Jump to content
Mark033

Herken mtl of dl

Recommended Posts

Beste mede dampers. 

Ik ga morgen mijn eerste versie kopen. Heb er heel lang geleden wel is 1 gehad maar dat was er 1 die op een a sigaret leek. Zo iets was het dus totaal niet voor mij. Nu lees ik hier op de forum heel veel over mtl en dl. Nu vroeg ik me af hoe herken je nou zo iets? Weten jullie misschien ook gelijk een goeie startersset. Prijsklasse maakt niet echt uit. Rook nu ook een pakje van 8 eu per dag. Wil graag iets wat wel even mee kan. Hoeft niet de hele dag. Heb genoeg kans om hem op te laden in de auto. Maar het zou wel mooi zijn als die de hele dag mee gaag natuurlijk. Ga morgen na de winkel maar zou graag met wat meer kennis de winkel instappen. Alvast bedankt voor de moeite van het lezen en antwoorden.

gr Mark

Dit is voor mij moeilijk te beantwoorden, dampen is zó persoonlijk!

Ik begrijp dat je een sigarettenroker bent (geweest) dus zou op dit moment een MTL tankje het beste daarbij aansluiten.

Ik zit dan te denken aan een Nautilus; de overgrote ervaringen van dampers op dit forum zijn goed met dat tankje.

De batterijdrager is weer iets anders, er zijn er met interne en externe batterij.

Met interne batterij heeft de Eleaf Istick (niet de basic, kan niet met diverse tankjes) zichzelf ook al bewezen. Die zijn er in oplopende max wattages.

Met externe batterij wordt de Joyetech Pico hoog gewaardeerd. Je moet dan wel losse batterijen kopen (sony vt5 of zo, www Nkon) en een oplader.

Opladen via usb kan ook, maar wordt niet als standaardmethode geadviseerd.

Nu zal elke damper een voorkeur hebben voor zijn eigen apparatuur, dus krijg je ook even zo vele adviezen!

Door al die bomen zie je het bos niet meer. Ga eens langs bij een stenen winkel. Kijk wat er is en wat jou aanstaat.

Zo mogelijk kan je eens iets uitproberen. Is het vullen voor jou handig, of het verwisselen van coils.

Zijn de coils duur of goedkoop, breed voorradig. Niets kopen!

Zoek op internet ervaringen met jouw gewenst spulletje. Vraag gericht op ons geliefd forum.

Kan je jezelf toch niet bedwingen, met iets zoals de Nautilus en zoiets als de Istick (interne batterij) of de Pico (externe batterij) zit je best wel goed.

Als je blijft dampen zal je in de toekomst toch wel andere apparatuur kopen; als je eenmaal dat virus hebt.....

Je herkent het verschil vrij snel. Wel eens een milkshake gedronken? Als de beker nog vol is, moet je een beetje kracht zetten met zuigen (weerstand) en komt de milkshake eerst in je mond, dan slik je hem door.

Als hij bijna op is, lukt dat niet meer omdat de weerstand te laag wordt. Dan ga je als het ware 'inademen' door het rietje waardoor je met wat geluk nog een paar druppels van de bodem zuigt.

Het eerste stadium lijkt op mtl dampen, ongeveer zoals de meeste mensen sigaretten roken. Het tweede lijkt meer op dl ; met lage weerstand (ook letterlijk) direct in de longen zuigen. Met dl krijg je veel makkelijker veel meer damp binnen, maar relatief wat minder smaak. (Ja, als je er meer smaakstof door doet wordt dat navenant meer). Je kunt echter met wat lagere nicotinegehalte toe, hoewel je per saldo evenveel binnen zult krijgen.

In Duitsland merk ik dat er steeds vaker onderscheid wordt gemaakt tussen een E-zigarette (mtl) en een e-shisha (dl). Zit denk ik wel wat in. Als je naast roken ook bekend bent met waterpijp roken, weet je meteen waar het verschil in zit.

Eleaf Pico met een Nautilus 2 tank er op. De Pico heeft een lossen batterij die je in de Pico zelf kunt laden. Maar dit type batterij heeft vaak meer power dan een interne. 

De tank zal je wel bij moeten vullen vermoed ik. 2ml tankjes die in ons ozo vrije land verkocht mogen worden gaan vaak geen dag mee. 

1 hour ago, Moppersmurf said:

tank zal je wel bij moeten vullen vermoed ik. 2ml tankjes die in ons ozo vrije land verkocht mogen worden gaan vaak geen dag mee. 

