Jump to content

Recommended Posts

Ik heb nog steeds mijn eigen visie omtrent het steepen, ik weet, velen gaan me misschien gek verklaren, anderen onwetend, meningsverschillen zijn er altijd.

Desondanks vele fabrikanten, dampers aanraden het steepingproces volgen op de manier van mixen, koelhouden, uit onmiddellijk daglicht.

Nu weet ik ook dat flavors chemisch zijn, de ene al wat meer dan de andere en zeker geen echt fruit zijn. Ik maak voor mezelf altijd fruitmixen.

To the point en mijn mening: Steepen is beter bekend als rijpen, net dat is voor mij de logica zoals bij echte vruchten, ze hebben lucht nodig, zon en liefst aangename temperaturen.

In het begin was ik ook van mening dat het goed koel moest staan, uit zonlicht, droog enz...

Sommige zaken zijn voor mij waarheid, op tijd luchten haalt chemische stoffen uit het brouwsel, schudden is ook nodig daar het verschillende molecules zijn die moeten binden echter ga ik niet te werk met koele ruimtes en daglicht/zonlicht. Spreek niet van temperaturen 30 graden maar kamertemperatuur, 22,5 graad.

Luchten doe ik maar 1x, nl de 2de nacht, een hele nacht. Weer gaan sommigen zeggen, dan gaat de nicotine verdampen. Ik denk daar juist van niet omdat de molecules nog niet gebonden zijn. Was gewoon hoe ik het doe en toch smaakvol damp maar ik respecteer ieders manier. Keep on vaping.

Beste @Frederik De Valck ik denk dat u 2 dingen door elkaar haalt nl. steepen & opslaan.

Steepen werkt het best in een donkere omgeving, liever warm dan koel. Zonlicht=Uv en daar worden sommige flavour 's en zeker nicotine niet happy van :nee

Daarentegen is de beste bewaarmethode van nicotine houdende base zo koel en donker als maar mogelijk is :ja

Ik heb uit uw bericht begrepen dat u voornamelijk fruitmixen bereid, de meeste fruitmixen zijn in de regel binnen 24 uur dampbaar.

Een hele nacht luchten van fruitsmaken doet geen goed, en daardoor bestaat het risico van snel vervagen.

Sommige flavour's zijn voorzien van alcohol, dan is 1a 2 uren luchten na het mixen voldoende.

Ik persoonlijk ken geen enkele fabrikant of damper die adviseert om gemixte liquids koel te bewaren.

Beste @Dr.Smoke, ik haal zeker niet de twee door elkaar hoor, ik spreek enkel van ondervindingen na 1 jaar, zei ook dat het persoonlijk mijn mening was. Inderdaad, fruitsmaken zijn soms al shake and vape en mijn nicotine bewaar ik steeds in de diepvrijzer (ijskast). Trouwens volgens mij is bewaren en steepen "bijna" hetzelfde, iedereen weet hoe langer de mixen staan, hoe smaakvoller het gaat zijn. Ik raad u aan is te informeren bij bijna elke leverancier van flavors, de meesten gaan zeggen dat steepen het beste is zoals ik had vermeld hoe ik het niet doe. Natuurlijk zijn deze mensen bekwamer en wie ben ik om tegen te spreken, net daarrom zei ik dat het persoonlijk was. De eerste nachten (nacht gaat nicotine niet snel vervagen), laat men de volledige binding van het proces uitwerken bestaat net de kans op vervaging, daarom spreekt men steeds van laten luchten tijdens steepen. Ik spreek van ondervinding na het mixen en steepen, nl chemische smaak, vandaar ik het een hele nacht doe.

Maar nogmaals, dat is mijn bevinding, ik denk dat wel ieder zijn mening en conclusie heeft en wou deze topic zeker niet starten als betweter. Moest me gewoon even van het hart en met alle respect en begrip wie het tegendeel beweert.

:gek Ja, @Dr.Smoke, tijd dat je eens wat basics tot je door laat dringen. Hoe langer de mixen staan hoe smaakvoller het gaat zijn. Dat weet toch iedereen? Zoals Frederik al zegt: Iedereen kan zijn mening hebben , alle respect, maar de mening van Frederik, daar zijn de leveranciers het wel over eens dat dat de juiste is. Niet betweterig bedoeld hoor.

