde van de sjoemelsigaret te komen.”

Kritiek

Er is al jaren grote kritiek op de meetmethode, die is vastgelegd in een Europese tabaksrichtlijn. Bij het opstellen heeft de tabaksindustrie van begin af aan een grote rol gespeeld. Het resultaat is dat metingen niet overeenkomen met de werkelijke hoeveelheden teer en andere kankerverwekkende stoffen die rokers inhaleren.

In de filterhuls van sigaretten hebben fabrikanten kleine ventilatiegaatjes gemaakt die de tabaksrook tijdens de tests in rookmachines sterk verdunnen. Maar consumenten dekken tijdens het roken die ventilatiegaatjes deels af met hun vingers. Uit metingen in Canada, waar de ventilatiegaatjes in rookmachines worden afgeplakt, blijkt dat de teer-, koolmonoxide- en nictinegehalten per sigaret twee tot zeventien keer hoger uitvallen.

In de EU worden de meetresultaten al niet meer op tabaksverpakkingen vermeld, omdat ze misleidend zijn. Maar metingen in rookmachines worden nog altijd gedaan om te controleren of fabrikanten zich houden aan de maxima die de Tabakswet voorschrijft.

“Wij zijn al jaren ongelukkig met de dominantie van de tabaksindustrie”, aldus Talhout (RIVM). “De scheve verhouding is steeds meer gaan knellen.” Volgens het RIVM zijn er door de Wereldgezondheidsorganisatie inmiddels betere methoden dan die van de ISO ontwikkeld. Het RIVM wil zich hierop toeleggen.

Uit documenten blijkt dat ook de voorzitter van de NEN-commissie tabak, Boudewijn van Duuren, banden heeft met de industrie. Van Duuren zegt dat hij onafhankelijk is. Maar hij werkte 26 jaar lang bij Philip Morris en was nauw betrokken bij een lobby om de huidige meetmethode veilig te stellen.""

Posted (edited)

Afijn,

Het instituut stapt ook uit een tweede normcommissie, die voor elektronische sigaretten."

... daar heb ik toch een beetje 'gemixte' gevoelens bij als u begrijpt wat ik bedoel . De TPD slaat qua onderbouwing natuurlijk nergens op maar lucratief is het allemaal wel.

Edited by monotom

Misschien een hele domme vraag. Maar wat zou dat in de toekomst voor de damper betekenen? Deze lui zorgden alleen maar voor dat alles volgens de "regels" ging. Nu stappen ze op. Oke leuk. Maar ik lees even nergens wat voor grote gevolgen dit gaat hebben. 

Posted (edited)

@Jayjay Dat is geen domme vraag, want ik vraag het me ook af. Dus.....

Nee, de implicaties hiervan zijn mij ook niet duidelijk. Aan zich hoeft het niet ongunstig te zijn dat de tabaksindustrie de regels niet meer bepaalt aangaande het testen van sigaretten. Onderzoeken waaruit zal blijken dat roken nog schadelijker is dan gedacht -en daarmee dampen relatief nog minder schadelijk- zullen ons geen kwaad doen.

Echter, dat er meer naar de who geluisterd zal worden, baart mij zorgen. Die organisatie die zich feitelijk zou moeten bemoeien met, noem eens wat, kindersterfte door eenvoudige diarree,  of inentingsprogramma's, of de bestrijding van malaria, danst al jaren naar de pijpen van de farmaceutische industrie, die meer ($$$) belang hechten aan het zo lang mogelijk in leven houden van rijke, weldoorvoede westerlingen 'behandeling' van welvaartsziektes en elke afwijking van de norm tot ziekte verklaren (inclusief de bijbehorende dure 'geneesmiddelen'). Ik ben geen complotdenker, maar ik weet niet of dampen bij die jongens in veilige handen is.

Big Tobacco is niet per definitie onze vriend. Maar ik vrees met groten vreze dat Big Pharma nog wel een grotere vijand is.

Edited by L33ntje

Posted (edited)

Ik vertrouw het RIVM niet zo erg, en vooral niet t.a.v. dampen.

Zie hun manipulerende houding, inzake de onderzoeken die ze naar dampen hebben gepubliceerd.

Ze dansen over het algemeen naar de pijpen van Nederlandse regering, waarvan beleid vaak toch wel pro Big Tobacco ( en pro Big alles) is. En Conclusies onderzoeken, artikelen en persberichten vaak zeer manipulerend geformuleerd door het RIVM. In ieder geval wat dampen betreft. (Lees wat de regering wil horen)

Ik weet dus niet wat ik er van moet denken wat dit betekent. 

