Jump to content

Gedeukte batterijen

Recommended Posts

Hallo allemaal

Jammer genoeg heb ik 2 (licht) gedeukte batterijen. Zijn deze nog veilig om te gebruiken? 1 van de 2 heb ik laten vallen, hoe de andere gedeukt is geraakt, geen idee. De wrap heb ik eraf gedaan om ze beter te kunnen bekijken, ik gebruik ze zo uiteraard niet. 

IMG_20180318_125056-2232x2976.jpg

Edited by germanaaizer
Just now, germanaaizer said:

Is de foto nog steeds onzichtbaar? Had er een duidelijkere op gezet, de vorige was iets te wazig. Maar ik vreesde er al voor dat ze nog veilig zijn.

nee k zie em nu, klein rotdeukkie maar toch..  

• Like 1
17 minutes ago, Chasepoes said:

Maakt geen zier uit. Deukjes zitten op de bodem. Gewoon nieuwe wrap er omheen en lekker mee door dampen. Deukjes zijn niet groot genoeg om de interne structuur kapot gemaakt te hebben.

Als het aan bij de pluspool van zijn batterij was of als de deukjes groter waren wel toch? 

11 hours ago, Steamboy said:

Ik zou ze niet meer willen gebruiken........

De interne 'sandwich' van materialen waaruit een batterijcel bestaat kan intern beschadiging hebben opgelopen. Soms niet meteen merkbaar maar eventueel na meerder cycli en diepontlading.

Beschadigde batterijen meteen vervangen NU!

images.thumb.jpg.5b8514bc1450501c78c4ef8a4c50f25c.jpg

12 hours ago, Steamboy said:

@Chasepoes, onbegrijpelijk, heb je enig idee hoeveel kracht er nodig is geweest om een hoekje in te deuken ?

Ik zou ze niet meer willen gebruiken........

Ja, verrassend weinig.

1 hour ago, timmermc said:

De interne 'sandwich' van materialen waaruit een batterijcel bestaat kan intern beschadiging hebben opgelopen. Soms niet meteen merkbaar maar eventueel na meerder cycli en diepontlading.

Beschadigde batterijen meteen vervangen NU!

images.thumb.jpg.5b8514bc1450501c78c4ef8a4c50f25c.jpg

Als je weet hoe de interne sandwich van materialen (of beter gezegd sushi-rol) er uitziet, dan had je ook geweten dat de uiteinden van de rol, zowel aan de boven, als aan de onderzijde, geen elektrisch geleidend materiaal bevatten en ook geen chemische materialen die gevoelig zijn voor ontbranding. Daarnaast zit er zowel aan de bovenzijde, als aan de onderzijde van de sushi-rol enige ruimte voor het vastmaken van de contacten aan de behuizing. Een klein deukje aan de onderzijde is dus absoluut geen reden tot alarm en al helemaal geen reden om mensen onterecht angst aan te jagen met een foto van een ontplofte batterij.

Zie hier de binnenzijde van een Panasonic 18650 batterij. Het witte materiaal is een soort papier. Onder het groene gedeelte zit het chemisch goedje dat de eigenlijke batterij vormt. We zijn ons dus allemaal druk aan het maken over een deukje in een stukje opgerold papier. Ik zou volgende keer een bomvrij pak aan trekken als je eens bij een werkende printer staat. Als je ziet wat er daar met papier gebeurt! :e33

1280px-Lithium-Ion_Cell_cylindric.JPG

Met zo'n deukje aan de onderzijde is er dus helemaal niets aan de hand. Gewoon doorlopen doorvapen mensen! Storm, water, glas!

Edited by Chasepoes
  • Like 5
  • Thanks 1

Ik zal nooit iemand aanraden beschadigde batterijen te gebruiken, maar ikzelf heb meerdere batterijen met deuken (vooral aan de negatieve zijde), groter dan die deukjes van @germanaaizer, die ik al tijden probleemloos gebruik, sommige al jaren. Toen ik eens ging opzoeken hoe die dingen er van binnen uitzien (zie foto hierboven), kon ik me echt niet voorstellen dat die paar deukjes invloed zouden kunnen hebben. Veel belangrijker volgens mij zijn goeie wraps en insulators.

