Jump to content

Recommended Posts

7 hours ago, monotom said:

Aroma's zijn vluchtig. Dat is gewoon een feit.

Dat klinkt net als: Nicotine is zwaar verslavend, dat is algemeen bekend .... of .... e-sigaretten zijn net zo slecht als gewone sigaretten, dat is gewoon zo.

Zonder onderbouwing is het geen feit maar gewoon een mening.

Edited by Marcel loves E6

2 hours ago, Marcel loves E6 said:

Dat klinkt net als: Nicotine is zwaar verslavend, dat is algemeen bekend .... of .... e-sigaretten zijn net zo slecht als gewone sigaretten, dat is gewoon zo.

Zonder onderbouwing is het geen feit maar gewoon een mening.

Als aroma's  niet vluchtig waren dan kon jij ze niet ruiken. En dan waren het dus geen aroma's.

Edited by monotom

1 minute ago, monotom said:

Als aroma's  niet vluchtig waren dan kon jij ze niet ruiken. 

Prachtig, en als je nou ook de rest van mijn post leest dan kom je erachter dat dat nog steeds helemaal niks zegt.

Just now, Marcel loves E6 said:

Prachtig, en als je nou ook de rest van mijn post leest dan kom je erachter dat dat nog steeds helemaal niks zegt.

Dat moet je me even wat nader verklaren want als geurwaarneming niet gebaseerd is op het registreren van vluchtige moleculen in je neus dan schiet mij maar lek.

An aroma compound, also known as an odorant, aroma, fragrance, or flavor, is a chemical compound that has a smell or odor. A chemical compound has a smell or odor when it is sufficiently volatile to be transported to the olfactory system in the upper part of the nose. 

(Wikipedia.org)

Smell is a very direct sense. In order for you to smell something, molecules from that thing have to make it to your nose. Everything you smell, therefore, is giving off molecules -- whether it is bread in the bakery, onions, perfume, a piece of fruit or whatever. Those molecules are generally light, volatile (easy to evaporate) chemicals that float through the air into your nose. A piece of steel has no smell because nothing evaporates from it -- steel is a non-volatile solid.

(HowStuffWorks.com)

8 minutes ago, monotom said:

Dat moet je me even wat nader verklaren want als geurwaarneming niet gebaseerd is op het registreren van vluchtige moleculen in je neus dan schiet mij maar lek.

Dat klopt wel maar als je nou eerst eens mijn hele tekst leest en de context waarin die geplaatst is dan komen we misschien wat verder.

Help me even, Marcel, want ik begrijp niet welk punt je wilt maken.

"Zonder onderbouwing is het geen feit maar gewoon een mening." - niet per se. In dit geval is de vluchtigheid een onderdeel van de definitie van het begrip aroma. Dat is geen wetenschappelijk aangetoond stukje kennis en ook geen hypothese maar een doodnormale semantische afspraak.

"Een kubus is een zesvlak waarvan alle vlakken vierkant zijn" 
"Dat vind jij misschien, maar ik mis een stukje argumentatie."

Spruitjes en kool verdampen ook niet zomaar, maar ze ruiken wel. Dus iets wat een geur afstaat is niet noodzakelijk vluchtig. De vluchtigheid hangt dus erg af van de vloeistof waarin ze zijn opgelost (of niet). Een aroma met alcohol basis zal sneller vervliegen dan een aroma op (P/V)G basis.

Ik denk dat dat zo'n beetje het punt van discussie is?

7 hours ago, Rowena said:

Spruitjes en kool verdampen ook niet zomaar, maar ze ruiken wel. Dus iets wat een geur afstaat is niet noodzakelijk vluchtig. De vluchtigheid hangt dus erg af van de vloeistof waarin ze zijn opgelost (of niet). Een aroma met alcohol basis zal sneller vervliegen dan een aroma op (P/V)G basis.

Uhhh nee, haha. Spruiten en kolen zijn levende organismen, we hadden het over aromatische substanties. Das een beetje een andere tak van sport zeg maar.

Dus iets wat een geur afstaat is niet noodzakelijk vluchtig

Dat heeft ook niemand gezegd.

Spruitjes zijn geen aroma's, maar ze produceren wel aroma's. En die zijn vluchtig. In geval van kolen soms een beetje  ranzig, omdat er zwavelverbindingen tussen zitten...

