Jump to content
PetsFishURK

Smoke tfv12 prince tank

Recommended Posts

@L33ntje dat geloof ik graag.

Alleen kon ik er in eerste instantie niets over vinden op nederlandse fora vandaar dat ik dit even hier wilde delen ?

Posted (edited)
37 minutes ago, Kurmit said:

Namelijk dat het prince monster heeel veel luchtkoeling moet hebben om goed te werken. 

Dus ik gooide de lucht vol open en het wattage omhoog en zoog heel hard door de coil en WOW wat een dikke wolk met coole vape en die smaak !

Dát (veel lucht) is sowieso het principe van (bijna alle) Subohm tanks om een optimale werking te garanderen (op de TFV8 met 'slechts' 30watt en airflow 90% open heb ik, als enigste atty die ik met fabriekscoils gebruik, ook een meer dan prima werking).

'Nieuwe' dampers verdiepen zich vaak véél te weinig in de basic werking van de damp tools waardoor er geregeld teleurstellingen optreden...

Edit: Dubbel dus, zie dat @L33ntje al hetzelfde aangaf... :f45

Edited by Tony

Just now, Kurmit said:

@L33ntje dat geloof ik graag.

Alleen kon ik er in eerste instantie niets over vinden op nederlandse fora vandaar dat ik dit even hier wilde delen ?

Dat komt vooral omdat je op een forum niet ZIET hoe iemand dampt, en in een winkel natuurlijk HEEL veel mensen met dat soort problemen ziet en derhalve heel veel vergelijkingsmateriaal krijgt. Ik raad echte beginners zulke apparaten in principe in eerste instantie af (tenzij er coils van rond de 0,4 ohm en hoger voor te krijgen zijn), zeker straffe rokers, omdat die even hun longinhoud en techniek moeten trainen om niet teleurgesteld te raken. 

En ja, het ene apparaat is wat vergeefflijker dan het andere ; dat heeft dan weer met de luchttoevoer en de soort coils te maken. 

Mij verbaasde het aanvankelijk hoeveel mensen een totaal verkeerde* (relatief) techniek mensen kunnen hebben om te dampen. De teleurstelling over het gebrek aan damp en de zware trek bij mensen die proberen dikke wolken te trekken uit een Justfog (want ze wouden goedkoop beginnen) is ook een schier dagelijks terugkerende. Net als de mensen die een Baby Beast mtl proberen te dampen ; ook geen succes. Daarom sta ik er ook altijd op iemand een paar dingen (airflow, mondstukken) uit te laten proberen voor ik een passend apparaat met ze uitzoek. 

(* De techniek zelf is natuurlijk nooit verkeerd ; je moet echter een apparaat hebben dat past bij hoe jij dampt / wilt dampen, en niet je manier van dampen proberen aan te passen aan het apparaat. Vooral niet als je de damper hebt gekocht om van het roken weg te komen. Dan is de kans op succes het grootst als het dampen " natuurlijk"  aanvoelt. En nee, dat is zeker niet voor iedereen het zelfde). 

43 minutes ago, L33ntje said:

Dat komt vooral omdat je op een forum niet ZIET hoe iemand dampt, en in een winkel natuurlijk HEEL veel mensen met dat soort problemen ziet en derhalve heel veel vergelijkingsmateriaal krijgt. Ik raad echte beginners zulke apparaten in principe in eerste instantie af (tenzij er coils van rond de 0,4 ohm en hoger voor te krijgen zijn), zeker straffe rokers, omdat die even hun longinhoud en techniek moeten trainen om niet teleurgesteld te raken. 

En ja, het ene apparaat is wat vergeefflijker dan het andere ; dat heeft dan weer met de luchttoevoer en de soort coils te maken. 

Mij verbaasde het aanvankelijk hoeveel mensen een totaal verkeerde* (relatief) techniek mensen kunnen hebben om te dampen. De teleurstelling over het gebrek aan damp en de zware trek bij mensen die proberen dikke wolken te trekken uit een Justfog (want ze wouden goedkoop beginnen) is ook een schier dagelijks terugkerende. Net als de mensen die een Baby Beast mtl proberen te dampen ; ook geen succes. Daarom sta ik er ook altijd op iemand een paar dingen (airflow, mondstukken) uit te laten proberen voor ik een passend apparaat met ze uitzoek. 

(* De techniek zelf is natuurlijk nooit verkeerd ; je moet echter een apparaat hebben dat past bij hoe jij dampt / wilt dampen, en niet je manier van dampen proberen aan te passen aan het apparaat. Vooral niet als je de damper hebt gekocht om van het roken weg te komen. Dan is de kans op succes het grootst als het dampen " natuurlijk"  aanvoelt. En nee, dat is zeker niet voor iedereen het zelfde). 