Edited by elja

Posted (edited)

Big Tobacco is al vanaf 2013 niet meer onze vijand...

In dat jaar kocht BigT (Phillip Morris Ltd) de huppeldepup (t woord ligt nog ergens op mijn kussen) zeg maar de rechten over van Hon Lik ter waarde van een kleine 73 miljoen..

Big Tobacco heeft toen niet ingegrepen, ze hebben ook niet verhinderd dat de veranderingen in mods ed. meer en meer op gang kwamen en dat er een hele industrie ontstond

rondom het fenomeen dampen, ze lieten ons aanmodderen en ontwikkelen naar waar we nu zijn.

BigT, ziet in het dampen in zijn algemeenheid een mogelijkheid om enkele graantjes mee te pikken, dit doen ze al vanaf dat ze bedrijfjes opkochten zoals Blu en nog enkele

andere kleinere merken, fabriekjes en ondernemingen...

Nee, BigT is in zekere zin wel onze vriend... Phillip Morris kwam met hun Vaporizer iQos op de markt om een gat te dichten die inmiddels ontstaan was...

Ik ga niet zeggen dat iQOS een goede ontwikkeling is, want het ding en de sticks zijn gevaarlijk en het is niet eens tabak wat je verstookt...

daar kom ik later ergens op t forum nog op terug.

De grote vijand is wederom en vanaf het begin al Big Pharma geweest.... zij zien de resultaten die met dampen behaald worden, bijv mensen die COPD hebben,

verbruiken nu al minder Pharma troep, doordat het dampen ze meehelpt langzaam van de COPD verschijnselen af te komen, ze zien dat het dampen van

oa. PG en VG vloeistoffen langzaam maar zeker de longen helpen reinigen... wat ze vooral zien is dat dampen voor hen de grootste bedreiging vormt en dat moet zo snel

mogelijk de nek worden omgedraaid. Zij weten hoe t plaatje eruit ziet over 10, 20 jaar, als het dampen en deze Trend zich in deze snelheid blijft ontwikkelen....

Dampen en de gehele ontstane industrie erom heen, rooft hen van hun belangrijkste vorm van Inkomsten, namelijk die van de zieke en gebrekkerige mens....

Daarom huren ze de groots mogelijke schoften in om deze Industrie letterlijk om zeep te helpen en van tafel te vegen.... daar werken ook heel veel regeringen aan mee,

want die krijgen van Big Ph. miljarden op jaarbasis toegeschoven om de klantjes ziek te houden.....

Big Ph. maakt dan ook allang geen medicijnen meer, dat doen ze al niet meer vanaf ergens de jaren 40-50 van de vorige eeuw...

Voor die tijd hadden ze nog geen invloed op het wereld beleid en deden ze er alles aan om mensen echt te genezen, toen ze er achter kwamen dat ze meer geld kregen

als ze sympthoom onderdrukkers gingen verkopen, ging t echt verkeerd met Big Ph. Ze willen niet dat je beter wordt.. en al helemaal niet door een machientje of

middeltje of vloeistof wat zij niet geproduceert hebben. Zodra ze een produkt maken waarvan een persoon geneest, wordt het middel onmiddelijk van de markt getrokken.....

Het lieftse zien ze het dampen wereldwijd verdwijnen, dan zetten ze techniek 5 jaar in de ijskast, blijven echter op de achtergond verder ontwikkelen om de techiek zo

moeilijk mogelijk te maken dat men er zelf niet meer aan kan rommelen,  om dan alsnog de techniek zelf te gebruiken, maar dan om hun zooi via een nog groter medium te

kunnen verspreiden tegen balachelijk hoge prijzen.... want dan is het ineens wel een hoogwaardige techniek, die mensen 'zou' kunnen genezen..

Big Ph. is BANG, Heel Bang...... dat ze deze strijd zullen gaan verliezen en daarmee hun inkomsten...

