Jump to content
Dennis1992

Het begin maken met DIY RBA coilen

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Zoals sommige van jullie al weten heb ik wat spullen besteld om mijn eerste DIY coil te maken. Ik heb het lijstje van @Steamboy besteld qua materiaal (post zo de linkjes) en de SMOK V8 RBA. Ik heb er ook 2 andere glaasjes voor bijbesteld zodat ik als het goed is de extension kan houden.

Zodra een van de 3 fabriekscoils op zijn wil ik het eerste RBA'tje maken (kan zomaar binnen nu en 1 of 2 dagen zijn). Nu vind ik het vrij spannend dus ik wil jullie vragen om wat tips te geven.

Wat ik wil sowieso belangrijk vind:

1. Waar moet ik nu op letten qua veiligheid allemaal? Ik heb geen zin in ongelukken. Ik lees wel eens dat je de wick niet te los moet doen en dat de coils aan beide kanten gelijk moeten zijn en moeten gloeien. Maar ik heb er te weinig verstand van om precies te weten waar op te letten. Dus veiligheid is voor mij het allerbelangrijkst op dit moment.

2. Is het aan te raden om een of meer spullen te wassen die ik besteld heb? Zoja met wat. Dus moet bijv de tangetjes, pincet, rba, katoen, draad gewassen? Misschien is dit een domme vraag maar ik zou dit echt niet weten.

3. Liefst een build die lekvrij is, in elk geval lekvrij in een jaszak. Met mijn fabriekscoils kan ik de SMOK tank rustig uren in een jaszak laten zitten zonder dat hij lekt (op zijn kop/scheef/rechtop, hij ziet alle hoeken van de jas)

Daarnaast weet ik niet welk omhage ik wil. Maar ik zat te denken aan 0.4 of 0.5 ohm. Ik damp nu meestal tussen de 50-65 watt met de Q2 dual coils van 0.4 ohm van SMOK.

Ik post voor jullie even de linkjes wat ik concreet besteld heb grotendeels aan de hand van @Steamboy zijn lijst die hij pas gepost had voor iemand in een vrijwel gelijke situatie.

De tank die ik heb is dus de SMOK TFV8 Baby Beast (TPD, 2 ML versie) ik heb hem zelf vergroot naar 3.5 ML d.m.v. schoorsteenverlenging en ander glaasje.

Glaasje voor een WISMEC tank die zou moeten passen icm met mijn extensionkit en dan op de RBAhttps://www.fasttech.com/p/4760600

RBAhttps://www.fasttech.com/p/5445500

Draad: https://www.fasttech.com/p/2675300

Coilstokje: https://www.fasttech.com/p/8670000

Kniptang: https://www.fasttech.com/p/8781100

Pincet1: https://www.fasttech.com/p/2075901

Pincet2: https://www.fasttech.com/p/4624701

Katoen: https://www.fasttech.com/p/4045500

Schaar: https://www.fasttech.com/p/7678800

Alle tips zijn welkom, dan kan ik het rustig in me laten opnemen.

Dank alvast!

Gr Dennis

Edited by tsiis
Titel verduidelijkt (RBA)

@Dennis1992 Ik heb je vraag verhuisd naar het Sub-Ohm tanks (Alles over Sub-Ohm tanks, inclusief RBA decks) subforum :lach (en "RBA" in de titel verwerkt)

Succes Dennis, heb je al op YouTube gekeken? Daar zijn coil en wick tutorials, vast ook een voor dit rba deck. Het zien is toch handiger dan alleen de uitleg horen

1. Let erop dat de coil niet de zijkant van je verdampingskamer raakt. En let erop dat de mod waarop je je tank hebt staan echt uit staat, per ongeluk vuren terwijl je je coil positioneert is  behoorlijk pijnlijk. :bloos

2. Nee

3. Lekvrij builden is een kwestie van ervaring, niet te weinig wick, niet teveel, de juiste lengte, goed uitkammen vd uiteinden. Het is iets wat je door schade en schande leert, maar ik heb er alle vertrouwen in.

Hey Dennis,

Zelf heb ik zelf nog geen coils gemaakt, maar heb wel al een cursus hiervoor gevolgd en eens mijn materiaal binnen is begin ik er zelf ook aan. Wel heb ik al meerdere fabriekscols verdampt dus ik weet er wel iets van af. Hier dus een poging om je raad te geven:

1. Waar moet ik nu op letten qua veiligheid allemaal? Ik heb geen zin in ongelukken. Ik lees wel eens dat je de wick niet te los moet doen en dat de coils aan beide kanten gelijk moeten zijn en moeten gloeien. Maar ik heb er te weinig verstand van om precies te weten waar op te letten. Dus veiligheid is voor mij het allerbelangrijkst op dit moment.

=> De wicks mag je inderdaad niet te los doen, dit moet je een beetje ondervinden. Te vast nemen ze dan weer te weinig liquid op denk ik. Op het forum staat ergens een link naar een goed filmpje, maar ik weet niet meer waar.Let erop als de coils geplaatst zijn dat je ze eerst eens laat dry burnen. De coils moeten van binnen mooi samen gloeien, is dit niet zo dan kan je met uw pincet er eens over wrijven of ze een beetje samendrukken. Neem zeker eens een kijkje op youtube, daar is veel van te vinden. Zorg er ook voor dat de coils niets raken, de binnenkant van uw kamer bv.

