Jump to content
balling

Rookruimtes in horeca niet meer toegestaan

Recommended Posts

""DEN HAAG - Speciale rookruimtes in horeca-gelegenheden vallen niet langer buiten het algehele rookverbod. Het gerechtshof in Den Haag heeft dinsdag bepaald dat de uitzondering voor rookruimtes in horeca-inrichtingen ongeldig is.

Het hof stelt daarmee de vereniging CAN (Club Actieve Nietrokers) in het gelijk.

De uitzondering is volgens het hof in strijd met de Kaderovereenkomst van de Wereldgezondheidsorganisatie voor de bestrijding van tabaksgebruik.""

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1663998/rookruimtes-in-horeca-niet-meer-toegestaan

Geen dampertje in de kroeg dus.

Ook zien we hier de "democratische" werking van internationale wetgeving:

Onze grondwet stelt nl. dat internationale wetgeving boven onze wetgeving gaat.

Daarbij inbegrepen het verbod om zowel nationale als internationale wetgeving aan de Grondwet te toetsen.

Effectief betekend dit dat andere landen (of verzamelingen daarvan) de wetgeving in ons land bepalen zonder dat de Nederlandse burger daarin gekend wordt (alleen indirect).

Hoe kun je in hemelsnaam een grondwet formuleren die zichzelf buiten werking stelt?

Edited by balling
  • Like 1
  • Thanks 2
  • Confused 1

14 minutes ago, balling said:

Geen dampertje in de kroeg dus.

Daarbij inbegrepen het verbod om zowel nationale als internationale wetgeving aan de Grondwet te toetsen.

Effectief betekend dit dat andere landen (of verzamelingen daarvan) de wetgeving in ons land bepalen zonder dat de Nederlandse burger daarin gekend wordt (alleen indirect).

Hoe kun je in hemelsnaam een grondwet formuleren die zichzelf buiten werking stelt?

Ik kom niet vaak in de kroeg, maar zouden dampers (indien er voldoende animo voor zou zijn) wel hug eigen damp-ruimte mogen hebben?

Dat van die wetgeving snap ik niet helemaal. Ik wist niet dat internationale wetgevingen onze grondwet kunnen tegenspreken en dat dan als gevolg iets wat in de grondwet staat ongeldig is? (Vandaar mijn "confused" reactie). Heb je a.u.b. daar meer informatie over? (Eventueel in Off-Topic?)

Ik zit hier bij een niet rokende collega. Zelfs hij vindt het belachelijk.

@Rowena vergeet het maar, die eigen dampruimte. Er is wijdverbreid de associatie roken - dampen.

Edited by Maarten

6 minutes ago, Rowena said:

Ik kom niet vaak in de kroeg, maar zouden dampers (indien er voldoende animo voor zou zijn) wel hug eigen damp-ruimte mogen hebben?

Dat van die wetgeving snap ik niet helemaal. Ik wist niet dat internationale wetgevingen onze grondwet kunnen tegenspreken en dat dan als gevolg iets wat in de grondwet staat ongeldig is? (Vandaar mijn "confused" reactie). Heb je a.u.b. daar meer informatie over? (Eventueel in Off-Topic?)

Dat staat er al in sinds 1983 bij de laatste Grondwetswijziging maar misschien al veel langer. Laten we zeggen: Het is een publiek geheim.

De bepaling is belangrijk om tot een verenigd Europa te komen zodat internationale wetgeving (die strijdig zou kunnen zijn met de Grondwet) niet met een 2/3 meerderheid in 2 lezingen hoeft worden aangenomen maar met een gewone gekwalificeerde meerderheid van 51% in beide Kamers.

Het laat zien dat men al heel lang bezig is met de voorbereidingen om te komen tot een verenigd Europa zonder dat de gemiddelde burger daar enige notie van heeft en zonder deze daarin werkelijk te kennen. De voorstanders daarvan weten nu eenmaal dat als de wens om tot een verenigd Europa te komen aan de burger wordt voorgelegd dit door diezelfde burger zal worden afgeschoten. De manier waarop dat nu gebeurt is op een heimelijke manier landen de EU in rommelen en dan zeggen dat het een (juridisch) voldongen feit is.

Zowel Robert Schumann, Jean Monet als Paul Henry Spaak (grondleggers van de EU) hebben dit pad geëffend en Juncker heeft dit misleiden van de bevolking meermalen bevestigd. 

Het wordt idd. wel erg off-topic maar google maar eens op internationale verdragen en Grondwet of open een draadje als de materie je dwars zit. (als dat van @Sub-Ωhm mag?)

ik lees hier meermaals dat je dan ook niet meer zou mogen dampen, maar naar mijn weten mag dat gewoon tenzij het in de huisregels wordt gemeld of expliciet verboden wordt door de uitbater of mensen die voor de uitbater werken zo als de uitsmijters.

Dat voor de buitenwereld dampen gelijk lijkt te staan aan roken is natuurlijk een ander verhaal

ik pleit voor een verbod op alcohol in de horeca. Als ik mijn longen niet mag verkloten, waarom dan wel mijn lever? Ook het barpersoneel staat in contact met alcohol, immers moeten zij de glazen vullen, ophalen en afwassen. Bij het bereiden van cocktails horen zij de smaken te testen.

Ook worden ze continu verleid, het sociale aspect maakt dat de verleiding erg groot is om ook een glaasje mee te drinken met de alcoholisten.

Edited by fvdb

46 minutes ago, Moppersmurf said:

Maar dat hele verrekte rot eu monster zal nog veel meer voor ons verzieken.

25 minutes ago, balling said:

De bepaling is belangrijk om tot een verenigd Europa te komen zodat internationale wetgeving (die strijdig zou kunnen zijn met de Grondwet) niet met een 2/3 meerderheid in 2 lezingen hoeft worden aangenomen maar met een gewone gekwalificeerde meerderheid van 51% in beide Kamers.

Er ontgaat mij hier als domme Hollander van alles. Bijvoorbeeld wat de Kaderovereenkomst van de Wereldgezondheidsorganisatie voor de bestrijding van tabaksgebruik te maken zou moeten hebben met de EU.

Dat gezegd hebbende vind ik de CAN een naar groepje mensen, de belissing van het Hof onbegrijpelijk en de voorgenomen rechtzaak tegen tabaksproducenten een verspilling van belastinggeld en een kunstmatig opgewekte massahysterie.

Edited by newmikey

Stom,we hebben iets nodig om enigzins tot rust te komen.Of het nou Drank is of tabak,of dampen in ons geval.Of een jointje,pak het allemaal af en er komt rottigheid.De dreiging  dat het ons allemaal ontnomen wordt, is al genoeg.We kunnen dan alleen bij de huisarts nog kalmerende pillen krijgen.

Edited by richard-V

Beste mensen internationale verdragen staan enkel boven de grondwet indien zij door ons parlement zijn geratificeerd. Nederland kan meedoen aan de onderhandelingen bij het verdrag en uiteindelijk tekenen dat we partij zijn, maar zij kan enkel werking krijgen indien het verdrag thuis in Nederland door ons parlement en dus onze volksvertegenwoordiging wordt geratificeerd.

Dit werkt uiteraard anders bij de EU. Daar hebben wij ons verbonden via verdrag en uitspraken Hof van Justitie dat verordeningen rechtstreekse en directe doorwerking hebben in eigen land. Richtlijnen, zoals de TPD, moeten eerst nog omgezet worden in nationale wetgeving.

Voor geïnteresseerden kan ik wel eens een stukje kopiëren uit mij boek over staatsrecht ;-)

2 hours ago, balling said:

Dat het wat genuanceerder ligt dan hier gesteld wordt zal weinigen verbazen.

