Jump to content
Katszen Bayla Jammer

Nieuw onderzoek reactie longen op dampen/inflammatie

Recommended Posts

Noemt die prof dit een studie?

The sample size of this study was just 44 people, 15 vapers, 14 smokers and 15 non-smokers. Not only was this overall sample size small but also, out of the 15 vapers in the study, 12 were ex-smokers and 5 occasionally smoked cigarettes.

Zie de link naar het artikel (hier).

Posted (edited)

Er zal vast nog wel iemand anders reageren met meer verstand van zaken, maar ik lees alleen maar "Het zou kunnen", "het is misschien mogelijk" Daarnaast word de mogelijke schadelijke concentraties niet vermeld en ten derde is de groep nauwelijks representatief. Ik ben onderzoeker van beroep, hier kan je geen conclusies aan verbinden. Er zijn betere onderzoeken beschikbaar. Ze zijn veelal te vinden hier op de site van forumlid @elja http://www.stoprokenvandaag.nl/

Edited by TheRich

Alleen al het feit dat de meeste dampers toch wel ex-rokers zijn, maakt het denk ik moeilijk om op zo’n manier te onderzoeken welke schadelijkheden in het lichaam zitten -en op welke manier die daar zijn gekomen.

Daarnaast (maar dat is een beetje een aanname van mij) vermoed ik dat er ook wel ‘aandoeningen’ zijn die onder rokers (en dampers) inderdaad meer voorkomen, maar júist omdat roken nou die klachten wat verlicht. Oorzaak en gevolg zouden daarmee min of meer omgekeerd zijn.

Het zou bijvoorbeeld best zo kunnen zijn dat mensen met depressies, darmproblemen, andere aandoeningen eerder beginnen en blijven doorgaan met roken/dampen omdat dat helpt tegen de kwalen. En dat er daarom in een groep rokers/dampers een verhoogd aantal mensen zijn met psychische klachten/PDS/Crohn. En dus niet omdat dat roken het veroorzaakt heeft.

Geen idee met welke aandoeningen dat verder nog meer zou kunnen zijn, maar ik ben er van overtuigd dat dit ‘fenomeen’ ook een grote rol zou moeten spelen in onderzoeken.

En verder eens met mijn voorgangers 🙂

Posted (edited)

Study limitations include the fact that of the 15 e-cigarette users, five said they occasionally smoked cigarettes and 12 identified themselves as having smoked cigarettes in the past.  ???

Hoe wil je nu enige conclusies trekken, buiten alle andere beperkingen van dit onderzoek?

Het klinkt ook allemaal zo strijdig met de serieuze onderzoeken die er al gedaan zijn.

Ik ben geen onderzoeker, maar kan nog wel een beetje logisch nadenken.

De onderzoeker begint zelf met het feit dat e-sigaretten met sigaretten vergelijken is als appels met peren vergelijken.
En daarna wil hij met blijkbaar zonder zinvolle data van alles en nog wat insinueren.

Blijkbaar waren ook tegenstanders can e-sigaret weinig onder de indruk van dit onderzoek, want was direct in de vergetelheid en zie ik ook nooit ergens geciteerd.

https://www.totallywicked-eliquid.co.uk/vaped/misleading-research-from-the-university-of-north-carolina-chapel-hill/

Edited by elja

Nou dit is echt weer zoń publicatie waar je echt niks mee kan. De woordjes lijken en zou kunnen zijn veel gebruikt in kul onderzoeken waarin ze eigenlijk niks vonden. Stemmingmakerij heet dat.

Dan hebben ze ook nog eens absurd weinig proefpersonen genomen waarvan de rest niet bekend is.

Ja zo kan ik het ook!

Gelukkig zijn er veel onderzoeken die wat diepgravender en uitgebreider waren en waarvan de uitkomst zonder uitzondering uiterst positief voor de dampers zijn.

