Jump to content
Jim

Complyfe Swiss clone review

Recommended Posts

Ik had nog geen clone mech tube aangekocht dus dit zou mijn eerste worden.

Gewoon om eens te kijken naar de kwaliteit en of het wel een beetje te vergelijken valt met de echte versie die ik wel al in mijn lokale shop heb mogen ervaren.

Het de set hier gekocht:

https://www.fasttech.com/p/9025300

Het is dus een clone van de Complyfe Swiss tube mech en de Complyfe battledeck RDA, de echte versie is normaal een setje van een dikke 500€.

Dus ik wist wel al op voorhand dat ik geen al te hoge verwachtingen moest hebben van de clone.

Wat krijg je:

- Swiss tube mech

- Battledeck RDA

- Reserve o-ringen

- Schroevendraaier

- Twee coils (geen idee welk type)

g9lTOql.jpg

Veel is er niet te zien aan de tube zelf, het is een bekend model van Complyfe.

Door de vele gaten is er natuulijk venting genoeg voorzien.

DdzKqi2.jpg

De schroefdraad bovenaan is niet de beste, de foto is niet de scherpste maar ik kan het op foto toch al zien dat er veel onregelmatigheden zijn in de schroefdraad.

Je merkt het ook goed als je er een RDA op wil schroeven, loopt stroef maar het werkt wel.

Tj0x4Lu.jpg?1

Onderaan hebben ze het Complyfe logo proberen na te bootsen, laat ons zeggen dat het van ver wel goed gedaan is maar ik heb er een echte Complyfe knop naast vergeleken en het verschil is wel groot.

kDJPNi5.jpg

Ook de schroefdraad van de knop is niet erg zuiver, nogal "crunchy" tijdens het schroeven.

gAgVtkr.jpg

De knop zelf kan je absoluut niet vergelijken met een echte Complyfe knop want een echte is zeker drie keer zo lang als deze.

Deze knop is gewoon een in China ontworpen design, en dat merk je ook wel tijdens het gebruik van de tube want de knop is niet erg vlot en heeft een lange "trow/travel"

a2KN7XF.jpg

r6kxr1U.jpg

Dan de RDA, die lijkt wel op de echte versie tot je de topcap verwijderd.

Langs buiten is het wel een mooie clone, weinig verschil met het origineel.

De echte versie van deze RDA is eigenlijk ook wel schandalig duur, je betaald al ongeveer 100€ voor enkel het deck en tel daar nog eens een dikke 100€ bij voor de topcap en driptip.

YAxkPd2.jpg

xwiMz5T.jpg

E5EuXcy.jpg

Het is eigenlijk een kleine RDA en build deck want de wand van de topcap is helemaal uit brass en erg dik.

Kt5TAwe.jpg

PMgxMPU.jpg

Het deck is niet meer dan een two post deck, lekker oldskool maar niks mis mee want het werkt goed.

Bij de echte versie zijn de schroeven wel in titanium, hier bij de clone zijn ze gewoon gelakt.

J21UkKf.jpg

ASRVMBO.jpg

Pic en handcheck van de mod.

fPcXzjB.jpg

W7CrAPu.jpg

Mijn bevindingen:

- Mijn eerste clone mech tube en vrees dat het de enige clone zal blijven.

Misschien zijn er wel goede clone tubes op de markt, maar ik ga niet experimenteren en vele clone tubes kopen.

Als ik deze clone vergelijk met mijn echte tube mechs dan is het een wereld van verschil, en ik kan ook geen enkele reden bedenken om deze clone te gebruiken boven mijn echte tubes die werkelijk wel honderd keer beter werken.

- De schroefdraad boven en onder is niet de beste, het werkt wel maar daar stopt het dan ook.

- De vuurknop zelfde verhaal, hij werkt maar loopt absoluut niet zo vlot als al mijn andere tubes.

- De RDA is misschien nog het beste aan deze kit, die is vrij degelijk afgewerkt.

Smaak en airflow is niet zo goed als een goedkope Drop RDA van 20€, dus ik zie ook geen reden om bijvoorbeeld een echte versie van deze RDA te kopen en daar 200€ voor neer te tellen.

- De randen rond de gaten in de tube zijn niet erg mooi afgerond zoals dat bij de echte versie wel het geval is, en hierdoor ligt deze clone ook niet zo comfortabel in de hand.

Conclusie:

- Deze kit werkt wel, dus als je voor weinig geld een tube mech kit wil kopen kan het wel.

Maar als je al een echte goede mech tube in bezit hebt dan zal je zelf wel merken dat het verschil te groot is.

Ik ben alvast geen fan van deze clone, heb betere mechs ter beschikking dus zal deze clone nooit verkiezen boven één van die.

Duidelijke review, ik wil al een tijdje een RDA proberen en voor dit geld krijg je hem helemaal compleet, alleen voor een losse RDA ben je al meer kwijt.

Toch laat ik hem gaan, ik zag van de week de nieuwe WoToFo ReCurve RDA van Mike Vapes, deze lijkt me wel wat ook omdat het een single coil is.

Wie weet ga je deze een keer testen... 

Bedankt!

Leuk dat je eens een goedkope merkloze clone reviewed. We worden doodgegooid met die dingen en het is altijd maar een gok of je een goede of een slechte gaat krijgen.

De echte merk- cloners als SXK leveren altijd goed spul, maar bij de rest is het maar afwachten wat je krijgt. Ik damp nu al zo'n twee jaar bijna exclusief met mechanische tubes en heb inmiddels een hoop clones liggen. Hoewel in het begin mijn eerste gedachte altijd was dat het met zo'n simpel buisje en een knop geen verschil zou maken tussen clone en echt, is het verschil toch wel degelijk groot. Maar desalniettemin kun je er prima mee dampen en het was voor mij een goede en leuke manier om te testen en uit te vinden wat voor mij de perfecte set up is.

