Jump to content

Recommended Posts

22 minutes ago, Cyber_Huub said:

Ook spuiten vertrouw ik niet geheel, maar met kleinere volumes is dat geen ramp.
Nu werk ik hoofdzakelijk met grote volumes, en dan vind ik nauwkeurigheid belangrijker.
Dus al mijn maatkolven hebben op een precisieweegschaal gestaan, en vul ik op gewicht met water.
Bij ieder gewenst volume, maak ik dan een nieuwe maataanduiding.
Op 100ml kwam ik dan al tot een 5 ml verschil.
Om nog maar niet te spreken over laboratorium kannen, die tot 2 liter gaan.

Voor zover ik weet staat er ook op dat er verschil in zit.

Er staat op : Ex. 20 graden Celsius, dus als het glas 20 graden is en 250ml +/- 2ml, wat dus zegt dat er 2ml verschil in kan zitten.

https://nl.aliexpress.com/item/250ml-glass-graduated-cylinder-measuring-cylinder-measuring-graduates-glass-graduate/32295102353.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.0sUJUj

56 minutes ago, Lt. Cmdr. Jadzia Dax said:

Flessen met spuitdoppen gebruik ik alleen als voorraadfles (250ml, eigen gebruik ) of als vulflesje (100ml) om mijn tankjes te vullen. Voor het mixen en steepen van liquids gebruik ik glazen flessen. Grote hoeveelheden Pg en Vg meet ik af met Pyrex maatbekers.

Ah zo! deze heb ik dus https://www.plaza33.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=65_455_155&products_id=18737&zenid=7krvcdn1m73t1q5j6dimenrtk2 Maar als ik Huub zo hoor dan kan ik toch in het vervolg beter gewoon de base in een kopje oid doen en dan opzuigen met een spuit ipv met maatcilinders.

57 minutes ago, Cyber_Huub said:

Ook spuiten vertrouw ik niet geheel, maar met kleinere volumes is dat geen ramp.
Nu werk ik hoofdzakelijk met grote volumes, en dan vind ik nauwkeurigheid belangrijker.
Dus al mijn maatkolven hebben op een precisieweegschaal gestaan, en vul ik op gewicht met water.
Bij ieder gewenst volume, maak ik dan een nieuwe maataanduiding.
Op 100ml kwam ik dan al tot een 5 ml verschil.
Om nog maar niet te spreken over laboratorium kannen, die tot 2 liter gaan.

Dan kan ik misschien beter voor grotere hoeveelheden (dat is bij mij max 150 ML per smaak, tot nu toe, maar in t vervolg ga ik misschien iets hoger) spuiten gebruiken dan maatcilinders. Want wat jij doet klinkt voor mij als gedoe, maar jij maakt veel meer dan ik in een keer meen ik wel eens gelezen te hebben. Ook voor vrienden/familie etc.

33 minutes ago, Lt. Cmdr. Jadzia Dax said:

Er staat op : Ex. 20 graden Celsius, dus als het glas 20 graden is en 250ml +/- 2ml, wat dus zegt dat er 2ml verschil in kan zitten.

https://nl.aliexpress.com/item/250ml-glass-graduated-cylinder-measuring-cylinder-measuring-graduates-glass-graduate/32295102353.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.0sUJUj

Volgens mij zijn dat dezelfde als die ik heb, maar dan in iets kleinere vorm. 20 graden is het glas al gauw denk ik (kamertemperatuur)

Ook namens mij nog even bedankt voor de reacties! Waarschijnlijk ga ik toch voor de "losse onderdelen" haha.

@Tillieu, ik zie die chubby gorilla flesjes in je bestellijst. Dat zijn PET flesjes, ik heb ergens gelezen dat je beter LDPE flesjes kunt kopen (LDPE was beter geschikt voor hergebruik en PET meer wergwerp). Maar ook daar kunnen de ervaren mensen vast meer en beter over vertellen.

36 minutes ago, Lt. Cmdr. Jadzia Dax said:

Klopt, en dat staat ook op de Europese meuk die ik heb.
Behalve op de maatkolven, en wat maatkannen.
Het is ook niet belangrijk, maar ik vertrouwde er te klakkeloos op, dat het behoorlijk goed was.
Daarom heb ik ze aangepast aan mijn persoonlijke wensen.

Posted (edited)
5 minutes ago, Froggie said:

Ook namens mij nog even bedankt voor de reacties! Waarschijnlijk ga ik toch voor de "losse onderdelen" haha.

@Tillieu, ik zie die chubby gorilla flesjes in je bestellijst. Dat zijn PET flesjes, ik heb ergens gelezen dat je beter LDPE flesjes kunt kopen (LDPE was beter geschikt voor hergebruik en PET meer wergwerp). Maar ook daar kunnen de ervaren mensen vast meer en beter over vertellen.