@Frederik De Valck - Jij gaat hier in rap tempo een Hele Grote worden, dat weet ik nou al. Dr. Smoke even de neus afvegen met een paar zinnetjes "klok-vaag-horen-luiden" en "Ik-gebruik-fruitsmaken-en-zal-daarom-eens-even-een-steep-knuppeltje-in-het-hoenderhok-gooien". Ik mag dat altijd graag zien, jonge getalenteerde gasten die een beetje de gevestigde orde aan de ballen trekken en laten zien dat er ook nog moderne opvattingen zijn in plaats van alleen maar oubollige dogmatiek.

Behalve dat je posts in niet bijster veel talent doen vermoeden en je 'informatie' zo incompleet is dat het als basis voor wat dan ook veel te wankel is. 

Waar ik wel super van onder de indruk ben is hoe zelfverzekerd je je inconsistente vermoedens en halve waarheden hier als een sluitende visie op het onderwerp presenteert (en in één moeite door verheft tot would-be consensus onder Mensen Die Het Weten Kunnen :clap). Dr. Smoke kan maar beter notities maken goddomme.

Ik ga vast eens wat popcorn bakken.

374138

Begrijpend lezen is een kwaliteit die blijkbaar niet iedereen in gelijke mate bezit....

Ik denk dat de TS niet de beproefde en breed gevolgde methode van steepen wenst aan te vallen.

Volgens mij wil hij alleen maar zijn ervaring vanuit de praktijk delen met ons.

Ook hij heeft het recht om door middel van vallen en opstaan, (trial and error) te leren.

Daarmee is niet gezegd dat de ene methode beter is dan de andere; wat voor hem werkt is goed.

3 hours ago, monotom said:

:gek Ja, @Dr.Smoke, tijd dat je eens wat basics tot je door laat dringen. Hoe langer de mixen staan hoe smaakvoller het gaat zijn. Dat weet toch iedereen? Zoals Frederik al zegt: Iedereen kan zijn mening hebben , alle respect, maar de mening van Frederik, daar zijn de leveranciers het wel over eens dat dat de juiste is. Niet betweterig bedoeld hoor.

@Frederik De Valck - Jij gaat hier in rap tempo een Hele Grote worden, dat weet ik nou al. Dr. Smoke even de neus afvegen met een paar zinnetjes "klok-vaag-horen-luiden" en "Ik-gebruik-fruitsmaken-en-zal-daarom-eens-even-een-steep-knuppeltje-in-het-hoenderhok-gooien". Ik mag dat altijd graag zien, jonge getalenteerde gasten die een beetje de gevestigde orde aan de ballen trekken en laten zien dat er ook nog moderne opvattingen zijn in plaats van alleen maar oubollige dogmatiek.

Behalve dat je posts in niet bijster veel talent doen vermoeden en je 'informatie' zo incompleet is dat het als basis voor wat dan ook veel te wankel is. 

Waar ik wel super van onder de indruk ben is hoe zelfverzekerd je je inconsistente vermoedens en halve waarheden hier als een sluitende visie op het onderwerp presenteert (en in één moeite door verheft tot would-be consensus onder Mensen Die Het Weten Kunnen :clap). Dr. Smoke kan maar beter notities maken goddomme.

Ik ga vast eens wat popcorn bakken.

374138

Wat betreft die popcorn, zoet of zout :kwijl

3 hours ago, monotom said:

Wat denk jij @Dr.Smoke, een paar trappisten te veel? Of is dit er een van de Hogetrollenschool?

Ik gok op het eerste, als halfbloed Belg weet ik maar al te goed dat dat broeder-brouwsel pislink kan zijn :lootje

Toch niet, drink totaal geen alcohol, ben nochthans geen Moslim, soit, ieder zijn mening zeker, zal best de topic verwijderen, als een ervaring al niet meer ka, is geen zegenoploegging :-(

2 minutes ago, Frederik De Valck said:

Toch niet, drink totaal geen alcohol, ben nochthans geen Moslim, soit, ieder zijn mening zeker, zal best de topic verwijderen, als een ervaring al niet meer ka, is geen zegenoploegging :-(

Ach welnee, @monotomdraaft altijd een beetje door, niets van aantrekken.. Uw mening is er 1. Woordkeuze is ook niet altijd alles...

