Jump to content
PetraO

18mg/ml: wie gebruikt dat?

Recommended Posts

In het halfjaar dat ik dit forum lees, is het me opgevallen dat zo goed als iedereen een laag nicotinegehalte dampt. Vaak DL-en ze, en dan schijnt het logisch te zijn, maar MTL-ers dampen vaak ook liquid met een gering nicotinegehalte (6 mg, 9mg, 12mg is al veel). 

Ik heb steeds 18mg/ml gebruikt of een hogere concentratie als ik die heb. Ik vraag me af of er toch ergens meer forumleden zijn die ook een hoog nic-gehalte gebruiken en die net zo min als ik van plan zijn af te bouwen.

Dik vier jaar terug begonnen met dampen, 18mg MTL, na een half jaartje overgestapt op DL, naarmate de ingedampte volumes groter werden was het echt nodig de nicotine te verlagen, het nic sick gevoel gaf dat duidelijk aan, 12mg, 9mg, een tijdje op 6mg en uiteindelijk op 3mg blijven hangen, hiermee kan ik de hele dag doordampen zonder dat nic sick gevoel te krijgen.

Dit wil niet zeggen dat ik nooit meer 18mg damp, bijvoorbeeld op het werk, soms is het door lange meetings of opleidingsdagen niet mogelijk regelmatig te dampen, dus dan komt het stealth dampertje van pas, deze is gevuld met 18mg 50/50 en MTL en zonder aroma... 1 kleine hijs en ik kan weer uren vooruit.

Ik denk dat er hier zeker MTL dampers (de tootlepuffers) zijn die net als jou gewoon op 18mg dampen en blijven dampen.

Het is toch gewoon een persoonlijke verhouding tussen nic behoefte, dampvolume en inhalerings voorkeur.

Valt me inderdaad ook op dat 6-12 Mg vaak de max is. Ik denk voornamelijk omdat veel mensen hun tanks en mods dusdanig uitbreiden dat het gedampte wattage hoger wordt. Ik ben er zelf ook een van hoor, met superohm coils gebruik ik 12mg, en in TC (subohm coil, 30-40 watt) MTL ik op 6mg en dat geeft mij genoeg throathit met lekker veel power.

Wat mij op de hogere wattages ervan weerhoudt om ook 12mg (of meer) te blijven gebruiken, is dat ik gewoon niet zo goed tegen veel nicotine kan. Ik damp graag lang als het even kan, en met 12mg op 40 watt wordt ik na 5 minuten echt een beetje duizelig. Niet fijn! 

In tanks als de Berserker en oudere Kayfuns geeft 6mg echter wat te weinig throathit, en dan lukt onder de 20watt 12mg ook nog wel. 18mg zou ik denk ik alleen met pennetjes zoals mijn Justfog ‘kunnen’ gebruiken.

Mis je onder de 18mg vooral de keelklap?

Edited by MissFog

18mg is goddelijk, alleen vanwege de prijs ben ik gezakt. maar diep in mn hart zou ik best wel weer 24mg willen.

2 minutes ago, MissFog said:

Mis je onder de 18mg vooral de keelklap?

Ik heb zelden gedampt onder de 18mg, maar ik geloof wel dat het die keelklap was die ik miste en die voor mij de reden was om snel aan te lengen met flink wat nicbase. 

Het lijkt er ook op dat een zogenaamde tolerantie meer per persoon verschilt/bepaald is dan dat je die op kan bouwen. Herkennen jullie dat?

Ik heb namelijk een tijdje geprobeerd om iets meer nicotine te gebruiken dan ik fijn vond (omdat ik wat last had/heb van PG maar TH zeer belangrijk vind). Dus meer VG en om de keelklap te compenseren meer nicotine, maar dat werkte voor mij niet. Ik blijf misselijk worden van langere tijd 12mg dampen boven de 20 watt.

Ik heb van de week 4.5 mg/ml geprobeerd op 55 watt met 0.4 ohm en word dan al na een paar flinke hijsen nicsick zoals @Sub-Ωhm het mooi verwoord. Dus ik had 3 en 6 gemengd want die moesten nog op RTV’s. Nee met subohmen max 3 mg/ml voor mij.

Misschien dampen de meeste mensen anders dan ik: ik neem zo om de paar minuten, en vaak duurt het langer, twee of drie trekken en dan leg ik het ding weer weg.

18 is mij te gortig maar 3 en 6 vind ik dan weer te weinig. Ik damp al weer geruime tijd 9 en 12 mg mtl. Ga ik lager dan damp ik meer. Ik damp op 16 watt met een 1.2 ohm coil en dan voornamelijk met de Nautilussen en de IJoy ELFjes.

