Jump to content

Damp stinkt, ja toch? Of niet...

Recommended Posts

Gisteren kwam er iemand langs die mij bij het binnenkomen, vertelde dat het stonk bij mij in de woning. Gelukkig, niet zo een erge stank zoals in een woning waar gerookt word. OEF!

Hij vroeg me wat ik aan de muur in de verstuiver gedaan had en ik vertelde hem dat dit kwam van de verschillende smaakjes of aroma's die gebruikt worden voor de vloeistof wat in mijn damp apparatuur zit.

Nu als ik een tijdje weg ben geweest uit mijn woning, merk ik ook wel dat er een enigszins fruitige geur bij mij in de woning aanwezig is, maar het stoort me absoluut niet, toch niet zoals vroeger als ik nog rookte.

Ik kan me nu wel inbeelden dat het voor sommige niet-rokers of -dampers misschien wel storend werkt om naast me te komen zitten als ik damp, wat betreft de geur dan die vrijkomt.

Je kan natuurlijk helemaal smaakloos gaan dampen en ik vermoed dat er dan ook geen enkele geur aan vast zit of loskomt. Maar dit zou toch wel saai zijn en vermoedelijk snel vervelend voor jezelf zijn.

Is er dan wel een dampvloeistof die:

a) je omgeving niet ruikt of dermate stoort.

b) die toch smakelijk blijft om dampen.

Extreem reageren hierop is niet bepaalt mijn ding, en ik ga die persoon zeker de toegang tot mijn woning hiervoor niet ontzeggen. De opmerking kwam ook niet storend over maar eerder in een grappige stijl.

Maar nadien deed het mij wel denken; wanneer je ergens te gast bent en je krijgt de toelating om binnen te dampen waarbij men vraagt of het niet gaat stinken? Kan je dan zeggen nee? 

Ik ben in hoofdzaak MTL damper dus grote wolken blaas ik niet, maar ik wil wel niet storend zijn voor mijn medemens. Wat dan bij een terrasje doen?

Moet ik mij dan net als rokers met de staart tussen de benen terugtrekken en ergens in een hoekje alleen gaan dampen?

• Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dank je. Je noemt daar namelijk precies het rijtje geuren op waar ik van over mijn nek ga. Oké, honing gaat nog en room ontbreekt in het rijtje, maar bedankt voor het compliment ;-)

Nou......  

Wie een hekel heeft aan de geur van honing, caramel, vanille, e.d...... spoort gewoon niet.                                                                                

Posted Images

Sommige eliquids stinken wanneer ze gedampt worden (denk bijvoorbeeld aan de meeste eliquids van Halo) en die damp ik dan gewoon ook niet. Vindt ze namelijk zelf ook stinken. Een aangename geur bij verdamping is voor mij eigenlijk ook net zo belangrijk als de smaak.

Vergeet niet dat geur perceptie over het algemeen heel persoonlijk is, wat de een vindt stinken kan de ander weer heel aangenaam vinden. Het is daarbij dan eigenlijk zaak om een gulden middenweg te vinden. Wanneer iemand het toelaat dat jij bij hen binnen gaat dampen zou je eventueel nog even buiten een geur sample los kunnen laten voordat je binnen gaat dampen. Eliquids met cap sugar cookie erin ruiken over het algemeen wel lekker.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Like 1

Ja sommige damp kun je wel ruiken. Of het stinkt ligt aan de neus van de ruiker op dat moment. Normaal is men dol op de geur van koekjes maar als het uit een damper komt vind men het ineens vies. 

Zelf let ik ook op de geur, tabakssmaken lijken weinig achter te laten. S-T-S 7 https://www.e-sigaretwinkel.com/product/e-liquid/aroma/e-juice-aroma/tabak-ejuice-aroma/s-t-s-7-tabaksorten-hl-eliquid/ laar weinig reuk na zegt mn smurfinnetje. En het is prettig spul vind ik. Ik damp dat ook het liefst MTL, lekker zacht en toch prettig.

• Like 3

Thuis damp ik in de regel neutrale smaken (tabak) een ook nog beschaafd mtl. Eigenlijk heeft dat sowieso vrij weinig geur af, blijft ook niet hangen en is niet hinderlijk (volgens mijn huisgenoten) met uitzondering van één soort french pipe liquid. Die damp ik dan ook niet meer.

Met name in de winkel kan ik natuurlijk niemand een smaak of hoeveelheid damp verbieden, maar eerlijk is eerlijk, de walm is niet zelden misselijkmakend. Vooral gebaksmaken hebben voor mij persoonlijk een hoge jakkes-factor. Fruit valt meestal nog wel mee. 

