Jump to content
Wiry

Mech mod gaan kopen.

Recommended Posts

Klopt, maar als je dus 3,7 volt door je coil laat stromen als het ware, ga ik er wel vanuit dat de batterij zelf echt 4,2 volt levert en je ondanks de drop van 0,5 volt absoluut niet minder amps trekt.

Daarom ga ik met een build ook altijd van de ideale waarde uit, je kan maar beter zeker zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

32 minutes ago, edwinsp said:

Daarom ga ik met een build ook altijd van de ideale waarde uit, je kan maar beter zeker zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Precies dat doe ik ook. Ik heb alleen nog niet echt de ideale build voor op m'n single 18650 mech.

Heb nu twee keer een fused clapton (2*26g kanthal met een 39g n80 wrap) erin, maar het wordt net niet warm genoeg. Soms zit ik te denken aan een build met een veel hogere weerstand dan 0,2 ohm, maar daar is mijn RDA te groot voor.

De prijs van een mod is geen indicatie voor het voltageverlies: het gaat puur om de constructie van de mod en de gebruikte materialen (en om het onderhoud van de onderdelen die je zelf uitvoert).

Qua constructie: elke schroefverbinding in een mod is een plek waarbij er een klein voltageverlies kan optreden. Een mod die uit minder onderdelen bestaat heeft dus een kleiner voltageverlies dan een mod die uit meer onderdelen bestaat. Dit is de reden dat er tegenwoordig steeds meer mechs te koop zijn zonder verstelbare 510 pin (de semi-hybrides) of lock mechanisme. 

Qua materiaal: schroefdraad verbindingen gemaakt van zachtere metalen werken beter dan verbindingen gemaakt van hardere metalen: een koperen mod zal dus minder voltageverlies hebben dan een RVS mod, mits de schroefdraden goed schoon worden gehouden. Ook de contactpunten in de switch werken beter als deze van koper of messing zijn (bij voorkeur met een beplating van zilver of rodium omdat dit iets minder onderhoud vereist dan gewoon koper).

Een mechanische mod zonder verstelbare 510 pin beperkt echter de keuze voor de tank of dripper die je op de mod schroeft en is (ook met een geschikte tank/dripper) iets onveiliger omdat er bij elke keer dat je vuurt spanning op de pluspool van de batterij zet waardoor er de kans bestaat dat deze vervormt.
Door het weglaten van een lock mechanisme wordt een mech onveiliger om deze te transporteren.

Een mech gemaakt van koper is uiteraard minder duurzaam dan eentje van RVS: de stalen schroefdraad van je tank of dripper is harder, dus elke keer dat je deze op de mod schroeft beschadig je de draad waardoor het voordeel van dit materiaal afneemt. Een onbeplante koperen of messing switch kan snel last krijgen van arcing (dit zie je vaak in de vorm van zwarte puntjes waar de switch verbinding maakt met de batterij). Veel mensen schuren deze af, dus de levensduur van dit onderdeel is zeker niet oneindig.

Ook vraagt koper of messing veel meer onderhoud: alle verbindingen moet je zeer goed schoon houden. Als ik mijn Roller in 18350 modus gebruik (waarbij ik een messing veer onder de batterij nodig heb) kan er een extra voltageverlies van 0,2 Volt zijn als deze niet goed schoon is gemaakt. Dit is overigens bij gebruik van een coil met een weerstand van rond de 1 Ohm.

Zodra je een hogere stroomsterkte gebruikt (door een lagere weerstand coil te gebruiken) worden deze drie zaken steeds belangrijker: sommige (ook dure) mods werken gewoon niet goed meer omdat de verbindingen niet bedoelt zijn om in deze omstandigheden te functioneren: de magnetische switch van de Nanos van MMVapors werkt niet goed met weerstanden onder de 0,5 Ohm en de beroemde GPin van de latere Paps modellen van VapourArt evenmin. Micro arcing op schroefverbindingen en in de switch neemt toe bij lagere weerstanden, dus je moet je mod vaker (en grondiger) schoonmaken.