Spruitjes bestaan voor (pakweg) 90% - uit water, bij elkaar gehouden door koolhydraten (pakweg 9%). Vitamines, proteïnen, zuren, enzymen, en nog van alles waar ik geen verstand van heb vormen gezamelijk het laatste procentje van de samenstelling. Daaronder bevinden zich ook de aromatische bestanddelen.

De meeste voeding bevat tussen 10 en 15 milligram aromatische substanties per kilo. Je zou dus kunnen zeggen dat die bestanddelen een heel erg sterke geur hebben, of het omdraaien en zeggen dat onze olfactorische zintuigen uitermate fijngevoelig zijn. 

Maar: deze bestanddelen zijn per definitie altijd vluchtig: als ze niet kunnen ontsnappen uit de groente, dan komen ze ook niet in je neus.

The amount of volatile substances present in food is extremely low (ca. 10–15 mg/kg). In general, however, they comprise a large number of components.

Especially foods made by thermal processes, alone (e. g., coffee) or in combination with a fermentation process (e. g., bread, beer, cocoa, or tea), contain more than 800 volatile compounds.

(met dank aan dezelfde Maillard reacties waar ik het al eerder over had)

Of all the volatile compounds, only a limited number are important for aroma. Compounds that are considered as aroma substances are primarily those which are present in food in concentrations higher than the odor and/or taste thresholds (cf. “Aroma Value”, 5.1.4). Compounds with concentrations lower than the odor and/or taste thresholds also contribute to aroma when mixtures of them exceed these thresholds (for examples of additive effects, see 3.2.1.1, 20.1.7.8, 21.1.3.4). 

Om kort te gaan: als je spruitjes ruikt, ruik je de spruitjesaroma's die in die groente aanwezig waren voordat ze met een heel groepje soortgenoten ontsnapten, de groente uit, jouw neus in.

Edited by monotom

6 hours ago, Rowena said:

De vluchtigheid hangt dus erg af van de vloeistof waarin ze zijn opgelost (of niet). Een aroma met alcohol basis zal sneller vervliegen dan een aroma op (P/V)G basis.

Ja en Nee.

• Een aroma vormt nog geen hele procent van je flesje TPA of Capella. De rest is in jouw voorbeeld A. Ethanol of B. PG. Stel, je zet van elk een flesje van 100ml zonder dop op de verwarming.
  • De alcohol in fles A vervliegt als een malle , en omdat de aroma's dan geen basis meer hebben zullen ze inderdaad ook sneller vervliegen. Fles B zal daarentegen sneller alle aroma's dan alle PG hebben verloren
  • Het is echter niet zo dat de vervliegingssnelheid van de aroma's verandert door de basis waarin ze zitten opgelost. Een fles wodka van een liter zal rap tot 600ml zijn ingedampt. Maar wat resteert is 600ml water, de 400ml alcohol trekt geen watermoleculen met zich mee ofzo.
  • Dus zodra je de aroma's, of die nou in ethanol zaten of in PG, hebt toegepast in een e-juice mix, bijv. 3% ananassmaakje in een recept waar verder pakweg 27% PG en 70% VG gaat, dan maakt het voor het vervliegen niet meer uit dat het eerst in ethanol zat of niet (mits goed gehomogeniseerd, zie hierboven.)
  • Je draait dan de dop eraf zodat de 3% ethanol eruit kan, en dan snel weer erop zodat de ananasaromaatjes er niet achteraan gaan.

Ik geloof dat we zo weer een beetje een ronde cirkel hebben of niet? Pff ik vind het in elk geval voor vanavond wel genoeg geweest :gek

Oh nog 1 ding: het placebo-effect. Dat heeft een beetje een naam van "nepperij" enzovoorts maar het is in feite een van de krachtigste gereedschappen waarmee wij mensen de realiteit naar onze hand kunnen zetten.

Als iemand er zeer sterk van is overtuigd dat zijn methode om e-juice te verrijken een goede is, dan zal die persoon na het toepassen van die methode waarnemen dat die juice inderdaad hoogwaardiger is geworden. 

Ook al is de methode 100% flauwekul.

Onze werkelijkheid is niet de optelsom is wat wat we allemaal waarnemen. Die informatie gaat allemaal eerst naar de hersenen die verantwoordelijk zijn voor het uitfilteren van alle ruis en het inpassen van de waarnemingen binnen een kader van wenselijkheid, plausibiliteit, wereldbeeld, sociale structuren en een berg generalisaties.