2. Is het aan te raden om een of meer spullen te wassen die ik besteld heb? Zoja met wat. Dus moet bijv de tangetjes, pincet, rba, katoen, draad gewassen? Misschien is dit een domme vraag maar ik zou dit echt niet weten.

=> Is niet nodig, zeker het katoen niet nat maken!

3. Liefst een build die lekvrij is, in elk geval lekvrij in een jaszak. Met mijn fabriekscoils kan ik de SMOK tank rustig uren in een jaszak laten zitten zonder dat hij lekt (op zijn kop/scheef/rechtop, hij ziet alle hoeken van de jas)

=> Ik had met m'n TFV12 RBA in het begin ook last van lekken. Dit kwam omdat ik m'n RBA niet goed genoeg had vastgedraaid, dus goed opspannen is de boodschap.

Veel succes!

2 hours ago, Dennis1992 said:

Niet té los ivm lekkage, niet té strak ivm dryhits. De wick zit goed indien je hem nét van links naar rechts (andersom mag ook) door de coil kunt trekken zonder dat je de coil 'uit elkaar' of scheef trekt. Beetje meebewegen mag. Vanzelfsprekend dienen de coils identiek opgebouwd zijn (zelfde draadsoort/dikte, zelfde aantal wikkelingen, beiden spaced of vast tegen elkaar aan).

2. Is het aan te raden om een of meer spullen te wassen die ik besteld heb? Zoja met wat. Dus moet bijv de tangetjes, pincet, rba, katoen, draad gewassen? Misschien is dit een domme vraag maar ik zou dit echt niet weten.

Metalen voorwerpen waarmee je werkelijk dampt (tank) even in een badje met heet water of alcohol. Gereedschap hoeft niet, katoen zeker niet! De draad wordt voorgegloeid om te kijken op die mooi gelijk opgloeit dus daar brand je al de vet/olie resten mee eraf.

Dat is geheel afhankelijk van de RBA, RTA etc. wat je gebruiken gaat. De Smok 8 heb ik geen ervaring mee.

Daarnaast weet ik niet welk omhage ik wil. Maar ik zat te denken aan 0.4 of 0.5 ohm. Ik damp nu meestal tussen de 50-65 watt met de Q2 dual coils van 0.4 ohm van SMOK.

In principe kun je zowat elk ohmage tussen de 0.5 en zelfs 1.4 ohm gebruiken, houd er wel rekening mee dat bij een Duall build het ohmage verdubbelt halveerd.

Ik post voor jullie even de linkjes wat ik concreet besteld heb grotendeels aan de hand van @Steamboy zijn lijst die hij pas gepost had voor iemand in een vrijwel gelijke situatie.

De tank die ik heb is dus de SMOK TFV8 Baby Beast (TPD, 2 ML versie) ik heb hem zelf vergroot naar 3.5 ML d.m.v. schoorsteenverlenging en ander glaasje.

Glaasje voor een WISMEC tank die zou moeten passen icm met mijn extensionkit en dan op de RBAhttps://www.fasttech.com/p/4760600

RBAhttps://www.fasttech.com/p/5445500  

Geen ervaring met deze RTA...

Draad: https://www.fasttech.com/p/2675300  Ik zou persoonlijk voor de SS316L gaan, dat geeft je meer mogelijkheden (ook TC)

Coilstokje: https://www.fasttech.com/p/8670000  Is prima.

Kniptang: https://www.fasttech.com/p/8781100  Is uitverkocht, Deze is ook prima.

Pincet1: https://www.fasttech.com/p/2075901  Is prima.

Pincet2: https://www.fasttech.com/p/4624701  Heeft geen ceramische bekjes (sluiting), ik zou voor Deze gaan die dat wel heeft.

Katoen: https://www.fasttech.com/p/4045500  Met Deze Muji ben je veel goedkoper uit, en net zo goed...

Schaar: https://www.fasttech.com/p/7678800  Kun je elke scherpe schaar voor gebruiken.

Alle tips zijn welkom, dan kan ik het rustig in me laten opnemen.

Dank alvast!

Gr Dennis

Antwoorden in rood...

Edited by Tony

Je maakt je veeel en veeel te druk. Gewoon kijken of je zooi schoon is met het oog is voldoende.

Coilen is gewoon kwestie van afkijken en proberen. Zolang de coil en ook de pootjes van die coil nergens uitsteken zodat ze de dampkamer ofzo raken zit je snor.

Lelijke coils dampen ook prima. En de wick moet er gewoon lekker stevig doorheen gaan.

Na het draaien en monteren van de coil eerst gloeien, dan wick dr in frotten en even lekker nat maken met liquid.

Vergeet ook de o-ringen niet met wat liquid in te smeren. Het is een prima glijmiddel.