Edited by Camikease

Posted (edited)
6 hours ago, Camikease said:

......>

De grote vijand is wederom en vanaf het begin al Big Pharma geweest.... zij zien de resultaten die met dampen behaald worden, bijv mensen die COPD hebben, 

verbruiken nu al minder Pharma troep, doordat het dampen ze meehelpt langzaam van de COPD verschijnselen af te komen, ze zien dat het dampen van

oa. PG en VG vloeistoffen langzaam maar zeker de longen helpen reinigen... wat ze vooral zien is dat dampen voor hen de grootste bedreiging vormt en dat moet zo snel

mogelijk de nek worden omgedraaid. Zij weten hoe t plaatje eruit ziet over 10, 20 jaar, als het dampen en deze Trend zich in deze snelheid blijft ontwikkelen....

Dampen en de gehele ontstane industrie erom heen, rooft hen van hun belangrijkste vorm van Inkomsten, namelijk die van de zieke en gebrekkerige mens....

Daarom huren ze de groots mogelijke schoften in om deze Industrie letterlijk om zeep te helpen en van tafel te vegen.... daar werken ook heel veel regeringen aan mee,

want die krijgen van Big Ph. miljarden op jaarbasis toegeschoven om de klantjes ziek te houden.....

Maar dat is dus juist een reden om het RIVM juist WEL in dergelijke commissies te houden. RIVM heeft toch ook zijn best gedaan het dampen zo negatief mogelijk te benaderen.

Edited by elja

Als je uit een club stapt waarbij Big T volgens jouw te veel te vertellen heeft, wordt dan die invloed van Big T. niet nog groter? 

Heb drie dubbele, misschien vierdubbele gedachtes bij dit alles. En mogelijk wordt er vijf dimensional schaak gespeelt.

Ik voorzie op termijn een mogelijke deregulatie zoals die in de UK op dit moment in kannen en kruiken gaat voor op het moment dat ze uit de EU stappen. Dat is puur gebaseerd op Hoop en Goeie Moed; van oudsher niet de twee meest krachtige management-tools, maar willen we ooit zoiets in Nederland bereiken dan is daarvoor nu de eerste essentiele stap in elk geval vast gezet.

Het is bovendien een positief PR-geluid en het stemt me vrolijk dat Nederland wel degelijk nog in staat is om te zeggen "Hoor eens, aan deze flauwekul doen we niet meer mee en wie het daar niet mee eens is  die kan op het dak gaan zitten.." It's been some time.

30 minutes ago, Camikease said:

<warrig verhaal met een hele berg aannames, generalisaties en abstracte beschuldigingen >

Kun je dit wat specifieker maken door man en paard te noemen en voorbeelden, feiten en bronvermeldingen toe te voegen? Over welke bedrijven en instanties gaat het? Wat doen zij precies wel en net? En hoe weet je dat?

10 minutes ago, TheVapingRaven said:

mogelijk wordt er vijf dimensional schaak gespeelt.

Kun je hier een tekening van maken 😊

1 minute ago, monotom said:

Ik denk dat je het beste een lysergide gestuurde visualisatie ervan kan doen. 

23 minutes ago, elja said:

RIVM heeft toch ook zijn best gedaan het dampen zo negatief mogelijk te benaderen.

maar niet in opdracht van bigT -BigT is in deze ook t slachtoffer van de TDP regelingen, opgesteld door Bigph. doorgebrieft door de regeringen....

18 minutes ago, monotom said:

Kun je dit wat specifieker maken....... blah, blah,... blah,blah.....

Google is your friend....

21 minutes ago, monotom said:

En hoe weet je dat

ik zou zeggen duik eens wat dieper in de algehele (damp)materie....

42 minutes ago, monotom said:

Ik voorzie op termijn een mogelijke deregulatie zoals die in de UK op dit moment in kannen en kruiken gaat voor op het moment dat ze uit de EU stappen. Dat is puur gebaseerd op Hoop en Goeie Moed; van oudsher niet de twee meest krachtige management-tools, maar willen we ooit zoiets in Nederland bereiken dan is daarvoor nu de eerste essentiele stap in elk geval vast gezet.

Het is bovendien een positief PR-geluid en het stemt me vrolijk dat Nederland wel degelijk nog in staat is om te zeggen "Hoor eens, aan deze flauwekul doen we niet meer mee en wie het daar niet mee eens is  die kan op het dak gaan zitten.." It's been some time.

Kun je dit wat specifieker maken door man en paard te noemen en voorbeelden, feiten en bronvermeldingen toe te voegen? Over welke bedrijven en instanties gaat het? Wat doen zij precies wel en net? En hoe weet je dat?

Hulde vriend. Voor het eerst lees ik een stuk van je dat geschreven is in de Nederlandse taal. Geen misvattingen en of vraagtekens. Dankje!

