Jump to content

aankoop in europa worden die ook gecontroleerd


ibiza

Recommended Posts

er zijn er bij de douane nu al 2 tanks en ne squonker al een week vast (belgie)

denk dat ze in beslag gaan genomen worden ze liggen er al 9 dagen dus dat deugd niet

worden de pakjes die je koopt in europa ook douanecontrole ik dacht van niet 

aangezien ze verstuurt worden vanaf de sengelzone

op die manier is duur kopen in china

weet iemand het met zekerheid

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, ibiza said:

er zijn er bij de douane nu al 2 tanks en ne squonker al een week vast (belgie)

denk dat ze in beslag gaan genomen worden ze liggen er al 9 dagen dus dat deugd niet

worden de pakjes die je koopt in europa ook douanecontrole ik dacht van niet 

aangezien ze verstuurt worden vanaf de sengelzone

op die manier is duur kopen in china

weet iemand het met zekerheid

 

Ik begrijp jou verhaal eigenlijk niet. Heb jij nou iets gekocht in een Europees land of in China ? China behoort niet tot de EU Douane Unie......toch ?

 

Het Schengen verdrag behelst eigenlijk alleen het vrij mogen reizen, zonder paspoort controles. Om deel te nemen aan het Schengen verdrag,

behoeven landen geen lid te zijn van de Europese Unie. Dus heeft niets met jou pakketje te maken.

 

Ondanks alle afgesproken regels, heeft een douane beambte, altijd het recht om een binnenkomend pakketje te controleren.

 

 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Steamboy said:

 

Ik begrijp jou verhaal eigenlijk niet. Heb jij nou iets gekocht in een Europees land of in China ? China behoort niet tot de EU Douane Unie......toch ?

 

Het Schengen verdrag behelst eigenlijk alleen het vrij mogen reizen, zonder paspoort controles. Om deel te nemen aan het Schengen verdrag,

behoeven landen geen lid te zijn van de Europese Unie. Dus heeft niets met jou pakketje te maken.

 

Ondanks alle afgesproken regels, heeft een douane beambte, altijd het recht om een binnenkomend pakketje te controleren.

 

 

 

 

niet in europa 

zijn nu 3 pakjes die bij de douane liggen die kwamen van ft

en daarom de optie om in de toekomst in europa te kopen

de douanier kan ze altijd  controleren

maar heb  de indruk als ze van china komen ze wat extra controle uitoefenen toch in dat apeland hier (belgie)

Link to comment
Share on other sites

Even een voorbeeldje van een jaar of  zes terug. Bestelde in Duitsland een aansteker in de vorm van een pistool. Gewoon een leuk ding.

Pakketje werd door de douane geopend, gecontroleerd, weer dichtgetaped en doorgezonden.

Dus ook binnen de EU vindt pakket controle plaats.

Link to comment
Share on other sites

Guest UGL191015

Het is heel simpel:

 

Binnen de EU hebben we vrij verkeer van goederen, met uitzondering van een aantal categorieën, zoals bijvoorbeeld accijnsproducten (alcohol en tabak), Wapens en namaakwapens ( daarom is Steamboy zijn pakketje geopend) , namaakartikelen,  en ga zo maar door. De lijst vind je hier:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/wat_mag_niet_zomaar_in_uitvoeren/wat_mag_ik_niet_zomaar_invoeren_of_uitvoeren

 

Dat verhaal van draad lijkt me een broodje aap verhaal en van horen zeggen. Er zal wel meer in de doos gezeten hebben en de zending als een totaal teruggestuurd zijn.

 

Nu weet ik niet hoe de Belgen ermee omgaan, maar geloof maar dat wanneer er draad van mij inbeslaggenomen of teruggezonden wordt, ik er met alle plezier een advocaat opzet om geld te verdienen.

 

Nu is het wel zo dat de grote jongens uit China al diverse manieren aan het uitoefenen zijn om de douane te omzeilen, zoals bijvoorbeeld warehouses in het VK en in Duitsland. Beide landen zijn al geruime tijd bezig met een groot offensief om dit tegen te gaan, het gaat hier echt om miljoenen misgelopen belastingen, geen kattepis en dan spreken we nog maar niet over het namaakspul en merkenrecht.

 

 

Ik begrijp dat iedereen ales el-cheapo wil krijgen, maar draai het eens om: Jij wil ook gewoon betaald krijgen voor jouw geleverde werk en zeker als je zelfs iets uitbrengt, lijkt het me niet wenselijk dat men jouw zure onderzoekskosten gaat gebruiken voor eigen gewin.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Luc rafc said:

Draad mag hier in België online verkocht worden.

