Jump to content

Dampen en tinnitus (oorsuizen)


Barre

Recommended Posts

Hallo dampers ,

 

Ik ben nu een tijdje gestopt met roken en overgestapt op de e-cig wat mij goed bevalt, vind sigaretten zelfs redelijk goor nu in vergelijking en al mijn ademhalingsproblemen zoals pijn op de borst en kortademigheid zijn verdwenen .

 

Ik heb echter ook al zo een 5 jaar lang tinnitus , en dit lijkt veel erger en luider te worden door het dampen, zeker als ik flink door damp dan is het niet te harden en hoor ik het overal bovenuit, zeer verontrustend, nu heb ik wat rondgezocht en blijkt dat het hoofdbestanddeel van mijn liquids, namelijk de PG ototoxisch is (schadelijk voor de oren) , ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat dit de oorzaak is maar het is wel treffend nu ik begin met flink door te dampen dat het plots veel erger wordt en ik me er terug enorm aan stoor en heb dan ook schrik dat ik blijf door dampen het permanent erger kan maken , ik damp liquid met een redelijk hoge pg waarde omdat ik van de throathit belangrijk vind, de liquids van American Stars. 

 

Hebben mensen hier nog ervaringen mee, ik had de vraag ook voorgelegd aan mijn NKO arts en die wist het ook niet te zeggen. Ik zou het zeer jammer vinden dat ik het dampen zou moeten opgeven.

 

Bedankt voor elke feedback ;)

 

Nog even aan toevoegen dat dit niet de nicotine kan zijn, ik damp 6mg, want ik rookte soms tot 2 pakjes per dag en dit had nooit enig effect op mijn tinnitus.

Edited by Barre
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Barre said:

Nog even aan toevoegen dat dit niet de nicotine kan zijn, ik damp 6mg, want ik rookte soms tot 2 pakjes per dag en dit had nooit enig effect op mijn tinnitus.

Dat zegt niks als je de hoeveelheid milliliters dampsap niet vermeld. Na bijvoorbeeld 10 liter is tinnitietezooi je minste probleem.

Dus hoeveel damp je per dag?

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Moppersmurf said:

Dat zegt niks als je de hoeveelheid milliliters dampsap niet vermeld. Na bijvoorbeeld 10 liter is tinnitietezooi je minste probleem.

Dus hoeveel damp je per dag?

 

Met een flesje van 10 ml doe ik normaal gezien een 4 of 5 dagen , soms een dag minder of meer, hangt er wat vanaf.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Barre said:

namelijk de PG ototoxisch is (schadelijk voor de oren)

 

Ik heb met vlagen behoorlijke last van een loopoor (lijmoor). Mijn KNO arts durft niet met zekerheid te zeggen of dit misschien door het dampen kan komen, hij geeft wel het advies om te letten dat ik de damp vooral NIET door de neus uitblaas (buis van Eustachius). 

 

Heb ook al jaren tinnitus (jaren geluidstechnicus bij poppodia geweest), dat is met dampen echter niet erger geworden.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Guest UGL211211a

Ik heb het sinds een jaar of zes. Ik damp iets meer dan drie jaar. De tinnitus wordt wel elk jaar wat erger. (En daar wen je dan weer aan, dus de gekmakendheid gaat een beetje op en neer, maar de laatste maanden zijn ouderwets pittig voor het gemoed). De link met dampen had ik zelf nog niet gelegd.

 

2 hours ago, Barre said:

Met een flesje van 10 ml doe ik normaal gezien een 4 of 5 dagen , soms een dag minder of meer, hangt er wat vanaf.

 

Mijn verbruik zal dan minstens 5 keer hoger liggen. (met 50/50 sap).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de reacties, PG is bewezen ototoxisch, dit is al langer geweten, wat natuurlijk het effect is als je het inademt in de vorm van damp is nog redelijk onbekend maar het binnenoor staat in verbinding met je keelholte, als je er wat over opzoekt vindt je toch redelijk wat topics over hardere tinnitus en gehoorverlies bij het dampen van hoge PG liquids, alleszins genoeg anekdotische feiten om mij er zorgen over te maken 

 

Het zal bij iedereen ook wel anders zijn natuurlijk, ik ga alvast overschakelen op high VG liquids en zien of dat verbetering geeft, alhoewel het evengoed aan de toegevoegde smaken kan liggen. 

https://www.e-cigarette-forum.com/threads/if-you-have-tinnitus-ringing-in-your-ears-propylene-glycol-is-ototoxic.498588/

 

https://www.healthyhearing.com/report/52632-The-vaping-and-hearing-loss-controversy

 

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Snip said:

Is dat dan blijvend of neemt het weer af als je zou stoppen met dampen

 

