Jump to content
Klaex

(On)veiligheid van verhitte sucralose, voorkomend in e-liquids

Recommended Posts

Posted (edited)

Zoetstof, of eigenlijk wel sucralose, wordt vaak in commerciële e-liquids gebruikt. In dit volgend onderzoek een stuk in het engels over de veiligheid hiervan wanneer het verhit wordt:

"They concluded that thermal decomposition of sucralosecommences at 119◦C with liberation of HCl
and water. More recently, Rahn and Yaylayan (2010) raised new concerns about the stability and safety of sucralose in heated applications. Like Hutchinson et al. (1999) and Bannach et al. (2009), Rahn and Yaylayan (2010) concluded that sucralose undergoes thermal degradation. Further, Rahn and Yaylayan (2010) found that chloropropanols were generated when sucralose was heated in the presence of glycerol. Chloropropanols comprise a group of contaminants that include known genotoxic, carcinogenic, and tumorigenic compounds (Biles and Piper, 1983; Cho et al., 2008, Tritscher, 2004; SCF, 2001; WHO, 2002). Rahn and Yaylayan (2010) concluded that "caution should be exercised in the use of sucralose as a sweetening agent during baking of food products containing glycerol and or lipids due to the potential formation of toxic chloropropanols." Other chlorinated compounds including dibenzo-p-dioxins and diben-zofurans, dioxin-like polychlorinated biphenyls, and polychlorinated naphthalenes were also generated by heating sucralose in the presence of foods (Dong et al., 2011, 2013; Wuet al., 2011). Overall, these studies indicate that sucralose is not stable at elevated temperatures, and that the compounds generated were affected by the other ingredients in the mixture."
(Susan S. Schiffman & Kristina I. Rother, Sucralose, A Synthetic Organochlorine Sweetener:
Overview Of Biological Issues, p. 419)

Een belangrijk punt om aan te merken is dat dit alleen ging over eten: "caution should be exercised in the use of sucralose as a sweetening agent during baking of food products containing glycerol", maar dit wordt aangeraden vanwege de verhitting die plaatsvindt en zou dus ook zeker van toepassing kunnen zijn op dampen. Vooral omdat dit wordt aangeraden voor "glycerol" wat in principe een andere naam is voor VG.

Een ander interessant stuk over stainless steel en sucralose:

"Our data indicate that sucralose may produce significant amounts of PCDD/Fs when heated in stainless steel utensils or in metal utensils in the presence of rust (Al2O3, Fe2O3, or CuO) at high temperatures. Occupational exposure to PCDD/Fs has attracted concern27. The improper use of sucralose at high temperatures may result in human exposure to PCDD/Fs." (Shujun Dong, Guorui Liu & Minghui Zheng, geraadpleegd via http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3796739/)

Dit betekent dat het PCDD/F's (afkorting voor de stoffen die hierboven genoemd werden) produceert wanneer verhit in SS (ook zonder roest) of ander metaal met roest. Aangezien we het metaal dat we gebruiken onder best veel spanning zetten en oxyderen kan je er eigenlijk vanuit gaan dat deze ook ongewenste stoffen kan produceren.

M'n laatste vondst.

Edited by Klaex

Ja volgens mij zit daar echt wel een toekomst in. Bijvoorbeeld het dampen van vitaminen.. en andere stoffen. Ik had gelezen dat bijvoorbeeld munt goed is voor long regeneratie. Nu damp ik wel munt smaakjes... maar ja ... kan maar zo dat er geen munt gebruikt is om de smaak te maken. Tevens schijnt vitamine A bijvoorbeeld ook goed te zijn voor je longen. Misschien moeten we een draadje openen over long regeneratie/herstel ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

15 hours ago, Henk22 said:

Bijvoorbeeld het dampen van vitaminen

Ik geloof dat ze vitamine B12 gebruiken om het spulletje te laten oplichten. De liquid staat nog altijd op mijn verlanglijstje, beetje te duur voor me.

Ik geloof dat ze vitamine B12 gebruiken om het spulletje te laten oplichten. De liquid staat nog altijd op mijn verlanglijstje, beetje te duur voor me.
Ziet er mooi uit.. de damp zal wel gewoon wit zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk