Jump to content
Lode

Kopie ID Kaart Vereist Bij Online Bestellen?

Recommended Posts

Het is heel fijn, dat vertrouwen in de mensheid, maar het gaat simpelweg te vaak mis.. Ik ben erg goed van vertrouwen, maar niet als het gaat om identificatie en gegevens waar letterlijk je hele leven aan verbonden is.. Identiteitsfraude komt veel vaker voor dan je denkt en kan behoorlijk ingrijpend zijn.. Dat is geen blah blah, maar realiteit. Ik gun de webshop alle credits, maar zolang ik niet weet wie daar precies mijn zorgvuldig bewaarde gegevens hanteert en hoe ze ermee omgaan, kan ik ze niet vertrouwen..

Je staat al in miljoenen databases (zonder overdrijven). Dat kan ik nog accepteren, moet ik maar niet zoveel online bestellen, dat heb ik dus aan mezelf te danken, maar m'n ID krijgen ze niet.. Ja, als het gaat om de Interne Diameter van m'n coils..

Posted (edited)
On 25-3-2018 at 17:49, Lt. Cmdr. Jadzia Dax said:

Begin dan geen topic, dan weet je dat er reactie gaat komen. Als het antwoord je niet bevalt..... stel dan ook de vraag niet.....:doei

Ik bedoelde mijn eigen :blab:blab. Over dat ik die ID Kaart gratis kreeg. Alsof dat interessant is voor anderen.

Dat ik die bestelde batterij niet nodig had omdat ik enkel 5 x op het vuurknopje hoefde te drukken om die batterij (waarvan ik dacht dat hij kaduuk was) weer aan de gang te krijgen, nadat die zichzelf uit veiligheid had uitgeschakeld, kan er nog wel mee door, want dat zou anderen ook kunnen overkomen.

Dat over de ING die me belde over die aankoop in London met de gestolen gegevens van mijn credicard is mogelijk wel een leuk nuttig anecdoteje.

Nou ja, ik neem mezelf die post over de gratis ID Kaart niet echt kwalijk. Maar het leek me overdreven; een beetje opschepperij.

Edited by Lode

Posted (edited)
On 25-3-2018 at 17:56, TheRich said:

Identiteitsfraude komt veel vaker voor dan je denkt en kan behoorlijk ingrijpend zijn.. Dat is geen blah blah, maar realiteit. Ik gun de webshop alle credits, maar zolang ik niet weet wie daar precies mijn zorgvuldig bewaarde gegevens hanteert en hoe ze ermee omgaan, kan ik ze niet vertrouwen..

Dat bedoelde ik dus ook niet met :blab:blab.

Maar ja, wat als alle dampers webshops nu eens verplicht gaan worden ID gegevens te eisen? Uiteraard kun je voor deze bepaalde webshop -en mogelijk ook andere- altijd nog je pakje op het postkantoor ophalen, en dan ziet alleen diegene die je daar bedient je ID gegevens en je gezicht. Tenminste wanneer legitimatie wordt gevraagd en ze er geen scan van maken.

Je foto en leeftijd staat dan wel niet bij de webshop opgeslagen, maar je naam en adres wel.

"Uw pakket ophalen bij een PostNL-locatie"

https://www.postnl.nl/ontvangen/pakket-ontvangen/ophalen-op-een-postnl-locatie/

Bij mij hebben ze op het postkantoortje in de nabijgelegen Jumbo geen scan gemaakt van mijn ID Kaart. Maar dit staat er over in 2014 en AH:

"Klacht POSTNL: Verplicht legitimatie gegeven scannen en opslaab (tikfoutje) bij ophalen pakje"

https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/postnl/klachten/verplicht-legitimatie-gegeven-scannen-en-opslaab-bij-ophalen-pakje/details?complaintId=c6f88349-9a1e-4ed8-a873-541be57f6cf9

Ik ben overigens blij dat ik geen bezorgdheid voel over dit alles. Al vindt ik de Sleepwet sterk overdreven, en heb ik er tegen gestemd.

Edited by Lode

Posted (edited)

PS:

Lees dat zinnetje nog een keer op de vorige pagina in mijn één zin postje over al die :blab:blab. ; )

Ik heb het na zondag niet veranderd. En die verandering die dag was enkel om dat lachende mond icoontje toe te voegen.

Het is goed voor ons wanneer we ons persoonlijke dingen niet aantrekken. Helemaal als ze niet over ons gaan. Zelfs ons persoonlijk ego is niet hoe we echt zijn.

