Jump to content

Katoen knapt doormidden


Recommended Posts

Beste mensen,

 

Ik heb hier al een tijdje last van en al aardig wat zitten zoeken ook hier op het forum maar ik lijk de enige te zijn.

 

Ik heb heel vaak dat mijn katoen in tweeën knapt in mijn Zesthia rta. Dit komt uiteraard niet door de rta, maar ik wil zeggen dat het niet in mijn rda's gebeurd. Nadat ik alles opnieuw heb gewickt proef ik vaak nadat ik het eerste tankje leeg heb een lichte verbrande smaak, dat al snel weg trekt. Als ik dan mijn rta schoon wil maken en het katoen eruit wil halen, trek je deze zonder enige tegendruk uit de coil vandaan. En elke keer in het midden. Dit gebeurd niet altijd dus snap niet waar het weg komt. Heb heel lang gedacht dat het door de liquid komt maar de smaakjes die in de rta zitten damp ik ook vaak in mijn rda's. Ik dacht smaakjes omdat vele wel citrusvruchten in zitten wat op damp gebied enige problemen kan veroorzaken. 

 

Ik wick goed daar ligt het niet aan. Niet te strak en niet te los gewoon tussen in. Wat me wel opvalt is dat het alleen bij mijn native wicks gebeurd. Het gebeurt nooit bij bacon v2 of andere soorten wick die ik gebruik. 

 

Heeft iemand een oplossing of weet waar dit aan ligt. Soms is het erg frustrerend vooral als je een dryhit smaak krijgt. Maar nogmaals het is nooit zo erg en het trekt bij. Maar dat katoen in tweeën knapt midden in de coil lijkt me niet goed. Althans het hoort niet.

Link to comment
Share on other sites

Dan zit er teveel katoen IN de coil zelf, en niet je wellicht iets minder vast Wicken.

 

Het kan ook aan de katoen liggen trouwens. Cotton bacon bijvoorbeeld zwelt en beetje op/zet uit na verloop van tijd. Dat brandt bij mij ook regelmatig 'door', waarbij ik twee halve lontjes (met een zwart kopie) uit de coil kan trekken. Toch is het mijn favoriete katoen, ik moet er alleen op letten dat ik niet al te strak Wick.

 

Angorabbit wikkelt wat lastiger, maar zet helemaal niet uit. Daar moet ik dus wel goed opletten dat de coil geen lucht meer heeft. 

 

Dit zijn maar twee voorbeeldjes, maar zo heeft elk katoen haar eigen eigenschappen. Native wicks ken ik niet, maar zou een soortgelijke eigenschap (zwellen of juist inklinken) kunnen hebben.

Edited by L33ntje
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jayjay said:

heb een lichte verbrande smaak, dat al snel weg trekt. Als ik dan mijn rta schoon wil maken en het katoen eruit wil halen, trek je deze zonder enige tegendruk uit de coil vandaan. En elke keer in het midden

 

Klinkt erna dat de watten in het midden van coil weggebrand zijn. Ik heb het ook weleens als ik net iets te lang door blijf dampen met een te lege RTA

Link to comment
Share on other sites

Fenomeen is mij totaal onbekend. Het lijkt mij dan dat je gewoon te hoog aan het stoken bent.. Ik stook vrij hoog om warm te dampen en er verbrandt wel eens een wick, maar hij is echt nog nooit doorgebrand.

Link to comment
Share on other sites

Alleen als ik een microcoil maak met nogal dikke draad (26awg, clapton, flat) en een kleine diameter, en nogal zoetere vloeistof damp.

Bij grotere diameter coils, vanaf 3mm en spaced maken heb ik dit niet. Duidelijk koelt de coil zelf dan sneller af.

Gebruik overigens alleen nog maar ss flat wire spaced coils met een zo groot mogelijke diameter in mijn drippers, hierbij krijg ik de beste smaak.