Hoi L33ntje, gebrek aan damp zeg je. Maar dat kan toch niet de motivatie zijn om te gaan dampen? 99% van de beginners gaat dampen om te kunnen stoppen met roken. De hoeveelheid damp die je eerste setupje produceert lijkt mij dan bijzaak. Maar anyhow, jij hebt de winkelervaring. 

47 minutes ago, L33ntje said:

Vooral niet als je de damper hebt gekocht om van het roken weg te komen. 

Zoals een duitse taxichauffeur in Hamburg onlangs tegen me zei: ich komm' da nicht von weg. Roken bedoelde hij. Er lag ook nog een giga damper in zijn taxi.

1 hour ago, Fender said:

Hoi L33ntje, gebrek aan damp zeg je. Maar dat kan toch niet de motivatie zijn om te gaan dampen? 99% van de beginners gaat dampen om te kunnen stoppen met roken. De hoeveelheid damp die je eerste setupje produceert lijkt mij dan bijzaak. Maar anyhow, jij hebt de winkelervaring. 

Geen @L33ntje maar wil toch ook reageren.

De 'stoppers' (met roken) en meteen 'beginners' (met dampen) van enkele jaren terug, eigenlijk zeer kort geleden dus, hadden eigenlijk alleen maar de keus in MtL artikelen, dus normale dampopbrengst. Degenen die zich daarnaast ook op de fora verdiepten in de materie gingen daarin een stapje verder maar over het algemeen zag je bij dampers geen grotere pluimen dan bij sigaretten het geval was.

Inmiddels heeft het dampen een dusdanige vlucht genomen en ontwikkeling doorgemaakt waardoor je (schat ik) voor 90% alleen maar DL apparaten op de markt, dus in de shops en op internet, tegenkomt, en de overige 10% is dus maar MtL. 'Veroorzakers' hiervan zijn de fabrikanten die een open markt zagen.

Over het algemeen verdiept men zich tegenwoordig ook veel minder in de materie die voorheen nodig was om het dampen tot een succes te maken.

Hierdoor zie je dus (over het algemeen) steeds grotere damppluimen her en der, met als gevolg hebbend dat nieuwkomers er veel meer dan voorheen, ook op gebrand zijn om maar vooral zo'n groot mogelijk dampproductie te creëeren, zonder zich daadwerkelijk in de materie te verdiepen, heel vaak dus met teleurstellingen als gevolg. (En als negatieve bijkomstigheid een zeer kritisch publiek dat tegenwoordig veel meer dan voorheen dat 'hele dampen' steeds vaker maar niks vind.)

Posted (edited)

@Tony Ik kon het niet meer met je eens zijn. Even voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen sub-ohmen en gun het iedereen die er van geniet. Maar intussen maakt het het beginnen met dampen wel ingewikkelder. 

Vrijwel elke roker kan prima mtl dampen, later wellicht constateren dat het niet (meer) voldoet en langzaam maar zeker techniek en apparatuur aanpassen richting dl. Maar lang niet elke beginner kan meten goed uit de voeten met een sub ohm tank, en omdat fabrikanten zo enthousiast op dat speelgoed zijn ingesprongen, is de verkeerde keus snel gemaakt.

Ook in een stenen winkel, moet ik eerlijk toegeven, want er zit best wat kaf tussen het koren waar de -relatief grote- groep mtl -dampers soms slecht geholpen wordt. Dat is geen kwaadwil, maar ik vrees soms wel een beetje onbekendheid, wat ik voor een winkel eigenlijk niet netjes vind.

Ook ben ik inmiddels al meerdere mensen tegengekomen, ook buitenstaanders, met een niet zo heel positieve mening over dampen VANWEGE de absurde rookwolken. Die zijn, soms zelfs aangenaam, verrast te zien en te horen dat het ook anders kan.....

... Terwijl voor mij dat 'anders' juist de KERN van dampen als vervanging voor roken is, en dikke wollen jagen meer Spielerei die pas eventueel later ook de hoek komt kijken. Al zijn er zeker ook mensen die juist dl willen dampen omdat het NIET op roken lijkt. Maar zeker de helft van de starters, en veel meer dan dat als het om mensen gaat die al ruim een kwart eeuw roken, is in eerste instantie beter geholpen met een bescheiden, zuinig mtl setje (met genoeg nicotine). 

Edited by L33ntje

5 hours ago, L33ntje said:

Even voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen sub-ohmen en gun het iedereen die er van geniet.

Idd, ook ik heb er totaal niks op tegen, sterker nog ik damp zelf ook tussen de 0.7 en 1.0 ohm