Punt is dat er zoveel onderzoeken zijn, waarvan veel foutief dat je weinig meer durft aan te nemen.....punt is ook dat iedereen hier dampt en dus weinig objectief is....men doet dit dus zal elk onderzoek willen ontkrachten.....als iemand longkanker krijgt is dat 100% van het roken wat hij daarvoor heeft gedaan en niet van het dampen, neem dat maar aan...

Er zal straks best wat negatiefs aan dampen tevoorschijn komen, daar ga ik vanuit....hoe negatief....weet niemand..........ik doe het ook, en hoop niet te negatief.....

16 minutes ago, El Tigre said:

Punt is dat er zoveel onderzoeken zijn, waarvan veel foutief dat je weinig meer durft aan te nemen.....punt is ook dat iedereen hier dampt en dus weinig objectief is....men doet dit dus zal elk onderzoek willen ontkrachten.....als iemand longkanker krijgt is dat 100% van het roken wat hij daarvoor heeft gedaan en niet van het dampen, neem dat maar 

Ik snap je punt. Maar longkanker krijgen van dampen? Dat geloof je toch zeker zelf niet?

Posted (edited)
29 minutes ago, Fender said:

Ik snap je punt. Maar longkanker krijgen van dampen? Dat geloof je toch zeker zelf niet?

Liever niet, maar er is discussie geweest over dyachetyl (popcornlog) en nog wat stoffen er is discussie geweest over materiaal gebruikt in coils.....en zo zijn er vast wel meer...

...kan iedereen 100% zeggen mijn liquids.....ik weet precies wat erin zit en dat is veilig...wat erin zit kan ik tot bepaalde hoogte wel geloven....wat iets doet lijkt mij moeilijker......maar goed, ik zie Marianna nu al aankomen dat haar liquids 100% veilig zijn.....

Edited by El Tigre

Posted (edited)
43 minutes ago, El Tigre said:

Punt is dat er zoveel onderzoeken zijn, waarvan veel foutief dat je weinig meer durft aan te nemen.....punt is ook dat iedereen hier dampt en dus weinig objectief is....men doet dit dus zal elk onderzoek willen ontkrachten.....als iemand longkanker krijgt is dat 100% van het roken wat hij daarvoor heeft gedaan en niet van het dampen, neem dat maar aan...

Er zal straks best wat negatiefs aan dampen tevoorschijn komen, daar ga ik vanuit....hoe negatief....weet niemand..........ik doe het ook, en hoop niet te negatief.....

Of ik dingen aanneem hangt heel erg af van of ik logisch en gedegen  onderzoek zie dat een beetje hout snijdt. Wat de uitkomst ook is. En vaak neem ik ook de bron mee in mijn overwegingen. Wetenschap is natuurlijk geen geloof waarin je kiest wat je uitkomt en wat niet ; maar alles wat je denkt te weten kan wel elk moment weer op zijn kop gezet worden. Me4t de onderzoeken die er tot op heden naar dampen worden gedaan, verwacht ik geen desastreuze gevolgen eigenlijk. En waar die nog wel te verwachten zijn, gok ik er op dat dat in de smaakstoffen gaat zitten, en dat de problemen zich zullen voordoen in en rond het maag/darmstelsel. 

Het probleem met iets als longkanker is dat je onmogelijk kunt vaststellen of het ECHT door het roken veroorzaakt wordt. Het enige dat we weten is dat het bij rokers statistisch signifikant meer voorkomt (maar verreweg de meeste rokers krijgen het NIET). De meeste (en meest agressieve) vormen van longkanker en andere longproblemen alsook hart- en vaataandoeningen  komen nog altijd voor in die delen van de wereld  waar mensen (veelal binnenshuis) open vuur stoken. Zie bjivoorbeeld http://www.worldsbestnews.nl/doet-binnen-koken-op-vuurtje-longen-gelukkig-is-oplossing-al-gevonden/

Dat dampen gezonder / minder schadelijk is dan roken is heel eenvoudig om aan te nemen, onderzoek of geen onderzoek, want dat kan elke ex-roker die is gaan dampen uit eigen ervaring constateren. Zonder enige behoefte aan wetenschappelijk bewijs.

Ik kreeg gisteren een man  van net in de 70  aan de balie die een maand of twee geleden is overgestapt en weer een liter (!) RY4 aan wilde laten mixen . Hij vertelde heel blij en enthousiast dat hij sinds hij was gaan dampen tot zijn verbazing (hij was om het geld overgestapt) meer lucht had, langer kon wandelen, zijn medicijnen voor zijn copd had kunnen verminderen, geen etalagebenen meer had, en vooral niet meer hoestte. Hij wist zeker dat dat door het dampen kwam, en zei min of meer verontwaardigd : waarom wordt hier niet veel meer reclame voor gemaakt ? Dit zou je elke avond op televisie moeten kunnen horen, of in de krant lezen. Het was nu puur toeval dat hij er via via op was gestuit. Hij was echt geschokt en verontwaardigd toen ik vertelde dat dat verboden is, omdat dampen gezien wordt als een tabaksproduct. Omdat het voor hem het tegenovergestelde was. Helemaal belachelijk vond hij dat. 

Tja.....ik kan het alleen maar met hem eens zijn.  

Edited by L33ntje

Posted (edited)
1 hour ago, El Tigre said:

Punt is dat er zoveel onderzoeken zijn, waarvan veel foutief dat je weinig meer durft aan te nemen....

En dat er veel betrouwbaar onderzoek is gedaan waar ik liever op af ga. Bijvoorbeeld van het Britse kanker onderzoeks instituut :
http://www.stoprokenvandaag.nl/gezondheid-en-omgeving/kankerrisico-e-sigaret-minder-dan-1-risico-tabak-roken/

Bekijk ook even de wetenschapsbingo van Robert West.

http://www.stoprokenvandaag.nl/nieuws-en-media/video-slechte-wetenschapsbingo-onderzoek-naar-e-sigaretten-robert-west/

Verder is dat popcornlong verhaal toch wel echt ontkracht. Er zit in sigarettenrook 700x meer diacetyl  in tabaksrook dan in dat onderzoek werd gevonden in de damp van dampvloeistof.  Daarnaast wordt in de meest dampvloeistoffen al helemaal geen diacetyl gevonden.

Edited by elja

Posted (edited)
5 hours ago, El Tigre said:

En hoezo zal er straks best wat negatiefs aan dampen tevoorschijn komen??

Waarom is dat je uitgangspunt?

Het komt op mij over als een uitgangspunt wat al helemaal gemanipuleerd is door alle negatieve berichtgeving in de media.

Uitgangspunten

1. Er al heel erg veel onderzoek gedaan is naar dampen, en dan praat ik over degelijke onderzoeken.  Veel meer dan over allerlei andere zaken waar mij mee in aanraking komen of inademen.

2. De ingrediënten van damp is in principe vrij onschadelijk. Over de  basisstoffen VG en PG is dat al decennia bekend. Dat was over nicotine ook bekend alleen de anti rook lobby heeft dat altijd verzwegen, en ons proberen bang te maken voor nicotine. In principe zijn de smaakstoffen ook onschadelijk, want die worden ook op andere wijze door ons lichaam opgenomen en verwerkt.

=> Dan is er in geen reden om te gaan denken dat er Best wel iets negatief tevoorschijn gaat komen. Dan is in mijn beleving de kans groot dat niet gaat komen. Of dat het kleine dingen betreft.

Maar ik realiseer mij ook wel dat smaakstoffen hierbij de meest onzekere factor is. Daar zijn er veel van. En het zou kunnen dat er stoffen zijn die in de concentratie in damp wel minder gezond zijn voor de longen zelf.  Maar gezien de grote lijn en de uitgangspunten, en zeker in vergelijking met roken, heb ik geen reden om een negatieve houding aan te nemen.