Hi Petra, 

Ik snap best dat je op 18mg zit. Ik ben begonnen met 12mg, maar na 2 weken overgestapt op de 18mg. Ik experimenteer met merken en smaakjes en heb gemerkt dat de hoeveelheid Mg ook afhankelijk is van de liquid. Met de gold line van Millers heb ik voldoende aan 12mg en met andere merken snel 18mg.

maar goed, ik ben nog een broekie in de dampwereld en voorlopig nog niet klaar.:ponpon

Eury

Ik damp rond de 12 Mg. Als ik veel lager zak mis ik vooral de bittere en peperige smaak van nicotine die zo mooi samengaat met tabakkerige smaken.

Ik heb een tijd op een lager percentage nicotine gedampt (omdat ik verwachtte dat hogere percentages nicotine veel duurder zouden kunnen worden) maar dat heeft alleen maar als effect gehad dat ik meer ging dampen op een hoger vermogen, met minder voldoening qua smaak. 

Ik ben ooit begonnen op 18mg, maar dat was voor mij teveel. Ik werd er misselijk van en kreeg ook hoofdpijn. Ben toen overgestapt op 12 mg en dat beviel prima. Ik damp met superohm coils nog steeds op 12 mg, maar met subohm coils op 6 mg.

Meer dan 3mg lukt echt niet bij mij, krijg meteen hoofdpijn ervan. Maar 0mg is dan ook weer te weinig, dan is dat ding net als een fopspeen aan mijn lippen geplakt. Aan die 'keelklap' heb ik niet zo een behoefte, het gaat me meer om de 'flavor', en net daarom ben ik zo tevreden van mijn Kayfuns. Deze leveren me de perfecte trek en smaak op 3mg, waar ik me voldaan over voel.

Tot nu heb ik nog niet de perfecte nicotine trek gevonden op de Berserker, na zelfs talloze soorten draad, ohmse waarden, katoen en vermogen van coils in deze tank te duwen. Ik word elke dag een beetje sceptischer en vermoed dat het tankje mij dan ook niet voor de volle 101% zal bevallen op het einde van de rit, hoewel de 'flavor' die vrijkomt toch wel gerust fenomenaal te noemen valt en anderen deze tank zo fantastisch vinden.

Misschien had ik beter meteen uitgekeken naar een Prime. Het wordt elke dag duidelijker dat ik een paar longen heb die gewoon zijn aan het 3mg SvoëMesto gevoel.

Alles is toch zo persoonlijk, maar het blijft een leuke bezigheid...

Ik merk dat het per tank kan schelen welk nicotine gehalte je hebt. In de Nautilus damp ik met 6 mg, iets hoger zou best kunnen.

In de RTA's ben ik er nog niet helemaal uit. De KF 5 bevalt 3 mg het beste. Ik ben het met @timmermc eens dat het in de berserker lastig te vinden is.

De Merlin rta vind ik 6mg te veel, had wat gemaakt op 4,8mg en dat gaat prima.

Het is bij mij niet zo dat ik met een hoger nic gehalte minder damp. Simpelweg omdat de smaakjes zo lekker zijn :ja.

Zolang ik van de stinkstokken af kan blijven en niet misselijk word van de nic ben ik een tevreden damper :duim

Ik ben begonnen met 18-24 mg, maar merkte al snel dat dat met de huidige generatie apparatuur te veel was. Alleen in heel ouderwets dampgereedschap zoals de oude justfog is dat nog echt lekker. 

Ik denk dat je ook weinig/steeds minder mensen ziet die boven de 12mg dampen, omdat dat in het reguliere aanbod in winkels inmiddels ook zo ongeveer het hoogste is dat je kunt kopen. 

Zelf ben ik al snel gezakt naar 9-12 mg, en heb daar vooral om financiële redenen afgebouwd naar 6-9. Dat was nog net lekker/bevredigend, zonder te veel condors te hoeven doen. Maar..... Ik damp dan ook wel de hele dag door. En paar minuten geen trekkie is eigenlijk niet denkbaar. Trek er op mtl zo'n 10-12 ml per dag door, en dat is best flink. Vergelijkbaar met de drie pakjes sigaretten/anderhalf pak shag waar ik vandaan kom. 

Op dl heb ik genoeg aan drie. Maar dat doe ik maar weinig, omdat de handeling zelf me maar nauwelijks bevrediging biedt, en die is voor mij duidelijk belangrijker dan de nicotine. Zolang ik maar gier heb. 

Ik damp hoofdzakelijk 6mg (veel MTL afgewisseld met iets wat tussen MTL en DL inzit). Voor sommige dagen (je weet wel van DIE dagen) heb ik een paar flesjes 18mg staan. 

