Jump to content

OBS Crius 2 dual coil RTA review

Recommended Posts

Weer een nieuwe tank van OBS, van dit merk heb ik zowat al de nieuwe RTA's die de laatste twee jaar zijn uitgekomen gereviewed.

Altijd al tevreden geweest van OBS producten.

De OBS Crius 2 was eerst een single coil RTA, en nu hebben ze er een dual coil versie van gemaakt.

Ik heb deze RTA van hier:

https://www.heavengifts.com/product/OBS-Crius-2-RTA-Dual-Coil.html

Wat krijg je:

- Crius RTA

- Reserve glas

- Reserve o-ringen en build deck schroef

- Katoen

- Schroevendraaier

- Twee fused clapton coils (type draad niet aangegeven)

- Handleiding

7NLXRs8.jpg

OBS verpakt hun RTA's de laatste tijd altijd in een mooi doosje, netjes zo.

RiRTKBv.jpg

Uiterlijk van de tank is vrij sober, gewoon een OBS logo op de topcap en een logo op de chamber.

ofkr8fZ.jpg

28DbhB0.jpg

Driptip is een 510 formaat, maar wel een brede driptip.

O2WwRmY.jpg

Het vulsysteem is typisch OBS, deze methode passen ze nu al meerdere jaren toe bij hun RTA's.

Gewoon de topcap naar boven trekken en er is een pijltje aangegeven op de topcap waar de vulopening zit.

De inhoud van de tank is 4ml.

OH3TJte.jpg?1

De tank heeft een diameter van 25mm.

Info onderaan:

oQfNDSV.jpg?1

Dit is natuurlijk een DL tank, maar niet zo ruime airflow als vele andere DL RTA's.

Van de opening die je ziet zijn er vier stuks.

AVDk62Z.jpg

Deze RTA heeft ook juice flow control.

Hier open:

HhRkP9i.jpg

Hier dicht:

pNnBGBR.jpg

Natuurlijk kan je de tank ook helemaal uit elkaar halen:

rfWd3Yv.jpg

Het build deck is mooi, het is een clamp systeem en dat maakt je coils plaatsen erg simpel.

De airflow komt uit recht onder je coil.

amYldVS.jpg

Ju5PdSk.jpg

9wTvhjk.jpg

ltaKWY4.jpg

Er zitten twee fused clapton coils bijgeleverd, maar omdat er niet staat aangegeven welk materiaal van draad gebruikt word gebruik ik deze coils niet.

Het was al een tijdje geleden dat ik nog Ni80 draad van flatwire gebruikt had heb ik hier twee coils van gedraaid en gebruikt.

xIp2yMM.jpg

kHk6sQC.jpg

Het wicken ging vlot al moest ik wel het katoen goed uitkammen omdat de wicking gaten nogal aan de kleine kant zijn.

Maar na het uitkammen is er geen probleem  en simpel te wicken.

0tlbFSh.jpg

Hier de RTA op een mod:

YOWC9Jf.jpg

Mijn bevindingen:

- Zoals al de voorgaande OBS tanks is ook deze weer een goeie.

- Afwerking en bouwkwaliteit is heel goed, niks op aan te merken.

- Het gekende en goedwerkende topfill systeem van OBS.

- Airflow is goed, niet luidruchtig of turbulent.

- Het is een DL tank maar niet zo ruim open als vele andere RTA's, ik vind zelfs dat de single coil versie van deze Crius 2 meer airflow had.

- Smaak is ook heel goed, wat mij betreft nog een stuk beter dan de OBS engine was.

- Tank heeft juice flow control, ook altijd leuke optie.

- Coils plaatsen op dit deck is heel simpel, gewoon één centrale schroef om alles aan te draaien.

Deze centrale schroef is ook geveerd dus dat maakt het plaatsen van een coil ook nog een stuk makkelijker.

- Als enige puntje van kritiek kan ik aangeven dat de wicking gaten wat klein zijn, maar na uitkammen van je katoen is er geen probleem ofzo.

(Trouwe lezers van mijn reviews hebben de mogelijkheid om voor heel weinig deze RTA zelf te testen, check de weggeefhoek)

Edited by Jim
  • Like 14
  • Thanks 1

Dankjewel weer voor je duidelijke review. Grappig om te zien dat ze weer terug naar hun roots gaan.
Ik heb zelf de eerste Crius gehad en was onwijs fan van hun topfill mechanisme.
Nooit spijt gehad van die tank en heb er lang plezier van gehad. 

Lekker brede coil slot!
Is het trouwens niet lastig om 2 coils tegelijkertijd te moeten vasthouden voor het vastmaken?

