Jump to content
Eelco

Mooch proposal to the vaping community

Recommended Posts

Geen idee waar ik dit neer zou moeten zetten maar misschien is het een goed idee om hier kennis van te nemen:

Edited by Eelco
Autocorrect :-/

Vond het al heel bijzonder dat ie nog geen patroon had

☁️☁️☁️☁️☁️☁️☁️

Ik had nog nooit van dat concept gehoord. Zag het net voor het eerst toen ik op ecf kwam. Goed initiatief in ieder geval. Maar ik vraag me wel af hoeveel mensen dit werkelijk zouden doen. Ik kan me voorstellen dat het voor kleine bedrijven misschien wel aantrekkelijk is omdat ze genoemd worden (goedkope reclame) maar hoeveel mensen gaan maandelijks doneren, alleen om als eerste op de hoogte te worden gebracht van iets wat ze een paar weken later gewoon op een forum kunnen lezen.

Ik ben helemaal voor donaties van dit soort initiatieven, doneer één of twee keer per jaar wat aan Wikipedia, maar ga dat niet maandelijks doen.

Vind het wel heel bijzonder dat hij dit vraagt... :mmm

In de zeil wereld zijn er ook een aantal koppels die fulltime tropische eilanden bezoeken met hun schip en daarover vloggen, dus eigenlijk 24/7 vakantie, en de kijker betaald ervoor... (overigens niet alleen zeilers, ook zat gewone vloggers die daar dik geld mee verdienen...)

Op zich kan ik het me wel voorstellen dat ie dit doet. Nu doet ie het allemaal naast zijn werk "erbij" maar wat waarschijnlijk begon als een leuke hobby is natuurlijk uitgegroeid tot een serieus tijdrovende bezigheid. Inmiddels leunt zo'n beetje de complete wereld- community van dampers op zijn kennis en kunde als het op batterijen aankomt. En hij is geloof ik ook behoorlijk veel betrokken bij het hele zakelijke wereldje van productontwikkeling enzo. Lijkt me dat je dat op een gegeven moment onmogelijk met je werk kunt combineren, dus dan wordt het kiezen voor het een of het ander. Maar dan moet dat andere wel genoeg opbrengen om "de rekeningen te betalen" zoals ie het zelf zegt.

Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel nieuwe types batterijen worden er jaarlijks op de markt gebracht, 2 á 3 !? :mmm (Als ik daarmee al niet schandelijk overdrijf...)

Ik heb hem best wel hoog zitten maar qua batterijen testen heeft hij daar écht geen dagtaak aan...

En daarbij is de dampwereld al ruimschoots voorzien van goede batterijen, de keuze van de 5 of 6 bekende merken/typen is ook meer dan genoeg.

En hij is geloof ik ook behoorlijk veel betrokken bij het hele zakelijke wereldje van productontwikkeling enzo.

Dan moet dat 'hele zakelijke wereldje' zijn inkomen bekostigen i.p.v. de consument... :wink

Heeft iemand het email- of paypal-adres van Mooch?  
Ik geef namelijk liever een bedrag wanneer het mij uitkomt en niet iedere maand een klein beetje.

Het laatste jaar zijn er wel wat meer bij gekomen nl de hele reeks ,20700 en 21700 .

Toch niet niks als je ze allemaal moet aankopen en testen.

De Youtube reviewers leven van Patreon, ik heb weet van reviewers die maandelijks ongeveer 1500 tot 2000 dollar ophalen met enkel hun Patreon.

Dat zijn dan reviewers met amper of nog geen 100.000 subscribers, bij reviewers als Grimm green/Rip trippers/Twisted 420 of indoorsmokers mag je dat gerust maal twee of meer doen.

Dit is dan nog los van de verloningen die ze van fabrikanten krijgen om hun producten bovenaan de review lijst te brengen, zonder de Youtube inkomsten en dan hebben ze nog Instagram inkomsten enz.

Rip trippers en twisted420 vragen zowiezo al minimum 1500 dollar om een product nog maar te bekijken en dan staat het nog helemaal achteraan hun review lijst.