Met excuses voor deze korte :priest.

:grins

Edited by Lode

7 hours ago, Lode said:

Ik bedoelde mijn eigen :blab:blab. Over dat ik die ID Kaart gratis kreeg. Alsof dat interessant is voor anderen.

Dat ik die bestelde batterij niet nodig had omdat ik enkel 5 x op het vuurknopje hoefde te drukken om die batterij (waarvan ik dacht dat hij kaduuk was) weer aan de gang te krijgen, nadat die zichzelf uit veiligheid had uitgeschakeld, kan er nog wel mee door, want dat zou anderen ook kunnen overkomen.

Dat over de ING die me belde over die aankoop in London met de gestolen gegevens van mijn credicard is mogelijk wel een leuk nuttig anecdoteje.

Nou ja, ik neem mezelf die post over de gratis ID Kaart niet echt kwalijk. Maar het leek me overdreven; een beetje opschepperij.

Owwwww....je bedoelde jezelf toen je dat neerzette. Ok, ga ik in mee, ik zet het alleen neer als ik de overige reactie's ermee bedoel. Vandaar dat ik zo reageerde.

Gratis ID is altijd leuk, ik zat er toen ook op te wachten, maar had eerder een ID nodig, dus de mijne is wel betaald. Maar er zijn ergere dingen in het leven....

Dat zou voor mij het eerste zijn wat ik controleer, in paniek raken kan altijd nog.:lach

Teken dat ze het toch in de gaten houden, vaak gaat het toch nog wel fout.

Dat hoef je ook niet, het is alleen overbodige info, zo zie ik het. Dat hoef je niet met mij eens te zijn.

8 hours ago, Lode said:

Het is jouw eigen topic waarin je (met inachtneming forum/topic regels) kunt plaatsen wat je zelf maar wil. Waar het voor een ander niet belangrijk lijkt of is, daar kan dit voor jezelf wel van belang zijn om te vermelden dus wie zijn 'wij' om daar dan een oordeel over te vellen... :wink 

En zoals dat op íeder forum van toepassing is, ook hier zul je wel geregeld topics/postings tegenkomen waar jíj misschien niks aan hebt maar een ander deste meer (en vv).

Btw, niet dat ík er iets aan heb of er iets mee kan, maar vond het wel apart om te lezen dat er in het verleden gratis ID's zijn verstrekt bij bepaalde gemeenten... (nooit geweten ook)

5 hours ago, Lt. Cmdr. Jadzia Dax said:

Dat hoef je ook niet, het is alleen overbodige info, zo zie ik het. Dat hoef je niet met mij eens te zijn.

Dat vond ik achteraf ook. Vandaar dat ik het :blab:blab noemde. Maar inderdaad niets om mezelf mee te zelfkastijden. : D

Posted (edited)
5 hours ago, Tony said:

Btw, niet dat ík er iets aan heb of er iets mee kan, maar vond het wel apart om te lezen dat er in het verleden gratis ID's zijn verstrekt bij bepaalde gemeenten... (nooit geweten ook

Ik zocht er even naar en kwam dit tegen, het was in 2011:

"'Identiteitskaart moet gratis zijn'"

https://www.nu.nl/binnenland/2611125/identiteitskaart-moet-gratis-zijn.html

En nu als je niet veel geld hebt (anders moet je er wel voor dokken):

"Gratis identiteitskaart"

https://www.amsterdam.nl/werk-inkomen/pak-je-kans/gratis-id-kaart/

Edited by Lode

Voor wat het waard is, ik vond het leuke (inderdaad weinig relevante) anekdotes 

Maar dat we nu al een pagina lang aan het blaten zijn over je vermeende blah blah, dat is pas blah :tong

Posted (edited)

5 hours ago, Sledge said:

Maar dat we nu al een pagina lang aan het blaten zijn over je vermeende blah blah, dat is pas blah :tong

Die gedachte ging ook door mij heen. Dus ik stop er nu maar mee. Al vond ik het zelf wel leuk, die chat. 

:bedankt allen, en voor mij nu verder hier :zip.

Edited by Lode

probleem is dat op termijn elke webshop moet kunnen bewijzen dat een koper 18+ is

en als hij dat bij een controle niet kan kan de boete hoog oplopen 

zo hoog als al eerder aangegeven je er een leuke auto van kan kopen.

daarnaast heeft de nvwa ook de mogelijkheid om zaken (stenen winkels) te sluiten en sites uit de lucht te halen

dus reken er maar op dat dit bij meer sites gaat gebeuren.

post nl heeft de optie al een tijdje gelden ontwikkeld om id controle te doen

daarnaast is er een mogelijkheid om via een soort ideal met leeftijd controle te bestellen bij sommige sites.

dat geeft aan dat de betaler 18 jaar of ouder is.

in de stenen winkel moet eigenlijk elke klant gecontroleerd worden

ook daar word op gecontroleerd en is de verantwoording van de persoon achter de balie en het bedrijf.

bij overtreding kan zo wel de persoon achter de balie als de winkel een boete krijgen.

en dan word gekeken of de winkel al eerder een boete heeft gehad in de laatste 5 jaar en op basis daarvan word de hoogte bepaald

2 hours ago, Damp Man said:

Bij overtreding kan zo wel de persoon achter de balie als de winkel een boete krijgen.

Houdt dat stand bij de rechter? Personeel is maar zeer beperkt aansprakelijk, tenzij grof nalatig. In de praktijk rust het eigenlijk altijd op de schouders van de baas/zaak. 

Anderzijds heeft de nvwa wel een boa status (als ik me niet vergis). Parkeerboetes en snelheidsovertredingen komen ook veelal terecht bij de persoon in kwestie (milieu delicten dan weer niet). 

Niet echt relevant voor hier, maar toch een interessante kwestie. 

Ik weet niet in hoeverre je als shop aansprakelijk bent, als je een duidelijk verbod voor onder de 18 op je deur/gevel hebt zitten. Dan liegt een eventuele minderjarige zelf bewust, als ie ervoor kiest om binnen te lopen en wat te kopen. Hoewel dat legitimatie natuurlijk een volstrekt normale ging van zaken is tegenwoordig. Dat moet bij peuken en alcohol ook.

In de praktijk hoef je echt niet iedereen die binnenkomt te controleren hoor. Alleen mensen die nog niet duidelijk de 23 zijn gepasseerd (om een vrij ruime  marge in te bouwen).

Eigenlijk net zo als bij alcohol en, in Duitsland, energy. 

Mij vragen ze bijvoorbeeld nooit om mijn id. Een daar zal dan ook nooit iemand mee in de problemen komen ;-)

Het vervelendste is het voor vrouwen die klein zijn en er jong uitzien. Vraag je om een id, blijken ze bijna 30 :oops:.  Goed geconserveerd denk ik dan maar...

14 hours ago, L33ntje said:

In de praktijk hoef je echt niet iedereen die binnenkomt te controleren hoor. Alleen mensen die nog niet duidelijk de 23 zijn gepasseerd (om een vrij ruime  marge in te bouwen).

Eigenlijk net zo als bij alcohol en, in Duitsland, energy. 

Mij vragen ze bijvoorbeeld nooit om mijn id. Een daar zal dan ook nooit iemand mee in de problemen komen ;-)

Het vervelendste is het voor vrouwen die klein zijn en er jong uitzien. Vraag je om een id, blijken ze bijna 30 :oops:.  Goed geconserveerd denk ik dan maar...

Nou ik ken zaken waar ook jongeren komen zo als een maat van mij een winkel heeft waar ook telefoon hoesjes worden verkocht voor bijna alle gangbare merken.
En sommige meiden denk je nou daar wil ik wel een uurtje mee stoeien en als ze dan lachen is het heel kinderlijk en blijken ze net 15 te zijn.
Dan trekt hij toch echt weer even in zijn schulp 
Das sommig vrouwvolk kan je ook goed belazeren hoor.
En vorige week dacht hij een jochie van net 15 in de winkel te hebben voor een reparatie en vroeg de gegevens voor op de bon (voor de verzekering) en toen gaf die zijn id en bleek hij 22 te zijn.
Blijkbaar is het momenteel erg lastig om een leeftijd te schatten en ben ik het eens met de eis dat er tot 23 of 25 om een id gevraagd mag worden cq de persoon hem al moet tonen voor aankoop.
Heb in het verleden een winkel gehad in goedkope goederen (concurrent van action en bigbazar) en verkocht ook condooms.
kwam er zo'n guppy(dacht ik) een doosje halen maakte ik de opmerking ben je daar niet een beetje te jong voor blijkt het guppy 16+ te zijn en aan zij gezondheid te denken.
Dus sinds die vergissing heb ik nooit meer zo'n opmerking gemaakt.

Dit toont maar aan dat je ook als winkel eigenaar je soms flink kan vergissen in leeftijden