16 hours ago, Frederik De Valck said:

Nu weet ik ook dat flavors chemisch zijn......

Sommige zaken zijn voor mij waarheid, op tijd luchten haalt chemische stoffen uit het brouwsel....

Wat zijn 'chemische' stoffen?  Is H2O ook chemisch? 

In ieder geval vind ik het zonde om de doppen van de flesjes er af te halen, zodat de aroma's kunnen ontsnappen.

En achteraf giet ik in ieder 10ml flesje een paar druppels rum, cointreau of whisky.

23 minutes ago, Marianna said:

zodat de aroma's kunnen ontsnappen.

Hoe weet jij dan dat de aroma's ontsnappen?

Misschien ontsnapt er wel niks .... misschien worden die aroma's wel smaakvoller omdat er meer zuurstof bij komt ..... of misschien zijn het wel de PG en de VG die ontsnappen waardoor je meer smaak overhoud .... of misschien maakt het allemaal geen fluit uit. :weetnie

6 minutes ago, Marcel loves E6 said:

Omdat ik die opstijgende aroma's ruiken kan.

3 minutes ago, Marianna said:

Omdat ik die opstijgende aroma's ruiken kan.

Maar misschien .... ruik jij wel een enorme hoeveelheid reukloze VG met een klein beetje aroma's. :weetnie

@Marianna 

En achteraf giet ik in ieder 10ml flesje een paar druppels rum, cointreau of whisky.

Waarom doe je dit? En als je de rum mengt met base, heb je dan de smaak van de rum?

1 hour ago, Marianna said:

Wat zijn 'chemische' stoffen?  Is H2O ook chemisch? 

In ieder geval vind ik het zonde om de doppen van de flesjes er af te halen, zodat de aroma's kunnen ontsnappen.

Heb je dan niet bij de eerste trek alle alcohol?Die verdampt sneller dan de rest.

12 hours ago, Marcel loves E6 said:

Misschien ontsnapt er wel niks .... misschien worden die aroma's wel smaakvoller omdat er meer zuurstof bij komt ..... of misschien zijn het wel de PG en de VG die ontsnappen waardoor je meer smaak overhoud .... of misschien maakt het allemaal geen fluit uit. :weetnie

Aroma's zijn vluchtig. Dat is gewoon een feit. Een fruitvape die een dag moet luchten zou je beter maken met wat minder aroma, dan hoef je niet te luchten en ben je bovendien goedkoper uit.

15 hours ago, TheRich said:

Ach welnee, @monotomdraaft altijd een beetje door

Is dat zo? Laten we eens zien. 

On 12/01/2018 at 00:51, Frederik De Valck said:

Ik heb nog steeds mijn eigen visie omtrent het steepen

OK, prima.

meningsverschillen zijn er altijd

Eens. Maar we moeten wel onderscheid maken tussen meningen en feiten. Meningen die in strijd zijn met feiten zouden moeten worden verworpen.

Desondanks vele fabrikanten, dampers aanraden het steepingproces volgen op de manier van mixen, koelhouden, uit onmiddellijk daglicht.

• Ondanks wat precies? 
  • Fabrikanten raden aan aroma's koel te bewaren, over e-liquids hoor ik ze nooit
  • Direct daglicht veroorzaakt degradatie in veel natuurlijk en kunstmatige polymeren - dat is een feit, geen mening. https://en.wikipedia.org/wiki/UV_degradation

Nu weet ik ook dat flavors chemisch zijn, de ene al wat meer dan de andere en zeker geen echt fruit zijn. Ik maak voor mezelf altijd fruitmixen.

Dit is onzin. Maar ik denk dat er bedoeld wordt: "Ik weet dat de meeste aroma's die voor e-juice worden gebruikt synthetisch zijn". In dat geval, akkoord.