Posted (edited)
23 minutes ago, Jayjay said:

Hulde vriend. Voor het eerst lees ik een stuk van je dat geschreven is in de Nederlandse taal. Geen misvattingen en of vraagtekens. Dankje!

Hahaha, je hond belonen, omdat ‘ie een keer niet op het tapijt heeft gescheten. :lol 

Edited by Dampkring

Big Pharma is niet zozeer onze vijand omdat ze ons graag ziek houden natuurlijk. Ze zouden er wellicht niet slechter van worden, maar er zijn meer dan genoeg (welvaarts)ziekten om eindeloos je zakken mee te kunnen vullen, en het stellen van normen voor bepaalde bloedwaarden bijvoorbeeld is ook een kip met gouden eieren (denk aan de cholesterol-lobby). Bloeddrukmedicijnen. Antidepressiva. Niet alleen big Pharma is daaraan schuld, maar zeker ook het hedendaagse verschijnsel dat iedereen recht zou hebben op geluk en gezondheid, en dat de dokter maar daarvoor moet zorgen.. En dan sluit ik de kwakzalf markt nog even er buiten. Maar een complot om rokers vooral binnen de gelederen houden zou nutteloos zijn. Ook een niet roker kan legio andere ziektes krijgen. Longpatiënten zullen er met de steeds verslechterende luchtkwaliteit sowieso blijven, kanker blijft in alle soorten en maten bestaan, en dankzij de macht van de suikerlobby zal over 25 jaar 1 uit 3 volwassenen diabetes hebben. Kassa !

Big Tobacco is in zo verre onze vriend, dat ze niet primair over onze gezondheid denken te kunnen beslissen, maar een genotsmiddel op de markt brengen waarover het individu zelf besluiten kan het te gebruiken of niet. En in hun eigen belang kiezen voor het pad van harm reduction, waar dampen uitstekend en naadloos inpast.

Dampen gaat echt niet meer weg, als verschijnsel, en de potentiële markt is enorm. Maar niet elke roker is een potentiële damper. Er zal altijd een (groot) deel rokers blijven die best iets anders willen, maar dat absoluut niet meer moeite mag kosten dan roken. En dat gat -het zou wel eens de meerderheid kunnen zijn- zie ik vele malen liever gevuld door bt dan door bp

Bij dat laatste denk ik, bijvoorbeeld, aan mijn insulinepennen of de injecties die mijn man vroeger had voor zijn migraine. Eindeloze bergen onmogelijk navubaar/herbruikbaar plastic met minimale inhoud en maximale kosten, afvalbergen zonder horizon, en astronomische prijzen. Alles onder het mom je gezondheid mag wat kosten, dus hoe kunnen we het nog een beetje duurder maken. Natuurlijk heeft dat ook met veiligheid te maken ; je moet er niet aan denken dat mensen iets anders in die pennen zouden gaan stoppen, en ze zijn volledig idioot-bestendig. Maar met dampen moet het wat mij betreft nooit iets te maken krijgen.

59 minutes ago, Dampkring said:

Hahaha, je hond belonen, omdat ‘ie een keer niet op het tapijt heeft gescheten. :lol 

Ja eerlijk is eerlijk. Als iemand iets goeds doet dan zeg ik het ook. Maar zonder geheid. Dit is de eerste keer dat ik iets begrijp wat deze jonge uitkraamt.

1 hour ago, monotom said:

Heb alleen verstand van 4 en 6 dimensionaal schaken. 

Posted (edited)
25 minutes ago, Jayjay said:

Dit is de eerste keer dat ik iets begrijp wat deze jonge uitkraamt.

Je hoort het, @monotom, je bent te geavanceerd voor deze wereld. 

OT: Ik ben echt van het 'de kat uit de boom kijken'. Het lijkt positief, maar totdat enige vooruitgang zich laat zien hou ik m'n te enthousiaste verwachtingen lekker in de kelder opgesloten. De RIVM en NVWA blijven natuurlijk overheidsorganen. 😜

Edited by Dampkring

17 minutes ago, Dampkring said:

De RIVM en NVWA blijven natuurlijk overheidsorganen. 😜

Over organen gesproken..  Volgens mij zaten ze bij E. Schippers in het vorig kabinet ook aardig met hun neus tussen de krullen zaken te doen.