Geen idee, van wat ik heb gelezen kan het tijdelijk zijn (hopelijk) , alsorry het bv gewoon irritatie is,  maar wat de effecten zijn na jaren is onbekend , gehoorschade op zich is natuurlijk blijvend omdat de gevoelige trilhaartjes niet terug groeien 

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL211211a

Een draadje als deze is ook heel slecht voor mijn tinnitus :)

 

Het is lastige materie. Op het moment dat je voor jezelf een verband legt (tussen tinnitus en iets anders), dan is het er. Je gaat er op letten, en hops, de tinnitus verdubbelt acuut in kracht. Nog helemaal los van de eventuele fysieke effecten van bepaalde stofjes. Over dat laatste durf ik weinig te zeggen. In mijn eerste tinnitus jaar verdacht ik onder meer mijn amalgaam vullingen.

 

Ik had ook een lijst dingen die de tinnitus erger maakten. Maar tegenwoordig is 'ie bijna altijd luid en duidelijk aanwezig. Alle ontdekte verbanden verwateren derhalve een beetje.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Barre said:

 

Geen idee, van wat ik heb gelezen kan het tijdelijk zijn (hopelijk) , alsorry het bv gewoon irritatie is,  maar wat de effecten zijn na jaren is onbekend , gehoorschade op zich is natuurlijk blijvend omdat de gevoelige trilhaartjes niet terug groeien 

Ik zal hier eens in duiken,word er niet echt vrolijk van dit nieuws

Link to comment
Share on other sites

Heb er ook last van helaas. Heb er meer last van als ik moe ben of stress heb. Beetje kip en het ei verhaal. Komt het doordat je gestopt bent met roken (meer doorbloeding in je hoofd) of door het dampen? Ben te slap om een paar weken niet te dampen, veel te lekker. Dan pas kan je zien of het door het dampen komt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik heb een pieptoon in mijn hoofd 8000hz sinds ik vijftien jaar terug eens een paar maanden ssri's (seroxat) heb geslikt.Na een gsm telefoon gesprek is het ook beduidend erger.Mijn tinnitus heeft geen verband met dampen,anders had ik het wel gemerkt,ik damp drie en een haf jaar en heb het al veel langer.Ik zoek er af en toe naar op internet.Sommige muziek,b.v. elektronische muziek met extreem hoge tonen kan ik niet meer luisteren.Dan duurt het,net zoals na gebruik van een gsm telefoon een dag voor het weer minder wordt.Ik vond deze tedtalk hierover.Maar wie het antwoord heeft mag het zeggen.Graag zelfs.

 

Edited by richard-V
Link to comment
Share on other sites

Ik wil dit verhaal natuurlijk ook wat nuanceren , een verband met tinnitus is moeilijk te leggen zonder verder onderzoek , tot nu toe zijn er enkel anekdotische gevallen en aangezien er waarschijnlijk miljoenen mensen zijn die PG dampen zouden we, als het al echt heel schadelijk zou zijn , veel meer gevallen hebben van tinnitus door het gebruik van dampsapjes.

 

Ik denk echter dat als je al tinnitus hebt en het ook harder lijkt te worden door het dampen (wat niet voor iedereen zo is) , iedereen reageert anders op bepaalde stoffen,  het misschien de moeite waard is om over te schakelen naar een hogere VG liquid, ik heb nu een 80/20 VG liquid aangeschaft om eens uit te testen. De meeste gevallen lijken ook van tijdelijke aard te zijn. PG is immers nog altijd een chemische stof waarvan de werking in aerosol vorm nog redelijk onbekend is.

 

En natuurlijk is tinnitus ook redelijk subjectief, maar ik vond het nogal toevallig dat het zo opspeelde net nadat ik aan de hoge PG liquid begon, maar wie zal het zeggen, kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben, tinnitus is uiteindelijk the gift that keeps on giving. 

 

Ik hou jullie op de hoogte.

 

 

2 hours ago, Steve said:

Heb er ook last van helaas. Heb er meer last van als ik moe ben of stress heb. Beetje kip en het ei verhaal. Komt het doordat je gestopt bent met roken (meer doorbloeding in je hoofd) of door het dampen? Ben te slap om een paar weken niet te dampen, veel te lekker. Dan pas kan je zien of het door het dampen komt.

 

Dan zou het net minder moeten worden door een betere doorbloeding :-) maar aangezien ik nog altijd nicotine damp is het eigenlijk irrelevant.