En hier lijkt het vaak alsof er een zwaard van Damocles boven hangt. En die is volgens mij alleen door de regering en wetgeving er boven gehangen. En dan juist met de dreiging om het te beperken, belasting te gaan heffen of laten stoppen in het ergste geval.

Het lijkt me dat we ons daar eerder druk over moeten maken.

Edited by elja

5 hours ago, El Tigre said:

ik zie Marianna nu al aankomen dat haar liquids 100% veilig zijn.....

Hopelijk zal ik nooit zo dement worden dat ik dergelijke kolder ga schrijven.

Ik gebruik aroma's waarvan schriftelijk wordt beweerd, dat ze vrij zijn van diacetyl, acetoin, acetyl propionyl en butyric acid,  

en ga ervan uit dat de fabrikant en de verkopers daarover niet zullen liegen.

4 hours ago, elja said:

Maar ik realiseer mij ook wel dat smaakstoffen hierbij de meest onzekere factor is. Daar zijn er veel van. En het zou kunnen dat er stoffen zijn die in de concentratie in damp wel minder gezond zijn voor de longen zelf. 

Fantastisch, want dan hoeven we nooit meer te koken, niet meer met de neus boven die gevaarlijke dampen te hangen.  

9 minutes ago, Marianna said:

Fantastisch, want dan hoeven we nooit meer te koken, niet meer met de neus boven die gevaarlijke dampen te hangen.  

Bij lange na hebben niet alle smaakstoffen hebben met koken te maken.

44 minutes ago, elja said:

Bij lange na hebben niet alle smaakstoffen hebben met koken te maken.

Bedoel je de aroma's die niet 'food grade' zijn?   

6 hours ago, Marianna said:

Hopelijk zal ik nooit zo dement worden dat ik dergelijke kolder ga schrijven.

Ik gebruik aroma's waarvan schriftelijk wordt beweerd, dat ze vrij zijn van diacetyl, acetoin, acetyl propionyl en butyric acid,  

en ga ervan uit dat de fabrikant en de verkopers daarover niet zullen liegen.

Wellicht ben je goedgelovig.....

Posted (edited)
8 hours ago, Marianna said:

Het verschil is alleen dat dampen geen levensnoodzaak is. Koken wel, tenzij je altijd naar de afhaalchinees gaat..

daarnaast kook je misschien laten we zeggen een half uur per dag. Daarnaast inhaleer je niet direct, zoals wel met dampen is. En je hebt nog een afzuigkap. Dus dit soort verhalen, of dat van die shampoo, of luchtvervuiling kan ik weinig mee. Ik maak onderscheid in vermijdbare en niet -vermijdbare risico’s. 

En het blijft een afweging. Ik eet ook vrij veel chips en nootjes en dergelijke, met name in het weekend, met bier er bij. Dat zijn ook vermijdbare risico’s, maar ik geniet ervan dus ik neem het risico. En zoals met veel ongezonde dingen maakt de hoeveelheid vaak uit of het wel of niet leid tot een ziekte.

Edited by Dennis1992

Posted (edited)
On 8-5-2018 at 23:01, Dennis1992 said:

daarnaast kook je misschien laten we zeggen een half uur per dag. Daarnaast inhaleer je niet direct, zoals wel met dampen is

Je inhaleert niet direct als je boven de dampende pannen hangt? Nou, ik wel. De afzuigkap houd ik uit tijdens het koken, anders ruik ik niks.

En Hollandse pot is meestal wel klaar in een half uur, mits de aardappels reeds geschild zijn, maar wat hier in huis vaak wordt gekookt, gebraden en/of gebakken is zeker niet klaar binnen zo'n korte tijd.

In een half uur is de rijst net klaar en dan moet 't nog enigszins drogen voordat er paella of nasi goreng van gemaakt worden, compleet met vers gebakken gamba's. En natuurlijk ook vers gebakken kroepoek bij de nasi goreng.

