Jump to content

TC op de Zelos / problemen

Recommended Posts

Ik wilde graag temperature control testen op mijn Zelos mod in combinatie met mijn Siren 2. Ik heb een coil gemaakt met SS316L, op 1,2ohm 28GA.

Gewickt etc, daarna TC SS aangezet en voor 'New Coil' gekozen. Ik ben begonnen met 200 graden, wattage ingesteld op 20. Niets dan een gloeiendhete tank, dry hits (!) en een sterk schommelende temperatuur. Vervolgens liep het wattage zelfs terug naar 1. Ik snap er niets van; ik heb dit eerder een keer geprobeerd en toen leek het prima te werken.

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe? Op wattage werkte deze build wel gewoon normaal trouwens..

Het eerste wat ik me afvraag is of je coil niet (veel) te breed is en misschien de binnenkant van je schoorsteen ergens raakt?

Om met SS op 1.2 OHM uit te komen heb je toch best wat wraps nodig, die dan ook nog goed spaced moeten zijn..

Weet je zeker dat er genoeg ruimte tussen de omwentelingen zit?

Uit jouw verhaal begrijp ik een beetje dat er geen apart menu/knoppencombi is om je coilweerstand te locken. Doet de Zelos dat automatisch met de vraag of het een nieuwe coil is?

Wellicht was de coil nog iets te warm (bijvoorbeeld van het pulsen) om al te locken. Was deze lang genoeg afgekoeld? Hier moet best wat tijd tussen zitten.

Daarnaast zou ik even alle schroefjes nog eens heel goed aandraaien. Zorgen dat je coil heel goed vast zit dus, en even de contactpunten schoonmaken. Hopelijk krijg je het gauw goed werkend!

• Like 1

Dank je wel voor de tips MissFog! :-) Ik ga het allemaal nalopen! Sowieso heb ik inderdaad geen spaced coil gemaakt! Ik zie bij de Zelos geen mogelijkheid om de weerstand te locken, ik kan alleen kiezen voor new coil of Same coil. Ik heb de coil wel goed af laten koelen voordat ik aan de slag ging..

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Like 1
52 minutes ago, jorisd1980 said:

Ik wilde graag temperature control testen op mijn Zelos mod in combinatie met mijn Siren 2. Ik heb een coil gemaakt met SS316L, op 1,2ohm 28GA.

Gewickt etc, daarna TC SS aangezet en voor 'New Coil' gekozen. Ik ben begonnen met 200 graden, wattage ingesteld op 20. Niets dan een gloeiendhete tank, dry hits (!) en een sterk schommelende temperatuur. Vervolgens liep het wattage zelfs terug naar 1. Ik snap er niets van; ik heb dit eerder een keer geprobeerd en toen leek het prima te werken.

Heeft iemand enig idee wat ik fout doe? Op wattage werkte deze build wel gewoon normaal trouwens..

De Aspire Zelos ondersteunt TC van 0.1-1.0 ohm :ja

• Like 1
2 hours ago, jorisd1980 said:

Aha.. Dat wist ik niet, wat stom van me..!

Staat in de handleiding :ja

Je zou een coil in SS 316L kunnen maken van 0.5 Ohm (dat werkt in TC het best)

Voor een MTL-Tank maak ik eerst altijd een standaard SS 316L b. v.  7 wikkelingen ga26 ID= 3mm. (slightly spaced) kom je rond de 0.5 Ohm.

Het is niet noodzakelijk en eigenlijk onwenselijk om zo hoog in weerstand te gaan met SS draad voor TC.

Veel plezier :cigar

• 2 weeks later...

Ik heb inmiddels weer wat gespeeld met de TC-mode. Ik heb een 0.6 ohm coil gemaakt van SS316L, spaced met ongeveer 7 wikkelingen in mijn Berserker. Ik lees overal dat de meeste mensen tussen de 200 en 250 graden Celsius dampen, maar ik vind 200 al echt veel te heet worden. Ik heb hem nu op 170 staan en dat voelt al een stuk prettiger. Ik vroeg me af of er ook een minimum temperatuurgrens is. Weet iemand me dat te vertellen? Of is het gewoon echt wat je zelf prettig vindt?

gewoon iets wat me opvalt, niet specifiek. Van de 4 mods die ik heb en allemaal tc doet het er maar 1 goed. In mijn optiek is tc met ss lastig voor mods. 

Met tc is het de bedoeling dat de coil zeer snel opwarmt en dan op de ingestelde temperatuur blijft door lagere wattages te geven. Dit soort dampen vraagt om zeer laagohmige coils. Het is niet voor niets dat een mod veel lager in impedantie kan in tc als in wattage. Persoonlijk zou ik niet eens boven de 0,2 ohm gaan zitten.

maar dit is dus alleen een gedachtegang en mijn persoonlijke ervaring dus niet wetenschappelijk verantwoord. 

• Like 1
2 minutes ago, stoneywise said:

gewoon iets wat me opvalt, niet specifiek. Van de 4 mods die ik heb en allemaal tc doet het er maar 1 goed. In mijn optiek is tc met ss lastig voor mods. 

Met tc is het de bedoeling dat de coil zeer snel opwarmt en dan op de ingestelde temperatuur blijft door lagere wattages te geven. Dit soort dampen vraagt om zeer laagohmige coils. Het is niet voor niets dat een mod veel lager in impedantie kan in tc als in wattage. Persoonlijk zou ik niet eens boven de 0,2 ohm gaan zitten.

maar dit is dus alleen een gedachtegang en mijn persoonlijke ervaring dus niet wetenschappelijk verantwoord. 

Ik heb inderdaad niet dezelfde ervaring als jij, ik damp (MTLTC op een simpele pico 75W met rvs coils van rond de 0.7 Ohm :weetnie

tc is mijns inziens geschikter voor dl maar omdat de temperatuur kan worden ingesteld zou het best te proberen zijn als mtl damper.

Het is een andere manier van denken. tc gaat als een gek naar de ingestelde temperatuur om daar ook te blijven. Wattage kun je bijvoorbeeld gerust op maximaal zetten. Dit wordt toch geblokkeerd als de temperatuur is bereikt.

2 minutes ago, tsiis said:

Ik heb inderdaad niet dezelfde ervaring als jij, ik damp (MTLTC op een simpele pico 75W met rvs coils van rond de 0.7 Ohm :weetnie

de pico is idd de enige van mijn 4 mods die dit wel redelijk kan

• Like 1
7 minutes ago, stoneywise said:

Wattage kun je bijvoorbeeld gerust op maximaal zetten.

Ik stel het wattage bij TC niet op het maximale in (maar gewoon op wat waarmee ik anders op wattage zou dampen), omdat ik maar een simpele microcoil gebruik en dus geen snelle ramp up nodig heb.

• Like 1

@tsiishet was ook maar een uitleg hoe tc werkt. Het gaat erom dat je een hoger wattage instelt als wat je zou instellen bij wattage mode. Het is overigens ook duidelijk dat je een vergevorderde damper bent en dan is bijna alles te maken en aan de praat te krijgen.

@jorisd1980dat is inderdaad prima maar je kunt je afvragen of je mod het allemaal wel juist uitleest. 170 is echt behoorlijk laag

Edited by stoneywise
8 minutes ago, stoneywise said:

Het is overigens ook duidelijk dat je een vergevorderde damper bent en dan is bijna alles te maken en aan de praat te krijgen.

Dat weet ik zo net nog niet hoor, maar op TC gebied ben ik absoluut een beginner, en moest het ook eerst goed uitgelegd krijgen, maar met het ^^^Dampwiki artikel^^^ kom je volgens mij een heel eind, nietwaar @Bobby :ja

• Like 1
1 hour ago, jorisd1980 said:

Ok! Dus als ik de temp instel op bijvoorbeeld 170 graden dan is dat prima? Kan geen kwaad? ;)

Dat is prima. Alleen als je (veel te) hoge temperaturen/wattages lekker vindt, loop je een risico. En wat @stoneywise zegt, zou het kunnen dat de Zelos wat conservatief is betreft de temperatuuraanduiding. Wat ik kan zien bij de review van Vic is de watten wat bleek is bij de droge wick TC test (maar dat kan ook liggen aan de camera) maar hij vindt de vape @420oF ook warmer dan hij gewend is voor die temperatuur.

Edited by Bobby
grammatica
  • Like 1