Pas als het storyboard is bijgewerkt wordt ons bewustzijn zich weer eens ergens van bewustgemaakt. in een soort aandeelhoudersvergaderingversie van de rauwe realiteit.

Edited by monotom

4 minutes ago, Dr.Smoke said:

Als aanvulling op het spruitjes verhaal @monotom een spruit bestaat slechts voor 3,2% uit vezels :ja

Fair enough. Het water kan ook wat minder zijn hoor. Maar reken "Heel veel water" + "genoeg vezels om al dat water bij elkaar te houden" + "zeer kleine hoeveelheden van stoffen uit de groep vanallesennogwat". Voor mijn punt maken de exacte percentage niks uit.

Een wijsneus jonge hee die Dr. Smoke, pfffff :gek

Edited by monotom

Misschien ligt het aan mij maar al die steepingstechnieken zijn strict genomen toch niet nodig. Ik mix zelf pas iets meer als een week dus weet er niet alles van. Maar als je het mixt en je zet het weg (bij voorkeur kamertemperatuur)  misschien af en toe een paar keer schudden dan doet de tijd zijn werk wel. Natuurlijk zullen sommige smaken er lang over doen voor ze lekker zijn, maakt dat uit? Als je gewoon op tijd je voorraad maakt en er een datum op zet (etiket) heb je altijd voldoende staan. 

5 minutes ago, Dennis1992 said:

Misschien ligt het aan mij maar al die steepingstechnieken zijn strict genomen toch niet nodig. Ik mix zelf pas iets meer als een week dus weet er niet alles van. Maar als je het mixt en je zet het weg (bij voorkeur kamertemperatuur)  misschien af en toe een paar keer schudden dan doet de tijd zijn werk wel. Natuurlijk zullen sommige smaken er lang over doen voor ze lekker zijn, maakt dat uit? Als je gewoon op tijd je voorraad maakt en er een datum op zet (etiket) heb je altijd voldoende staan. 

Dat is niet honderd procent zeker, maar de consensus heb je hier haarfijn te pakken ja. Mits je met "wegzetten" bedoeld "donker / zonder UV" .

Waar ik zelf nog niet over uit ben is het effect van verwarming. Die Maillard-reacties treden voornamelijk op bij verhitting van voedingswaren. 

Ik doe het zelf niet, warm badje enzo, of yoghurtmaker etc., maar ik kan niet goed ontdekken wat wetenschappelijk gezien al dan niet het nut ervan is en voor welke aroma's specifiek wel en niet. Er zijn proefjes en testjes, maar veelal door amateurs met te kleine steekproeven / geen controlegroepen / allerlei mankementen./

Maar logischerwijs zou er iets in moeten zitten. Mits niet teveel en te lang verwarmd enzovoorts, maar dat geldt ook voor een eitje bakken.

Edited by monotom

8 minutes ago, monotom said:

Fair enough. Het water kan ook wat minder zijn hoor. Maar reken "Heel veel water" + "genoeg vezels om al dat water bij elkaar te houden" + "zeer kleine hoeveelheden van stoffen uit de groep vanallesennogwat". Voor mijn punt maken de exacte percentage niks uit.

Een wijsneus jonge hee die Dr. Smoke, pfffff :gek

Niet slecht he, voor een halve Belg.

Just now, Dr.Smoke said:

Niet slecht he, voor een halve Belg.

Zeker niet. Het wordt allicht wel weer eens tijd dat de mensen te rade kunnen gaan bij het Langdradige Orakel van Mokum. Langflaptondradig bedoel ik dan he? Moet er weer eens een middagje komen op de Van Speijk? De jeugd rotzooit anders maar wat aan zo te merken...

5 minutes ago, monotom said:

Zeker niet. Het wordt allicht wel weer eens tijd dat de mensen te rade kunnen gaan bij het Langdradige Orakel van Mokum. Langflaptondradig bedoel ik dan he? Moet er weer eens een middagje komen op de Van Speijk? De jeugd rotzooit anders maar wat aan zo te merken...

