Jump to content
kobus36

Prebuilt coil voor Berserker

Recommended Posts

Hoi, bij aankoop van de Berserker MTL zaten twee prebuilt coils. Aangezien het voor mij de eerste keer was om een coil te wicken, is er al 1 van de 2 kapot gegaan. Ik zou graag dezelfde ergens willen kopen, maar vind ze nergens. Of kan iemand ze evt voor me maken?  

Posted (edited)

Is het geen optie om zelf te draaien ?

Beter koop je een rolletje Kanthal A1 28awg draad en een boortje met een diameter van 2mm. 

Je hoeft dan alleen 7-8 wikkels om het boortje te draaien en na het plaatsen eventueel afwerken met een keramsiche pincet. Dan zit je goed voor ongeveer het gehele jaar.

Als dat geen optie is dan kun je nog altijd pre made coils kopen. De inbegrepen coils vindt ik zelf niet echt fijn voor deze tank maar ieder zijn ding. Ik weet zeker dat je met de simpele 2mm kanthal coiltjes meer plezier zult beleven, en die kun je wel vinden bij fasttech of elders.

Edited by Esmoke66

On 5-1-2018 at 14:02, Esmoke66 said:

Is het geen optie om zelf te draaien ?

Beter koop je een rolletje Kanthal A1 28awg draad en een boortje met een diameter van 2mm. 

Je hoeft dan alleen 7-8 wikkels om het boortje te draaien en na het plaatsen eventueel afwerken met een keramsiche pincet. Dan zit je goed voor ongeveer het gehele jaar.

Als dat geen optie is dan kun je nog altijd pre made coils kopen. De inbegrepen coils vindt ik zelf niet echt fijn voor deze tank maar ieder zijn ding. Ik weet zeker dat je met de simpele 2mm kanthal coiltjes meer plezier zult beleven, en die kun je wel vinden bij fasttech of elders.

Waarom 2mm en niet groter? Geeft dat meer smaak of zo?

Posted (edited)
21 minutes ago, kobus36 said:

Waarom 2mm en niet groter? Geeft dat meer smaak of zo?

In mijn optiek is 2mm de meest geschikte voor deze tank. Ik krijg er inderdaad meer smaak uit als een 2.5/3mm coil. Het dampt ook rustiger dan bijvoorbeeld een 3mm coil wat gewoon te grof is voor dit tankje en welk je terug ziet met gespetter en minder smaak.

2.5 zou eventueel ook kunnen hoor maar 3mm is iets te grof. Het verschilt per tank maar 2mm werkt het beste voor mij in de berserker qwa damp als smaak.

Ook gaat er minder katoen door de 2mm en dat komt zeker goed uit hier, geen kans op een dry hit ( tenzij je het helemaal vol propt ja ).

Edited by Esmoke66

https://www.zwoofs.nl/micro-coil-jig-tool/

https://www.zwoofs.nl/ud-kanthal-a1-10-meter/

0,3 mm dan dus, dat is 28GA of als je nog hoger in weerstand wilt zitten een rolletje 0,25 mm, 30GA

Kost de wereld niet en je kan alles helemaal zelf bepalen. Als je al wel wat ervaring hebt met inzetten van coils, is dit de vorige stap.. Ik ben begonnen met de CLR's van de Ego One. Dat is pas priegelen.. :)

Succes! Anders wordt het China, daar is genoeg te krijgen, maar dst betekent wachten

5 hours ago, kobus36 said:

Die zijn dus 3mm, helaas. Ik zie vaak geen diameter erbij staan op andere sites

Ik denk niet dat 2mm je een betere smaak geeft, daar zit ook geen logica achter. Het is gewoon belangrijk om de wick goed te hebben, of die nu in een 2 of 4mm coil gaat. Teveel katoen kan je altijd uitdunnen, zorg dus voor genoeg katoen dat goed strak in de coil zit.

4 hours ago, Dnns84 said:

Ik denk niet dat 2mm je een betere smaak geeft, daar zit ook geen logica achter. Het is gewoon belangrijk om de wick goed te hebben, of die nu in een 2 of 4mm coil gaat. Teveel katoen kan je altijd uitdunnen, zorg dus voor genoeg katoen dat goed strak in de coil zit.

Teveel katoen kan dus ook de smaak erg beiinvloeden begrijp ik dat goed?

https://www.zwoofs.nl/pre-made-clapton-coils/

Zijn deze ook te gebruiken? Of beter die eerder genoemde aanschaffen?