17 minutes ago, Tamara said:

Succes Dennis, heb je al op YouTube gekeken? Daar zijn coil en wick tutorials, vast ook een voor dit rba deck. Het zien is toch handiger dan alleen de uitleg horen

Dankje Tamara! Ja heb op YT wel wat filmpjes pas bekeken, maar ze zijn allemaal (of vrijwel allemaal) in het Engels. Mijn Engels is al niet super goed bij het lezen van teksten, laat staan om vlot sprekende amerikanen of ander Engels-sprekende goed te volgen in een filmpje.

16 minutes ago, Marcel loves E6 said:

1. Let erop dat de coil niet de zijkant van je verdampingskamer raakt. En let erop dat de mod waarop je je tank hebt staan echt uit staat, per ongeluk vuren terwijl je je coil positioneert is  behoorlijk pijnlijk. :bloos

2. Nee

3. Lekvrij builden is een kwestie van ervaring, niet te weinig wick, niet teveel, de juiste lengte, goed uitkammen vd uiteinden. Het is iets wat je door schade en schande leert, maar ik heb er alle vertrouwen in.

Je bedoeld de draad zegmaar dus met de coil he neem ik aan? Zijkant van de verdampingskamer? Eh, hoe moet ik me dat inbeelden? Ja dat laatste had ik al gelezen inderdaad, ik haal gewoon de batterij eruit en dan ff de vuurknop indrukken om restspanning er af te halen. Is het verschil in ohmage bij mods eigenlijk onderling vrij nauwkeurig? Heb dit nooit getest, want heb 3 smok tanks maar ze zitten niet altijd op de pico. Soms ook op de primo mini en de istick 200. Verder nog dingen inzake veiligheid? Ik lees wel eens verhalen dat de vlam naar de keel schiet.. En las dat je coils gelijkmatig moeten zijn qua windingen en opgloeien en voldoende katoen er in. Ik weet niet wat het handigste is aan de hand van dit rolletje draad. Het liefst zou ik gewoon een dual coil denk ik willen omdat ik die nu ook had bij SMOK Q2 Dual 0.4

Betreft punt 2 da's duidelijk (en makkelijk haha)

3. Ja dat is wel zo, maar een goed gebouwde build moet gewoon lekvrij kunnen zijn toch ook in je jaszak op zijn kop etc. Dat is bij de fabriekscoils wel die ik gebruik van SMOK.

9 minutes ago, Sir Vape A lot said:

Hey Dennis,

Zelf heb ik zelf nog geen coils gemaakt, maar heb wel al een cursus hiervoor gevolgd en eens mijn materiaal binnen is begin ik er zelf ook aan. Wel heb ik al meerdere fabriekscols verdampt dus ik weet er wel iets van af. Hier dus een poging om je raad te geven:

=> De wicks mag je inderdaad niet te los doen, dit moet je een beetje ondervinden. Te vast nemen ze dan weer te weinig liquid op denk ik. Op het forum staat ergens een link naar een goed filmpje, maar ik weet niet meer waar.Let erop als de coils geplaatst zijn dat je ze eerst eens laat dry burnen. De coils moeten van binnen mooi samen gloeien, is dit niet zo dan kan je met uw pincet er eens over wrijven of ze een beetje samendrukken. Neem zeker eens een kijkje op youtube, daar is veel van te vinden. Zorg er ook voor dat de coils niets raken, de binnenkant van uw kamer bv.

2. Is het aan te raden om een of meer spullen te wassen die ik besteld heb? Zoja met wat. Dus moet bijv de tangetjes, pincet, rba, katoen, draad gewassen? Misschien is dit een domme vraag maar ik zou dit echt niet weten.

=> Is niet nodig, zeker het katoen niet nat maken!

=> Ik had met m'n TFV12 RBA in het begin ook last van lekken. Dit kwam omdat ik m'n RBA niet goed genoeg had vastgedraaid, dus goed opspannen is de boodschap.

Veel succes!

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Dus betreft de wick hoeveelheid is het aan het begin eigenlijk proberen? Maar stel dat je perongeluk te weinig gebruikt dan ben je de lul lijkt mij? Hoewel je nooit volgas moet beginnen natuurlijk met dampen bij een nieuwe coil/wick. Ik heb inderdaad een keramisch pincet om hem te behandelen tijdens het testen. Nieuwe coil dryburnen? Je bedoeld dus zorgen dat ze gelijkmatig branden?

2. da's helder, zelfde eigenlijk als wat marcel al aangaf dus.

3. Had je de schroeffies op de RBA te los? Of bedoel je de RBA te los in de base?

4 minutes ago, Tony said:

Antwoorden in rood...

Bedankt voor je reacties. Als ik het zo lees is het enkel aan te raden om de RBA zelf ff af te spoelen (want die zit daadwerkelijk in de tank)? Verder, begrijp ik goed met de draad die ik nu heb dat je tussen de 0.5 en 1.4 ohm een build kan maken? Ik snap dat stuk van dual coil niet. Bedoel je dan dat die 0.5 dual coil is bijv? Verder moet ik ff aangeven, die spullen heb ik allemaal al in huis, ik zet deze lijst zodat iedereen weet wat ik aan materiaal heb gekocht. Je hebt het ook over de wick niet te strak of los, maar ik bedoelde ook hoeveelheid katoen. Of is dat bij elke build anders?

