Jump to content
Knak

Dampen na bezoekje tandarts?

Recommended Posts

Gegroet,

Volgende week mag ik in de stoel van de bekkenbeul afscheid nemen van mijn lieve kies die al enige tijd staat te kloppen om verwijdert te worden. Dit zal betekenen dat ik ergens in mn bakkes een mooie midget-golf gat ga krijgen wat in den beginne open&bloot,rood en smeuig zal gaan zijn.  Volgens medische bronnen geneest zo een gat binnen een week of 2 en weet dat je in die tijd het beste niet kan roken of hard voedsel kan nuttigen. 

Nu ik dat tere tandarts-zieltje niet wil opzadelen met de vraag "mag ik wel 80/20 VG-PG @ 0.2mg nic sub-ohmen op mijn dualcoil Drop RDA met Jap-Katoen tijdens mijn herstel?" wil ik deze vraag even hier plaatsen in de hoop dat er een mededamper aanwezig is met soortgelijke ervaringen

Kort gezegd; mag je dampen nadat er een kies getrokken is?

:)

22 minutes ago, Knak said:

Gegroet,

Volgende week mag ik in de stoel van de bekkenbeul afscheid nemen van mijn lieve kies die al enige tijd staat te kloppen om verwijdert te worden. Dit zal betekenen dat ik ergens in mn bakkes een mooie midget-golf gat ga krijgen wat in den beginne open&bloot,rood en smeuig zal gaan zijn.  Volgens medische bronnen geneest zo een gat binnen een week of 2 en weet dat je in die tijd het beste niet kan roken of hard voedsel kan nuttigen. 

Nu ik dat tere tandarts-zieltje niet wil opzadelen met de vraag "mag ik wel 80/20 VG-PG @ 0.2mg nic sub-ohmen op mijn dualcoil Drop RDA met Jap-Katoen tijdens mijn herstel?" wil ik deze vraag even hier plaatsen in de hoop dat er een mededamper aanwezig is met soortgelijke ervaringen

Ik heb 1 kies laten trekken int verleden , en toen heb ik gerookt direct erna .Ik heb 1 kleine ingreep , waarbij gesneden moest worden en genaaid , laten doen in mijn mond en ik heb daarna gerookt. Ik heb gedampt met andere tandheelkundige ingreep ,.

Mijn mening is dus , waarom niet . Tis mss niet ideaal , maar wss rookte je ervoor , en das zeker niet beter dan dampen . Gewoon doen dus .

PG is toch anti-bacterieel? 

Ik zou me er niet druk over maken. Toen je nog rookte, stak je toch ook gelijk je eerste op bij het naar buiten lopen?

Het zal ongetwijfeld verstandiger zijn om niet te roken/dampen tijdens het herstelproces (bij roken heeft dat overigens vooral te maken met de verminderde doorbloeding die de wondgenezing kan vertragen, daar is bij dampen geen sprake van). Ideaal zou zijn ook niet te eten en te drinken, maar de tandarts weet ook wel dat dat een onzinnige opgave is; je moet toch wat. En als eten en drinken dus wel is toegestaan, zie ik niet waarom je niet zou dampen.

Overigens ben ik na het trekken van mijn verstandskiezen ook na een uurtje ofzo weer gaan roken. Vind het land zat geduurd hebben; tijd in de tandartsstoel is ook niet-rooktijd he? 

Enne.... Het is een blijft uiteindelijk je eigen keus. Er is nog altijd geen damppolitie en de tandarts komt echt niet controleren. Die keus zou makkelijker te maken zijn als je wist wat de negatieve consequenties zouden zijn (zoals bij roken), dus het vraagt ook een beetje buikgevoel. Maar ik zou persoonlijk zonder enige terughoudendheid de damper in de mond steken zodra de bloederige waren er uit kunnen. 

@Knak 

Na het trekken van al mijn tanden en kiezen begon ik met roken zodra de verdoving was uitgewerkt. Nooit ergens last van gehad. Het lijkt mij dat dampen geen kwaad kan. Je moet toch ook eten en de kans op infectie door voedselresten lijkt me groter.

Kies dr uit?

Wolken dr in!

Tenzij je rijst of koeskoes dampt, die korreltjes willen wel eens verdwalen.

Geld ook voor vogelevoer.

Vorig week zijn al mijn ondertanden getrokken, en is er een kunstklapper geplaatst :jolleke

Ik zat nog niet eens in de auto of ik liep al te dampen :clap

Al is het dampen toch een stuk minder als je complete mond nog dik en verdooft is :gek

Vorig week zijn al mijn ondertanden getrokken, en is er een kunstklapper geplaatst :jolleke
Ik zat nog niet eens in de auto of ik liep al te dampen :clap
Al is het dampen toch een stuk minder als je complete mond nog dik en verdooft is :gek
Heb jij zo'n grote auto dan???

☁️☁️☁️☁️☁️☁️☁️

het is duidelijk..  eenmaal buiten zal ik mijn overwonnen angsten en het overwinnen van het hele gebeuren vieren met een aantal ferme wolken. 

Ik zit al redelijk laag wat betreft nicotine (<2mg) en verder zal het wel loslopen..  vloeistof wordt immers tot meer dan 100 graden verwarmd dus is het gedesinfecteerd ;-)

dank voor de reacties :)

Edited by Knak

Heb ook na het trekken van al mijn bovenste kiezen meteen gedampt, geen nare consequenties ondervonden... Binnenkort moet ik helaas ook aan de kunstklappert(leuk woord voor een nachtmerrie), zie er erg tegenop(ben eigenlijk veel te jong hiervoor, maar door het dampen heb ik het tenminste vier jaar kunnen uitstellen),  hoe lang duurt het voordat men weer normaal kan praten en eten daarna?

22 hours ago, Knak said:

Nu ik dat tere tandarts-zieltje niet wil opzadelen met de vraag "mag ik wel 80/20 VG-PG @ 0.2mg nic sub-ohmen op mijn dualcoil Drop RDA met Jap-Katoen tijdens mijn herstel?"

:clap

28 minutes ago, Irissa said:

(ben eigenlijk veel te jong hiervoor, maar door het dampen heb ik het tenminste vier jaar kunnen uitstellen)

Herkenbaar. Mijn gebit heb ik voor een klein fortuin moeten laten verspijkeren, maar sinds ik damp (drie jaar) ben ik nog niet bij de tandarts geweest. Hij zal zich wel zorgen maken waar ik blijf.

Edited by Ad nogwat

Nieuw hier, maar las het, en dacht toch even te reageren.

2 maanden geleden heb ik mijn kies laten trekken, terwijl ik nog gewoon sigaretten rookte, dit aangegeven bij de tandarts, welke vrijwel direct zei; dan had je een half jaar geleden moeten stoppen.

Inmiddels is mijn midgetgolf gat prima geheeld, en ben ik sinds kort aan de vape. Wat voor mij geld, geldt niet voor iedereen natuurlijk. Maar de boodschap was voor mij destijds duidelijk; het zal weinig verschil maken. Luister naar je lichaam.

8 hours ago, TehNeo said:

Nieuw hier, maar las het, en dacht toch even te reageren.

Welkom op het forum @TehNeo! :welkom1:welkom1

Als je zin hebt kun je je in het Stel jezelf voor-topic nog even voorstellen, altijd leuk om te weten hoe een nieuw lid aan het dampen is geraakt :ja:ja

11 hours ago, Irissa said:

Heb ook na het trekken van al mijn bovenste kiezen meteen gedampt, geen nare consequenties ondervonden... Binnenkort moet ik helaas ook aan de kunstklappert(leuk woord voor een nachtmerrie), zie er erg tegenop(ben eigenlijk veel te jong hiervoor, maar door het dampen heb ik het tenminste vier jaar kunnen uitstellen),  hoe lang duurt het voordat men weer normaal kan praten en eten daarna?

Het went. In het begin moet je oefenen met lange woorden met veel s-en erin (Rijksvaccinatieprogramma, felicitaties, Standaardsessie) en dan gaat het na een tijdje wel goed. Eten kon ik al vrij snel. Je krijgt een noodgebitje in, waarschijnlijk, tot je kaak genoeg is geslonken voor het permanente kunstgebit. In het begin doet eten dan wel pijn. Ik hoopte dat ik flink zou afvallen omdat het eten lastig zou worden, maar nee hoor, na een uurtje of vier kon ik het meeste voedsel wel weer eten.

En als je wonden geheeld zijn (na een dag of 10) plak je het kunstgebit gewoon vast. Dan kleppert het niet en dan vliegt het er niet uit als je plotseling hard moet lachen.

