Jump to content
Katszen Bayla Jammer

Nieuw onderzoek reactie longen op dampen/inflammatie

Recommended Posts

Noemt die prof dit een studie?

The sample size of this study was just 44 people, 15 vapers, 14 smokers and 15 non-smokers. Not only was this overall sample size small but also, out of the 15 vapers in the study, 12 were ex-smokers and 5 occasionally smoked cigarettes.

Zie de link naar het artikel (hier).

Posted (edited)

Er zal vast nog wel iemand anders reageren met meer verstand van zaken, maar ik lees alleen maar "Het zou kunnen", "het is misschien mogelijk" Daarnaast word de mogelijke schadelijke concentraties niet vermeld en ten derde is de groep nauwelijks representatief. Ik ben onderzoeker van beroep, hier kan je geen conclusies aan verbinden. Er zijn betere onderzoeken beschikbaar. Ze zijn veelal te vinden hier op de site van forumlid @elja http://www.stoprokenvandaag.nl/

Edited by TheRich

Alleen al het feit dat de meeste dampers toch wel ex-rokers zijn, maakt het denk ik moeilijk om op zo’n manier te onderzoeken welke schadelijkheden in het lichaam zitten -en op welke manier die daar zijn gekomen.

Daarnaast (maar dat is een beetje een aanname van mij) vermoed ik dat er ook wel ‘aandoeningen’ zijn die onder rokers (en dampers) inderdaad meer voorkomen, maar júist omdat roken nou die klachten wat verlicht. Oorzaak en gevolg zouden daarmee min of meer omgekeerd zijn.

Het zou bijvoorbeeld best zo kunnen zijn dat mensen met depressies, darmproblemen, andere aandoeningen eerder beginnen en blijven doorgaan met roken/dampen omdat dat helpt tegen de kwalen. En dat er daarom in een groep rokers/dampers een verhoogd aantal mensen zijn met psychische klachten/PDS/Crohn. En dus niet omdat dat roken het veroorzaakt heeft.

Geen idee met welke aandoeningen dat verder nog meer zou kunnen zijn, maar ik ben er van overtuigd dat dit ‘fenomeen’ ook een grote rol zou moeten spelen in onderzoeken.

En verder eens met mijn voorgangers 🙂

Posted (edited)