De fruitmixen-opmerking suggereert sterk dat OP geen ervaring heeft met liquids die een rijpingsproces ondergaan. Tenzij hij voor anderen wel creams, bakeries, tobaccos en/of custards mixt natuurlijk...

To the point en mijn mening: Steepen is beter bekend als rijpen, net dat is voor mij de logica zoals bij echte vruchten, ze hebben lucht nodig, zon en liefst aangename temperaturen.

Steepen is niet beter bekend als rijpen. Van enige logica om steepen te vergelijken met het rijpen van vruchten is geen enkele sprake.

Steepen: een vaste stof in een vloeistof weken zodat de vloeistof de smaak van de vaste stof overneemt. Thee zetten is een schoolvoorbeeld.

• E-juice steepen is niet een goede term. Homogeniseren + faciliteren van een Maillard reactie zou correcter zijn geweest. Maar het bekt waardeloos, dat is wel zo.
  • De Maillardreactie is op zijn beurt ook geen eenduidige reactie, maar een verzamelnaam voor een complexe verzameling reacties tussen verschillende aminozuren en suikers
    • "Maar er zitten geen suikers in e-juice, toch?"  Als je sacharose (tafelsuiker) bedoelt, correct. Maar wel andere suikers en op suikers gelijkende stoffen. Glycerine is zelf een suikeralcohol, een subcategorie van de polyolen.
  • Homogeniseren is een vorm van mengen waarbij de mening in stand blijft. Je kan hele tomaten mengen met water, homogeniseren wil zeggen dat je de tomaten pureert en dan mengt. Kort door de bocht.

Rijpen: een algemene term waarmee zeer uiteenlopende processen worden aangeduid. Bijvoorbeeld:

• "het (doen) afnemen van vochtgehalte" (bij kazen)
  • "Volwassen worden" (bij mensen)
  • "Fase waarin bepaalde fruitsoorten ethyleen aanmaken waardoor ze zachter en zoeter worden en van kleur veranderen"

net dat is voor mij de logica zoals bij echte vruchten, ze hebben lucht nodig, zon en liefst aangename temperaturen.

• "Echte vruchten" hebben inderdaad zon nodig, maar niet voor het rijpingsproces.
  • Lucht, wat is dat? Zuurstof hebben ze in elk geval niet nodig (daar wordt fruit juist beurs van, door oxidatie)
  • "Aangenaam", wat is dat? De pyrococcus furiosus is een bacterie die het fijn vindt in 100 graden celsius: dan groeit 'ie harder dan bij enige andere temperatuur.

In het begin was ik ook van mening dat het goed koel moest staan, uit zonlicht, droog enz...

• Goed koel - zie boven. Het ging over aroma's toen fabrikanten dat zeiden.
  • "Uit zonlicht" - zie boven. Geen mening maar een feit -> UV degradatie
  • "Droog" -> wat bedoelt OP?  

Sommige zaken zijn voor mij waarheid, op tijd luchten haalt chemische stoffen uit het brouwsel

Dat is een merkwaardige voorstelling van zaken. Vluchtige stoffen ( = stoffen die snel verdampen) krijgen de gelegenheid te vervliegen als je ze niet in een afgesloten ruimte bewaart. Het maakt niet uit wanneer je ze die kans geeft.

Het luchten van e-juice is:

• Meestal zinloos als je het kort doet
  • Vrijwel altjid funest voor de smaak als je het te lang doet
  • In uitzonderlijke gevallen de moeite waard, namelijk bij gebruik van ethanolgebaseerde aroma's. (De meeste aroma's zijn PG-gebaseerd).

Deze drie punten zijn zowel wetenschappelijk te beargumenteren als aangetoond in een hele massa meer en minder wetenschappelijk verantwoorde blinde smaaktests.

schudden is ook nodig daar het verschillende molecules zijn die moeten binden

Geen idee wat OP hier bedoelde met het binden van moleculen en de invloed van schudden daarop. Door een e-juice te schudden ontstaan geen nieuwe aroma compounds, daarvoor is de Maillardreactie verantwoordelijk (die in fruitvapes overigens niet of nauwelijks optreedt).

echter ga ik niet te werk met koele ruimtes en daglicht/zonlicht. Spreek niet van temperaturen 30 graden maar kamertemperatuur, 22,5 graad.