Als ik ergens graag in het openbaar of op niet-eigen terrein wil dampen, hou ik er dan ook ter de rekening mee dat ik geen potentieel storende damp veroorzaken. Wat dan eigenlijk ook weer een beetje belachelijk is, want mensen laten voor mij ook hun natte hond, parfum of luchtverfrisser of zelfs geurkaarsen niet weg. Één voordeel: waar DIE meur hangt, ruikt men zeker mijn damper niet.;-)

• Like 2
  • Haha 1

Je ruikt het inderdaad wel. Niet alles ruikt even lekker (the righteousness of the smell is in the nose of the beholder :e33) Maar het is niet te vergelijken met sigarettenrook. Dit is verboden (TS had het over op terras of binnen roken) omdat het schade voor de omgeving kan veroorzaken, niet vanwege de stank. Het is ook niet verboden windjes te laten, parfum (overdadig) te gebruiken etc. Ik kan bijvoorbeeld niet tegen de meeste Axe luchtjes. Dat vind ik naar heel oud zweet ruiken. Echt misselijkmakend. Dan heb ik liever iemand naast me zitten (in bijvoorbeeld een restaurant) die zwaar zit te roken. Ikzelf probeer geen overlast te veroorzaken. Maar als mensen om niets gaan zeuren word ik spontaan een boefje en groeien er langzaam van die duivelshoorntjes uit mijn hoofd. 

• Like 5
10 minutes ago, Nijmegensmoke said:

Ik kan bijvoorbeeld niet tegen de meeste Axe luchtjes

En bedankt he! Ik dacht ik doe een extra hoos AXE op die meet..  :gek

Ik gebruik nu old spice..  Kan het er mee door? :grins

Maar het is wel frappant als men nu weer over dampgeuren zeurt. Je hoort ze nooit over de parfumwolken ofzo.  Wie weet is het puur het onbekende.

• Like 2
  • Haha 1
  • Confused 1

Al heel wat goede adviezen en meningen, dank je ervoor.

Het rare is dat ik het van mezelf niet ruik of storend vind. Maar zoals gezegd een dagje van huis weg en je komt binnen dan ruik je het.

Ik kan er best inkomen in die dampgeuren, mensen zijn onwetend en de massa vergelijkt je maar met een roker die een ander systeempje gebruikt. Meestal hoef je het hun niet uit te leggen want ze zijn niet geïnteresseerd en weten alles af van die 'stinkstokken' is het nu model A, B of wat jij gebruikt... Het doet er niet toe.

Maar onlangs zat ik op een terrasje met slechts één tafeltje tussen ons en een subohmer en ik vond het ook niet zo prettig om mee te moeten genieten van zijn appelfestijn. Voor een parfumbommetje zou ik een ander tafeltje kiezen, dus ik begrijp nu best dat 'mijn' geur ook even storend kan zijn, zelfs al ben ik aan het genieten van kleine wolkjes.

Beter die custards en fruitfestijnen voor thuis houden vanaf nu, en gewoon een licht gearomatiseerd sapje van tabak meenemen in de tank...

• Like 2
2 hours ago, timmermc said:

Nu als ik een tijdje weg ben geweest uit mijn woning, merk ik ook wel dat er een enigszins fruitige geur bij mij in de woning aanwezig is

Een fruitige geur stinkt niet, tenzij het fruit verrot is.

Maar er bestaan mensen die de geur uit een WC-spuitbus lekkerder vinden.

• Like 1
  • Haha 1

Nou, niet helemaal mee eens. Ik zat onlangs een paar uur naast iemand die meloen zat te dampen (heel veel) en ik werd er op den duur een beetje weeïg van. Daarmee bedoelende dat het ook echt wel een keer teveel kan zijn. Terwijl als ik het nu weer ruik, ik het eigenlijk wel lekker vind ruiken. Maar té is nooit goed (behalve bij tevreden, tegoed (op de bank), tequila etc. ) 

• Haha 2

Heb wel eens een heel lekker geurende perzik liquid gehad. Smeerde ik soms ook als parfum geurtje op mijn arm.

per slot van rekening worden de basisstoffen ook zo gebruikt in crèmes met geurstoffen.

Maar sommige weeige geuren die anderen soms dampen, vind ik dan weer wat minder. Maar ja, dat is dan meestal snel weg, nadat zo´n wolk voorbij is gevlogen.

Andere kant is dat ik heel overgevoelig / allergisch voor PG kan zijn. En dan hoestbuien kan krijgen van andere damper in de buurt.

Edited by elja
  • Like 1
On 22-12-2017 at 15:22, elja said:

Andere kant is dat ik heel overgevoelig / allergisch voor PG kan zijn. 

Dat vind ik toch vreemd, want astma-patiënten schreven dat lang geleden ook op het longforum, terwijl astma-inhalers op basis van PG zijn.

Edited by Marianna
  • Haha 2
1 minute ago, Marianna said:

Dat vind 't toch vreemd, want astma-patiënten schreven dat lang geleden ook op het longforum, terwijl astma-inhalers op basis van PG zijn.

Hmja, ik weet niet hoe het zit, maar toen ik nog rookte, kon ik prima roken zonder hoesten. Als ik indirect rook binnenkreeg (van een persoon die naast me zat te roken) moest ik dan weer wel hoesten. 

