Jump to content

Recommended Posts

De Smoant Cylon 218W in woord en beeld

DSC_0335.jpg

Bijna 2 weken geleden heb ik de Smoant Cylon ontvangen en sindsdien dagelijks gebruikt met verschillende atomizers en builds en ik denk dat ik nu wel een goed oordeel kan vellen over deze mod. Dit oordeel is uiteraard persoonlijk, niet iedereen zal bepaalde zaken belangrijk of mooi vinden. De Cylon is in Nederland voor zo'n €75 te koop en in China ligt de prijs rond de €40.

Eerst maar even de maten van deze mod: 47mm bij 32mm bij 90mm en met 2 18650 batterijen weegt hij 262 gram. De 510 plaat heeft een diameter van 26mm en atomizers tot en met 30mm passen op de mod zonder over de rand te hangen.

DSC_0336.jpg

Als je goed kijkt kan je de 510 plaat nog net kan zien bij deze 25mm atty (het blauw-witte embleem op de achterkant is niet meer dan dat, pure versiering).

DSC_0344.jpg

DSC_0345.jpg

De Cylon geflankeerd door links een 2x 18650 mod (VooPoo Drag) en rechts een 1x 26650 mod (S-body vapedroid C1D2). Ik vind het zelf een prettige vormfactor, hij ligt prettig in de hand of je nu met je duim of vinger vuurt. De vuurknop zit aan de zijkant en is over de hele lengte in te drukken, maar als je dat onder het midden van de knop doet is het vuren wel wat lastiger en moet je beduidend meer kracht zitten, maar in je hand voelt het ook gewoon logischer om centraal of aan de bovenkant te drukken. Alle knoppen geven overigens een prima klik en maken verder geen lawaai als je de mod schudt.

Het scherm:

Het betreft hier een 1,35 inch kleuren tft scherm, een erg mooi scherm dat zeer helder kan, qua leesbaarheid zal je weinig te klagen hebben: minimale helderheid is binnenshuis goed af te lezen. Daarnaast heb je keuze uit 2 stijlen van scherm: het 'gewone' scherm met alle gegevens overzichtelijk in beeld waarbij je ook nog eens kan kiezen voor een achtergrond naar keuze. Je hebt ook de keuze uit een scherm met een soort toerenteller die ook reageert als je vuurt en hoe ver de naald gaat hangt ook af van het vermogen wat je aanspreekt. Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1 die een stuk duidelijker is en nog een mooi pluspunt kent, namelijk de achtergrond te kunnen veranderen zoals eerder genoemd. Op de mod staan 9 verschillende achtergronden geïnstalleerd maar via de Cylon software voor de PC kan je ook je eigen achtergronden op je mod zetten waarmee je je mod toch leuk kan personaliseren voor wie daar waarde aan hecht. Ikzelf vind het wel een leuke touch.

Je kan de time-out van het scherm ook zelf instellen van 10 tm 240 seconden waarna nog 20 seconden ofwel een analoge klok of je achtergrond zonder verdere gegevens wordt getoond.

DSC_0337.jpg

Een persoonlijke achtergrond met de belangrijke gegevens duidelijk weergegeven.

DSC_0343.jpg

De 'toerenteller' is weinig mis mee, het is allemaal net even wat kleiner en je hebt niet je eigen achtergrond.

DSC_0338.jpg 

De screensaver: je kan kiezen uit deze klok of een lege achtergrond naar keuze. Jammer dat ze niet de mogelijkheid bieden om op die achtergrond een digitale klok te zetten, maar ach, ik zal er geen seconde slaap over verliezen.

DSC_0341.jpg

Het menu is duidelijk: 4 pictogrammen die ik nu even bij langs ga:
* VW mode: in wattage mode heb je de keuze uit de volgende opties: Soft, Norm, Hard, VW Curve (kan je voor 10 seconden per seconde het wattage instellen)
* TC mode: in temperature control kan je kiezen uit de standaard materialen Nickel, Titanium of RVS (SS316L). Je kan ook handmatig een TCR invoeren of een temperatuur curve instellen die vergelijkbaar werkt als de VW curve

* Setting: hier kan je de helderheid, tijd, time-out van het scherm, soort scherm en screensaver instellen alsmede de mod terugzetten naar de fabrieksinstellingen.

* Wallpaper: hier kan je simpelweg 1 van de 9 beschikbare achtergronden selecteren.

Ervaring met de mod:

De mod komt in een simpele, stevige doos met behalve de mod een gebruikers handleiding, wat QC, warranty en battery safety kaartjes en een USB laad/update kabel. 

