Jump to content
Sebas

Harlem van kings dew

Recommended Posts

Voor de liefhebbers die het willen proberen. Ik vond het een heerlijke liquid maar helaas....word niet meer gemaakt. 

Mailtje naar Kingsdew leverde het volgende antwoord:

Hello Mr. Sebastian,

Unfortunately we have discontinued the production of flavour concentrates due to low sales.

Harlem it’s a quite difficult recipe to recreate with commercial flavors, but contains the following:

(percentages are related to total liquid mass - not volume)

Coffe Extract - 1% 

Cocoa Extract - 1%

Oak wood Extract - 1% 

Toffee - 5%

Nutmeg Extract - 0,1%

Cinnamon Extract - 0,1%

Ethyl maltol (dilution at 10%) - 0,2%

If the natural extracts have too much alcohol you can let the bottle open for 24 to 48 hours.

I hope it helps, and sorry for the late reply and the trouble. 

Moet zeggen, erg netjes en ik ga het toch een keer proberen binnen nu en een half jaar. Even een andere voorraad minderen ;)

Jammer dat ze er niet bijzeggen van welke leverancier, want zo wordt t nogal een lastig karwei. Aan de percentages te zien zijn het geen gewone amerikaanse aroma's maar wellicht een meer geconcentreerde variant.

Of het zou van FA moeten zijn, die zijn ook wat zuiniger

Ja. Voornamelijk extracten. Dus denk wel geconcentreerd. 

Ik kijk met de tijd wel wie de ingrediënten heeft en probeer gewoon wat ;)

als iemand anders het eerder probeert hoor ik het graag?

Nog niet geprobeerd dus, maar dit heb ik een tijdje geleden van ze gekregen als recept:

Oak extract 20%
Coffee 10%
Toffee 60%
Nutmeg flavour (natural) 2%
Cinnamon Flavour (natural) 1%
Ethyl Maltol (dillution 10%) 2%

Zoals je in dat andere topic al liet aangaf zijn dit andere percentages, enkel aroma inderdaad. Dit is dus om de one-shot te maken. Daar moet je dan 11ml van maken en mengen met zo'n 100ml base*. Maar dan nog zit er een discrepantie in qua hoeveelheden. Bovendien zit in het recept wat jij hebt gekregen een ingrediënt wat er in de versie die ik heb gekregen niet in zit: Cacao. Als je goed telt dan zie je dat er 5% mist in het recept wat ik heb. Ik ging er vanuit dat dat dan PG zou moeten zijn, maar wellicht is het dan cacao. Maar goed, ik heb vorige week bij Chef's wat aroma's besteld, hopelijk zijn die morgen binnen. Dan kan ik aan de gang, zonder cacao weliswaar. Deze ingrediënten ga ik gebruiken:

Oak Wood (FA)

Dark Bean (Coffee Espresso) (FA)

Caramel Toffee (Chef's Vapour)

Holiday Spice (TPA)

Cinnamon Ceylon (FA)

Ethyl Maltol 10% 

Oak Wood, Cinnamon Ceylon en EM had ik al, de overige drie heb ik er bij gegokt op basis van ELR data. Een pure Nutmeg heeft Chef's (nog) niet, vandaar de Holiday Spice. Volgens de beschrijving is dat een kruidenmix met voornamelijk nootmuskaat.

Nu ga ik natuurlijk niet meteen 11ml one-shot maken, wellicht is een kwart (genoeg voor zo'n 30ml liquid) beter. Alleen worden dat dan voor de nutmeg, cinnamon en EM wel kleine hoeveelheden, ben benieuwd of dat gaat lukken. Druppelend op gewicht moet dat dan maar. Ben benieuwd.

*= DIllution rates zoals op de stickers staat die bij de originele flesjes zaten:

50PG/50VG: 110ml base / 11ml flavor
30PG/70VG: 100ml base / 11ml flavor
20PG/80VG: 95ml base / 11ml flavor
10PG/90VG: 90ml base / 11ml flavor

Dat klinkt idd wel logisch. De percentages voor de 11ml one shot?

Wel, de eerste batch is gemaakt.

Wat het wordt gaat een verassing zijn, maar Harlem wordt het zeker niet. :e33

De Holiday Spice is absoluut niet het juiste aroma om als nootmuskaat te gebruiken. Ruikt eerder naar Jägermeister of zoiets.

Ik laat het een paar weken staan alvorens nog eens te proeven, maar ik kan je nu al verklappen dat dit zeker voorlopig een werk-in-uitvoering blijft. 

Heb ook zitten googlen en zoeken. Rainbowvapes.uk heeft alles en verzend ook naar nl. 

Nu nig even uitzoeken wat het kost

Kings Dew word gemaakt in romenie 

zal wel een kunnen zijn dat het inawera ingrediënten zijn

gebruik zelf Tabacco Gold (60ml plus 30 ml nicotine boost ) 90 ml 

niet goedkoop tussen de 15 en 17 euro  maar is heerlijk.

52 minutes ago, Johannes Koning said:

Kings Dew word gemaakt in romenie 

Aha,daarom vind ik daar nog wel flesjes dan waarschijnlijk. Maar niks in het Engels en ik ken echt geen Roemeens.....

Posted (edited)

De eerste batch maar weggemikt, was nou niet echt lekker te noemen. De Holiday Spice was zoals al gezegd geen goede nootmuskaat, de Dark Bean vind ik teveel naar cappuccino neigen en het boter-achtige van de Toffee overheerste nogal. Dus nieuwe poging, nu met iets minder Toffee en met Nutmeg en Coffee van Real Flavours:

Ethylomaltol 10% (Inawera) 0,5
Caramel Toffee (Chef's Choice) 6,0
Cinnamon Ceylon (FlavourArt) 0,5
Coffee (Real Flavours) 1,0
Nutmeg (Real Flavours) 0,5
Oak Wood (FlavourArt) 2,0

Dit lijkt er al wat meer op. Tis nog jong, maar ik denk dat het ook na het steepen te licht gaat zijn. Sowieso qua kleur, maar ook qua smaak. Ik denk dat er meer Coffee in mag en wellicht ook wat meer Nutmeg. Deze laat ik uiteraard nog even staan, maar ik voel een versie 3 aan komen. 😉

Edited by Matung

v2 blijkt inderdaad te licht. Dus nu v3 in de steep:

Ethylomaltol 10% (Inawera) 1,0
Caramel Toffee (Chef's Choice) 5,0
CInnamon Ceylon (FlavourArt) 1,0
Coffee (Real Flavours) 3,0
Nutmeg (Real Flavours) 1,0
Oak Wood (FlavourArt) 3,0

Een week steep-tijd is eigenlijk te kort (originele Harlem heeft echt wel 3 weken nodig om volledig tot z'n recht te komen) maar ik kon het niet laten om te proeven. En wow, v3 komt zeker in de buurt. De smaak is nog een beetje te lief, ik denk dat er nog wat meer Nutmeg bij mag. Dan klopt er nog iets niet en dat is de Toffee. Deze die ik nu gebruik laat een boterachtig gevoel na in de mond; dat heeft de originele Harlem niet. Ik laat 'm nog eens twee weken staan, misschien dat dat wat oplost maar ik denk dat ik op zoek moet naar een ander Toffee aroma.