Jump to content
Wiry

Mech mod gaan kopen.

Recommended Posts

Ik wil eigenlijk wel een mech mod gaan kopen maar dan wel gelijk zo een blok wat je eigenlijk niet de straat op mee kan nemen.

Mijn oog is gevallen op:

https://www.hashtagpuff.com/mods/vv-vw-boxes-dna-mods/cherry-bomber-mech-box-mod-clone/?attribute_pa_color=brass

Of

https://www.hashtagpuff.com/mods/vv-vw-boxes-dna-mods/aventador-mod-style-mechl-box-mod/

Wel de brass versie, lekker lomp.

Nog enige tips voordat ik me aan zoiets wil gaan wagen?

Het topic de beginner guide voor mech mods had ik al doorgekeken maar werd er niet heel veel duidelijker uit.

Als ik trouwens 2 LG hb6 hierin gebruik op een 0.3 of 0.4 weerstand Coil geeft dat geen problemen?

De originele Cherry Bomber (en ook veel clones) kon vuren als je met een metalen voorwerp zowel de kast als het metaal van de tank/dripper raakte. Ook kun je geen tanks/drippers er op gebruiken die een grotere diameter hebben dan de kunststof schijf rond de 510 connector, wederom omdat hij dan blijft vuren.

Dus: het is zeker geen mod die je zo maar mee op straat meeneemt. Als je hem alleen thuis gebruikt en rekening houdt met dit probleem kan het best een aardig hobby-ding zijn. Zelf zou ik hem vanwege dit probleem echter nooit kopen.

Edited by Eelco

3 hours ago, Wirie said:

Als ik trouwens 2 LG hb6 hierin gebruik op een 0.3 of 0.4 weerstand Coil geeft dat geen problemen?

Neem aan dat dit 18650 batterijen zijn, kijk anders even in dit lijstje:

https://www.e-cigarette-forum.com/blog-entry/18650-battery-ratings-picking-a-safe-battery-to-vape-with.7447/

Edited by tsiis
tabel vervangen door link

33 minutes ago, edwinsp said:

Neem aan dat dit 18650 batterijen zijn, kijk anders even in dit lijstje:
https://www.e-cigarette-forum.com/blog-entry/18650-battery-ratings-picking-a-safe-battery-to-vape-with.7447/

Ik ken de lijst, de batterijen zijn gerate op 30 ampère.

Maar mocht ik er een wat hogere weerstand als dat hij minimaal zou mogen bijv. een 0.6 Coil er op zetten krijg ik dan geen enorm hoog wattage volgens de ohms LAW?

Edited by tsiis
tabel vervangen door link

De originele Cherry Bomber (en ook veel clones) kon vuren als je met een metalen voorwerp zowel de kast als het metaal van de tank/dripper raakte. Ook kun je geen tanks/drippers er op gebruiken die een grotere diameter hebben dan de kunststof schijf rond de 510 connector, wederom omdat hij dan blijft vuren.

Dus: het is zeker geen mod die je zo maar mee op straat meeneemt. Als je hem alleen thuis gebruikt en rekening houdt met dit probleem kan het best een aardig hobby-ding zijn. Zelf zou ik hem vanwege dit probleem echter nooit kopen.

Het is ook voor de hobby thuis, zou een mech nooit mee durfen nemen om zulke redenen.

Maar het lijkt me wel een leuke toevoeging om mee te spelen.

13 minutes ago, edwinsp said:

Ik heb op mijn mech mod niet zo'n hoge weerstand, gebruik maximaal 0,2 maar liever rond de 0,12 ohm

En welke batterij(en) gebruik je daarbij dan?

23 minutes ago, Wirie said:

Maar mocht ik er een wat hogere weerstand als dat hij minimaal zou mogen bijv. een 0.6 Coil er op zetten krijg ik dan geen enorm hoog wattage volgens de ohms LAW?

Je bouwt je coil op het gewenste wattage wat je met je batterij wilt bereiken:

(Zie bij kopje: Welke weerstand coil moet ik bouwen om een bepaald Wattage te krijgen?)

40 minutes ago, Wirie said:

Ik ken de lijst, de batterijen zijn gerate op 30 ampère.

Stel dat je weerstand 0,2 Ohm is, hoeveel Watt trek je dan bij een volle batterij met een spanning van 4,2 Volt?

Stel dat je weerstand 0,6 Ohm is, hoeveel Watt trek je dan bij een volle batterij met een spanning van 4,2 Volt?

12 minutes ago, Leo Bak said:

Stel dat je weerstand 0,2 Ohm is, hoeveel Watt trek je dan bij een volle batterij met een spanning van 4,2 Volt?

Stel dat je weerstand 0,6 Ohm is, hoeveel Watt trek je dan bij een volle batterij met een spanning van 4,2 Volt?