Het gewicht is wel redelijk gemiddeld voor een 2x18650 mod, maar hij ligt erg prettig in de hand, nu heb ik zelf flinke klauwen, maar ik heb hetzelfde gehoord van mensen met een normaal formaat handen ;) Uiteindelijk is dit natuurlijk zeer subjectief, net zoals of je de positie van de vuurknop prettig vindt, ik in elk geval wel, ik vind het persoonlijk net wat prettiger dan wanneer de knop in het midden boven het scherm was geplaatst.

De mod straalt degelijkheid uit en misschien zelfs wel iets luxueus door het gebruik van echt leer en het feit dat niks rammelt of scheef zit. De batterijdeur gaat goed open en dicht en als die dicht zit zal deze niet zomaar open gaan. Kortom de algehele afwerking is dik in orde!

In het dagelijks gebruik was ik de eerste dagen niet bepaald tevreden. Ik gebruik bijna alleen maar TC en deze werkte niet echt lekker en vroeg iedere keer als ik na 5-10 minuten de mod oppakte of het een nieuwe coil was. Gelukkig bleek dat de software voor de Cylon al uit was (wist ik niet) en via dat programma was de mod eenvoudig te updaten naar de nieuwste firmware en de problemen waren helemaal verholpen: TC werkt perfect en de irritante bug is weg. Gelijk via de software ook een paar eigen wallpapers geupload.

smoant.jpg

In wattage modus doet de mod wat hij moet doen en hij doet dit snel. De mod reageert sowieso supersnel (vuurt in 0.015 seconde) en als je de mod met de hard preheat gebruikt zit je in een oogwenk op je gewenste vape. In soft mode begint de mod zoals je zou verwachten wat lager dan je ingestelde wattage om daar vervolgens naar toe te gaan. Normal mode geeft je gewoon direct het wattage dat je hebt ingesteld en in hard mode begint hij op een hoger wattage om terug te zakken naar je ingestelde wattage. Ik kan het zo niet terug vinden maar ik meen gelezen te hebben dat het -10W, 0W en +10W zou betreffen. Verder blijkt uit techtests dat de mod erg accuraat is, zowel in de weergegeven weerstand als het geleverde wattage.

Dan hebben we nog TC en dit heb ik verreweg het meeste gebruikt (in stainless steel) aangezien ik bijna alleen maar op TC damp en ik ben er blij mee! Ik had eerder de Charon en daarbij had ik al niet te klagen over de kwaliteit van de TC en bij de Cylon hebben ze het nog net even wat strakker gemaakt. De mod houdt niet merkbaar in bij het bereiken van de gewenste temperatuur en geeft een erg fijne vape, niet van dat constante gaan en stoppen (dat doet de mod natuurlijk wel, maar niet merkbaar). Naast VooPoo met hun Gene chip is Smoant één van de weinige Chinese fabrikanten met betaalbare mods die TC echt in orde heeft. Je kan de weerstand 'locken', maar dit is niet nodig en je zal geen verschil opmerken. Het wattage in TC is volledig te gebruiken en een hoger wattage instellen geeft je ook een snellere opwarm tijd.

Of het nu een atty met een enkele RVS micro coil is of eentje met 2 fused claptons, de mod kan er goed mee overweg zonder te ergens mee te hoeven knoeien.

Smoant claimt zelf een efficiëntie van 95% wat uitstekend is en bevindt zich daarmee tussen de zuinigere mods en dat is te merken. De cut-off van de batterijen is wat lager dan bij zijn voorgangers en zal zo tussen de 3.1V en 3.2V liggen, wat prima is.

Conclusie:

Mocht je in de markt zijn voor een 2x 18650 mod en je vindt het uiterlijk mooi: ik kan hem van harte aanbevelen. Alles is eenvoudig en overzichtelijk, degelijk maar voelt toch luxueus aan, zuinig, uitstekende TC, verschillende preheats in VW modus, erg mooi scherm, accuraat, grote atomizers passen mooi op de gecentreerde 510 en het zal me verbazen als deze mod, bij normaal gebruik, snel de geest zal geven. Ik ben in elk geval zeer tevreden over mijn aankoop en het feit dat ik slechts 2 hele kleine minpuntjes heb zegt denk ik genoeg.

De 2 kleine minpuntjes: ten eerste de firmware die ik in eerste instantie had was bugged, maar gelukkig eenvoudig opgelost met de software: smoant.com/cylon-update.rar. Het is nu dus geen punt meer, maar eigenlijk is het natuurlijk de bedoeling dat de mod uit de doos gewoon goed moet werken. 

Mijn 2e minpuntje is dat de oriëntatie van de batterijen niet duidelijk staat aangegeven: zwart op zwart staan in het batterijklepje een + en -, dat had wel groter of in een andere kleur gemogen.

Mocht je nog meer info willen, je kan hier de officiële product pagina bekijken met nog wat meer plaatjes en technische info en je kan mij natuurlijk ook altijd vragen.

