Jump to content

suiker vrije liquids


Guest Willem

Recommended Posts

vraag zijn er ook suikervrije liquids en flavours te koop 
en wat komt er in je bloed terecht van zoetere  liquids ?
kan dat invloed hebben op je suiker spiegel ?
ik sta namelijk op dieet en val heel moeilijk af terwijl ik me netjes aan  m,n dieet hou,
nou heb ik wel verteld dat ik al 5jr damp en heel veel dessertsmaken damp dus daar zit ook vrij veel zoetigheid in 
nu is mijn vraag wat komt daar van in je bloed terecht en zijn er ook suikervrije liquids want ik geef het dampen beslist niet op 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Moppersmurf said:

 

Als verstokt fanatiek practiserend diabeet kan ik je melden dat onze geliefde liquids geen invloed hebben op je bloedsuikerspiegel. 

Dus geniet gewoon lekker van je dampertje!

 

Ge wit 't wel wir te vertelle, Meuperke!

Als verstokt fanatiek praktiserend kunsthardklepantistollingsverslaafde.....................................

 

Oh ja! @Willem D'r zitten hier een hoop verstokt fanatieke en praktiserende kneusjes op dit forum.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ik ben hier van de week vrij intensief naar op zoek geweest, omdat ik ook diabeet ben, een sinds een paar maanden en heel hoge langetijdswaarde had. Ik had echter in die periode ook erg veel stress EN was natuurlijk gestopt met roken. Dat alleen al gooit je hormoonhuishouding overhoop, waar je suiker erg bevattelijk voor is. 

 

Weer drie maanden verder echter heeft mijn suiker zich er prachtig gestabiliseerd, maar ik heb ook acht weken geleden mijn voedingspatroon omgegooid, en ook dat heeft natuurlijk invloed. Het was dus geen schoon laboratorium-experiment.

 

Wat ik het en der kon vinden is vooral dat de meeste diabeten melden geen hogere suikers te hebben, en een enkeling wel. Welke rol het stoppen met roken daarbij speelt is niet makkelijk te bepalen. Voor zover het effect het gevolg van dampen is, lijkt het in elk geval tijdelijk.

 

Wel zijn er wat lichte aanwijzingen dat vg voor diabetici wat onverstandiger lijkt dan pg, omdat je dat dit de manier van dampen doorgaans in veel grotere hoeveelheden binnenkrijgt en van zichzelf erg zoet is/een hoge Glycemische index heeft. Daar ben ik dus wat voorzichtiger me geworden. 

 

Wat wel verstandig is, is minder zoete liquids gebruiken, zodat je je suikerverslaving/voorkeur voor mierzoet kunt afbouwen, want dat is voor een diabeet erg verstandig. En als je echt geen suiker meer eet, smaakt alles na verloop van tijd ook veel zoeter.

 

Liquids worden echter gewoon gezoet met kunstmatige zoetstoffen, en niet met suiker. In zelfgemaakte NET's zitten wel suikers, maar ongeveer het equivalent van een suikerklontje of twee op een halve liter liquid. Het effect daarvan op je suikerspiegel is nagenoeg nihil. De nadelen daarvan zie je vooral op je Coils ;-)

 

Roken is in elk geval sowieso desastreus voor diabetici, meer nog dan voor gezonde mensen. Daarmee is dampen een hele grote sprong vooruit, en wil je honderd procent gezond, dan is stoppen het enige alternatief. Vermoedelijk wint je gezondheid er echter veel meer mee als je je voeding nog eens onder de loep neemt, en een kilo of vijftien weet af te vallen. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...
On 27-12-2017 at 16:09, Moppersmurf said:

 

Als verstokt fanatiek practiserend diabeet kan ik je melden dat onze geliefde liquids geen invloed hebben op je bloedsuikerspiegel. 

Ik twijfelde vanavond toch wel hoor. Ik had maar twee boterhammen gegeten en de bloedsuikerspiegel steeg me te veel. Maar... ik was dus vergeten te spuiten grrr

Het kan ook niet stijgen van de glycerine of PG want dat is iets heel anders dan glucose. Maar ja als de bloedsuikerwaarde de pan uit rijst ga je toch ff twijfelen ?

Ik heb pas 36 jaar diabetes..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ik ben op atkins dieet (koolhydraatarm ) maar val bij a niks af terwijl toen ik rookte de kilo's eraf vlogen. Heb toch het idee dat het met het dampen te maken heeft. Dit omdat het ook voor komt als je zoetstof gebruikt en daardoor niet afvalt. Soort van mind fuck in de hersenen. Maar volgens mij zijn er geen damp sappen die geen zoet hebben omdat de vg zoet is.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er zit ergens wel een addertje. Ik heb voor mn nieren erg veel moeten drinken en daarvoor gebruikte ik suikervrije limonadesiroop met water. Wegens gebrek aan dorst moet ik dat soort smakelijke stimulans hebben.