2 minutes ago, Moppersmurf said:

Je maakt je veeel en veeel te druk. Gewoon kijken of je zooi schoon is met het oog is voldoende.

Coilen is gewoon kwestie van afkijken en proberen. Zolang de coil en ook de pootjes van die coil nergens uitsteken zodat ze de dampkamer ofzo raken zit je snor.

Lelijke coils dampen ook prima. En de wick moet er gewoon lekker stevig doorheen gaan.

Na het draaien en monteren van de coil eerst gloeien, dan wick dr in frotten en even lekker nat maken met liquid.

Vergeet ook de o-ringen niet met wat liquid in te smeren. Het is een prima glijmiddel.

Druk is een groot woord, maar ik ben wel enigzins bang dat ik wat verkeerd doe (qua veiligheid) dat vind ik wel belangrijk om ff wat tips over te krijgen. Overigens aan allemaal, voor dingen te berekenen hoeveel draad, hoeveel wraps, ohmage wat kan met wattage steam-engine gebruiken ofniet?

Ik hoor iedereen over de verdampkamper spreken, in de 1,5 jaar dat ik nu damp bijna weet ik nog steeds niet wat men daar precies mee bedoeld. https://www.fasttech.com/p/5445500 op het 1naarlaatste plaatje, ik denk dat jullie bedoelen daar bij de airflow gaten dat daar de verdampkamer is?

Verde rzijn je tips helder, ook goed om te weten dat je eerst de coil moet gloeien en daarna de wick er pas in. Ik dacht altijd dat je moest pulsen als de wick er al in zat en vochtig was (bij druppelen een aantal keer) waardoor de draad zegmaar dryburnt en de wick op gang komt.

Dampkamer is het metalen hoedje wat over de coil heen gaat met dat schoorsteentje eraan als je de tank dicht maakt.

Vooral lekker experimenteren. Belangrijkste is dat je iets naar je zin maakt en daar zijn weinig regels voor.

2 minutes ago, Dennis1992 said:

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Dus betreft de wick hoeveelheid is het aan het begin eigenlijk proberen? Maar stel dat je perongeluk te weinig gebruikt dan ben je de lul lijkt mij? Hoewel je nooit volgas moet beginnen natuurlijk met dampen bij een nieuwe coil/wick. Ik heb inderdaad een keramisch pincet om hem te behandelen tijdens het testen. Nieuwe coil dryburnen? Je bedoeld dus zorgen dat ze gelijkmatig branden?

Je moet er een beetje op letten dat je de Wick er niet zomaar doorheen kan trekken. Deze moet enigszins weerstand hebben met de coils. Zie de post van @Tony

Ja, gelijkmatig branden van binnen. Soms kunnen de coils eens beginnen branden van de buitenkant uit of zie je de stroom vloeien. Dan moet je er een beetje met wriemelen. Je ziet ze dan mooi gloeien van binnen uit. De buitenkanten gloeien dan niet, of toch minder dan de binnenkanten. Dit moet je echt even testen zonder de Wick dat bedoel ik met dryburnen!

Dat je bewust bent van veiligheid is goed. Inderdaad filmpjes kijken. 

Leg alles klaar en doe alls stap voor stap tot je klaar bent. 

Het wicken kan enige oefening kosten. Bij mij zijn ze pas lekvrij na een paar keer gewicked te hebben. 

Dan weet ik precies hoeveel katoen ik moet hebben en hoe kort ik ze moet knippen. 

Verder ben ik het eens met Mopper. Heb er vooral plezier in. 

Ik vond het geweldig en verbaast dat er damp uit mijn eerste coil kwam ?

Succes

5 minutes ago, Dennis1992 said:

Je bedoeld de draad zegmaar dus met de coil he neem ik aan? Zijkant van de verdampingskamer? Eh, hoe moet ik me dat inbeelden? Ja dat laatste had ik al gelezen inderdaad, ik haal gewoon de batterij eruit en dan ff de vuurknop indrukken om restspanning er af te halen. Is het verschil in ohmage bij mods eigenlijk onderling vrij nauwkeurig? Heb dit nooit getest, want heb 3 smok tanks maar ze zitten niet altijd op de pico. Soms ook op de primo mini en de istick 200. Verder nog dingen inzake veiligheid? Ik lees wel eens verhalen dat de vlam naar de keel schiet.. En las dat je coils gelijkmatig moeten zijn qua windingen en opgloeien en voldoende katoen er in. Ik weet niet wat het handigste is aan de hand van dit rolletje draad. Het liefst zou ik gewoon een dual coil denk ik willen omdat ik die nu ook had bij SMOK Q2 Dual 0.4

Betreft punt 2 da's duidelijk (en makkelijk haha)

3. Ja dat is wel zo, maar een goed gebouwde build moet gewoon lekvrij kunnen zijn toch ook in je jaszak op zijn kop etc. Dat is bij de fabriekscoils wel die ik gebruik van SMOK.