Alles wat je hier in België mag kopen is óók uit het buitenland zeker geen probleem.

mods en tanks worden wel in beslag genomen

dat was zelf in nieuws en daar is er ook ne topic over gestart

ze mogen zelf voldoen aan tpd wetgeving (2ml tank)

een reden om beslagname is omdat niet in nederlands of frans vermeld staan hoe het werkt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Duplolas said:

Het is heel simpel:

 

Binnen de EU hebben we vrij verkeer van goederen, met uitzondering van een aantal categorieën, zoals bijvoorbeeld accijnsproducten (alcohol en tabak), Wapens en namaakwapens ( daarom is Steamboy zijn pakketje geopend) , namaakartikelen,  en ga zo maar door. De lijst vind je hier:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/wat_mag_niet_zomaar_in_uitvoeren/wat_mag_ik_niet_zomaar_invoeren_of_uitvoeren

 

Dat verhaal van draad lijkt me een broodje aap verhaal en van horen zeggen. Er zal wel meer in de doos gezeten hebben en de zending als een totaal teruggestuurd zijn.

 

Nu weet ik niet hoe de Belgen ermee omgaan, maar geloof maar dat wanneer er draad van mij inbeslaggenomen of teruggezonden wordt, ik er met alle plezier een advocaat opzet om geld te verdienen.

 

Nu is het wel zo dat de grote jongens uit China al diverse manieren aan het uitoefenen zijn om de douane te omzeilen, zoals bijvoorbeeld warehouses in het VK en in Duitsland. Beide landen zijn al geruime tijd bezig met een groot offensief om dit tegen te gaan, het gaat hier echt om miljoenen misgelopen belastingen, geen kattepis en dan spreken we nog maar niet over het namaakspul en merkenrecht.

 

 

Ik begrijp dat iedereen ales el-cheapo wil krijgen, maar draai het eens om: Jij wil ook gewoon betaald krijgen voor jouw geleverde werk en zeker als je zelfs iets uitbrengt, lijkt het me niet wenselijk dat men jouw zure onderzoekskosten gaat gebruiken voor eigen gewin.

 

 

 

heb er geen probleem in geval van controle er btw op betalen , maar zoals ze zeiden in nieuws worden ze in beslag genomen 

en ik vermoed daarna de vuil container binnen

draait hem niet om de  btw

gewoon door dampers hebben ze al miljoenen aan aczijnzen mislopen daar draait gewoon om

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Duplolas, jou verhaal klopt wel, maar bekijk het eens van de andere kant. Hier een klein voorbeeldje, waarin ik de "Cheap Charlie" uithang.

 

Ik zit een keer op een zaterdag in één van mijn favoriete shopjes, te dampen en te babbelen, zie ik iemand met een wonderschone vape set bezig.

Op mijn vraag of ik even mag proeven wordt positief gereageerd. En inderdaad, de set smaakt zoals hij uitziet, overheerlijk.

Dus, ik wilde ook zo'n mooie vape. Het ging om een set van het merk VGod Elite, bestaande uit een mechmod en dripper.

Er werd mij uitgelegd dat de mechmod € 159,95 en de dripper € 54,95 moesten kosten. Een totaal van € 214,95, nou, dat was dus effe slikken.

Weer thuis aangekomen, duik ik het internet op en binnen 15 min. kan ik dezelfde originele set bij GB krijgen voor € 66,24. Ook dat was effe slikken.

De prijs gaat bijna vier keer over de kop. Hoe dit kan weet ik niet, maar mijn  keuze, als consument, is dan snel gemaakt.

Hoezeer ik ook wil dat het de Nederlandse winkelier goed gaat en ik bereid ben om daarom zelfs meer voor een product te betalen, dit verschil is veel te groot.

Ik krijg het niet over mijn hart om dief te worden van m'n eigen beurs, welke mooie filosofie of (fatsoens) norm er ook bestaat om uit te leggen dat je in eigen

land moet investeren en Nederlandse winkeliers ook betaald willen worden. Nee, dit kan niet.........

Schijnbaar wordt meneer "VGod ELite" goed betaald, zelfs zo goed dat hij zijn product ook levert aan meneer "Gearbest" en toch nog winst maakt.

 

Dus ja, zonder schroom, laat ik op zo'n moment de Nederlandse winkelier vallen als een baksteen en blijft mijn gevoel voor rechtvaardigheid onaangetast.

Niemand in de hele wereld, kan dit prijsverschil vergoeilijken of ombuigen naar de overtuiging om dan toch maar in Nederland te kopen.

 

Aan iedereen, weten jullie dat er een facebook pagina bestaat waarbij je, tegen een kleine vergoeding, kosten als invoerrechten en BTW, bij aankoop via GB,

kunt afkopen ? Het werkt feilloos en komt van GB zelf. Dit is geen broodje aap verhaal of een stelletje oplichters.

 

  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Marianna said:

maar Bobby heeft kennelijk een wetswijziging gevonden, want hij schrijft dat er binnen de EU vrij handelsverkeer is

"Op 1 januari 1993 schaften de lidstaten van de Europese Unie alle douaneformaliteiten aan de binnengrenzen af. De EU werd één enkel grondgebied zonder grenscontroles. Goederen, diensten en kapitaal mogen vrij van het ene naar het andere land worden verplaatst."

Bron: https://www.europa-nu.nl/id/vg9phyv832zn/douanebeleid#p2

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, ibiza said:

Binnen de EU hebben we vrij verkeer van goederen, met uitzondering van een aantal categorieën, zoals bijvoorbeeld accijnsproducten (alcohol en tabak), Wapens en namaakwapens maar natuurlijk ook drugs.

 

Speciaal voor jou, Marianne nogmaals:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/wat_mag_niet_zomaar_in_uitvoeren/wat_mag_ik_niet_zomaar_invoeren_of_uitvoeren

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Marianna said:

dus na 1 januari 1993 is er niets veranderd

Nee. Vrij verkeer van goederen is (nog steeds) een van de fundamentele onderdelen van de EU. http://www.europarl.europa.eu/atyourservice/nl/displayFtu.html?ftuId=FTU_2.1.2.html

 

10 minutes ago, Marianna said:

er bestaat helemaal geen TPD 

TPD geldt voor elke EU lidstaat en is dus EU breed. In de TPD is geen regelgeving opgenomen die het vrije goederenverkeer binnen de EU beperkt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bobby said:

 

TPD geldt voor elke EU lidstaat en is dus EU breed. In de TPD is geen regelgeving opgenomen die het vrije goederenverkeer binnen de EU beperkt.

 

 ... maar in NL geldt ook nog een AMvB en in België heeft men misschien ook iets dergelijks bedacht. 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Marianna said:

in België heeft men misschien ook iets dergelijks bedacht. 

Ieder land kan zijn eigen aanvullingen in de wet opnemen. Voor België geldt (naast de TPD regels) een verbod op de online aankoop van e-sigaretten, ook via buitenlandse websites. Of er handhaving is van die regel en hoe strikt, weet ik niet.

(even gemist dat het over België gaat:stom)

(Is het een loophole dat er is geen verbod is op offline aankoop via e-mail, fax of telefoon bij een buitenlandse shop??)

 

Edit: @Marianna berichten gelijktijdig. Interessant persbericht van de UBV-BDB.

Edited by Bobby
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Marianna said:

 

 ... maar in NL geldt ook nog een AMvB en in België heeft men misschien ook iets dergelijks bedacht. 

Ik heb eens gezocht wat een AMVB is en dat lijkt op een KB (Koninklijk Besluit) in Belgie.

Een KB kan echter niet de bestaande wetgeving teniet doen, enkel aanpassen verder uitbereiden.

 

En idd

1 hour ago, Bobby said:

Nee. Vrij verkeer van goederen is (nog steeds) een van de fundamentele onderdelen van de EU. http://www.europarl.europa.eu/atyourservice/nl/displayFtu.html?ftuId=FTU_2.1.2.html

 

TPD geldt voor elke EU lidstaat en is dus EU breed. In de TPD is geen regelgeving opgenomen die het vrije goederenverkeer binnen de EU beperkt.

Belgie kan de invoer uit een ander land van de EU niet inperken (wat dampen betreft).

Ze doen het zo uitschijnen naar het publiek, maar ze hebben geen poot om op te staan.

De Franse vereniging van dampwinkels heeft (en dat is geen verzinsel, maar ik heb de rekeningen/papieren gezien), rond de €200.000 in kas heeft om in geval Belgie invoer van damp gerelateerde waar uit Frankrijk, van een aangesloten shop, zou tegen houden  daar een rechtzaak van te maken.

 

Belgie is hiervan ook op de hoogte en zal dus niets uit Frankrijk tegen houden.

Als consument is het natuurlijk moeilijk om een rechtzaak te starten, maar moest er iets uit Frankrijk worden aangelagen, de shop op de hoogte brengen en 'Enjoy the show'

 

De Franse wetten zouden moeten worden aangepast zodat damp gerelateerde waar niet naar Belgie mogen worden verstuurd.

 

De realiteit is niet altijd wat de regering/pers insinueerd.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, OvergeefDave said:

Belgie kan de invoer uit een ander land van de EU niet inperken (wat dampen betreft).

Ik kan me toch herinneren dat bv Duitsland en Frankrijk in "het algemeen belang van hun burgers" een aantal malen de invoer van Nederlandse (voedsel)producten heeft verboden. Volgens mij beroept België zich op hetzelfde argument betreft het aankoopverbod voor Belgische inwoners.

In geval van een aankoopverbod in het ene land, hoeft de wet in het land van aankoop niet aangepast te worden dus dat argument lijkt me weinig kans te maken.

Een zaak op basis van concurrentievervalsing/protectionisme (Fransen kunnen wel kopen van België maar omgekeerd niet) lijkt me waarschijnlijker.

 

Ik wacht in spanning af.

Edited by Bobby
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...