1 hour ago, richard-V said:

Ik heb een pieptoon in mijn hoofd 8000hz sinds ik vijftien jaar terug eens een paar maanden ssri's (seroxat) heb geslikt.Na een gsm telefoon gesprek is het ook beduidend erger.Mijn tinnitus heeft geen verband met dampen,anders had ik het wel gemerkt,ik damp drie en een haf jaar en heb het al veel langer.Ik zoek er af en toe naar op internet.Sommige muziek,b.v. elektronische muziek met extreem hoge tonen kan ik niet meer luisteren.Dan duurt het,net zoals na gebruik van een gsm telefoon een dag voor het weer minder wordt.Ik vond deze tedtalk hierover.Maar wie het antwoord heeft mag het zeggen.Graag zelfs.

 

 

Ik heb destijds de TRT therapie gevolgd (tinnitus retraining therapie) , dit is eigenlijk gewoon een manier om uw hersenen te trainen het geluid te negeren, heeft echt wel goed geholpen. Misschien vind je hier wel de info die je zoekt. Wat je zegt over hoge tonen of metaal op metaal geluiden , vreselijk, kan ik ook niet meer verdragen , en de GSM gebruik ik altijd op speaker sinds ik tinnitus heb.

 

http://www.tinnitus-trt.info/

 

Edited by Barre
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Barre said:

De ventilator en radio remedie is een goede hulp voor me.Jammer dat de radio op de midden lange of kortegolf zo immens veel storing ontvangt van alle elektronische gadgets om me heen.Ik viel er zo lekker van in slaap met de kortegolf zachtjes aan ,en vooral als het station fading had was het alsof je op het strand lag.FM of DAB radio vindt ik niks aan.Er staan ook wel veel geluidseffecten voor tinnitus patiënten op internet.Ik heb alleen nog geen geschikte gevonden.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb weleens zo'n app (rainsounds heet ie) aanstaan met regen en onweersgeluiden (of tent/zee/jungle etc) als ik ga slapen. Die kan je ook instellen dat ze na bijv een half uur uitgaan. Met zo'n bluetooth speakertje voor wat beter geluid erbij werkt dat vrij relaxerend

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Bull3t

Godver toch eng dit. Ben vorig jaar begonnen met dampen en kreeg weer last van tinnitus. Toen heb ik de link tussen het dampen gelegd en een hele tijd niet gedampt. Nu begin ik weer en het lijkt weer harder te zijn. Ik weet alleen niet of het nouw placebo is of dat het werkelijk zo is.....word er gek van.

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Bull3t said:

Godver toch eng dit. Ben vorig jaar begonnen met dampen en kreeg weer last van tinnitus. Toen heb ik de link tussen het dampen gelegd en een hele tijd niet gedampt. Nu begin ik weer en het lijkt weer harder te zijn. Ik weet alleen niet of het nouw placebo is of dat het werkelijk zo is.....word er gek van.

Niet gedampt zeg je. Maar heb je toen gerookt in die tijd? En hoe snel was het weg na het stoppen met dampen, en hoe snel was het weer terug et dampen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest Bull3t
42 minutes ago, richard-V said:

Niet gedampt zeg je. Maar heb je toen gerookt in die tijd? En hoe snel was het weg na het stoppen met dampen, en hoe snel was het weer terug et dampen?

Naja wel geprobeerd te stoppen dus ook tijdje niks gerookt maar omdat ik weer begon ben ik overgestapt op dampen.

 

Dat is dus het probleem, ik kreeg in die tijd (wanner ik nog dampte) een piep die nooit meer is weg gegaan (buiten de andere piep die ik al langer had). Maar of het minder is geworden durf ik dus niet te zeggen omdat ik er denk ik dus minder op letten. Wat ik wel nu merk is dat ik soort van gedempte oren heb maar ook dat kan dus weer placebo zijn. 

 

Dat is het hele probleem met tinnitus en dampen. Tinnitus hoor je weer stukken beter als je erop let en dat doe je dus omdat je de connectie legt met dampen. Als het zwart en wit was dan zou ik stoppen maar dat is het dus niet. En ik heb geen zin om weer te gaan roken omdat ik misschien tinnitus kreeg van dampen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Als ik zou vermoeden dat het door dampen zou kunnen komen zou ik dat kunnen uittesten.Ik heb niet méér last van tinnitus gekregen door het dampen, eerder minder.De gsm antennes laat ik maar met rust en de reeds geslikte medicijnen kan ik niet meer uitspugen.Dat liep toevallig samen met de eerste pieptoon,.Ik dacht eerst dat m'n oor vuil was en ging met een wattenstaafje bezig.Nooit doen dus.Ik plamuurde op die manier het oor dicht met oorsmeer was meteen doof aan een kant en had direct een leeuw van een oorontsteking! En dat op een prachtige zaterdagmiddag en de weken erna. ik vergeet het nooit.

Edited by richard-V
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...