Ja kort de bocht is ldpe beter bestand tegen hergebruik. Daarnaast mag je pet niet verwarmen (dus niet onder de kraan bv) en kunnen sommige smaken gaan wreten in het plastic de zgn tankcrackers. Ook is het niet aan te raden PET flessen erg lang te bewaren door die reden.

het beste blijft glas. Daar mix ik in. Maar giet het voor dagelijks gebruik in LDPE.

Edited by Dennis1992

13 minutes ago, Cyber_Huub said:

Klopt, en dat staat ook op de Europese meuk die ik heb.
Behalve op de maatkolven, en wat maatkannen.
Het is ook niet belangrijk, maar ik vertrouwde er te klakkeloos op, dat het behoorlijk goed was.
Daarom heb ik ze aangepast aan mijn persoonlijke wensen.

En gelijk heb je, zo heeft een ieder zijn of haar werkwijze....

8 minutes ago, Dennis1992 said:

Ja kort de bocht is ldpe beter bestand tegen hergebruik. Daarnaast mag je pet niet verwarmen (dus niet onder de kraan bv) en kunnen sommige smaken gaan wreten in het plastic de zgn tankcrackers. Ook is het niet aan te raden PET flessen erg lang te bewaren door die reden.

het beste blijft glas. Daar mix ik in. Maar giet het voor dagelijks gebruik in LDPE.

De donkere pet flessen die ik gebruik, kunnen tegen heet water van de kraan.
In de magnetron word het lachen, dan lijken ze op een schilderij van Salvador Dali.

4 minutes ago, Cyber_Huub said:

De donkere pet flessen die ik gebruik, kunnen tegen heet water van de kraan.
In de magnetron word het lachen, dan lijken ze op een schilderij van Salvador Dali.

Donkere pet heb ik nooit gehad, ik denk ik wel welke je bedoeld. Heb ze wel eens gezien, ik meen bij plaza33. Maar ik doel op de doorzichtige pet flessen zoals de chubby maar ook waar k&k liquid inzit.

2 minutes ago, Dennis1992 said:

Donkere pet heb ik nooit gehad, ik denk ik wel welke je bedoeld. Heb ze wel eens gezien, ik meen bij plaza33. Maar ik doel op de doorzichtige pet flessen zoals de chubby maar ook waar k&k liquid inzit.

Ik gebruik geen PET, bij mij is het HDPE of glas. Als ik aroma's binnenkrijg in PETflessen, dan giet ik het gelijk over in amberkleurige, glazen flessen.

Ik ben nu, met heel erg veel hulp en advies van Lt. Cmdr. Jadzia Dax, toch maar zelf aan de slag gegaan met het mixen van de liquids.
Ok, wel met een voorgemengde nicbase, maar toch :) het is een begin.

Eigenlijk best wel leuk om te doen en niet zo moeilijk als het lijkt. En uiteraard een heel stuk goedkoper, daarom ben ik het gaan doen.
Heb pas 2 smaakjes samengesteld, zit nog te wachten op bestelde aroma's om meer te kunnen maken.
Nu komt dan wel het moeilijke gedeelte.. het steepen.. ik ben zo'n ongeduldig persoon..
In ieder geval allemaal bedankt voor de adviezen!

29 minutes ago, Tillieu said:

Ik ben nu, met heel erg veel hulp en advies van Lt. Cmdr. Jadzia Dax, toch maar zelf aan de slag gegaan met het mixen van de liquids.

Eigenlijk best wel leuk om te doen en niet zo moeilijk als het lijkt. En uiteraard een heel stuk goedkoper, daarom ben ik het gaan doen.
Heb pas 2 smaakjes samengesteld, zit nog te wachten op bestelde aroma's om meer te kunnen maken.
Nu komt dan wel het moeilijke gedeelte.. het steepen.. ik ben zo'n ongeduldig persoon..

Fijn dat Kelley je goed geholpen heeft. Ze heeft mij destijds ook een hoop goede tips gegeven.

tja weetje wat het is, ik maak altijd genoeg vooruit en dan wacht ik gewoon zonder extra dingen te gebruiken zoals Yoghurtmachines etc. Soms heb ik geen zin om een smaak te maken terwijl ie bijna op is. Dan pak ik zolang een andere smaak. Drang om de sappies te proberen heb ik eigenlijk alleen met nieuwe smaken, maar zon hoge drang ook niet. Laat nieuwe smaken zolang mogelijk staan zodat ik beter weet wat het eindresultaat wordt.

27 minutes ago, Tillieu said:

Met een voorgemixte Nicbase is niets verkeerd, zolang je maar rekening houdt met de verhoudingen van Pg en Vg, zodat je niet teveel verstoring krijgt.

Je hebt nu pas 2 smaakjes gedaan, maar als je zometeen er de handigheid in krijgt, zal je zien dat het sneller gaat.

Steepen is niet zo moeilijk, het is meer een kwestie van geduld, ik zeg in dat geval altijd "het duurt misschien even.....maar dan heb je ook wat!".

Neem aan dat je het laatste mailtje hebt gelezen, dan kan het bijna niet fout meer gaan. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.