Ik ken de smok verder niet maar als de coils een té grote diameter hebben of té ver naar buiten gepositioneerd zijn kunnen ze de zijkant vd verdampingskamer raken wat resulteert in een kortsluiting en dan vuurt ie niet.

Het is gewoon zo dat je eerst moet gaan bouwen en proberen. Mijn eerste coil had te weinig wick, gevolg lekken, volgende coil te veel wick, gevolg dryhits, volgende coil te lange wicks, gevolg lekken, volgende coil te korte wicks gevolg lekken, volgende coil niet genoeg  uitgekamd, gevolg dryhits. Al deze dingen zul je ws zelf ook wel eens tegenaan gaan lopen en het leren doe je gaandeweg. Het best gerolde shaggie was ws ook niet de eerste die je rolde daar ging ook wat oefening overheen. Gewoon oefenen, oefenen en oefenen.

50 minutes ago, Marcel loves E6 said:

Ik ken de smok verder niet maar als de coils een té grote diameter hebben of té ver naar buiten gepositioneerd zijn kunnen ze de zijkant vd verdampingskamer raken wat resulteert in een kortsluiting en dan vuurt ie niet.

Het is gewoon zo dat je eerst moet gaan bouwen en proberen. Mijn eerste coil had te weinig wick, gevolg lekken, volgende coil te veel wick, gevolg dryhits, volgende coil te lange wicks, gevolg lekken, volgende coil te korte wicks gevolg lekken, volgende coil niet genoeg  uitgekamd, gevolg dryhits. Al deze dingen zul je ws zelf ook wel eens tegenaan gaan lopen en het leren doe je gaandeweg. Het best gerolde shaggie was ws ook niet de eerste die je rolde daar ging ook wat oefening overheen. Gewoon oefenen, oefenen en oefenen.

Klinkt als een hoop gedoe, tot je de juiste build te pakken hebt. Het is ingewikkelder dan ik dacht dan. Want ik snap bijv ook niet met welke draad je welk ohmage kan maken. En nog erger hoeveel wattage aanbevolen is. Ik snap dat het proberen is, maar je hebt totaal geen indicatie.

1 hour ago, Dennis1992 said:

Bedankt voor je reacties. Als ik het zo lees is het enkel aan te raden om de RBA zelf ff af te spoelen (want die zit daadwerkelijk in de tank)?

Als de hele tank nieuw is dan moet je deze uit elkaar halen en geheel in een badje doen (alle delen kunnen namelijk zowel buitenkant als binnenin residu of olieresten bevatten). Heb je de tank al gebruikt dan hoef je alleen de RBA in een badje te stoppen. 

Verder, begrijp ik goed met de draad die ik nu heb dat je tussen de 0.5 en 1.4 ohm een build kan maken? Ik snap dat stuk van dual coil niet. Bedoel je dan dat die 0.5 dual coil is bijv?

Single coil: 1 coil in RBA

Duall coil: 2 coils in RBA 

Als je een single coil maakt van pak'm beet 1.0ohm dan is die bij montage in de tank nog steeds 1.0ohm

Maak je nu een Duall build, dus met 2 coils van elk 1.0ohm, dan wordt dat dus

1.0 : 2 = 0.5 ohm (daarom zou ik als ik jou was voorlopig als limiet een 0.6ohm pér coil aanhouden, dat wordt dan in een Duall coil setup 0.3ohm waarbij je binnen veilige waarden blijft voor wat je batterij betreft, ervanuitgaande dat je batterijen gebruikt die minimaal 20A leveren. Met bijv. een Sony VTC6 zit je altijd goed)

Verder moet ik ff aangeven, die spullen heb ik allemaal al in huis, ik zet deze lijst zodat iedereen weet wat ik aan materiaal heb gekocht.

Ow, excuus...

Je hebt het ook over de wick niet te strak of los, maar ik bedoelde ook hoeveelheid katoen. Of is dat bij elke build anders?

De ene tank (RBA) die moet je bijv. strakker wicken (dus meer cotton plaatsen door de coil) dan de ander die misschien losjes (met minder cotton door de coil) gewickt moet worden, om dryhits en/of lekkages te voorkomen. Ook de lengte van de wick (eindes die uit de coil steken) kan bij diverse tanks verschillend zijn.

Druk is een groot woord, maar ik ben wel enigzins bang dat ik wat verkeerd doe (qua veiligheid) dat vind ik wel belangrijk om ff wat tips over te krijgen. Overigens aan allemaal, voor dingen te berekenen hoeveel draad, hoeveel wraps, ohmage wat kan met wattage steam-engine gebruiken ofniet?

Als je door vragen te stellen zekerder wordt van jezelf dan moet je dat vooral blijven doen. (Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.) 

SteamEngine is een prima app om te gebruiken.

Edited by Tony

12 minutes ago, Dr.Smoke said:

Beste @Tony mag ik u er even op attenderen dat bij een Dual-build de weerstand HALVEERD :regels:897 

Oeps.... bedoelde ik ook...:f45

4 minutes ago, Tony said:

Oeps.... bedoelde ik ook...:f45

Je hebt toch geen hekel aan @Dennis1992 of ben je al in Carnaval-Conditie :lootje

12 minutes ago, Dennis1992 said:

Want ik snap bijv ook niet met welke draad je welk ohmage kan maken. En nog erger hoeveel wattage aanbevolen is.