@subohm misschien een goeie om in dit topic toe te voegen? Of staat het er al in?

Starten met een mechanische mod (Mech) [work in progres]
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=82853&share_tid=7877&url=https://dampforum.nu/index.php?/topic/7877-Starten-met-een-mechanische-mod-%28Mech%29-%5Bwork-in-progres%5D&share_type=t

23 hours ago, edwinsp said:

Wil je veilig zitten dan zou je inderdaad het beste uit kunnen gaan van 4,2V, voor het berekenen van de Amps. Bij veel mech mods heb je wel een voltage drop afhankelijk van in welke prijsklasse je gaat zitten natuurlijk, dus die 4,2V zal je niet in alle gevallen halen.

Nee je coil haalt die niet, de batterij wel. Ook de nominale spanning die hierboven genoemd werd, is nuttig om je build te berekenen (je bouwt voor 3,7 nominaal - 3,9 V gemiddelde ) maar je moet wel weten wat je trekt bij 4,2 V, voor de zekerheid. Als je daarnaast ook nog de lagere CDR bij oudere batterijen in acht neemt, dan zit je met 0,12 Ohm in een gevaarlijk gebied, nogmaals: ik zou dat alleen gebruiken met een parallelle mech. Desnoods laad je batterijen op tot maar 3,9V, wil je per se op het randje zitten.

Handige tips voor safe bouwen qua batterijen voor mechs, zowel serie als parallel: 

Kan sowieso wel van harte aanraden te subscriben voor Mooch zn kanaal.

Handige tips voor safe bouwen qua batterijen voor mechs, zowel serie als parallel: 

Kan sowieso wel van harte aanraden te subscriben voor Mooch zn kanaal.

Had alle 3 zn filmpjes al gezien ja, duidelijker dan het meeste wat op internet staat.

On 23-1-2018 at 20:10, Wiry said:

Had alle 3 zn filmpjes al gezien ja, duidelijker dan het meeste wat op internet staat.

…er is sinds vandaag weer een vierde filmpje bij :-)

…er is sinds vandaag weer een vierde filmpje bij :-)

Oh nice! Vanavond even kieken.

On 18-1-2018 at 19:03, Wiry said:

Nog enige tips voordat ik me aan zoiets wil gaan wagen?

Het topic de beginner guide voor mech mods had ik al doorgekeken maar werd er niet heel veel duidelijker uit.

één punt moet je wel beseffen, een mechmod heeft geen regulatie of beveiliging.

Mijn gedachten als je langer dan 3 a 4 of zelfs 5 seconden hijst per keer:

Worden je batterijen steeds warm, zal de batterij-plastic sneller verslijten waardoor risico van sluiting groter kan worden.Dus reserve sleeves zijn nodig.

Batterijen zelf zullen misschien ook een kortere levensduur ondergaan omdat je ze misschien opeens té leeg trekt?

Blijft je vuurknop hangen, dan heb je ook een probleem, geregeld onderhoud/schoonmaak is dus aan te raden.

Ik hoop dat je al geruime tijd dampt met een mod, maar helaas lees ik dat niet niet ergens, omdat je kennis toch niet erg hoog lag t.o.v. coils en wet van ohm.

Dit had je in principe al moeten weten voordat je deze keuze naar mechmod maakte.

Ik damp dus momenteel RTA, maak eigen coils, testen op ohmwaarde, voorgloeien, hotspots verwijderen en dan wicken.

Dat mis ik namelijk bij je verhaal.

Bij een mechmod even als RDA,RDTA,RTA,RBA, moet je dus ook je coils testen en meten, op een mod of een coilmaster.

want even lukraak 2 coils plaatsen, even rekenen, katoen erin, drippen en dampen, is niet echt de gang van zaken.Dat is gewoon hopen op geluk.

Ik hoop dus dat je die ervaring/kennis wel hebt voordat je die mechmod gaat gebruiken.