1 hour ago, L33ntje said:

Big Pharma is niet zozeer onze vijand omdat ze ons graag ziek houden natuurlijk. Ze zouden er wellicht niet slechter van worden, maar er zijn meer dan genoeg (welvaarts)ziekten om eindeloos je zakken mee te kunnen vullen, en het stellen van normen voor bepaalde bloedwaarden bijvoorbeeld is ook een kip met gouden eieren (denk aan de cholesterol-lobby).

Toch is het van Big Pharma wel bekend dat ze geïnvesteerd hebben en vermoed nog steeds investeren in campagnes tegen de E-sgigaret. En ben eigenlijk nog nooit daarover iets van Big Tobacco tegen gekomen. Misschien wel omdat alternatieven als E-sigaret achtige producten in de (verre) toekomst, mocht roken echt uitgebannen dreigen te worden, nog de enigste uitweg zouden kunnen zijn, om als bedrijf te overleven. Dat laatste is in ieder geval de enige reden die ik kan verzinnen daarvoor.

@elja. Precies. Als ik me afvraag waarom een bedrijf iets wel of niet zou doen, denk ik eigenlijk altijd alleen in centen. Niet in ethiek.

15 minutes ago, elja said:

Toch is het van Big Pharma wel bekend dat ze geïnvesteerd hebben en vermoed nog steeds investeren in campagnes tegen de E-sgigaret. 

Maar dat komt dus niet doordat E zo graag willen dat mensen blijven roken, maar omdat het hun gigantische markt in de enig bekende en alom aanbevolen -maar niet werkzame een daarom deed te lucratievere- stopmiddelen bedreigd wordt. Ook zij willen niet dat dat middelen op recept worden. Over the counter levert meer op. Vooral ook meer verspilling, maar dan is de buit al binnen.

De e-sigaret is een grote bedreiging voor hun nicotine-markt. En waar ruim 90% van de mensen die stopt met die middelen weer gaat roken (en weer stoppen, en weer roken, en weer stoppen) ook een bodemloze put. Het succes van dampen (met of zonder afbouwen) is beduidend hoger.

Big Pharma stond al aan de wieg van alle mogelijke acties, campagnes en onderzoeken tegen roken ver voor er sprake was van e-sigaretten. Want, nogmaals, een lucratieve markt voor nicotineproducten.Vandaar mijn nog steeds niet helemaal verdwenen vermoeden dat er op veel onderzoeken omtrent de schadelijkheid van sigaretten ook nog wel en een ander af te dingen valt. Maar dat terzijde.

Posted (edited)
1 hour ago, L33ntje said:

Maar dat komt dus niet doordat E zo graag willen dat mensen blijven roken, maar omdat het hun gigantische markt in de enig bekende en alom aanbevolen -maar niet werkzame een daarom deed te lucratievere- stopmiddelen bedreigd wordt. Ook zij willen niet dat dat middelen op recept worden. Over the counter levert meer op. Vooral ook meer verspilling, maar dan is de buit al binnen.

Ben bang dat ze wel willen dat mensen blijven roken.  O.a. bieden rookstopmiddelen aan die niet meer effectiviteit hebben op lange termijn als cold turkey stoppen. Waarvan mensen die serieus proberen te stoppen ze bij pakweg 7 stoppogingen per persoon gemiddeld gebruiken.  (volgens ander onderzoek was dat meen ik gemiddeld 13 stoppogingen, al met al meerdere mislukte stoppogingen).   En daarnaast  ben ik bang dat de hoofdreden is dat vooral de kanker-geneesmiddellen en behandelingen en daarnaast de hart en bloedvaten ziekten en andere ziekten die je van roken kunt krijgen veel meer geld opleveren als de rookstopmiddelen markt.

Edited by elja

Ik ben nu eenmaal niet zo'n complotdenker, sorry. Hooguit geloof ik dat dat de categorie 'mooi meegenomen' is. En dat de negatieve houding tegenover danken niet zozeer is omdat ze zo graag mensen ziek houden/maken,  maar omdat het hun nicotinebusiness in de weg zit.

Dat rokers echter onder de streep in totaal meer opleveren dan kosten,  dat geloof ik ook.  Wat antirokers in elke denkbare vorm ook proberen te vertellen.  Zelfs als de accijnsopbrengsten niet tegen de medische kosten weg te stappen zijn,  leven rokers gemiddeld een paar jaar korter,  en die extra levensjaren zijn voor vrijwel ieder mens verreweg de duurste.