Ik heb me ooit uit laten leggen, dat het kwam door de temperatuur van die rook. Kouder laat je sneller hoesten.

3 hours ago, timmermc said:

Is er dan wel een dampvloeistof die:

a) je omgeving niet ruikt of dermate stoort.

b) die toch smakelijk blijft om dampen.

Mijn ervaring met kokos is in ieder geval goed, die blijft ook wel hangen, maar is geen vervelende geur voor bezoek. Vind het zelf ook wel aangenaam ruiken, als ik na n paar uur weer binnenkom thuis

• Like 2

zoete geuren zijn vooral erg goed te ruiken voor anderen. In mijn huis mag wel worden gedampt maar mtl.

Voor DL ga je maar buiten staan. Reden is overigens vooral het ramen wassen.

Het lijkt me trouwens dat je via die astma inhalers veel en veel minder pg binnenkrijgt.

• Like 2

Mijn neus werkt toch zeer goed, maar ik ruik zelden nog de geur van de damp in een kamer als ik daar een paar uur niet geweest ben. Soms net na het dampen hangt er nog even een licht zoet luchtje, maar dat vind ik zelf alleen bij tabakssmaken enigszins storend. Maar dat vind ik tijdens het dampen zelf ook wel, echter nooit dusdanig dat ik het heel erg vies vind of daardoor ook de smaak gaat tegen staan.

Wat ik soms wel echt vervelend vind, is als smaken/geuren van damp bij elkaar vloeken. Mijn vriend blaast wel vrij grote wolken, en als ik dan net een lekkere hijs van mijn eigen damper wil nemen, levert dat nog wel eens een onbedoelde, maar smerige mix op.:grins

• Like 1
  • Haha 1
1 hour ago, stoneywise said:

zoete geuren zijn vooral erg goed te ruiken voor anderen.

Wie een hekel heeft aan de geur van honing, caramel, vanille, e.d...... spoort gewoon niet.  

:balans

• Like 3
  • Haha 4

Niets zo persoonlijk als smaak en geur. Ik denk zeker dat vanille e.d. vrij algemeen geaccepteerde en ook gewaardeerde geuren zijn, vandaar dat veel geurkaarsen en andere geurtoestanden altijd wel dit soort geuren als optie hebben (blijkbaar populair). Dat neemt echter niet weg dat er ook mensen zijn die hier juist absoluut niet van houden.

Zo kan ik genoeg zéér populaire damesgeuren opnoemen waar ik op zijn minst zo'n 'twijfelend-grimassend' rimpeltje van boven mijn neus krijg zeg maar.

• Like 2
8 minutes ago, MissFog said:

Dat neemt echter niet weg dat er ook mensen zijn die hier juist absoluut niet van houden.

Toch wel, maar diabetici mogen die smaken niet en dat is best frustrerend.

8 minutes ago, MissFog said:

Zo kan ik genoeg zéér populaire damesgeuren opnoemen waar ik op zijn minst zo'n 'twijfelend-grimassend' rimpeltje van boven mijn neus krijg zeg maar.

Chanel nr. 5  ?  

Edited by Marianna
  • Like 2
1 minute ago, Marianna said:

Toch wel, maar diabetici mogen die smaken niet en dat is best frustrerend.

Ik denk dat ik deze niet helemaal begrijp. Ik neem aan dat je niet bedoelt te zeggen dat het niet waar is dat er mensen zijn die er niet van houden?

• Like 1
1 minute ago, MissFog said:

Ik neem aan dat je niet bedoelt te zeggen dat het niet waar is dat er mensen zijn die er niet van houden?

Ik heb een beetje moeite met een driedubbele ontkenning.

Maar ik kan niet geloven dat er mensen bestaan die met een grote boog om de warme bakker heen lopen, 

of beginnen te kotsen als ze in de zomer langs een ijskarretje lopen of op de kermis walgen van de suikerspinnenlucht.

• Like 1
2 hours ago, Marianna said:

Dat vind 't toch vreemd, want astma-patiënten schreven dat lang geleden ook op het longforum, terwijl astma-inhalers op basis van PG zijn.

Ik heb nooit gezegd dat ik astma patient ben.  Astma heeft verder  ook niets te maken met een PG gevoeligheid.

5 minutes ago, Marianna said:

Ik heb een beetje moeite met een driedubbele ontkenning.

Maar ik kan niet geloven dat er mensen bestaan die met een grote boog om de warme bakker heen lopen, 

of beginnen te kotsen als ze in de zomer langs een ijskarretje lopen of op de kermis walgen van de suikerspinnenlucht.

Oke, dat bedoelde ik inderdaad. Ik kan het me ook moeilijk voorstellen hoor, maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat die mensen natuurlijk wel bestaan.

Haha en precies Chanel nr. 5 staat wel in mijn top 5 van neusrimpel-waardig ja :e33

• Create New...