Jump to content

Recommended Posts

39 minutes ago, tsiis said:

Ik ben zelf (als moderator) overigens ook geïnteresseerd in evt. verhuizingen of bepaalde ouder nieuwtjes hier (mbt onderzoek t.a.v. gezondheid) misschien verplaatst zouden kunnen worden naar Gezond & Medisch (waar newbies vaak kijken en dan vaak  alleen persoonlijk leed en ongemak aantreffen). Dus suggesties zijn daarover ook welkom.

Misschien wordt het inderdaad tijd voor een Nieuws Archief sectie aldaar? Nieuws ouder dan x? Ik durf zelf geen getal te noemen. 12 of 24 maanden? Voor sommige artikelen is dat lang omdat ze op een bepaald moment alweer achterhaald zijn en voor anderen juist weer kort omdat die nog relevant zijn.

Wat voegt een nieuwsarchief toe (aan de pagina's met topics in een subforum waarin men kan bladeren en zoeken)?

Er worden vooral topics aangemaakt in het Nieuws subforum als men denkt het te moeten melden als bepaalde media die bekend staan om nieuwsgaring iets melden m.b.t. dampen (wat heel handig is, zeker als men de -diverse media- links geeft zodat daarop gezocht kan worden vóór de volgende denkt dat het nog niet gemeld is).Waarna er hopelijk discussie volgt of het al dan niet serieus genomen moet worden (of dat men het er wel/niet mee eens is), evt. aangevuld met andere wetenswaardige bronnen. Dat is één van de functies van het forum: discussie. Nieuws maken doen we hier niet, maar melden en erover praten wel.

Houdt er overigens rekening mee dat als je hier nieuws publiceert m.b.t. dampen dat het Dampforum vaak in de eerste zoekresultaten bij zoekmachines wordt getoond i.c.m. "dampen" en/of "elektronisch roken". Dus als het inderdaad nepnieuws is, plaats het dan in het betreffende subforum (zit achter de inlog, en wordt niet geïndexeerd).

"Nieuws" is hier een rekbaar begrip, en als moderator brand ik mijn vingers er liever niet meer aan daar -schijnbaar- redactie over te voeren (wat verhuizen soms oproept). Maar misschien denken andere FBT-ers of forumleden daar anders over.

Wel merk ik in het dagelijks moderaten dat newbies en/of gasten niet aan hun trekken komen wat betreft vragen over gezondheid en dampen (en de onderzoeken daarover) in het (voor hun logische) subforum Gezondheid & Medisch, vaak zijn (of worden na verloop van tijd) deze belangrijke topics ondergesneeuwd in de nieuwsartikelen die men in het Nieuws meldt (en voor een newbie is dit niet de eerste plek om te kijken is bij vragen over gezondheid). Voor doorgewinterde forumleden maakt het niet zoveel uit denk ik, die weet hoe en waar ie het kan vinden, en wordt misschien juist wel graag bediend met een "abonnement" op het Nieuws subforum van de laatste nieuwtjes/onderzoeken.

Dus ik laat de discussie hierover graag (ook) aan de forumleden :ja

40 minutes ago, Maarten said:

@tsiis: je bent een topverhuizer, en je mag ook nog eens geen verjaardag vergeten! Ga er maar aan staan!

:clap

Gewoon een topwijf! En nog een slimme ook!

Wel lastig als je een kutsmurf bent natuurlijk, maar ik zie het grote geheel.

• Like 1
  • Haha 2

Je hebt gelijk. Als er een nieuwsartikel uitkomt met betrekking tot de gezondheid en waaruit blijkt dat er gedegen onderzoek is gedaan, dan zou dat naar Medisch kunnen. Zo'n click-bait artikel wat verwijst naar een ondeugdelijk onderzoek wat is gedaan op slechts 20 muizen, kan naar Namaaknieuws. 

Misschien helpt de algemene nieuws "vergaarbak" als discussie punt tot we op de ene of de andere uitkomst uitkomen, en alle andere berichten (belasting, algemene dampveiligheid, wetgeving, en dergelijke) kunnen dan daar blijven wonen.

In mijn vermoeidheid na het schrijven van zo'n behoorlijk weerwoord, dacht ik nog even aan een heus archief, maar ik zie nu ook in dat een dergelijke sectie in deze fora waarschijnlijk weinig toevoegen. Als er iets aan verouderd (door bijvoorbeeld nieuwere berichten die tegendelen bewijzen, of overheidsbeslissingen die veranderd zijn) kan altijd nog een post met verwijzing aan het eind van het draadje worden gemaakt en vervolgens als top melding bovenaan worden geprikt, zodat een eventuele nieuwe lezer toch nog  bij de juiste en relevante informatie terecht komt.

Nieuws is een rekbaar begrip, maar namaaknieuws is ook nieuws, medisch nieuws is ook nieuws. Als verplaatsing plaatsvind na vaststelling of het nou onder de een of de andere valt, dienen we daar wel de nieuwe mensen mee. En/of, zoals eerder is gebeurd voor een verplaatsing, de duidelijke weerleggingen bovenaan komen te staan, zodat mensen iets sneller hun eigen mening kunnen opmaken. Ik denk dat we het er allemaal over eens kunnen zijn dat "click bait" geen nieuws is, zeker niet wanneer in de titel onzekerheden veranderd zijn in onjuiste stellingen.

Voorbeelden van mogelijke kopjes die verwijzen naar eenzelfde onderzoek: "Zuurstof kan mogelijk kanker verergeren in uitzonderlijke gevallen" wat in click-bait omgezet zal worden als "Ademhalen geeft je kanker".

De eerste is nog nieuws, de andere is namaak nieuws naar mijn mening.

En ik schaar mij bij de rest. @tsiis je bent geweldig!

• Haha 1