Morgen wordt 't weer eens soto ajam... dus eerst een kip koken tot 't vlees van de botten valt, botten en velletjes verwijderen, kruiden erbij, uien en knoflook in mootjes hakken en eveneens meekoken, en ondertussen taugé ontdoen van de groene velletjes en de worteltjes. Ook nog een beetje rijst koken om erbij te serveren.

Binnen een half uur alles klaar om uit te serveren?  Knap van jou als jij dat kunt. 

Edited by Marianna

Wat een top vergelijking ook weer. :stom 
Lekker een drol polijsten om een punt te maken. 💩 :lol 

fijnstof.. dat is de grote boosdoener... zit gelukkig niet in onze damp.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

je haalt me de woorden uit de mond..wilde net beginnen over fijn-stof.

1 keer oversteken staat gelijk aan 10 jaar koken ( zonder afzuigkap,want dat monotome-geluid is een aanslag op je nerves ( daarom heb ik er geen)

en 10 jaar dampen. Ik keer in de buurt van een geitenboederij gefietst hebben, q koorts,en een overheid niet dat wel wist maar geen mens informeerde,en reeds 10 jaar lang de ersntige slachtoffers in de steek laten...

En als men net zo minitieus eens alles grondig zou onderzoeken we op een dag in ons mond proppen ( kwa vulmidellen medicijnen bewerkt voedsel en weet ik het wat,

is daar zelfs de diactely etc heilig bij.

En ja natuurlijk dampen is minder gezond als niet dampen,maar een pak gezonder dan tabac roken; dampen is niet " heilig" en ook geen religie/overtuiging met hand en tand verdedigd moet worden ,(tegen elke al of niet vermeende aanval/ontkrachting)/kritische noot) en ook niet dergelijke idolate vormen hoeft aan te nemen.

Mijn motto is; je kan nog beter een emmer tabac per dag wegkauwen,dan ernstige stress hebben; m.i is er niets ter wereld zo ongezond dan ernstige stress,een sloper.

( buiten natuurlijk het werken met chroom 6, roundup( 20jaar dagelijks gedaan) en gezond fietsen langs een qkoorts geitenboederij, gebeten worden door een teek met lyme,..

of 48 uur de algemene beschouwingen debat luisteren...ha ha dat laatste  lukt alleen als je onderwijl fors doordampt.

On 9-5-2018 at 03:41, Marianna said:

Je inhaleert niet direct als je boven de dampende pannen hangt? Nou, ik wel. De afzuigkap houd ik uit tijdens het koken, anders ruik ik niks.

En Hollandse pot is meestal wel klaar in een half uur, mits de aardappels reeds geschild zijn, maar wat hier in huis vaak wordt gekookt, gebraden en/of gebakken is zeker niet klaar binnen zo'n korte tijd.

In een half uur is de rijst net klaar en dan moet 't nog enigszins drogen voordat er paella of nasi goreng van gemaakt worden, compleet met vers gebakken gamba's. En natuurlijk ook vers gebakken kroepoek bij de nasi goreng.

Morgen wordt 't weer eens soto ajam... dus eerst een kip koken tot 't vlees van de botten valt, botten en velletjes verwijderen, kruiden erbij, uien en knoflook in mootjes hakken en eveneens meekoken, en ondertussen taugé ontdoen van de groene velletjes en de worteltjes. Ook nog een beetje rijst koken om erbij te serveren.

Binnen een half uur alles klaar om uit te serveren?  Knap van jou als jij dat kunt. 

krijg hier serieus enorme trek van ,ik ruik de "basmatie" rijst bijna al,en dan zit er nog niet eens de nasi goreng of paella bij......

Wanneer kunnen we met zijn allen eens komen genieten van deze kookkunsten? De gambaas, donneer  ik dan wel aan een ander want ben allergisch voor schaal en schelpdieren (dan lig ik 6 uur in coma) Of past dit gehele recept niet in een zelf gemaakte e-liquid? (Dan zou ik graag 10ml van je kopen in deze combi- de gambaas dan :))))

On 9-5-2018 at 03:41, Marianna said: