Jump to content

Getrouwde batterijen wisselen tussen serie en parallel

Recommended Posts

Simpel vraagje, Ik heb er zelf eigenlijk nog niet zozeer over nagedacht,

Ik heb een aantal sets batterijen die altijd getrouwd zijn, deze worden wel gewisseld tussen verschillende devices, dit doe ik juist zodat alle batterijen goed worden gerouleerd. Maar soms gebeurt het dus dat ik ze ook wissel tussen serie devices en mods die de batterijen parallel gebruikt. Dit zou toch geen probleem moeten zijn zolang de batterijen altijd in setjes van 2 getrouwd zijn?

Iemand al iets over gehoord/gelezen?

Over trouwen van, specifiek m.b.t. series en parallel heb ik niks gehoord of gelezen tot nu toe. Maar wel dat het nut / de nood van het trouwen van batterijen sterk overtrokken is en eigenlijk helemaal niet nodig, zolang de twee batterijen hetzelfde merk / type etc zijn en hetzelfde voltage leveren. Mooch heeft dat inmiddels al verschillende keren te kennen gegeven.

• Like 1
1 hour ago, Darksand said:

Simpel vraagje, Ik heb er zelf eigenlijk nog niet zozeer over nagedacht,

Ik heb een aantal sets batterijen die altijd getrouwd zijn, deze worden wel gewisseld tussen verschillende devices, dit doe ik juist zodat alle batterijen goed worden gerouleerd. Maar soms gebeurt het dus dat ik ze ook wissel tussen serie devices en mods die de batterijen parallel gebruikt. Dit zou toch geen probleem moeten zijn zolang de batterijen altijd in setjes van 2 getrouwd zijn?

Zolang je de setjes niet breekt, maak het niet uit of je wisselt tussen mods. Ook niet of ze afwisselend parallel/serieel ingezet worden. De essentie van het paren van batterijen is, dat ze gelijkmatig slijten, door identiek gebruik.

1 hour ago, Vaper69 said:

Over trouwen van, specifiek m.b.t. series en parallel heb ik niks gehoord of gelezen tot nu toe. Maar wel dat het nut / de nood van het trouwen van batterijen sterk overtrokken is en eigenlijk helemaal niet nodig, zolang de twee batterijen hetzelfde merk / type etc zijn en hetzelfde voltage leveren. Mooch heeft dat inmiddels al verschillende keren te kennen gegeven.

Wat Mooch zegt klopt. Maar Mooch zegt ook dat het vooral verstandig is om het wel te doen als je ze gebruikt in een mechanische mod en op de rand van hun kunnen. In een gereguleerde mod, zeker 1 die de afzonderlijke batterijen in de gaten houdt, is het nauwelijks van belang.
Maar de reden van paren is niet alleen vanwege de veiligheid. Het heeft ook te maken met overmatige slijtage. Als je 2 batterijen gebruikt, waarvan 1 duidelijk minder is dan de ander, dan moet de 'slechtere' batterij harder werken dan de goede (heel versimpeld gesteld). Hierdoor slijt deze batterij iets sneller dan de goede, waardoor ze nog verder uit de pas gaan lopen. De slechte batterij maakt uiteindelijk een soort exponentiële slijtageslag mee, en zal veel sneller slijten dan wanneer hij gepaard zou zijn met een batterij die even 'slecht' is.

Edited by Chasepoes
  • Like 5
  • Thanks 1
3 hours ago, Darksand said:

Dit zou toch geen probleem moeten zijn zolang de batterijen altijd in setjes van 2 getrouwd zijn?

Zou geen probleem moeten zijn.

3 hours ago, Darksand said:

Mogelijk niet het meest makkelijke om te lezen maar op volgende pagina is een poging gedaan het advies achter het paren van batterijen een beetje met theorie te onderbouwen.

• Like 2