Ik heb sinds kort een 5ML Naut. Wat is dat een stuk handiger, zeg! Jammer dat je hier alleen tanks tot 2ml kunt kopen.

Er wordt wel meteen MTL geadviseerd maar is dat wel zo ? TS geeft nergens aan dat het om MTL moet gaan, mensen gaan daar alleen maar vanuit.

Ik was geschokt ooit hier te lezen in een discussie dat iemand DL rookte, zoiets had ik nooit gezien of gehoord dus klonk het mij onzin. Helaas is dat verre weg van dat want er zijn echt mensen die DL roken en dat zelfs ook op shag!

Nu was ik laatst bij een maat, gaf hem mij damper maar moest zich kapot hoesten. Nu zag ik dat hij het heel anders deed dus vroeg hem of hij het direct naar de longen nam, en dat was ook zo. Moest hem leren MTL te dampen maar dat ging niet goed. Deze kerel rookt al zon 15 jaar shag op DL!

Wauw hoe kan zoiets toch, hoe zouden zijn longen er uit zien, WTF ?? Ik had er geen woorden meer voor maar het is echt, al eerder had ik in de famillie iemand zien DLen op een sigaret maar met shag ? Zo zie je maar weer dat er genoeg mensen zijn die gewoon blij DL dampen en niet weten hoe MTL te roken want dat vinden zij weer raar :)

Als je roken wilt benaderen dan MTL. Anders niet. Wil je DL-en ook goed. Ik denk dat de meeste dampers MTL starten, of dat klopt weet ik niet.

7 hours ago, Mark033 said:

Nu lees ik hier op de forum heel veel over mtl en dl. Nu vroeg ik me af hoe herken je nou zo iets?

Dat kun je zelf testen:  als je met open keel de rook regelrecht je longen in kunt trekken zonder een hoestbui te krijgen, dan zou je ook DL kunnen dampen.

Zelf doe ik geen DL, want dan proef ik niks, aangezien ik geen smaakpapillen heb in mijn keel noch in mijn luchtpijp; alleen op mijn tong, dus damp ik MtL. 

Edited by Marianna

6 minutes ago, Marianna said:

Dat kun je zelf testen:  als je met open keel de rook regelrecht je longen in kunt trekken zonder een hoestbui te krijgen, dan zou je ook DL kunnen dampen.

Maar dat ligt dus niet aan het product. Of je het mtl of dl kan roken. Ligt eraan hoe je het zelf gewoon rookt dan?

@Mark033   

De meeste rokers roken MtL en trekken de rook dus niet met open keel naar binnen.

Het ligt eraan of je keel al 'geasfalteerd' is en of je het prettig vindt om niets te proeven.

Zoals ik al schreef:  test het zelf maar even uit.

Allemaal bedankt voor jullie reactie!!!! Zojuist dl gerookt met een apparaat van een vriend van mij. Dacht dat ik wel wat kon hebben maar dat viel even vies tegen zeg. Hou het wel op mtl. Het was trouwens een Q16 joycon? Was wel een leuk model maar heb wel het idee dat de Q16 niet mijn rookgedrag bij kan houden vanwege de batterij. 

1 minute ago, Mark033 said:

Zojuist dl gerookt met een apparaat van een vriend van mij. Dacht dat ik wel wat kon hebben maar dat viel even vies tegen zeg. Hou het wel op mtl.

Ik denk dat als je eerste trekje mtl was geweest dat je nu gezegd zou hebben dat je liever dl zou willen dampen. Rook en damp is gewoon heel wat anders. Toen ik 4 jaar geleden begon had ik nog nooit van mtl of dl gehoord en maar gewoon wat besteld. Dat was een mtl tankje en ik moest daar flink van hoesten, was heel scherp aan de keel. Ik kon het alleen verdragen als ik redelijk wat valse lucht mee naar binnen zoog, zo kon ik de scherpte wat regelen. Pas veel later ontdekte ik dat ik eigenlijk gewoon niet hield van een strakke trek, ondanks dat ik 37 jaar strakke shaggies had gerookt.

Ik zou gewoon naar een winkel gaan waar je wat tankjes kan uitproberen en dan voel je wel wat er kwa gevoel het beste bij je past, maar ga er maar vanuit dat je bij beide wel zal moeten hoesten in het begin.