Edited by Dnns84
opmaak
  • Like 12
  • Thanks 6

@Dnns84, complimenten voor het heel mooi in beeld brengen van deze mod. Een prima geschreven review, echt goed, man :clap

De mijne heb ik afgelopen woensdag besteld en meneer GB heeft al een berichtje gestuurd dat hij verzonden is.

Nu begint het wachten.......:jolleke

• Like 1
  • Thanks 1
  • 3 weeks later...

toevallig vandaag de mod besteld bij een chinese dozenduwer, hier in nl zag ik hem voor 78 euro Oo en daar omgerekend voor 32 euro op de kop getikt.

Okay ik moet misschien 3 weken wachten ( mits douane niet moeilijk doet ^^ :p ) maar ik vond dat toch behoorlijk prijsverschil.

Ik heb nu een smok alien 220 en na ongeveer 1,5 jaar is dat ook wel aan vervanging toe.

En soms moet je jezelf kietelen toch?

Mooie review en ik ben benieuwd of ik de levering met nieuwe firmware heb.

• Like 1
  • 2 weeks later...

Inmiddels deze mod 2 weken in gebruik en deze was met de “oude” firmware. Direct de nieuwe erop en een matching achtergrond (nagenoeg hetzelfde als het bruine leer). De positieve reviews en omdat mijn aromamizer plus (gun metaal) er perfect bij past waren de reden voor aankoop. Elke dag in gebruik en kan niet anders zeggen dan “Wauw, wat een heerlijke mod voor een hele schappelijke prijs”. 

• 2 months later...

Ik had je review nog niet eerder gezien :sorry, deze staat al een 2 maandjes op mijn verlanglijstje, nu moet ik een nieuwe hebben omdat mij geek vape aegis kuren heeft, hij valt vaak uit, nu twijfel ik best wel omdat de aegis legend uit is. Waar ik benieuwd naar ben of de smant na 3 maanden nog steeds goed werkt, wat ik ook belangrijk vind hoe houd de lak zich? Benieuw dus naar gebruik op langere duur.

Bedankt voor je bijdrage... Top!

• Like 1
12 minutes ago, qwebbel said:

Ik had je review nog niet eerder gezien :sorry, deze staat al een 2 maandjes op mijn verlanglijstje, nu moet ik een nieuwe hebben omdat mij geek vape aegis kuren heeft, hij valt vaak uit, nu twijfel ik best wel omdat de aegis legend uit is. Waar ik benieuwd naar ben of de smant na 3 maanden nog steeds goed werkt, wat ik ook belangrijk vind hoe houd de lak zich? Benieuw dus naar gebruik op langere duur.

Bedankt voor je bijdrage... Top!

Die van mij verkeert zich nog steeds in nieuwstaat. Geen krassen en werkt nog altijd prima. Nu is het wel zo dat ik altijd erg voorzichtig ben met mijn mods. 

Tegen een goed bod (heb hier de Nederlandse prijs voor betaald, gekocht bij Smooxx) mag je die van mij wel overnemen. Heb toch een overschot aan mods, maar hoeft niet perse weg. Stuur maar een pm als je interesse hebt. 

8 minutes ago, Dnns84 said:

Stuur maar een pm als je interesse hebt. 

Inmiddels in china te koop voor nog geen €35,-, mocht ik hem willen( ik twijfel ) dan ga ik uiteraard voor nieuw, bedankt voor je reactie.

20 hours ago, qwebbel said:

Inmiddels in china te koop voor nog geen €35,-, mocht ik hem willen( ik twijfel ) dan ga ik uiteraard voor nieuw, bedankt voor je reactie.

Voor minder dan 47 euro heb ik hem helaas nog niet kunnen vinden in china.

Erg mooie mod die hoog bij mij op mijn verlanglijstje staat.

@Dnns84 Bedankt voor de mooie review!

• Like 1
1 hour ago, joop wasink said:

Hoi @Dnns84-

zou graag van je weten hoe je de TC naar Celsius zet, ...en kan dat mooie adres(onder) niet vinden, graag hulp aub? Ik vind het een super fijne mod al zeg ik dit met weinig ervaring?

.

Als je op de link klikt tegen het einde van m'n review (werkt zelfs op mn telefoon) dan download je een .rar bestand, die pak je uit op de gewenste locatie en je kan het programma gebruiken en je Cylon op de pc (ik dacht alleen Windows, maar zou kunnen dat er ook een ios bestand in zit) aansluiten. Daar kan je ook bijvoorbeeld nieuwe achtergronden installeren. Met een beetje zoeken zijn ook wel stap voor stap instructies te vinden. 

Van fahrenheit naar Celsius gaan is bij heel veel mods hetzelfde: ga naar de maximale temperatuur in fahrenheit en klik dan nog eens en dan gaat ie naar de minimale temperatuur in Celcius.