Ik vermoed ook dat deze batterijen hoogstwaarschijnlijk nog een lange tijd zonder problemen meekunnen...

Maar met batterijen stel ik in het algemeen, wrap beschadigd, nieuwe wrap, batterij beschadigd, nieuwe batterij.

Het zijn de kosten niet, dus better safe than sorry.

• Like 2
1 hour ago, Chasepoes said:

Waarom zou je per definitie elke beschadigde batterij vervangen?

Omdat het ons, mij in elk geval, ontbreekt aan kennis over de interne technieken in de batterij.

Maar de voornaamste reden is toch wel, omdat de batterij bij elke teug, slechts vijf centimeter van mij gezicht verwijderd is.

Daarom ga ik met de conclusie van @Sub-Ωhm mee, de kosten wegen niet op tegen het eventueel aanwezige risico.

Een risico dat jij misschien beter in kunt schatten, door je kennis over batterijen.

• 3 weeks later...
On ‎19‎-‎3‎-‎2018 at 22:02, Leo Bak said:

Toen ik eens ging opzoeken hoe die dingen er van binnen uitzien (zie foto hierboven), kon ik me echt niet voorstellen dat die paar deukjes invloed zouden kunnen hebben. Veel belangrijker volgens mij zijn goeie wraps en insulators.

Het probleem is hitte.

In de batterij zit een  heel erg strak gerolde kern van 3 lagen.

Anode cathode en isolator. Hoe hoger het amperage hoe langer en strakker die rol is.

Een deuk in de buitenkant betekend letterlijk dat die 3 lagen op die plek strakker tegen elkaar geduwd worden.

Met een chinees 1 Ah celletje lig ik er niet wakker van maar bij een serieuze cel van 2.5 ah/20a of hoger... 

Daar waar die deuk zit zal je met een infrarood camera zien dat bij het ontladen een hogere temperatuur af te lezen is.

Dat betekent ook gelijk dat op die plek die afscherming tussen de lagen et anodes en cathodes meer te verwerken krijgt en dat dus ook het punt is waar problemen zullen optreden.

Wanneer die laag het begeeft heb je een connectie tussen 2 lagen anodes en cathodes.

Het feit dat er zeker 50 van die lagen op elkaar zitten....

Wanneer die kettingreactie begint  zullen die lagen op meer plekken contact maken

En dat betekent dat die ketting reactie uiteindelijk zal resulteren in zelfontbranding/detonnatie als de druk niet weg kan.

Hoe groot is dat risico? Dat hangt van hoe hard je ontlaad en hoe diep die deuk is. 

Conclusie: risico is niet in te schatten. Oftewel weggooien!

En ja het kan goed gaan...  het blijft kansberekening.

Voor die paar euro per cel... ga je echt het risico nemen?

Ik neem geen risico met dit soort cellen.

Edited by fvdb
  • Like 4

@fvdb sowieso een goed advies. De deukjes die al jaren in sommige van mijn batterijen zitten maak ik me echter geen zorgen over. Maar die zitten aan de minkant en zijn echt vrij klein. Ik sluit me aan bij je post: voor die paar euro geen risico's nemen!

• Like 1
15 hours ago, Leo Bak said:

@fvdb sowieso een goed advies. De deukjes die al jaren in sommige van mijn batterijen zitten maak ik me echter geen zorgen over. Maar die zitten aan de minkant en zijn echt vrij klein. Ik sluit me aan bij je post: voor die paar euro geen risico's nemen!

Ook aan de minkant kan een deuk gevaarlijk zijn. misschien nog wel gevaarlijker!

Het is overduidelijk dat (bijna) iedereen hier van mening is 'voorkomen is beter dan genezen'. En hoewel ik ze aanvankelijk ook echt niet meer wou gebruiken, zitten ze toch nog altijd in m'n mod en wordt er dagelijks mee gedampt. Van zogauw ik nog een 2e paar moet vervangen, gaan deze ook wel de deur uit.