Edited by PetraO

20 hours ago, TehNeo said:

Maar de boodschap was voor mij destijds duidelijk; het zal weinig verschil maken. Luister naar je lichaam.

Weet niet of ik je helemaal snap. Maar als je van roken naar dampen overstapt doet dat ontzetten goed voor je gebit en tandvlees. Door roken krijgt vooral je tandvlees weinig zuurstof, en te veel CO en CO2 en dat heeft gevolgen voor kwaliteit. Door over te stappen naar dampen herstel je dit dus tot het niveau van niet roken. En daardoor krijg je weer gezonde doorbloeding van je tandvlees.

Het kan trouwens lijken alsof alles slechter wordt. De verbeterde doorbloeding veroorzaakt dat diverse verborgen gebreken zichtbaar en voelbaar worden.  Maar heeft als voordeel dat je er dan wel wat aan kan laten doen. En als ze verborgen zijn niet natuurlijk.

Dat was bij mij aan de hand. Na paar weken na overstap van roken en dampen met klachten bij de tandarts beland.  Heb dus nog weken uitgebreide behandelingen gehad. Maar is uiteindelijk goed geweest, want anders had het wel zo kunnen zijn dat ik vrij snel al mijn tanden en kiezen verloren was. 

Edited by elja

Mij is verteld dat het risico op een 'drysocket' vergroot als je rookt na de procedure. Het zuigen kan er dan voor zorgen dat er geen bloedstolsel gevormd kan worden om het extractiegat te dichten, of je zuigt het er terug uit.

Ik heb ook altijd gerookt na extracties, zowel kleine extracties als het verwijderen van de wijsheidstanden na narcose.

Ik ben nu sinds een jaar in traject bij een orthodont en een kaakchirurg. Toen ik mij de 1ste keer meldde bij de chirurg hamerde hij er op om te stoppen met roken ivm wondheling. Ik ben dan overgestapt op dampen. 4 weken geleden ben ik geopereerd aan mijn kaken en bij mijn eerste check up na die operatie vroeg hij me of ik nog gestopt was met roken. Ik heb hem toen verteld dat ik overgestapt was op dampen. Hij keek een beetje bedenkelijk maar zei me toch dat mijn mondslijmvlies er een pak beter uit ziet.

Niet dat dit ontopic is maar ik vond het wel leuk nieuws!

En zo zit je dan, met je tong half uit je mond hangende, een wang als een plofkip. 

Uurtje geleden kies eruit, heb eigenlijk geen behoefte tot nu toe om te dampen. Die verdoving is flink aanwezig en ben bang dat ik mn mod dalijk tot aan mn huig in de mond injecteer haha

Dalijk wel als ik weer wat voel gewoon rustig dampen..  

1 hour ago, Knak said:

En zo zit je dan, met je tong half uit je mond hangende, een wang als een plofkip. 

Uurtje geleden kies eruit, heb eigenlijk geen behoefte tot nu toe om te dampen. Die verdoving is flink aanwezig en ben bang dat ik mn mod dalijk tot aan mn huig in de mond injecteer haha

Dalijk wel als ik weer wat voel gewoon rustig dampen..  

Net als een echte zeeman en zn rooie zee stop je die damper ook gewoon in de rode zee!

Kom op en neem die legendarische hijs en vergeet de film niet te posten :grins

Na het trekken van de kiezen van mijn boven- en onderkaak ook meteen beginnen dampen.

De verdoving was zelfs nog niet uitgewerkt en de damper hing alweer aan mijn lippen.

Wel niet ideaal met verdoving. Heb er geen nare gevolgen van ondervonden.

On 10-2-2018 at 02:44, Knak said:

Gegroet,

Ook ik heb zelfs (!!!) toen ik hele steden en dorpen plat brandde met roken ook na alle bloederige behandelingen gerookt. Ik ben toen niet één keer doodgegaan. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom het veel meer  onschuldige dampen je tussen zes plankjes krijgt :shock

Ik ben nu dag 4 ingegaan en de wond is al goed aan het helen.  Met een verdoofde bakkes is het lastig vapen waardoor de behoefte minder is, maar toen die verdoving weg was ben ik op mijn chainvape-stijl bezig geweest;  geen probleem.  

Dus het kan inderdaad met gemak zonder gevolgen ;)