Voor geïnteresseerden is dit een redelijk neutrale uitleg van de historie, huidige situatie en de voor en tegens van de toetsing zodat je zelf kunt bepalen of je ermee eens bent of niet: https://www.parlement.com/id/vhnnmt7l3ozx/constitutionele_toetsing

44 minutes ago, Jofra1984 said:

Beste mensen internationale verdragen staan enkel boven de grondwet indien zij door ons parlement zijn geratificeerd. Nederland kan meedoen aan de onderhandelingen bij het verdrag en uiteindelijk tekenen dat we partij zijn, maar zij kan enkel werking krijgen indien het verdrag thuis in Nederland door ons parlement en dus onze volksvertegenwoordiging wordt geratificeerd.

Dit werkt uiteraard anders bij de EU. Daar hebben wij ons verbonden via verdrag en uitspraken Hof van Justitie dat verordeningen rechtstreekse en directe doorwerking hebben in eigen land. Richtlijnen, zoals de TPD, moeten eerst nog omgezet worden in nationale wetgeving.

Voor geïnteresseerden kan ik wel eens een stukje kopiëren uit mij boek over staatsrecht ;-)

De meeste internationale verdragen zijn raamwetverdragen waarvan de inhoud aan constante verandering onderhevig is. Die veranderingen worden genomen met meerderheid van stemmen en de uitslag daarvan komt niet meer bij het Nederlandse Parlement voorbij. Nederland heeft zich dan ook neer te leggen bij een besluit waar zij tegen zou zijn.

Dit soort raamwetgeving wordt ook vaak opzettelijk vaag gehouden zodat men de handen vrij heeft om politiek gevoelige zaken toch door te drukken en overstijgt zelden het niveau van een intentieverklaring. Achteraf wordt dan gezegd: U heeft toch getekend! Precies dus zoals de EU werkt.

Wat de EU-verdragen betreft: Ik meen me te herinneren dat de Nederlandse bevolking in een referendum massaal de Europese Grondwet heeft afgewezen en dat het de Raad van Staten was die in niet misteverstane bewoordingen in haar advies aan de Regering (Balkenende-Bos) heeft aangegeven dat het Verdrag van Lissabon die dat verving mogelijk in strijd is met de Grondwet.

Ondertussen zijn alle kroegbazen boos op het rookverbod, Halbe Zijlstra liegt en is weg,Holleeder liegt en blijft gewoon zitten.En je krijgt een formulier om je al dan niet als donor te registreren

Edited by richard-V

8 hours ago, Maarten said:

Ik zit hier bij een niet rokende collega. Zelfs hij vindt het belachelijk.

@Rowena vergeet het maar, die eigen dampruimte. Er is wijdverbreid de associatie roken - dampen.

Dampen kun je tenminste wel stiekem doen.

Dat verbod op rookruimten is totaal bezopen. Hoe lang gaat die gezondheidsmaffia nog door met dat gezeik? Tot we allemaal vreugdeloos leven op 2 ons groenten en 2 liter water per dag, rennend door de parken voor de conditie en op het werk een zit-sta-bureau?

Ik probeer wel eens naar de tv te kijken, maar dan is het net of ik hallucineer, zo debiel.die luizenmoeder gekte.....jesus wat is er aan de hand.

31 minutes ago, PetraO said:

Hoe lang gaat die gezondheidsmaffia nog door met dat gezeik?

Het staat in de planning van het kabinet om volgend jaar een grootschalig offensief te beginnen om de volksgezondheid aan te pakken met "preventieve maatregelen"

https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_en_commissies/commissies/vws/preventie 

Stom,we hebben iets nodig om enigzins tot rust te komen.Of het nou Drank is of tabak,of dampen in ons geval.Of een jointje,pak het allemaal af en er komt rottigheid.De dreiging  dat het ons allemaal ontnomen wordt, is al genoeg.We kunnen dan alleen bij de huisarts nog kalmerende pillen krijgen.