Dat zou ik ook wel eens willen weten.

Op de draaicursus heb ik dezelfde vragen gesteld en deze antwoorden gekregen:

1) Dat zou proberen zijn. Coil maken, uitmeten en je weet het.:mmm

2) Ook proefondervindelijk uit te vissen. Als je een verbrande smaak hebt, zit je te hoog.:mmm

Heeft iemand betere antwoorden?

3 minutes ago, Dr.Smoke said:

Je hebt toch geen hekel aan @Dennis1992 of ben je al in Carnaval-Conditie :lootje

1. Nee

2. Nee, voor mij geen carnaval dit jaar, moet babysitten... :jolleke (kleinkinderen)

Edited by Tony

16 minutes ago, Tony said:

Als de hele tank nieuw is dan moet je deze uit elkaar halen en geheel in een badje doen (alle delen kunnen namelijk zowel buitenkant als binnenin residu of olieresten bevatten). Heb je de tank al gebruikt dan hoef je alleen de RBA in een badje te stoppen. 

Single coil: 1 coil in RBA

Duall coil: 2 coils in RBA 

Als je een single coil maakt van pak'm beet 1.0ohm dan is die bij montage in de tank nog steeds 1.0ohm

Maak je nu een Duall build, dus met 2 coils van elk 1.0ohm, dan wordt dat dus

1.0 : 2 = 0.5 ohm (daarom zou ik als ik jou was voorlopig als limiet een 0.6ohm pér coil aanhouden, dat wordt dan in een Duall coil setup 0.3ohm waarbij je binnen veilige waarden blijft voor wat je batterij betreft, ervanuitgaande dat je batterijen gebruikt die minimaal 20A leveren. Met bijv. een Sony VTC6 zit je altijd goed)

Ow, excuus...

De ene tank (RBA) die moet je bijv. strakker wicken (dus meer cotton plaatsen door de coil) dan de ander die misschien losjes (met minder cotton door de coil) gewickt moet worden, om dryhits en/of lekkages te voorkomen. Ook de lengte van de wick (eindes die uit de coil steken) kan bij diverse tanks verschillend zijn.

Als je door vragen te stellen zekerder wordt van jezelf dan moet je dat vooral blijven doen. (Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.) 

SteamEngine is een prima app om te gebruiken.

Oh zo ik snap hem denk ik. Dus stel dat ik 0.4 ohm dual coil wil (niet dat 0.5 of 0.4 een wereld van verschil zijn maar goed) dan moet ik 2 coils maken van elk 0.8 ohm. Dus 2 x 0.8 ohm. Klopt dit? Dus in elk slot een 0.8 ohm coil. Als je een dual coil wil.

Ja dat dacht ik al inderdaad dat het nogal per tank wisselt. Ja klopt, zeker met betrekking tot veiligheid. Ik bedoel ik damp dan wel bijna 1,5 jaar maar nog nooit zelf coils gebouwd. Wel wat over gelezen, maar er is zoveel leesvoer daarover. 

9 minutes ago, Sir Vape A lot said:

Dat zou ik ook wel eens willen weten.

Op de draaicursus heb ik dezelfde vragen gesteld en deze antwoorden gekregen:

1) Dat zou proberen zijn. Coil maken, uitmeten en je weet het.:mmm

2) Ook proefondervindelijk uit te vissen. Als je een verbrande smaak hebt, zit je te hoog.:mmm

Heeft iemand betere antwoorden?

Ja maar dan nog. Ik bedoel voorbeeldje, de atlantis coils van 0.5 ohm hebben zogezegd een range van 20-30 watt. Ik vind ze pas fijn dampen vanaf zo'n 40 watt. Terwijl de 0.5 eleaf ec coils bijv weer van 30-100 watt kunnen theoretisch. Nu weet ik niet of die 0.5 coils van eleaf en aspire die ik noem single coil of dual coil zijn, misschien zit het hem daarin.

14 minutes ago, Dennis1992 said:

Oh zo ik snap hem denk ik. Dus stel dat ik 0.4 ohm dual coil wil (niet dat 0.5 of 0.4 een wereld van verschil zijn maar goed) dan moet ik 2 coils maken van elk 0.8 ohm. Dus 2 x 0.8 ohm. Klopt dit? Dus in elk slot een 0.8 ohm coil. Als je een dual coil wil.

=> Klopt als een bus voor 2 coils.

@Sir Vape A lot en @Dennis1992 Wat mij met dat bouw- en wattagevraagstuk erg geholpen heeft, was gewoon een beetje kloten op die steam-engine site. Invullen wat voor coil ik wilde maken, en kijken waar dat op uitkwam (ook qua heatflux/aanbevolen wattage/enz.). En dan steeds een waarde veranderen en zien welke invloed dat had; uiteindelijk kon ik dat allemaal steeds beter plaatsen bij de teksten op bijvoorbeeld dit forum.