Edited by timmermc
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Jayjay Exact dit probleem heb ik ook gehad onlangs, in een rda die ik al bijna een jaar gebruik en daar nooit last van had. Bij mij was de oorzaak de liquid. Ik had one-shot diy aroma gekocht om te proberen. Het bleek aroma te zijn met meer koolada (sort menthol) en sweetener dan ik had verwacht. De coils en wicks die normaal gesproken ruim een week meegingen, waren compleet vervuild na een paar dagen. Als ik dan de coil en de wicks wilde vervangen lieten de wicks gewoon los aan beide kanten, die waren in het midden dus compleet op.

 

Kan het zijn dat je onlangs een nieuwe liquid gebruikt, die anders is samengesteld dan de liquids die je eerder gebruikte?

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Keob said:

@Jayjay Exact dit probleem heb ik ook gehad onlangs, in een rda die ik al bijna een jaar gebruik en daar nooit last van had. Bij mij was de oorzaak de liquid. Ik had one-shot diy aroma gekocht om te proberen. Het bleek aroma te zijn met meer koolada (sort menthol) en sweetener dan ik had verwacht. De coils en wicks die normaal gesproken ruim een week meegingen, waren compleet vervuild na een paar dagen. Als ik dan de coil en de wicks wilde vervangen lieten de wicks gewoon los aan beide kanten, die waren in het midden dus compleet op.

 

Kan het zijn dat je onlangs een nieuwe liquid gebruikt, die anders is samengesteld dan de liquids die je eerder gebruikte?

Kijk dat is het. Moest nooit iets van Koolada of menthol hebben. Maar laatste tijd damp ik dat steeds meer. En dat alleen met de Zesthia rta. Mijn vriendin vind menthol sinds kort ook helemaal geweldig en die dampt het in de skyline (zelfde probleem). Na 3 dagen vervang ik de wick en is deze doormidden. Ook zei heeft eigenlijk gelijk in het begin een dryhit.

10 hours ago, Jim said:

De compacte kamer van een RTA kan ook de warmte van uw coil niet zo snel afvoeren dan bij een RDA.

Heb je dat enkel bij je platte brede coils?

Ik gebruik alleen platte brede coils inderdaad. 

 

9 hours ago, TheVapingRaven said:

 

Klinkt erna dat de watten in het midden van coil weggebrand zijn. Ik heb het ook weleens als ik net iets te lang door blijf dampen met een te lege RTA

Ik vul mijn rta vrij snel bij. En staat nooit leeg.

4 hours ago, TheRich said:

Fenomeen is mij totaal onbekend. Het lijkt mij dan dat je gewoon te hoog aan het stoken bent.. Ik stook vrij hoog om warm te dampen en er verbrandt wel eens een wick, maar hij is echt nog nooit doorgebrand.

Ik damp rond de 50 watt vaak. Soms uitschieters naar 80 a 90 watt maar dat gebeurd niet vaak. 50 watt vind ik dan ook vrij normaal.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Jayjay said:

Ik vul mijn rta vrij snel bij. En staat nooit leeg

 

Het kan ook doorsmeulen als er gewoonweg niet genoeg liquid bij de watten kan komen in het midden van de coil. Ook wel eens gehad. Ik kreeg dan in het begin dan een lichte verbrande smaak, maar kon daarna gewoon doordampen (wel met bijsmaak) omdat de slierten watten aan de zijkant van de coil wel genoeg liquid naar de coil kregen om iets van damp te produceren. 

 

Ik vermoed dat je of te heet dampt, of dat je coils de warmte vooral in het midden van de coil concentreren, of dat je liquid flow niet optimaal is (kan door watten komen of iets met de Atty). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, TheVapingRaven said:

 

Het kan ook doorsmeulen als er gewoonweg niet genoeg liquid bij de watten kan komen in het midden van de coil. Ook wel eens gehad. Ik kreeg dan in het begin dan een lichte verbrande smaak, maar kon daarna gewoon doordampen (wel met bijsmaak) omdat de slierten watten aan de zijkant van de coil wel genoeg liquid naar de coil kregen om iets van damp te produceren. 

 

Ik vermoed dat je of te heet dampt, of dat je coils de warmte vooral in het midden van de coil concentreren, of dat je liquid flow niet optimaal is (kan door watten komen of iets met de Atty). 