7 minutes ago, Marcel loves E6 said:

Ik denk dat als je eerste trekje mtl was geweest dat je nu gezegd zou hebben dat je liever dl zou willen dampen. Rook en damp is gewoon heel wat anders. Toen ik 4 jaar geleden begon had ik nog nooit van mtl of dl gehoord en maar gewoon wat besteld. Dat was een mtl tankje en ik moest daar flink van hoesten, was heel scherp aan de keel. Ik kon het alleen verdragen als ik redelijk wat valse lucht mee naar binnen zoog, zo kon ik de scherpte wat regelen. Pas veel later ontdekte ik dat ik eigenlijk gewoon niet hield van een strakke trek, ondanks dat ik 37 jaar strakke shaggies had gerookt.

Ik zou gewoon naar een winkel gaan waar je wat tankjes kan uitproberen en dan voel je wel wat er kwa gevoel het beste bij je past, maar ga er maar vanuit dat je bij beide wel zal moeten hoesten in het begin.

Ik las net iets dat in sigaretten/tabak een stofje zit die het hoesten moet ondrukken. Ik ga vanavond wat tankjes proberen! Ik zal het even laten weten wat het is geworden. 

21 minutes ago, Mark033 said:

Het was trouwens een Q16 joycon? Was wel een leuk model maar heb wel het idee dat de Q16 niet mijn rookgedrag bij kan houden vanwege de batterij. 

Ik vermoed dat het een Justfog Q16 was en die heeft een batterij van slechts 900 mAh.

Daarvan zou je er minstens 2 moeten hebben, om met de ene door te dampen terwijl de andere opgeladen wordt.

De batterijen in mijn boxmods  zijn 2500 mAh en 3000 mAh.

@Mark033 Eigenlijk zou je even aan die tankjes moeten zuigen zonder dat je vuurt, dan kan je echt voelen welke trek voor jou het beste is zonder dat je wordt afgeleid door hoeveel je hoesten moet.

9 minutes ago, Mark033 said:

Ik ga vanavond wat tankjes proberen! Ik zal het even laten weten wat het is geworden. 

Het ligt niet aan de tankjes, maar wel aan het ohmage van de coils en op welk wattage (of temperatuur) ermee gedampt gaat worden.

En het PG-gehalte en nicotinegehalte van de e-liquid speelt ook nog mee: des te hoger, des te sneller je last kunt krijgen.... (zeg ik, die zware shag gewend was) 

+1 voor een istick pico met nautilus 2 tank .

Ik ben een restricted lung als favoriet , weet ik ondertussen . Echte mtl , knijpen over het algemeen hun luchttoevoer heel sterk ( of het toestel zorgt daarvoor) . DL vind ik ook niet slecht maar beetje weerstand vind ik wel aangenaam . Restricted lung zit er beetje tussenin , en is met veel toestellen mogelijk .  Beste om dit te herkennen is hoge weerstand in DL of lage in MTL apparaat , meestal dus ergens regio 0.5 tot 1 ohm .  Ik gebruik hiervoor een Smok Spirals , maar ik denk dat nautilus 2 met 0.7ohm coils met open airflow echt ong zelfde zal zijn .

10 minutes ago, Marcel loves E6 said:

@Mark033 Eigenlijk zou je even aan die tankjes moeten zuigen zonder dat je vuurt, dan kan je echt voelen welke trek voor jou het beste is zonder dat je wordt afgeleid door hoeveel je hoesten moet.

Dat is een hele goeie!

Een Nautilus X (rechts) op een Pico ziet er mijns inziens fraaier uit dan zo'n schoorsteen als een Nautilus "mini"  (links)

imageproxy.php,qimg=http,P3A,P2F,P2Fi67.

Edited by Marianna

25 minutes ago, Marianna said:

Een Nautilus X (rechts) op een Pico ziet er mijns inziens fraaier uit dan zo'n schoorsteen als een Nautilus 2 (links)

imageproxy.php,qimg=http,P3A,P2F,P2Fi67.

Is een wereld van verschil. De mods zijn allebei pico?

2 minutes ago, Mark033 said:

Is een wereld van verschil. De mods zijn allebei pico?

Ja, identiek, behalve kleurverschil.  De linker is zilverkleurig, de rechter is zwart.

Edited by Marianna

23 minutes ago, Marianna said:

Fotootje van de Pico + Nautilus Mini: 

Pico + Nautilus X.jpg

Heel mini vind ik hem

niet. Hier kan dan meer ml in? 

2 minutes ago, Mark033 said:

Heel mini vind ik hem

niet. Hier kan dan meer ml in? 

Officieel mag er maar 2ml in een tankje (voorschrift van de EU)

maar je kunt er een glazen 4ml tankje bij kopen.  ;-) 

43 minutes ago, Mark033 said:

Is een wereld van verschil.

Wel kwa uiterlijk, maar het zijn allebei mtl tankjes.