Bijvoorbeeld hoe de weerstand verlaagde als ik een dikkere draadsoort invulde bij eenzelfde coil, of hoe het aanbevolen wattage omhoog ging als ik een wrap extra invulde -terwijl de weerstand dus ook hoger wordt van de coil door de extra slag, hoe de diameter van de coil invloed heeft op hoeveel wraps je moet maken voor een zelfde uitkomst, enzovoorts. En toen ik eenmaal zelf 'in het echt' ook flink had geëxperimenteerd met coilen, kon ik de veranderde (en veranderende) waarden ook steeds makkelijker plaatsen met mijn eigen bevindingen. Een beetje theorie en praktijk samen brengen dus.

Aanvulling: het aanbevolgen wattage is inderdaad niet eenduidig bijvoorbeeld te koppelen aan weerstand. Het heeft veel meer met verdampingsoppervlak te maken (dan kan je denken aan de breedte van de coil, dus aantal wraps, maar ook aan de dikte van het gebruikte draad). In de praktijk kan het dus zijn dat je een 1.2 ohm coil op een hoger wattage fijn kan dampen dan een eerder gemaakte 0.75 ohm coil.

Daarnaast hoef je niet al te bang te zijn voor een 'te hoog' wattage MITS je laag begint en in kleine stapjes opbouwt. Dus niet bij een aanbeveling van 40-50 watt meteen 75 watt er doorheen knallen of echt de grenzen opzoeken. Maar je hoeft ook echt niet dan die 50 watt als absolute grens houden, want als je met/na langzaam opvoeren merkt dat jij 60 watt fijner vindt, mag dat gewoon. 

Edited by MissFog

1 minute ago, Dennis1992 said:

Precies :duim (coils dienen dus wel identiek te zijn!)

Ja dat dacht ik al inderdaad dat het nogal per tank wisselt. Ja klopt, zeker met betrekking tot veiligheid. Ik bedoel ik damp dan wel bijna 1,5 jaar maar nog nooit zelf coils gebouwd. Wel wat over gelezen, maar er is zoveel leesvoer daarover. 

Er is vaak gewoon te veel informatie waardoor je de weg al gauw kwijtraakt. Weet je de basis principes die belangrijk zijn dan komt de rest met de tijd wel. :wink

Ja maar dan nog. Ik bedoel voorbeeldje, de atlantis coils van 0.5 ohm hebben zogezegd een range van 20-30 watt. Ik vind ze pas fijn dampen vanaf zo'n 40 watt. Terwijl de 0.5 eleaf ec coils bijv weer van 30-100 watt kunnen theoretisch. Nu weet ik niet of die 0.5 coils van eleaf en aspire die ik noem single coil of dual coil zijn, misschien zit het hem daarin.

Smaak valt niet te betwisten (al kun je soms wel al aangeven dat iets nooit kán gaan smaken als je de info hoort. Bijv. door té strak te wicken, of te hoog in vermogen gaan met een coil die daar niet voor geschikt is, etc, etc....)

Ik persoonlijk maak de (single spaced) coils (bijna) áltijd met SS 316L tussen de 0.5 ohm en 1.4 ohm en kom qua vermogen nooit boven de pak um beet 25 á 30 watt.

40 minutes ago, MissFog said:

@Sir Vape A lot en @Dennis1992 Wat mij met dat bouw- en wattagevraagstuk erg geholpen heeft, was gewoon een beetje kloten op die steam-engine site. Invullen wat voor coil ik wilde maken, en kijken waar dat op uitkwam (ook qua heatflux/aanbevolen wattage/enz.). En dan steeds een waarde veranderen en zien welke invloed dat had; uiteindelijk kon ik dat allemaal steeds beter plaatsen bij de teksten op bijvoorbeeld dit forum.

Bijvoorbeeld hoe de weerstand verlaagde als ik een dikkere draadsoort invulde bij eenzelfde coil, of hoe het aanbevolen wattage omhoog ging als ik een wrap extra invulde -terwijl de weerstand dus ook hoger wordt van de coil door de extra slag, hoe de diameter van de coil invloed heeft op hoeveel wraps je moet maken voor een zelfde uitkomst, enzovoorts. En toen ik eenmaal zelf 'in het echt' ook flink had geëxperimenteerd met coilen, kon ik de veranderde (en veranderende) waarden ook steeds makkelijker plaatsen met mijn eigen bevindingen. Een beetje theorie en praktijk samen brengen dus.

Aanvulling: het aanbevolgen wattage is inderdaad niet eenduidig bijvoorbeeld te koppelen aan weerstand. Het heeft veel meer met verdampingsoppervlak te maken (dan kan je denken aan de breedte van de coil, dus aantal wraps, maar ook aan de dikte van het gebruikte draad). In de praktijk kan het dus zijn dat je een 1.2 ohm coil op een hoger wattage fijn kan dampen dan een eerder gemaakte 0.75 ohm coil.