Als ik de rta uitelkaar schroef zijn de watten echt super nat. Ik kan ook chain vapen zonder problemen. Viel me al op als ik mothersmilk of unicorn milk damp dat er niks aan de hand is. Kan zo een week lang door dampen met de rta. Ik ben toch bang dat het met die menthol te maken heeft omdat ik deze echt net sinds kort gebruik. En sindsdien ook dit probleem voorkomt. Ook bij de skyline van mijn vriendin die ook sinds kort alleen menthol gebruikt. En die dampt op 25 watt.

Link to comment
Share on other sites

Ik twijfel of het aan de menthol ligt, ik damp zeer veel liquids met menthol in (The mamasan, time bomb tnt ice enz)

Zeg niet dat het niet kan, maar zelf ervaar ik het niet.

Is dat liquid met enkel menthol of nog nog andere dingen bij?

Zelf heb ik heel af en toe wel eens last van katoen dat doormidden breekt, dat proef ik dan ook zeer snel omdat het een vreselijke smaak geeft.

Bij mij komt het dan door de wick die iets te strak door de coil zit, en dat in combinatie met chainvapen en veel wamte in het midden van de coil.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Jim said:

Bij mij komt het dan door de wick die iets te strak door de coil zit, en dat in combinatie met chainvapen en veel wamte in het midden van de coil.

Het is menthol met vooral citrusvruchten. Dezelfde dikte katoen steek ik ook in mijn rda en deze knapt nooit. Daar damp ik niet de liquid in die ik met de rta damp. Ik heb katoen er nooit strak in. Heb gemerkt dat als het wat losser zit dat het sneller liquid aanvoert. En spit back heb ik nooit last van gehad. Je zou wel gelijk kunnen hebben met de brede coil en chain vapen. Al doe ik misschien 10 hijsen snel achter elkaar en dan leg ik hem weg. Ook gebeurd dit met 35 watt dat het katoen afbreekt. Ik heb nu sinds gisteren nana cream erin en al 3 tankjes leeg gedampt en nergens last van. Dit keer heb ik wel gekozen voor cotton bacon. Het valt me op dat native wick vaak erg "lichtig" katoen is. En hierdoor minder sterk dan de cotton bacon. Als je native wick uitelkaar wilt trekken lukt dit je gemakkelijk tegenover de bacon v2. Wat ik bedoel is, de bacon wick is meer inelkaar gestampte katoen. Native is meer "fluffy" wat dik oogt, maar als je erin drukt blijft er niks van over. Zal me niks verbazen dat het een combinatie is van, warmte, katoen en liquid.

Link to comment
Share on other sites

@Jayjay Ik heb sinds kort hetzelfde probleem met katoen van Kendo Vape en gewone single wire coils. Met m'n vorig smaakje had ik dit probleem niet, maar ik damp sinds kort Solero - citroen en limoen smaak. Als ik jouw verhaal lees begin ik ook te geloven dat het aan de liquid ligt. Dus je bent niet de enige ;-) Ik heb ook al verschillende manieren van wicken geprobeerd, vast of hard geeft hetzelfde resultaat. Wel jammer want de smaak bevalt me anders wel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Sir Vape A lot said:

@Jayjay Heb eergisteren een nieuwe coil in mijn rba geplaatst, opnieuw gewicked en een ander smaakje erin gedaan. De smaak is nog steeds zoals in het begin, niets verbrande smaak. Ligt volgens mij jammer genoeg echt wel aan de citroen limoen smaak. 

En bij mij ligt het aan de menthol denk ik. Ik heb nu madat ik de eerste post heb geplaats al mijn rta's meerdere keren katoen vervangen en niet één die geknapt/gebroken was. Wat heb ik anders gedaan? Geen menthol smaakjes meer in mijn rta gedaan?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hallo iedereen 

 

Ik had hetzelfde probleem en heb gewoon van liquid verandert en het probleem was opgelost .

Blijkbaar zijn sommige liquids niet goed voor het katoen .

Link to comment
Share on other sites

Ik heb t met grote brede ni80 coils. Koelen niet snel genoeg af en daardoor brandt het katoen in t midden door. 