Denk ook maar gelijk wat andere katoen erbij te nemen, om te kijken of het in smaakt scheelt

3 hours ago, Dnns84 said:

De logica is, bij een 2mm coil 1.2 ohm heb je meer windingen nodig als bij een 3mm coil 1.2 ohm. Tuurlijk speelt het wattage en de tank zelf een rol met name de verdampings kamer. Ook spelen de factoren van verschillende liquids een rol sommige liquids vragen een hoger/lager energie om de sweetpunt te pakken krijgen. Het zijn eigenlijk veelal persoonlijke factoren maar gezien de bouw en dampervaring van deze tank geeft het mij inderdaad het meest voldoening op 2mm en daarom prefereer ik toch echt een 2mm boven de 3mm. Ook vanwege de 2mm minder geknetter/gepruttel veroorzaakt en het simpelweg rustiger dampt met minimum kans op een dryhit.

1 minute ago, kobus36 said:

Teveel katoen kan voor wick problemen zorgen, door de coil zelf moet t katoen gewoon lekker strak erin zitten zonder dat je je coil helemaal verbuigt, de uiteindes plaats je dus in de ruimte daarvoor en daar is t belangrijk dat er niet teveel (dan komt de liquid niet of te langzaam bij de coil) of te weinig (want dan overstroomt de boel). Een goede flow van liquid naar je coil is belangrijk en beïnvloedt je smaak ook (een nauwelijks natte coil geeft maar weinig smaak af).
Bij de wick slots in de berserker is het in ieder geval belangrijk (net als bij andere rta's) dat je het opvult met katoen uit je coil, maar niet volpropt. Heb je te veel katoen om erin te plaatsen dan kan je de uiteinden wat uitkammen of bijknippen. Het is bij RTA's altijd even zoeken naar de juiste hoeveelheid, maar daar kom je snel genoeg achter :)

Ik wil best een diy kit aanschaffen en draad, maar ben als de dood dat ik iets fout doe en er dus ongelukken gebeuren.

2 minutes ago, Esmoke66 said:

De logica is, bij een 2mm coil 1.2 ohm heb je meer windingen nodig als bij een 3mm coil 1.2 ohm. Tuurlijk speelt het wattage en de tank zelf een rol met name de verdampings kamer. Ook spelen de factoren van verschillende liquids een rol sommige liquids vragen een hoger/lager energie om de sweetpunt te pakken krijgen. Het zijn eigenlijk veelal persoonlijke factoren maar gezien de bouw en dampervaring van deze tank geeft het mij inderdaad het meest voldoening op 2mm en daarom prefereer ik toch echt een 2mm boven de 3mm. Ook vanwege de 2mm minder geknetter/gepruttel veroorzaakt en het simpelweg rustiger dampt met minimum kans op een dryhit.

Uiteindelijk komt het idd neer op persoonlijke voorkeuren. Als ik meer windingen wil gebruiken kan ik ook een lagere gauge draad gebruiken, dat is mijn voorkeur. Ik gebruik overigens bijna uitsluitend 3.0mm coils (soms 2.5 en soms eens iets groters) en heb eigenlijk nooit last van spitback en gepruttel op een enkele keer na als ik echt te weinig wick heb gebruikt.

Betreft katoen zou ik je een katoen willen adviseren welk ook erg fluffy is; cotton bacon v2.

Neemt liquid beter/sneller op dan de pads organic katoen uit china. Wickt ook eveneens makkelijker, omdat de uiteinde van je wick heel makkelijk losjes te krijgen is ten opzichte van de boven genoemde pads. 

Just now, kobus36 said:

Ik wil best een diy kit aanschaffen en draad, maar ben als de dood dat ik iets fout doe en er dus ongelukken gebeuren.

Filmpjes kijken, zorgen dat je weet wat de eigenschappen van de soorten draad zijn, www.steam-engine.com is een goede hulp (gewoon een beetje mee spelen en kijken hoe bepaalde waardes veranderen bij het invoeren van andere parameters. Maar als je een dingetje als deze: https://www.fasttech.com/products/0/10034848/7614800-authentic-coil-master-coiling-kit-v4 koopt met een paar verschillende diktes draad en gewoon een beetje gaat uitproberen kom je er al snel achter dat zelf coilen niet veel voorstelt ;) Het belangrijkste is dat je geen kortsluitng veroorzaakt, maar dat is een questie van goed kijken of de draad niks aanraakt wat het niet zou moeten aanraken 

@kobus36, wat voor jou, als je in de buurt woont? Er is wellicht nog een plekje over. Ik ga het vanavond verder regelen en komt de aanmelding. Ik zal je taggen, als je wilt, maar first come, first serve

23 minutes ago, kobus36 said:

https://www.zwoofs.nl/pre-made-clapton-coils/

Zijn deze ook te gebruiken? Of beter die eerder genoemde aanschaffen?