Daarnaast hoef je niet al te bang te zijn voor een 'te hoog' wattage MITS je laag begint en in kleine stapjes opbouwt. Dus niet bij een aanbeveling van 40-50 watt meteen 75 watt er doorheen knallen of echt de grenzen opzoeken. Maar je hoeft ook echt niet dan die 50 watt als absolute grens houden, want als je met/na langzaam opvoeren merkt dat jij 60 watt fijner vindt, mag dat gewoon. 

thanks! Inderaad in stapjes omhoog. Misschien bij elke build gewoon laag beginnen ook al is het een ''subohmbuild"' gewoon 20 watt ofzo. En als er dan geen/amper damp afkomt langzaam omhoog. Via Steam-engine zal ik de komende dagen ook eens wat mee spelen. Dat moet ik sowieso doen om die wraps te berekenen. Maar kan ik met mijn draad die ik heb alle kanten uit? Want dat begrijp ik niet echt. Ik heb gewoon die draad gekocht omdat steamboy die aan iemand aanraden ook voor de smok tank. Ik vraag me zelf net ook af, wanneer moet je de draad en katoen vervangen? Is dat gewoon wanneer de draad zwart is en de katoen verkleurd? Of is het gewoon op gevoel kijken wanneer de trek slechter word en/of smaak zoals met fabriekscoils?

25 minutes ago, Tony said:

Precies :duim (coils dienen dus wel identiek te zijn!)

Er is vaak gewoon te veel informatie waardoor je de weg al gauw kwijtraakt. Weet je de basis principes die belangrijk zijn dan komt de rest met de tijd wel. :wink

Smaak valt niet te betwisten (al kun je soms wel al aangeven dat iets nooit kán gaan smaken als je de info hoort. Bijv. door té strak te wicken, of te hoog in vermogen gaan met een coil die daar niet voor geschikt is, etc, etc....)

Ik persoonlijk maak de (single spaced) coils (bijna) áltijd met SS 316L tussen de 0.5 ohm en 1.4 ohm en kom qua vermogen nooit boven de pak um beet 25 á 30 watt.

Ik damp zelf meestal op 50-60 watt. Maar in die ijust 2 met atlantis coil 0.5 dus rond de 40 (max 45 watt) Ja weet je wat het is Tony, ik had pas aan Lucy Scarlett - in de wolken (loes en emiel) gevraagd of ze een filmpje willen maken over deze RBA. Ze zouden dat gaan doen, en dat is al een poosje geleden, zal het nog eens vragen.

@Dennis1992 altijd op 20 watt beginnen is echt niet nodig. Als steam-engine bijvoorbeeld 50 watt aanbeveelt, dan kan je op bijv. 40 beginnen en in stapjes van 2 watt opschroeven tot je tevreden bent. Echter, beter een beetje té voorzichtig dan onvoorzichtig, dus goed dat je er serieus mee omgaat natuurlijk.

In theorie kan je met bijna elke draaddikte wel elk ohmage eruit toveren, maar je zal tijdens het uitproberen wel merken wat in de praktijk realistisch is en wat niet. (uitkomen op 2 benodigde wraps is bijvoorbeeld niet zo realistisch en 20 wraps ook niet, snappie?) Qua keuze voor draaddikte hou je o.a. rekening met op welke weerstand je wil uitkomen (wel wattage je graag gebruikt), maar ook met de tank waarop je gaat bouwen. Elke factor/variabele beïnvloedt een andere variabele en per tank is dit dus verschillend.

Ik hoop dat ik het niet ingewikkelder maak dan het is (die gave heb ik namelijk wel), maar stel dat je een tank heb met hele grote juiceholes, dan wil je bijvoorbeeld graag wat meer wick gebruiken. Een coil met een diameter van 2mm is dan niet erg geschikt, dus kies je eerder voor een ID van 3,5 waarmee je flink wat wickmateriaal kan gebruiken. En als je een iniminie tankje gebruikt met smalle verdampingskamer (ik gooi 'm er maar weer even in voor je :grins), dan wil je ook geen coil hebben die 10 wraps nodig heeft want dat wordt nogal breed. Dit zijn dus allerlei factoren die een soort grens aangeven van wat mogelijk/realistisch is en binnen die marge kan je gewoon zelf experimenteren wat je fijn vindt.

Het draad wat je hebt is echt prima om subohmcoils mee te maken, dat gaat helemaal goed komen. En wanneer je eventueel in de toekomst toch tegen de bovengenoemde grenzen aanloopt hiermee, heb je zo een rolletje dikker of dunner draad besteld. (Bijvoorbeeld als je op slag ineens een superstrakke MTL-er wordt, 5 Berserkers aanschaft en alleen nog boven de 1.5 ohm wil dampen. Kijk voor de grap eens op Steam-engine hoe dat met je huidige draad zou werken, om een idee te krijgen wat ik met die 'realistische marge' bedoel).

Oh en beoordelen of je de wick moet vervangen gaat nagenoeg hetzelfde als met fabriekscoils dood verklaren ja. Je proeft echt vanzelf wanneer je een nieuw katoentje blieft. Voor de één zal dit iedere dag zijn, voor de ander eens per week. In het begin wellicht wat vaker, omdat je nog wil uitproberen wat het beste werkt.

Edited by MissFog