Als het maar niet 28 Januari is, dan ben ik ingehuurd door @TheRich en zit de Dr. in Waddinxveen :ja

Als die Morten Oen zijn beloftes waarmaakt trouwens, met die RDA die hij maakt met Cthulhu Mods, dan voorspel ik dat 2018 het jaar van het ribbon-draad gaat worden. Ik wist al een tijdje dat je ribbon moet hebben, dankzij Dr. Smoke uiteraard, zonder wie ik het bestaan van ribbon wire waarschijnlijk niet had vermoed. Veel oppervlakte x weinig massa, da's een inkopper natuurlijk. Maar Meneer Oen laat zien wat die veschrikkelijke quad core fused staggered stapled alien reggaeton twisted babyfucker humbug coils doen met je airflow: hem helemaal naar de gallemiezen helpen. Een simpele twisted build maakt al zoveel turbulentie dat het is alsof je "tegen een muur zit aan te vapen"....

5a5aa0a7986bb_ScreenShot2018-01-14at01_13_00.thumb.png.0fe9fb76789e1d63c5bcdc688786bd4c.png

1 minute ago, Dr.Smoke said:

Als het maar niet 28 Januari is, dan ben ik ingehuurd door @TheRich en zit de Dr. in Waddinxveen :ja

Dan doen we 29 februari.

Edited by monotom

6 minutes ago, monotom said:

Als die Morten Oen zijn beloftes waarmaakt trouwens, met die RDA die hij maakt met Cthulhu Mods, dan voorspel ik dat 2018 het jaar van het ribbon-draad gaat worden. Ik wist al een tijdje dat je ribbon moet hebben, dankzij Dr. Smoke uiteraard, zonder wie ik het bestaan van ribbon wire waarschijnlijk niet had vermoed. Veel oppervlakte x weinig massa, da's een inkopper natuurlijk. Maar Meneer Oen laat zien wat die veschrikkelijke quad core fused staggered stapled alien reggaeton twisted babyfucker humbug coils doen met je airflow: hem helemaal naar de gallemiezen helpen. Een simpele twisted build maakt turbulentie als je "tegen een muur zit aan te vapen"....

Dan doen we 29 februari.

De agenda's van 2020 liggen nog bij de drukker.

3 minutes ago, Dr.Smoke said:

De agenda's van 2020 liggen nog bij de drukker.

In de toekomst worden agenda's niet meer gedrukt. Ze zijn dan digitaal beschikbaar op personal digital smart phone assistants via het online WAP-datanetwerk

12 minutes ago, Dr.Smoke said:

Wat betaalt iemand die zich @TheRich noemt nou eigenlijk per uur als ik vragen mag?

26 minutes ago, monotom said:

Dat is niet honderd procent zeker, maar de consensus heb je hier haarfijn te pakken ja. Mits je met "wegzetten" bedoeld "donker / zonder UV" .

Waar ik zelf nog niet over uit ben is het effect van verwarming. Die Maillard-reacties treden voornamelijk op bij verhitting van voedingswaren. 

Ik doe het zelf niet, warm badje enzo, of yoghurtmaker etc., maar ik kan niet goed ontdekken wat wetenschappelijk gezien al dan niet het nut ervan is en voor welke aroma's specifiek wel en niet. Er zijn proefjes en testjes, maar veelal door amateurs met te kleine steekproeven / geen controlegroepen / allerlei mankementen./

Maar logischerwijs zou er iets in moeten zitten. Mits niet teveel en te lang verwarmd enzovoorts, maar dat geldt ook voor een eitje bakken.

Ja donker, in een bureaukastje. Gewoon kamertemperatuur, ‘s nachts is wel de verwarming uit. Aroma’s, flesje nic, pg, vg heb ik een andere slaapkamer (ook in een niet-doorschijnend kastje dus donker) waar de verwarming nooit aan is omdat daar nooit iemand is. Is meer een opbergkamer zegmaar.

On 12-1-2018 at 18:56, Sir Vape A lot said:

@Marianna 

Waarom doe je dit? En als je de rum mengt met base, heb je dan de smaak van de rum?

Waarom = omdat mijn VG-basis al vermengd is met circa 12% demi-water, en ik geen zin heb om de smaak nog luiziger te maken (en omdat VG-aroma eveneens totaal geen throat hit geeft).

Daarom dus de smaak achteraf opleuken met een paar druppels drinkbare alcohol per 10ml flesje.

Welke soort drinkbare alcohol, hangt af van het gebruikte aroma; de smaak van die alcohol moet natuurlijk passen bij het aroma.

Edited by Marianna