Hier wordt het een beetje poetisch...

Luchten doe ik maar 1x, nl de 2de nacht, een hele nacht.

Puur willekeur dus. Je kan er ook een pentagram omheen tekenen en een lange jurk en punthoed aantrekken om die nacht nog wat meer cachet te geven.

Weer gaan sommigen zeggen, dan gaat de nicotine verdampen.

Ik heb dat echt NOG NOOIT eerder iemand horen zeggen. Nicotine oxideert.

k denk daar juist van niet omdat de molecules nog niet gebonden zijn.

Geen idee wat OP hier bedoelde met het binden van moleculen.

Was gewoon hoe ik het doe en toch smaakvol damp

Een en ander hebben klaarblijkelijk niet zoveel met elkaar te maken.

ik respecteer ieders manier

Ik respecteer dat iedereen zijn eigen manier mag hebben. Als een manier klinkklare onzin is respecteer ik die  manier niet, maar nog steeds het recht van een persoon die onzinmethode te hanteren.

Keep on vaping.

Eerste fatsoenlijke advies van het hele verhaal.

Tot zover het openingspleidooi.

@Dr.Smoke zegt: "u haalt 2 dingen door elkaar." 

In feite haalt OP nog wel wat meer dan twee dingen door elkaar, maar de opmerking van Dr. Smoke moeten we denkelijk retorisch opvatten.

De reactie van OP op de opmerking van Dr. Smoke triggerden mijn initiele opmerkingen. In deze reactie is namelijk niet enkel sprake van een beperkte kijk op steeping, maar ook van een onmiskenbare triomfantelijke wijsneuzigheid in de ontkenning dat er dingen door elkaar gehaald zouden worden. Dat terwijl de argumentatie opnieuw aantoonbaar flauwekul is. De betuiging van bescheidenheid aan het einde werkt daarom op mij sterk averechts: als je geen betweter wilt zijn, waarom dan de betweter uithangen, nota bene met een slecht verhaal?

Dus dat leek me wel wat voor mij om op te reageren. Maar dat was duidelijk een ironische, misschien tikkeltje sarcastische reactie. Doordraven is echter wat anders.

Door de ernst van  wat ik nu allemaal opschrijf zou het kunnen lijken als ik verontwaardigd ben of zelf boos op OP. Dat is absoluut niet het geval. Ik tiep dit soort commentaren om andere, veel belangrijkere redenen:

A. Mijn eigen betweterigheid

B. Mijn liefde voor debat op basis van logische argumentatie (er is een overlap met A.)

C. Mijn liefde voor tiepen. Willekeurig toetsen indrukken vind ik ook al leuk, maar dit is beter.

D. Het feit dat ik tijdens het tiepen van zo'n verhaal als hierboven moet zorgen dat ik het wel bij het juiste eind heb en fatsoenlijke bronnen kan overleggen indien nodig. Dat is mijn manier om dingen te leren (naast trial & error).

Ik wil OP daarom bedanken voor het scheppen van weer een prima gelegenheidje om me eens flink aan mijn liefhebberijen te buiten te gaan en nog aardig wat extraatjes over het onderwerp op te steken tijdens het zoeken naar die fatsoenlijke bronnen. Maar nu ga ik weer minzaam toekijken hoe mijn juices aan het steepen zijn.

Edited by monotom

15 hours ago, Frederik De Valck said:

Welnee joh! Om met Voltaire te spreken: "“Ik ben het niet eens met wat je zegt, maar ik jouw recht om dat te zeggen tot de dood toe verdedigen".  

Tot de dood is wat gortig, maar verder denk ik er ook zo over.

40 minutes ago, monotom said:

Heel verhaal...