Bij 0.2 ohm is dat 21A en 88.2W

Bij 0.6 ohm is dat 7A en 29.4W

3 minutes ago, Jim said:

Bij 0.2 ohm is dat 21A en 88.2W

Bij 0.6 ohm is dat 7A en 29.4W

Hummm, ja dat weet ik maar het was een vraag aan @Wirie in de hoop dat hij dan zou inzien dat hij bij een hogere weerstand juist minder Watts zou trekken. :mep Soms is het inderdaad beter gewoon antwoord te geven.

Edited by Leo Bak

@Wirie: Ik zou me toch eerst inlezen over mechs en batterij veiligheid, en niet enkel lezen maar ook maken dat je het ook echt begrijpt!

Als eerste mech een clone kopen waar je niet van weet of het wel een degelijk en veilig toestel is zou ik niemand aanraden.

En een kleine investering voor een setje Sony VTC5A batterijen is absoluut geen overbodige luxe.

1 hour ago, edwinsp said:

Ik heb op mijn mech mod niet zo'n hoge weerstand, gebruik maximaal 0,2 maar liever rond de 0,12 ohm

De 20700 van EnerCig type: EC-27HC

0,12 Ohm is 35 Ampère bij een volle batterij. Die Enercig heeft volgens Mooch een CDR van 30A. En dan heb je het over een nieuwe batterij. Ik weet niet wat voor mech je gebruikt maar ikzelf zou zulke builds alleen op een parallel mech mod gebruiken. Het zou vast heel lang goed kunnen gaan, maar je geeft die batterij elke keer als je vuurt flink op zijn donder. Maar goed, die discussie is hier al veel vaker gevoerd.

5 hours ago, Wirie said:

Ik wil eigenlijk wel een mech mod gaan kopen maar dan wel gelijk zo een blok wat je eigenlijk niet de straat op mee kan nemen.

Mijn oog is gevallen op:

https://www.hashtagpuff.com/mods/vv-vw-boxes-dna-mods/cherry-bomber-mech-box-mod-clone/?attribute_pa_color=brass

Of

https://www.hashtagpuff.com/mods/vv-vw-boxes-dna-mods/aventador-mod-style-mechl-box-mod/

Wel de brass versie, lekker lomp.

Nog enige tips voordat ik me aan zoiets wil gaan wagen?

Het topic de beginner guide voor mech mods had ik al doorgekeken maar werd er niet heel veel duidelijker uit.

Ja, blijf er voorlopig af, tot je de benodigde vaardigheid hebt, en weet waar je mee bezig bent.

Ik heb die cherry bomber en ik raad die zeker niet aan, de vuurknop is ook een puntje. Blijft soms hangen.

En zoals gezegd kan je best een isolator tussen de 510 en het aluminium huis steken.

Tevens zit hij vol scherpe kantjes.

+1 met een aantal adviezen hier: Als je het niet precies weet, doe het dan gewoon niet! En dat is echt niet om jou te pesten, maar voor jouw veiligheid.. Mechs kosten wat meer bewustzijn, kunde en kennis. Ik vind het helemaal niets, maar ik heb wel een heel goed begrip wat het is, wat ik wel kan doen en wat vooral niet.. Zolang je dat niet goed en volledig begrijpt... Nou ja, ik zal het niet nog een keer herhalen....

Edited by TheRich

5 hours ago, Leo Bak said:

0,12 Ohm is 35 Ampère bij een volle batterij. Die Enercig heeft volgens Mooch een CDR van 30A. En dan heb je het over een nieuwe batterij. Ik weet niet wat voor mech je gebruikt maar ikzelf zou zulke builds alleen op een parallel mech mod gebruiken. Het zou vast heel lang goed kunnen gaan, maar je geeft die batterij elke keer als je vuurt flink op zijn donder. Maar goed, die discussie is hier al veel vaker gevoerd.

Dan ga je inderdaad uit van 4,2V nominaal zal deze waarde voor deze batterij lager uitvallen.

Ik had er al verschillende uren over in zitten lezen, wist alleen dat stukje watts law niet.

Maarja duidelijk is nu dat dat “V*A=W”

Hummm, ja dat weet ik maar het was een vraag aan [mention=9882]Wirie[/mention] in de hoop dat hij dan zou inzien dat hij bij een hogere weerstand juist minder Watts zou trekken. :mep Soms is het inderdaad beter gewoon antwoord te geven.

Sorry moest er vandaag om half 5 uit, lag al te snurken.

On 18-1-2018 at 23:15, Leo Bak said:

Volgens mij moet je bij de berekening van het wattage uit gaan van 3,7 volt i.v.m. de interne weerstand van de batterij. En bij het berekenen van de amps ga ik uit van 4.2 volt.

Wellicht dat de rest dit kan bevestigen of misschien juist wel ontkrachten, maar dit is wat ik ooit gelezen heb.