Ik heb er met andere coils nog nooit last van gehad, maar met de staggered fused aliens van ni80 wel. Ik gebruik geen menthol dus daar ligt t niet aan.

Ook damp ik ze maar op 45 W

34 minutes ago, Ximie said:

Ik had hetzelfde probleem en heb gewoon van liquid verandert en het probleem was opgelost .

 

Dat is niet echt een oplossing, want ik wil deze liquid dampen

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het ook in de Recurve met sommige SS316L coils uit het blauwe Ambrose Vape doosje. Dezelfde liquid gebruik ik ook in de Serpent mini en nergens last van. Menthol staat er wel om bekend dat wicks er dunner van worden maar mijn vriend dampt menthol in de Serpent mini en die wicks vallen niet uit elkaar, je trekt ze er hooguit wat makkelijker uit.

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Madman said:

Ik heb t met grote brede ni80 coils. Koelen niet snel genoeg af en daardoor brandt het katoen in t midden door. 

Ik heb er met andere coils nog nooit last van gehad, maar met de staggered fused aliens van ni80 wel. Ik gebruik geen menthol dus daar ligt t niet aan.

Ook damp ik ze maar op 45 W

Dat is niet echt een oplossing, want ik wil deze liquid dampen

Dan moet je eens proberen nog lager te gaan in wattage en zeker niet chain vapen .

Ik had ook zeer lekkere liquits maar heb deze aan de kant gezet omdat ik geen verbrand katoen wil vapen (ook al smaakte ik dit bijna niet) voor de gezondheid 

Link to comment
Share on other sites

We zijn inmiddels een ruim half jaar verder van toen je dit topic opende, en ik heb inmiddels zelf ook geconstateerd dat sommige liquids letterlijk wattenvreters zijn. Op het moment dat je begint een verbrande smaak waar te nemen kunnen de watten en de coil er nog stralend wit uitzien, maar als je dan er aan trekt, heb je links e nde coil een plukje en refhts van de coil, en de rest is foetsie. Helemaal verdwenen. Ook op relatief lage wattages (30-35 watt), ook met NiChrome coils (die ik 0 20-25 kan dampen), en ook als ik niet kettingdamp. (Ja, ik kettingdamp altijd, maar wissel wel eens van tank). Vooral hoogzomer, toen ik echt hoog menthol/koolada dampte, was het dagelijks, soms twee maal daags nieuw bewatten (vooral met de aroma's van Full Moon) .

 

Mentol, koolada, munt, citrus maar ook een paar andere bekende "tank crackers"(!) (mango, kaneel, cola, nootmuskaat, kruidnagel, gember, en nog een hele rij eigenlijk) lijken ook effect te hebben op (het verdwijnen van) de watten. Niet echt een heel groot probleem, maar soms wel lastig, vooral als het al na één tank is. 

Typisch , want katoen is natuurlijk geen kunststof. Van viscose watten zou ik het me nog iets beter kunnen voorstellen, ,maar anderzijds heeft viscose ook weer precies de eigenschappen van katoen, dus wellicht toch wel weer logisch.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On ‎5‎-‎3‎-‎2018 at 23:29, Jim said:

De compacte kamer van een RTA kan ook de warmte van uw coil niet zo snel afvoeren dan bij een RDA.

Heb je dat enkel bij je platte brede coils?

Kan ik beamen. Dezelfde coil, een brede fused clapton van Ni80 stook ik in de RDA op 52 watt, met een preheat van 60 (0,3sec). In de RTA damp ik precies dezelfde coil op 40 watt.

 

Overigens in dezelfde RTA als waar ZMJ het over heeft heb ik nooit last van doorgefikt katoen. Wellicht loop ik er niet tegenaan omdat ik het dagelijks vervang.

Link to comment
Share on other sites

Het katoen is trouwens absoluut niet "doorgefikt", maar lijkt eerder....te zijn opgelost. Dikker bewatten, losser bewatten, heter of minder heet dampen, heeft allemaal weijnig effect. Een liquid gebruiken zonder of met beduidend minder van genoemde ingredienten heeeft WEL een flink effect. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...