Als ik naar iets "officieels" moet gebruik ik ook nog vaak een eGo met een EVOD tank erop. Doe ik ook vermoed iets van 12mg in (mijn normale 6mg DIY liquid, maar dan met een scheutje extra aroma en PG base om de liquid dunner te krijgen en iets meer nicotine voor die extra kick). 

Ik pas dus als het ware mijn nicotine gehalte een beetje aan de omstandigheden aan.

Edited by TheVapingRaven

Ook ooit begonnen op 18 mg en het beviel me prima. Echter nadat alles afgebouwd was zit ik nu continu op 3 mg. Heeft volgens mijn veleving meer te maken met mijn apperatuur en dampmanier dan iets anders.

Heb laats geprobeert om van een vriend een bepaald smaakje te bepalen zodat ik het zou kunnen namaken. Zonder na te denken in mijn damper gedaan en gedampt. Dacht dat ik stikte. Bleek het echter maar 6mg te zijn. Dus tja ik zou zeggen lekket doen wat je fijn vindt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Ik merkte met dampen dat ik nicotine eigenlijk helemaal niet lekker vond, terwijl ik voordien hoofdzakelijk zware tabak rookte. Daarom zakte ik vrij snel naar 6mg/ml en ging het later nog verder verdunnen naar 3mg/ml.

Ik gebruik ook gewoon nog 18 mg/ml en ben geenszins van plan om dat af te gaan bouwen, tenzij daar een hele goede reden voor zou zijn. Dat ik op 18 mg/ml blijf hangen is ook een hele bewuste keuze.
Alhoewel dampen vele malen minder schadelijk is dan roken, is het niet geheel schadeloos. Vooral van de smaakstoffen weten we nog lang niet wat die met onze longen doen. Maar ook een dagelijkse hoge consumptie van PG en VG is niet goed voor je longen (alhoewel nog steeds veel beter dan roken). Wat we wel zeker weten is dat de dosis het vergif maakt.

2 liter water op een dag drinken is goed voor je. 5 liter achter elkaar is nogal terminaal. Arsenicum heb je nodig in je lijf, alhoewel in hele kleine hoeveelheden in ordes van grote van nano-grammen. Alhoewel het dus contra intuïtief is, kun je dus beter een nanogram Arsenicum tot je nemen, dan 5 liter water.

Het enige ingrediënt waarvan we weten dat het eigenlijk nagenoeg niet schadelijk is in damp, is nicotine. En ik heb gemerkt dat als ik mijn concentratie nicotine in liquid omlaag breng, ik automatisch ga compenseren door meer te dampen. Nu is het sowieso niet mijn doel om de gehele dag met een damper op de lip te lopen, dus hou ik de nicotine concentratie zo hoog als voor mij prettig mogelijk is. Op die manier beperk ik mijn liquid-consumptie tot het minimaal noodzakelijke en loop ik niet continue aan die damper te hijsen.
Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik een echte Tootlepuffer ben, en ook nog eentje die dampt met primer-pufjes.. Als ik al eens 20 Watt aantik, dan is het echt veel. gemiddeld zit ik met mijn MTL, single-coil dampers op een watje of 10 tot 15 (beetje afhankelijk van coil-build en RTA).

DL dampen op 18 mg/ml is voor mij niet te doen, dan klap ik dicht. Maar goed DL dampen is ook niets voor mij en drijft daarnaast ook weer de liquid-consumptie op.

Edited by Chasepoes

Op het werk doe ik veelal mtl (0.6 coil) met 12 a 18mg nic met tussendoor zwaarder geschut (DL tussen 3 en 5mg nic)

De eerste 3 jaar zat ik op het laatst rond de 6mg (DL). Daarna heb ik, mede door stress op werk, zo'n anderhalf jaar op 18mg gedampt. Het laatste half jaar, sinds zomer '17 weer gezakt naar 12mg (zowel DL als MtL).

De eerste drie jaar zat ik ook op 18 mg ,het heeft behoorlijk wat tijd en moeite gekost om naar 3 mg te gaan.

38 minutes ago, guyanne said:

De eerste drie jaar zat ik ook op 18 mg ,het heeft behoorlijk wat tijd en moeite gekost om naar 3 mg te gaan.

Ik doe die moeite geeneens. Het enige waar ik me weleens zorgen over maak, is dat ik mijn nic-gehalte niet meer kan kopen en dat ik op die manier wordt gedwongen om te zakken.

1 minute ago, PetraO said:

Ik doe die moeite geeneens. Het enige waar ik me weleens zorgen over maak, is dat ik mijn nic-gehalte niet meer kan kopen en dat ik op die manier wordt gedwongen om te zakken.

1 minute ago, PetraO said:

dat was ook mijn bekommernis