Thumbs up weer! :duim

Ik gebruik ook nog steeds een smpl die ik jaren geleden bij fasttech kocht voor 12€ 

Alleen de switch heb ik al eens moeten vervangen.

De magneet was gebroken bij een val van 6meter.(de driptip ook)

Hij laat zich prachtig polijsten tot hoogglans.

Ook een hades cloon behoort tot mijn verzameling.

Ik ben begonnen met originele mech tubes en dan naar clones gaan is een beetje de omgekeerde wereld.

En het is voor mij dan ook moeilijk om tevreden te zijn met de mindere kwaliteit van een clone, al weet ik wel van bepaalde mensen dat er ook goede clones op de markt zijn.

Zo zou de Broadside clone een hele goede zijn maar ik ga ze niet allemaal kopen en testen.

Bij een tube wacht en spaar ik liever iets langer om dan een originele te kopen, het is voor mij persoonlijk iets waar ik geen ganse collectie van ga opbouwen.

Heb nu vier tubes en morgen verwacht ik nog een El Thunder 20700 die ik tweedehands heb overgekocht van de bekende Youtuber Todds reviews.

Maar in ieder geval clones zoals deze van Complyfe zou ik niet aanraden, het verschil met het origineel is te groot.

En in mijn lokale shop waar ze dealer zijn van Complyfe, Purge en veel andere dure merken mag ik met deze clone niet meer binnen.

Ze zijn er nogal fanatiek wat die merken betreft :gek

Zo een mooie Purge mech staat wel nog op het verlanglijstje, maar om er nu direct 400€ voor neer te tellen gaat me wat ver.

6 hours ago, Luc rafc said:

Ik gebruik ook nog steeds een smpl die ik jaren geleden bij fasttech kocht voor 12€ 

Alleen de switch heb ik al eens moeten vervangen.

De magneet was gebroken bij een val van 6meter.(de driptip ook)

Hij laat zich prachtig polijsten tot hoogglans.

Ook een hades cloon behoort tot mijn verzameling.

De SMPL's van Fastech heb ik ook nog steeds. Niet kapot te krijgen (kan ook niks stuk aan) alleen de magneetjes lijken wel zwakker te worden, kan dat uberhaubt?

Helaas is het met andere clones wat lastiger. Ik heb tot nu toe naast mij originele woodpecker de Praxis clone het meeste gebruikt, maar daarmee moet je bij de clones wel mazzel hebben. Degene die ik bij FT kocht is nog steeds helemaal goed, maar ik kocht er laatst een tweede bij van 3Fvape en daarvan sprong na drie weken gebruik spontaan de vuurknop uit elkaar! En niet meer te maken. 

Aangezien de praxis absoluut een blijvertje is heb ik daarom de echte gekocht vandaag. Dan weet ik zeker dat ik gewoon een goede heb. Als iets dan zo goed bevalt heb ik er het geld wel voor over.

43 minutes ago, Vaper69 said:

De SMPL's van Fastech heb ik ook nog steeds. Niet kapot te krijgen (kan ook niks stuk aan) alleen de magneetjes lijken wel zwakker te worden, kan dat uberhaubt?

Magneten kunnen inderdaad zwakker worden door warmte:

https://www.supermagnete.de/eng/faq/What-temperatures-can-magnets-sustain

Sommige modmakers adviseren een minimaal te gebruiken weerstand om er voor te zorgen dat de magneten blijven werken (bij de MMVapors Nanos was dit bijvoorbeeld 0,5 Ohm). 

3 minutes ago, Eelco said:

Magneten kunnen inderdaad zwakker worden door warmte:

https://www.supermagnete.de/eng/faq/What-temperatures-can-magnets-sustain

Sommige modmakers adviseren een minimaal te gebruiken weerstand om er voor te zorgen dat de magneten blijven werken (bij de MMVapors Nanos was dit bijvoorbeeld 0,5 Ohm). 

Dat ze zwakker worden door warmte dat weet ik. Ik heb eens gehad dat de vuurknop van mijn woodpecker bleef hangen doordat er vuil tussen de ring en de button zat. Daarna waren de magneten echt beduidend zwakker. Ik heb er toen gelukkig nieuwe voor kunnen kopen. Maar met mijn smpl's heb ik dat nooit gehad. Die zijn echt nooit ook maar een klein beetje warm geworden. Maar toch lijken ze zwakker als toen ik ze kocht. 

Doordat de magneten in een switch elkaar constant afstoten kunnen ze inderdaad elkaars magnetisme opheffen:

When a magnetized magnet is exposed to a strong magnetic field that is established in opposition to the magnet’s magnetization, part of the magnet may be demagnetized.  This demagnetization essentially reduces the effective field of the magnet and the magnet’s performance will therefore degrade.

Dit effect is blijkbaar veel minder van toepassing op de meer moderne magneten dan bij de oude ferriet magneten maar de dikte van een magneet speelt blijkbaar ook een rol. 

7 minutes ago, Eelco said:

Doordat de magneten in een switch elkaar constant afstoten kunnen ze inderdaad elkaars magnetisme opheffen:

Dit effect is blijkbaar veel minder van toepassing op de meer moderne magneten dan bij de oude ferriet magneten maar de dikte van een magneet speelt blijkbaar ook een rol. 

Hmm dan zou het inderdaad kunnen dat ze zwakker worden.