Volgens mij moet je bij de berekening van het wattage uit gaan van 3,7 volt i.v.m. de interne weerstand van de batterij. En bij het berekenen van de amps ga ik uit van 4.2 volt.

Wellicht dat de rest dit kan bevestigen of misschien juist wel ontkrachten, maar dit is wat ik ooit gelezen heb.

3,7v is de normale spanning, 4,2 is als je batterijen helemaal opgeladen zijn en dus een veiligere spanning voor het berekenen van je coils.

Wil je veilig zitten dan zou je inderdaad het beste uit kunnen gaan van 4,2V, voor het berekenen van de Amps. Bij veel mech mods heb je wel een voltage drop afhankelijk van in welke prijsklasse je gaat zitten natuurlijk, dus die 4,2V zal je niet in alle gevallen halen.

2 minutes ago, edwinsp said:

Bij veel mech mods heb je wel een voltage drop afhankelijk van in welke prijsklasse je gaat zitten natuurlijk, dus die 4,2V zal je niet in alle gevallen halen.

De prijs van een mod is geen indicatie voor het voltageverlies: het gaat puur om de constructie van de mod en de gebruikte materialen (en om het onderhoud van de onderdelen die je zelf uitvoert).

Qua constructie: elke schroefverbinding in een mod is een plek waarbij er een klein voltageverlies kan optreden. Een mod die uit minder onderdelen bestaat heeft dus een kleiner voltageverlies dan een mod die uit meer onderdelen bestaat. Dit is de reden dat er tegenwoordig steeds meer mechs te koop zijn zonder verstelbare 510 pin (de semi-hybrides) of lock mechanisme. 

Qua materiaal: schroefdraad verbindingen gemaakt van zachtere metalen werken beter dan verbindingen gemaakt van hardere metalen: een koperen mod zal dus minder voltageverlies hebben dan een RVS mod, mits de schroefdraden goed schoon worden gehouden. Ook de contactpunten in de switch werken beter als deze van koper of messing zijn (bij voorkeur met een beplating van zilver of rodium omdat dit iets minder onderhoud vereist dan gewoon koper).

Een mechanische mod zonder verstelbare 510 pin beperkt echter de keuze voor de tank of dripper die je op de mod schroeft en is (ook met een geschikte tank/dripper) iets onveiliger omdat er bij elke keer dat je vuurt spanning op de pluspool van de batterij zet waardoor er de kans bestaat dat deze vervormt.

Door het weglaten van een lock mechanisme wordt een mech onveiliger om deze te transporteren.

Een mech gemaakt van koper is uiteraard minder duurzaam dan eentje van RVS: de stalen schroefdraad van je tank of dripper is harder, dus elke keer dat je deze op de mod schroeft beschadig je de draad waardoor het voordeel van dit materiaal afneemt. Een onbeplante koperen of messing switch kan snel last krijgen van arcing (dit zie je vaak in de vorm van zwarte puntjes waar de switch verbinding maakt met de batterij). Veel mensen schuren deze af, dus de levensduur van dit onderdeel is zeker niet oneindig.

Ook vraagt koper of messing veel meer onderhoud: alle verbindingen moet je zeer goed schoon houden. Als ik mijn Roller in 18350 modus gebruik (waarbij ik een messing veer onder de batterij nodig heb) kan er een extra voltageverlies van 0,2 Volt zijn als deze niet goed schoon is gemaakt. Dit is overigens bij gebruik van een coil met een weerstand van rond de 1 Ohm.

Zodra je een hogere stroomsterkte gebruikt (door een lagere weerstand coil te gebruiken) worden deze drie zaken steeds belangrijker: sommige (ook dure) mods werken gewoon niet goed meer omdat de verbindingen niet bedoelt zijn om in deze omstandigheden te functioneren: de magnetische switch van de Nanos van MMVapors werkt niet goed met weerstanden onder de 0,5 Ohm en de beroemde GPin van de latere Paps modellen van VapourArt evenmin. Micro arcing op schroefverbindingen en in de switch neemt toe bij lagere weerstanden, dus je moet je mod vaker (en grondiger) schoonmaken.

1 hour ago, Wirie said:

3,7v is de normale spanning, 4,2 is als je batterijen helemaal opgeladen zijn en dus een veiligere spanning voor het berekenen van je coils.

Wil je veilig zitten dan zou je inderdaad het beste uit kunnen gaan van 4,2V, voor het berekenen van de Amps. Bij veel mech mods heb je wel een voltage drop afhankelijk van in welke prijsklasse je gaat zitten natuurlijk, dus die 4,2V zal je niet in alle gevallen halen.

Klopt, maar als je dus 3,7 volt door je coil laat stromen als het ware, ga ik er wel vanuit dat de batterij zelf echt 4,2 volt levert en je ondanks de drop van 0,5 volt absoluut niet minder amps trekt.