COIL VERHAAL OVERBODIG< ik zag net een post in het "foto's coils" topic van je...

suc6 en vape on.

Edited by DDDsprayshop

één punt moet je wel beseffen, een mechmod heeft geen regulatie of beveiliging.

Mijn gedachten als je langer dan 3 a 4 of zelfs 5 seconden hijst per keer:
Worden je batterijen steeds warm, zal de batterij-plastic sneller verslijten waardoor risico van sluiting groter kan worden.Dus reserve sleeves zijn nodig.
Batterijen zelf zullen misschien ook een kortere levensduur ondergaan omdat je ze misschien opeens té leeg trekt?

Blijft je vuurknop hangen, dan heb je ook een probleem, geregeld onderhoud/schoonmaak is dus aan te raden.

Ik hoop dat je al geruime tijd dampt met een mod, maar helaas lees ik dat niet niet ergens, omdat je kennis toch niet erg hoog lag t.o.v. coils en wet van ohm.
Dit had je in principe al moeten weten voordat je deze keuze naar mechmod maakte.
Ik damp dus momenteel RTA, maak eigen coils, testen op ohmwaarde, voorgloeien, hotspots verwijderen en dan wicken.
Dat mis ik namelijk bij je verhaal.

Bij een mechmod even als RDA,RDTA,RTA,RBA, moet je dus ook je coils testen en meten, op een mod of een coilmaster.
want even lukraak 2 coils plaatsen, even rekenen, katoen erin, drippen en dampen, is niet echt de gang van zaken.Dat is gewoon hopen op geluk.

Ik hoop dus dat je die ervaring/kennis wel hebt voordat je die mechmod gaat gebruiken.
COIL VERHAAL OVERBODIG..

suc6 en vape on.

Haha thanks, heb me er wel flink over in gelezen. Alleen het stukje wet van ohm hoe je de wattages berekende wist ik niet of je dat van de ampère die je Coil zou trekken of van het ampère dat je batterij gerate is moest berekenen.
Maar dat is me gelukkig duidelijk geworden in dit topic, Thanks iedereen.

Single Battery mech mod 18650 LG hb6 door mooch gerate op 30 ampère zou ik veilig moeten kunnen gebruiken met een Coil tot minimaal 1,4.
Voor mijn eigen veiligheid zal ik proberen boven de 1.6 te blijven.

Bedankt voor je zorgen en je moeite om het hele verhaal te typen, appreciated.

3 hours ago, Wiry said:

Haha thanks, heb me er wel flink over in gelezen. Alleen het stukje wet van ohm hoe je de wattages berekende wist ik niet of je dat van de ampère die je Coil zou trekken of van het ampère dat je batterij gerate is moest berekenen.
Maar dat is me gelukkig duidelijk geworden in dit topic, Thanks iedereen.

Single Battery mech mod 18650 LG hb6 door mooch gerate op 30 ampère zou ik veilig moeten kunnen gebruiken met een Coil tot minimaal 1,4.
Voor mijn eigen veiligheid zal ik proberen boven de 1.6 te blijven.

Bedankt voor je zorgen en je moeite om het hele verhaal te typen, appreciated.

Met 1,6 O trek je ongeveer 2,6 A dat lijkt me een overdreven veiligheidsmarge, met 0,2 O trek je 21 A, wat die HB6 aan moet kunnen, ook als ie wat ouder is.

Met 1,6 O trek je ongeveer 2,6 A dat lijkt me een overdreven veiligheidsmarge, met 0,2 O trek je 21 A, wat die HB6 aan moet kunnen, ook als ie wat ouder is.

0.16, was iets te snel met typen.

Iemand ook een idee hoe arcing het beste kan worden schoongemaakt 

@Wiry

Als je nog op zoek bent met een brass hybrid tube kan ik je een dreamer mech mod aanbevelen, bevalt super voor het geld geen geratel met de batterij.

Weet je wat een hybrid is?