12 hours ago, Dnns84 said:

Als je op de link klikt tegen het einde van m'n review (werkt zelfs op mn telefoon) dan download je een .rar bestand, die pak je uit op de gewenste locatie en je kan het programma gebruiken en je Cylon op de pc (ik dacht alleen Windows, maar zou kunnen dat er ook een ios bestand in zit) aansluiten. Daar kan je ook bijvoorbeeld nieuwe achtergronden installeren. Met een beetje zoeken zijn ook wel stap voor stap instructies te vinden. 

Van fahrenheit naar Celsius gaan is bij heel veel mods hetzelfde: ga naar de maximale temperatuur in fahrenheit en klik dan nog eens en dan gaat ie naar de minimale temperatuur in Celcius.

Aaah, wat een 🍪ben ik toch ook,errrrg..en dat bestand, is kijken zo meteen...Bedankt @Dnns84  

Trouwens top service bij Smoant,(Nog ff afwachten) heb een maandje trug bij @SubVapeLeonspullen ingekocht waaronder 2 Cylons met 1 defecte screen en dacht ik probeer is, geen rekening maar wel het garantiekaartje en heb vorige week een mail gestuurd en kreeg direct antwoord terug en moest een uitgebreide video maken, er is nu een nieuwe onderweg kreeg ik bericht van! Nou moest ik 20 dollar verzendkosten betalen, gelijk trug gereageerd, hoezo 20dollar, antwoordt trug, ooh sorry teveel, ik zei nou 20dollar is goed maar doe er dan die Battlestar rdta en Batt.star rda bij, is goed zeiden ze..welke kleur, mhuh?Ben benieuwd... 

• Like 1
On 14-5-2018 at 08:20, phtvs said:

Voor minder dan 47 euro heb ik hem helaas nog niet kunnen vinden in china.

Erg mooie mod die hoog bij mij op mijn verlanglijstje staat.

@Dnns84 Bedankt voor de mooie review!

@phtvs op aliexpress.com advertentienr. 32852581209

• 3 months later...

Ik heb hem inmiddels bijna 2 maanden in gebruik... Als dagelijkse damper

Afwerking van de lak en het leer blijft perfect, op 3  minimale minpuntjes (voor mij) ben ik er bijzonder content mee

Minpuntjes:

- Hij leest niet beide batterijen het zelfde uit.. Op het scherm is de rechtse status altijd iets lager (ook als ik de batterijen switch, en bij elke set batterijen)

- De batterijdeur kan zomaar open gaan bij het neer zetten (nou ja, als je hem neer zet en hem gebruikt als basis om mee te coilen, is me nu 2x gebeurd)

- Ik gebruik hem icm een Siren v2 van 24mm, en dat wordt dan plots een te klein tankje (Misschien toch eens naar Vapor giant medium omkijken)

Verder . Super, heerlijk, fijn etc... Aanrader

• 3 weeks later...
4 hours ago, Bergheboy said:

Heb die ook nog gehad en deze was na een zeer korte tijd stuk aan het scherm. Begon met 1 witte lijn in het scherm en dagelijks kwamen er bij. Het werd de vuilnisbak in. Had hem gekocht in China en wou die niet terugsturen. 

@Bergheboy  Ik heb um notabene 2e hands gekocht 1 goeie en 1 met schermfout, ff een email naar de Smoant, kaartje laten zien met nummer, videotje gemaakt en had  met 10 dagen een nieuwe thuis en kreeg voor het ongemak een Battlestar RDTA bij, en elke vraag netjes antwoord, Top service daarzo, ik heb dus de kapotte in gebruik omdat ik de mod inmiddels goed ken, aantal toetsen kopieren.

Dus je kunt het ding wel afkraken maar als jij geen gebruik maakt van je garantie, Tjah........🤐 oh ja, terug sturen hoeft niet, je mag de kapotte houden

Edited by joop wassink

@joop wassink, ik kraak hem niet af. Ik zeg wat ik voorhad en vermeld er zelfs netjes bij dat ik besloot om hem niet terug te sturen. Nuja, zal zeggen dat ik het top vond en er nog steeds tevreden over ben. Dan lieg ik. Enfin, ik gaf dus mijn persoonlijke ervaring en niets meer. Sorry als ik het deed overkomen als afkraken. 

18 hours ago, Bergheboy said:

@joop wassink, ik kraak hem niet af. Ik zeg wat ik voorhad en vermeld er zelfs netjes bij dat ik besloot om hem niet terug te sturen. Nuja, zal zeggen dat ik het top vond en er nog steeds tevreden over ben. Dan lieg ik. Enfin, ik gaf dus mijn persoonlijke ervaring en niets meer. Sorry als ik het deed overkomen als afkraken. 

Je hoeft geen sorry te zeggen @Bergheboy👍 kan ik beter doen naar jou...ik begrijp het weggooien niet zo

• 1 month later...