Je zal  ongetwijfeld gelijk hebben, maar je maakt hier eigenlijk exact mijn punt. Maar moet dat zo onaardig? Ik ken je als iemand die erg aardig is, beetje vreemd, maar soit. Reacties als je eerste zijn niet nodig, dat kan ook anders. Je knalt iemand af om vervolgens, als iemand je daarop wijst, met een goed verhaal te komen. Woordkeuze van TS is niet altijd even handig, maar m.i. geeft hij geen reden om zo'n afbrander te  krijgen. Als ik de manier van dampen hier van sommigen zie verklaar ik ze voor gek, maar als het werkt, wie ben ik om daar dan wat van te zeggen? Je kan iemand dan veel beter een duwtje in de goede richting geven ipv 'm door King Kong persoonlijk het dorp uit te laten schoppen.. Maar dat is mijn mening.

Je hebt je overduidelijk verdiept in de materie en daar verdien je bewondering voor, maar hou het rustig.

*bovenstaand verhaal is mijn mening en er kunnen geen rechten aan worden ontleend

1 hour ago, monotom said:

Je kan er ook een pentagram omheen tekenen en een lange jurk en punthoed aantrekken om die nacht nog wat meer cachet te geven.

Um, je bent een paar dingen vergeten. Naast de lange jurk (doorgaans zwart, maar donker groen of diep rood zijn ook acceptabel), dient er ook een koord met een aardappel om de nek te worden gedragen. De punthoed moet minstens één ster hebben, meer is beter.

Op elk van de punten van het pentagram moet een niet-geurende gekleurde kaars geplaatst worden, de kleuren dienen te neigen naar de smaak welke men beoogt te verkrijgen. Verder dient het pentagram te worden voorzien van een ononderbroken cirkel van krijt (bij voorkeur wit, maar pastel tinten mogen ook). Het geheel dient te worden begeleidt door walvis gezang en het eindeloos repeteren van alle toegevoegde smaken in volgorde van rijping, gevolgd door "hae meae gustibus ditandum sit". Herhaal tot het daglicht zich weer vertoont.

Edited by Rowena
Altijd weer die tiep vautjes

1 hour ago, TheRich said:

Je zal  ongetwijfeld gelijk hebben, maar je maakt hier eigenlijk exact mijn punt. Maar moet dat zo onaardig?

Ik snap je niet helemaal. Is mijn <heel verhaal> onaardig of mijn eerste reactie of allebei? 

1 hour ago, TheRich said:

Als ik de manier van dampen hier van sommigen zie verklaar ik ze voor gek, maar als het werkt, wie ben ik om daar dan wat van te zeggen? Je kan iemand dan veel beter een duwtje in de goede richting geven ipv 'm door King Kong persoonlijk het dorp uit te laten schoppen..

Hoe iemand dampt maakt mij niet uit, een duwtje in de goede richting geven, dat klinkt nou juist een beetje alsof jij jouw manier van dampen beter vindt dan die van anderen...

Ik geloof niet in één goede richting als het gaat om dampstijl of voorkeuren daarin. Maar de beweringen waar ik op reageer zijn geen kwesties van smaak maar kwesties van feitelijke (on)juistheid.

Maar als je zegt dat mijn eerste post onaardig is: daar zit wel wat in, maar dat bedoelde ik meer uitdagend dan om iemand uit het dorp te schoppen ofzo. Ik las een knuppel-in-het-hoenderhok-verhaal en dacht dat een beetje sarcasme  wel gepermitteerd zou zijn. Dat @Frederik De Valck vervolgens overweegt zijn post te verwijderen vind ik betreurenswaardig en het toont aan dat ik de situatie inderdaad verkeerd heb ingeschat. Als ik had gedacht dat hij er geen polemische intenties mee had, dan was ik er ook niet zo sarcastisch op ingegaan, sure. Maar het is toch niet zo heel gek dat ik die intenties er  in meende te herkennen, of wel? Ik heb in elk geval niet de bedoeling gehad om Frederik te kwetsen .

Edited by monotom

52 minutes ago, TheRich said:

Ik ken je als iemand die erg aardig is,

Deze frase waardeer ik trouwens enorm, ook al overdrijf je een klein beetje.

1 hour ago, monotom said:

Ik heb in elk geval niet de bedoeling gehad om Frederik te kwetsen .

Enorm belangrijke opmerking in dit vermakelijk en (mogelijk) redelijk leerzame topic!