Nou daar kwam ik best flink van aan!  Iemand heeft me uitgelegd dat het lichaam denkt suiker te krijgen en daarop maf gaat reageren, maar met mijn smurfenbrein kun je niet verwachten dat ik dat snap.

 

Waar ik geheid wel van afval is een barkruk...

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Het lijkt me sterk dat het vapen invloed heeft en als dat zo is dan is dat verwaarloosbaar.

Ik heb nu geen tijd om het uit te zoeken maar stel dat je 30 ml per dag dampt en dat alles wat je opneemt, VG en PG, wordt omgezet naar glucose en van iedere hijs blijft er 5% in je longen zitten en dat gaat naar je bloed toe dan is dat 1,5 ml per etmaal. Het is allemaal en en en, en misschien gebeuren die dingen niet eens.

Het heeft vast te maken met het eetgedrag. Als je een koolhydraatbeperkt dieet hebt dan eet je dus eiwitten en vetten en het zal wel de bedoeling zijn dat je lichaam de eigen vetten afbreekt omdat er een glucose-tekort is maar de vetten die je eet worden er weer aan toegevoegd. Ga eens bij een dietiste langs, dat helpt misschien meer.

Mensen die stoppen met roken komen vaak aan maar dat komt niet van de buitenlucht.

In e-liquid zit geen normale suiker maar  het lijkt me echt sterk dat je van het vapen een gewichtstoename krijgt.

Link to comment
Share on other sites

Het enige wat bij mij mijn suiker waarde omhoog jaagt is stress en dierlijke vetten.(uiteraard óók echte suiker)

Roken beïnvloed óók je bloedsuikerspiegel in hoger maten dan de meeste mensen denken.

Stoppen met roken heeft mij meer dan een jaar geconstipeert gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Moppersmurf said:

Er zit ergens wel een addertje. Ik heb voor mn nieren erg veel moeten drinken en daarvoor gebruikte ik suikervrije limonadesiroop met water. Wegens gebrek aan dorst moet ik dat soort smakelijke stimulans hebben.

Nou daar kwam ik best flink van aan!  Iemand heeft me uitgelegd dat het lichaam denkt suiker te krijgen en daarop maf gaat reageren, maar met mijn smurfenbrein kun je niet verwachten dat ik dat snap.

 

Waar ik geheid wel van afval is een barkruk...

Als je (nog) insuline aanmaakt, is dat niet zo heel gek. Bij gezonde mensen en nog sterkere mate bij mensen in de eerste stadia van suikerziekte, maakt de alvleesklier insuline aan als er suiker binnenkomt-of naar het schijnt zelfs als je lichaam dénkt dat er suiker binnenkomt. De insuline spiegel kan daardoor aardig stijgen, en zolang er ruim insuline voor handen is, kun je geen vet verbranden. Alleen maar suiker (mits de insuline er  bij kan en zijn werk doet). Bij beginnende diabeten maakt de alvleesklier zelfs overuren in vierploegendienst, maar tegen die tijd is het lichaam er al zo ongevoelig voor geworden, dat het vergeefse moeite is. Op een gegeven moment doet die insuline zelfs helemaal niets meer. Maar bij energietekort (dus onmogelijkheid de in de cellen opgeslagen suiker te verbranden) gaat je lichaam als op alles zetten voorraden aan te leggen en vast te houden wat het heeft. Afvallen bij overproductie van insuline, of die nu werkt of niet, is feitelijk zo goed als onmogelijk. Pas wanneer de suikerbalans zo laag is het lichaam in ketose komt, kun je vet verbranden en gewicht verliezen. Daar kleven ook nog wel wat nadelen aan, vooral voor de nieren, die hier wat ver voeren.

 

Puntje bij paaltje zijn zoetstoffen een prima suikervervanger, maar bij latente, pre- en vroege diabeten kunnen ze wel een extra trigger zijn om de alvleesklier op te jagen. Je weet echter nooit of je in één van die stadia zit. Ben eenmaal de lul, dan is het effect minder, en kun je beter -met mate- zoetstof gebruiken dan suiker. Niks is natuurlijk beter, maar sommige dingen zijn echt niet te hachelen zonder een zoetje. Maar kunstmatig gezoete ranja en frisdranken kunnen beduidend meer kwaad dan een  enkel zoetje in de koffie of de yoghurt. Alles met mate.

Edited by L33ntje
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...