Denk ook maar gelijk wat andere katoen erbij te nemen, om te kijken of het in smaakt scheelt

Had dat onderste even niet gezien. Je kan zo'n clapton coil gebruiken, maar in een MTL tank als de Berserker zou ik dat persoonlijk niet doen, je moet er namelijk een stuk meer Watts door pompen om ze goed op temperatuur te krijgen, je batterij gaat sneller leeg en veel meer smaak geven die je niet. Daarbij is er eigenlijk te weinig airflow voor die claptons, ik snap dan ook echt niet dat ze clapton coils erbij geven als je de Berserker koopt, compleet overbodig als je t mij vraagt of je moet al van een echt flink warme/hete vape houden. Gewoon een 'normale' micro coil is uitstekend geschikt voor MTL vapen.

Posted (edited)
29 minutes ago, kobus36 said:

Ik ben a-technisch, maar na vele jaren zelf coils draaien, is er nog steeds geen enkel ongeluk gebeurd.... Het is hier nog steeds een saaie boel, geen enkele explosie of brandwond.  

Je hebt waarschijnlijk geen complete kit nodig, omdat iedereen wel een schaar in huis heeft om het metaaldraad af te knippen, en met een nagelknipper gaat dat ook prima.

Om een coil te bouwen, gebruik ik een standaardje, zoals deze: https://www.fasttech.com/p/3345404 

en zo'n handig stokje om de metaaldraad omheen te wikkelen, zodat je de binnendiameter van de coil kunt bepalen:  https://www.fasttech.com/p/1986902 

en een keramische pincet:  https://www.fasttech.com/products/0/10040021/8681801-authentic-vpdam-stainless-steel-ceramic-tweezers

Edited by Marianna

17 hours ago, Esmoke66 said:

In mijn optiek is 2mm de meest geschikte voor deze tank.

Geldt dat ook bij maxVG + VG-aroma's ?  Tot dusverre heb ik namelijk steeds 3.0mm of 3.5mm nodig.

40 minutes ago, Dnns84 said:

Had dat onderste even niet gezien. Je kan zo'n clapton coil gebruiken, maar in een MTL tank als de Berserker zou ik dat persoonlijk niet doen, je moet er namelijk een stuk meer Watts door pompen om ze goed op temperatuur te krijgen, je batterij gaat sneller leeg en veel meer smaak geven die je niet. Daarbij is er eigenlijk te weinig airflow voor die claptons, ik snap dan ook echt niet dat ze clapton coils erbij geven als je de Berserker koopt, compleet overbodig als je t mij vraagt of je moet al van een echt flink warme/hete vape houden. Gewoon een 'normale' micro coil is uitstekend geschikt voor MTL vapen.

Eens. Nu had ik de bijgeleverde Claptoncoil waarschijnlijk ook nog iets te los gewickt, waardoor het een irritante pruttelbende werd, maar los daarvan vond ik ze totaal ongeschikt voor de Berserker. Batterijduur is dan nog een keuze (als het claptongeval fijner had gedampt dan had ik dat er voor over gehad bedoel ik), maar het werd mij inderdaad veel te warm. Met name in de korte versie eigenlijk gewoon niet te doen. Zeker als je graag lange hijsen neemt (en dus ook niet in TC dampt -omdat het Kanthals zijn), dan zou ik ook zeker gewoon enkel draad aanraden.

32 minutes ago, Marianna said:

Geldt dat ook bij maxVG + VG-aroma's ?  Tot dusverre heb ik namelijk steeds 3.0mm of 3.5mm nodig.

Geen ervaring met max VG helaas, 50/50 only hier.

45 minutes ago, kobus36 said:

Ik heb ze besteld....... https://www.zwoofs.nl/kanthal-a1-pre-made-coils/  tevens de bacon cotton, ben benieuwd, thx voor jullie hulp weer

En als het katoen je bevalt ( is 1 van de betere katoens komt wel goed ) dan kun je in de toekomst een 5-pack bestellen op Fasttech voor ongeveer 16 euros. Regelmatig 10 tot 15% kortings coupon verkrijgbaar en kom je op ongeveer 3 euro de pakje ipv 6 euro hier in NL.

Succes.

Vandaag eerste nieuwe coil en katoen erin, echt........ Geweldig, wat een verschil. Damp nu met de 1.0 coil met 19.5 watt, en heerlijke smaak nu.