En dan krijg je dus Amerikaanse toestanden zoals in staten waar wiet nog volledig illegaal is. Iedereen is daar massaal of aan de pillen (een voor het slapen, een voor de dag door te komen, een om de eetlust te remmen/op te wekken, een om niet zo gestressed te zijn...) of slaat zonder problemen iedere dag een aantal glazen alcohol achterover. Sinds wiet in meerdere staten is gelegaliseerd is het aantal mensen die pillen slikken of alcohol misbruiken drastisch gedaald. (Heb daar nu even de cijfers niet van, maar dit valt voor degene die dit wil weten vrij makkelijk te googelen.)

Ik hoop toch echt dat de hoge dames en heren een keertje doorkrijgen dat alle regulatie van al dit soort dingen ook een keerzijde heeft. En dat legalisatie meer voordelen heeft dan nadelen.

Wat het verbieden van rookruimtes in cafés betreft; daar heb ik geen problemen mee. Rook of damp ontsnapt toch vaak uit die ruimtes (wanneer iemand naar binnen of buiten stapt), en dat kan voor de niet rokende omgeving zeer storend zijn. (Zij het door asthma, de stank van het roken zelf, of zelfs door een allergie voor een bepaald bestanddeel in de gebruikte aroma’s die in eliquid zou kunnen zitten.)

Dus heel even naar buiten gaan om een paar hijsjes te nemen moet wat dat betreft ook niet zo’n ontzettende inbreuk van je rechten zijn.

Dat verbod op rookruimten is totaal bezopen. Hoe lang gaat die gezondheidsmaffia nog door met dat gezeik? Tot we allemaal vreugdeloos leven op 2 ons groenten en 2 liter water per dag, rennend door de parken voor de conditie en op het werk een zit-sta-bureau?
Ja.. moderne slavernij.. want gezond blijven is langer werken... "de duurzame weknemer" dat is de kreet voor 2017/2018...

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Ja.. moderne slavernij.. want gezond blijven is langer werken... "de duurzame weknemer" dat is de kreet voor 2017/2018...

Duurzame Werknemer..

[mention=9994]Henk22[/mention]   Onze organen moeten natuurlijk wel n goede staat blijven..
Haha.. inderdaad...staks zijn we ook automatisch donor... 28 jaar gerookt...hmmm gaat wel even duren voor alles weer een beetje schoon is.

5 hours ago, Zefanja said:

Dus heel even naar buiten gaan om een paar hijsjes te nemen moet wat dat betreft ook niet zo’n ontzettende inbreuk van je rechten zijn.

Bij etablissementen waar dat mogelijk is, hebben over het algemeen helemaal geen rookruimte. Ik zie alleen dergelijke rookruimtes op plekken waar buiten staan niet makkelijk kan, bijvoorbeeld je moet stapel trappen en beveiliging door voordat je buiten bent.

Mensen die buiten overlast verzorgen voor de buren, enz enz.

22 hours ago, TheVapingRaven said:

Het staat in de planning van het kabinet om volgend jaar een grootschalig offensief te beginnen om de volksgezondheid aan te pakken met "preventieve maatregelen"

https://www.tweedekamer.nl/kamerleden_en_commissies/commissies/vws/preventie 

Als ik het zo lees mag je ook niet depressief meer zijn, of geen overgewicht meer hebben. Dus mensen die last hebben van overgewicht  of depressiviteit worden de volgende paria´s van de maatschappij blijkbaar.

6 hours ago, Raycoupe said:

Het aantal besloten 'privéclubs' en 'zuipketen' in Nederland zal toenemen. In Engeland is dit, om andere regels te vermijden, al decennia gaande. Je komt bij een club en mag er niet in voordat je, voor een habbekrats, een heel jaar lid bent geworden.

Dat was in NL reeds zo in 1967;  iedereen vanaf 18 jaar  kon zich gratis inschrijven als lid, en niet slechts voor een jaartje; wel moest er een pasfoto op die lidmaatschapskaart.  In praktijk bleek dit allemaal je reinste flauwe kul.

Gisteravond nog even in "het groene warenhuis" geweest, rookruimte was nog niet dicht, het was de medewerkers ook onduidelijk wat en hoe nu te gaan. Ze baalden er wel van, want ja, rookhok weg, aanspraak ook een groot gedeelte weg......