De Chinese bedrijven betalen dat met plezier, voor mij lijken dat absurde bedragen maar in de reclamewereld zijn deze prijzen "peanuts"

Iemand zoals Mooch mag wat mij betreft wel wat sponsering krijgen, die man geeft ook veel info terug.

Andere reviewers nee sorry daar zou ik maandelijks geen geld aan kunnen geven, dan geef ik liever een bedelaar op straat wat van mijn geld (doe ik ook).

Alleen Oen en Mooch krijgen wat van me,
Dit zijn mensen die hun hersenen laten kraken en hun handen vuil maken om daadwerkelijk de Dampcommunity van harde feiten te voorzien, de een met een kartonnen doos en een stofzuiger, de ander met, zo te zien, zeker 50.000 piek aan apparatuur,
Dankzij die twee damp ik beter en dat mag best beloond worden.

☁️☁️☁️☁️☁️☁️☁️

10 hours ago, Tony said:

Maar laten we eerlijk zijn, hoeveel nieuwe types batterijen worden er jaarlijks op de markt gebracht, 2 á 3 !? :mmm (Als ik daarmee al niet schandelijk overdrijf...)

Ik heb hem best wel hoog zitten maar qua batterijen testen heeft hij daar écht geen dagtaak aan...

En daarbij is de dampwereld al ruimschoots voorzien van goede batterijen, de keuze van de 5 of 6 bekende merken/typen is ook meer dan genoeg.

Dan moet dat 'hele zakelijke wereldje' zijn inkomen bekostigen i.p.v. de consument... :wink

Het zijn er heel wat meer dan drie hoor, en daarnaast komen er een veelvoud daarvan aan troep zoals alle "fires", nieuwe "troep-merken" en dan zijn ook nog een hoop producenten van mods en andere dampwaar hun eigen batterijen gaan maken. Kijk alleen al eens naar de 20700 en 21700 batterijen die er het afgelopen jaar bij zijn gekomen, dat alleen zijn er al een veelvoud van drie.  En dan is de ontwikkeling van nieuwe type batterijen ook behoorlijk op gang gekomen, waarvan ik me kan voorstellen dat hij daar ook bij betrokken wordt. ik zou niet met hem willen ruilen om dat allemaal naast mijn werk nog eens te moeten gaan doen, want ga er maar vanuit, dat van hetgeen wij te zien krijgen een flinke berg werk aan vooraf is gegaan.

Maar dat het uit de zakken van de zakelijke wereld moet komen daar ben ik het 100% mee eens. Als ik de post van @Jim goed lees, zijn er flinke bedragen te verdienen bij de producenten, dus waarom dit vragen aan de consument, die al geld uitgeeft aan het product wat getest word.

Edited by Vaper69

Mooch dampt ongeveer net zo lang als ik. Zijn eerste posts op het ECF zijn in ieder geval begin 2015 geplaatst.

Toen ik begon met dampen was de kennis van batterijen vrij beperkt: op dit forum gebruikten veel mensen Efest batterijen en werden de specs die op de wrappers staan gewoon voor kennisgeving aangenomen.

Vooral voor de hoog vermogen dampers hebben de tests van Mooch veel waarde. En (denk ik) hebben zijn tests vooral in deze groep het aantal ongelukken met batterijen beperkt.

Het zou leuk zijn als ‘de industrie’ Mooch zou willen betalen voor zijn werk maar ik verwacht niet dat dit gaat gebeuren. Veel dingen die Mooch zegt zijn juist correcties op de verwachtingen die de industrie met hun producten schept (zoals de eis van een berg modmakers om minimaal 35 Ampère 18650 in hun apparaat te steken). Tot nu toe zijn de eindgebruikers van dampspul (wij dus) het meest gebaat bij zijn werk. En wat mij betreft mag daar best wel iets tegenover staan :-)

Ik heb ook een kleine donatie gedaan en zal dat zo af en toe nog eens doen. Net als het forum wat ik ook erg waardeer. 

De maandelijkse donaties laat ik aan de grote jongens over haha

38 minutes ago, Vaper69 said:

De maandelijkse donaties laat ik aan de grote jongens over haha

Daarvoor hoef je geen grote jongen te zijn;  je kunt ook maandelijks  € 1,--  overmaken.