• Like 1
9 minutes ago, Dampkring said:

Lekker brede coil slot!
Is het trouwens niet lastig om 2 coils tegelijkertijd te moeten vasthouden voor het vastmaken?

Voor mij persoonlijk niet, ben het ondertussen al gewoon van RDA's zoals de Goon en nog andere.

Ik schuif de coils in het deck en houd met de vijsvinger één coil vast en de andere coil met mijn duim, en dan met de andere hand schroef ik alles aan.

Daarna met de coil jig of wat dan ook even de coils mooi zetten.

• Like 2
4 minutes ago, Jim said:

Ik schuif de coils in het deck en houd met de vijsvinger één coil vast en de andere coil met mijn duim, en dan met de andere hand schroef ik alles aan.

Even de handigheid erin krijgen dus. 

32 minutes ago, Jim said:

Ni80 draad van flatwire

Is dat die Flatwire UK? 24AWG? Die wil ik ook 'ns gaan uitproberen. 

1 hour ago, Dampkring said:

Is dat die Flatwire UK? 24AWG? Die wil ik ook 'ns gaan uitproberen. 

Yep, Flatwire UK 24awg.

Is goede draad, gebruik ik nog vrij vaak.

• Like 1
4 hours ago, Jim said:

amYldVS.jpg

Het is toch een beetje een woonwagen/woonboot...Vooral heel erg veel goud als je naar binnen kijkt :ja

Denk je dat deze rta,met zijn iets mindere airflow, ook goed als mtl te gebruiken is?

Niet teveel airflow en niet zo'n maankrater als driptip, en die is ook nog 510.. Ik kan niet wennen aan het 810 formaat.. Heb er 1 in huis en dat is meer dan genoeg. Drip tips vervang ik meestal direct.. duim omhoog voor deze. Interessant voor een dual coil

Mooie review weer! Altijd als ik jou reviews lees wil ik weer nieuwe dingen kopen haha. Ziet er ook goed uit deze RTA. Smaak van de engine vond ik al goed dus ben helemaal benieuwd naar deze.

weeral super review

heb nu al 4 obs wat mij stoort zijn de vulgaten die mogen wat breder zijn mijn flesjes hebben allemaal brede inschenk tuit 

maar voor de rest ben ik er zeer tevreden van

wat mij opvalt dat er van de cirius 2 verschillende versies zijn

ik heb bv een heel ander deck 

2018-03-29_181118.jpg

24 minutes ago, ibiza said:

weeral super review

heb nu al 4 obs wat mij stoort zijn de vulgaten die mogen wat breder zijn mijn flesjes hebben allemaal brede inschenk tuit 

maar voor de rest ben ik er zeer tevreden van

wat mij opvalt dat er van de cirius 2 verschillende versies zijn

ik heb bv een heel ander deck 

2018-03-29_181118.jpg

Ja, dit is de single-coil uitvoering

15 hours ago, Brouwke said:

Het is toch een beetje een woonwagen/woonboot...Vooral heel erg veel goud als je naar binnen kijkt :ja

Denk je dat deze rta,met zijn iets mindere airflow, ook goed als mtl te gebruiken is?

Mooie review ook al is deze niet echt mijn 'smaak' qua atty...  (Heb eerder 2 Criussen gehad en dat was/is, puur op smaak, voor mij meer dan genoeg.)

@TheRich, Congratz ! :duim

• Like 1
  • 2 weeks later...

Na een periode  van gebruik met de bijgeleverde coils was ik niet heel erg onder de indruk. Vandaag 2 Ni80 Flaptons erin geknald 3mm, 6 wikkelingen, wat uitkwam op 0,27 ohm. Ruwweg hetzelfde als de meegeleverde fused claptons, maar met veel meer oppervlak en op hetzelfde wattage. Ineens een heel ander beest! Nu ben ik wel onder de indruk.. Airflow 1/3 dicht en op 70 watt, moet wel eventjes opwarmen, maar dan een heerlijke volle warme damp en een fantastische smaak! 

Voorlopig blijft hij. Dual coil is nog steeds niet mijn ding helemaal, maar met de wat beperktere airflow istie heel goed te doen.. 

• 3 weeks later...

Ik wist geeneens dat van deze rta een dual coil versie was en plots zie ik hier je review staan. aanvankelijk wou ik de single coil kopen toe die uitkwam, maar dat kuntstof plaatje met driehoekig sleuteltje om de coil te monteren, heeft me toen doen twijfelen. Deze daarentegen, ziet er goed uit, net zoals de review! :duim op naar de obs engine 2?

Edited by germanaaizer
  • Like 1

Dat zou kunnen dat ik de Engine 2 review ja, zelf ga ik die niet kopen maar misschien is iemand wel zo vrijgevig om mij er een review van te laten maken.

• Like 1