29 minutes ago, Marianna said:

Daarvoor hoef je geen grote jongen te zijn;  je kunt ook maandelijks  € 1,--  overmaken.

tsja, dat kan ook ja :gek

1 hour ago, Marianna said:

En voor iedereen die dat niet weet: dat kun je ook via zijn Patron pagina doen. Start vanaf $1/maand:  https://www.patreon.com/bePatron?c=1631659 (zelf een bedrag invullen kan ook; vanaf $2/maand beginnen de extra's)

Weer opzeggen kan ook ieder moment: https://patreon.zendesk.com/hc/en-us/articles/360000126286-How-do-I-edit-or-cancel-my-pledge-#howedit

Edited by Bobby

Iedere keer een klein bedrag overmaken, pakt volgens mij duurder uit dan in één keer een groot bedrag.

18 hours ago, Tony said:

En daarbij is de dampwereld al ruimschoots voorzien van goede batterijen

Hoe weet je dan of je wel of geen goede batterijen hebt?

6 hours ago, Eelco said:

Toen ik begon met dampen was de kennis van batterijen vrij beperkt: op dit forum gebruikten veel mensen Efest batterijen en werden de specs die op de wrappers staan gewoon voor kennisgeving aangenomen.

Yep,  ik damp sinds november 2007, werd lid van ECF op 30 juni 2012 en Mooch kwam pas op 13 mei 2015.

19 hours ago, Tony said:

Vind het wel heel bijzonder dat hij dit vraagt... :mmm

In de zeil wereld zijn er ook een aantal koppels die fulltime tropische eilanden bezoeken met hun schip en daarover vloggen, dus eigenlijk 24/7 vakantie, en de kijker betaald ervoor... (overigens niet alleen zeilers, ook zat gewone vloggers die daar dik geld mee verdienen...)

De meeste zeilers hebben patreons om de apparatuur,camera's en vooral het uploaden van beeldmateriaal te bekostigen omdat dat best in de papieren loopt.De vakantie hebben ze toch wel alleen zie je dat niet meer als ze stoppen met filmen.

16 hours ago, Marianna said:

Hoe weet je dan of je wel of geen goede batterijen hebt?

Lijkt mij dat dat toch wel duidelijk zal zijn... :wink

15 hours ago, Phes62 said:

De meeste zeilers hebben patreons om de apparatuur,camera's en vooral het uploaden van beeldmateriaal te bekostigen omdat dat best in de papieren loopt.De vakantie hebben ze toch wel alleen zie je dat niet meer als ze stoppen met filmen.

Zodra ze stoppen met filmen/vloggen vallen ook hun inkomsten weg, dus hun 'vakantie' is dan ook afgelopen. :wink

Als reactie op eerdere opmerkingen: Het is idd wel zo dat er veel meer batterijen op de markt worden gebracht dan de 2 of 3 die ik aanhaalde. Vele 'fabrikanten' gooien er een nieuwe wrap over en een 'nieuwe' batterij is weer geboren.

Ik bedoelde eigenlijk ermee te zeggen dat er in elk segment (18650, 20700, 21700, 26650 etc.) inmiddels voldoende zeer goede batterijen zijn (althans als dusdanig beoordeeld door Mooch of Lygte-info.dk en dan is zeker die laatste al heel wat langer bezig en doet het ook nog eens helemaal gratis). Écht goede batterijen die aanbevolen worden om mee te kunnen dampen komen er jaarlijks niet zoveel van erbij. 

Btw, batterijen waar bijv. 'Fire' in voorkomt hoef je in mijn ogen ook niet te testen, de uitkomst staat daar bij voorbaat al vast.

Iedereen moet ook zeker doen wat hij wil, ik persoonlijk heb echter wat moeite ermee om mee te betalen aan iemand zijn hobby (waar hij dus zijn fulltime job van wil maken). Maar ach, dat zal het moderne tijdperk wel zijn, iedere 'beetje' vlogger hoopt er natuurlijk stiekum op dat hij of zij ooit vet ervoor betaald gaat worden...