Jump to content
SmartAss1870

Liquidklopper met POWERRR

Recommended Posts

Tegenwoordig is mijn favoriete mixverhouding 40PG/60VG en tijdens het rijpingsproces klop ik dit luchtig met een goedkope IKEA-melkklopper. Die werkt op 2 AA-batterijen (3 Volt dus) en iedere waterige vloeistof verandert hiermee snel in een schuimende substantie. Bij de e-liquid gaat dit wat minder enthousiast en verwarm ik de liquid eerst wat op, want warmer maakt dunner. De bovenste 2 cm liquid schuimt vlot, maar doop je de klopper dieper, dan heeft het motortje er duidelijk moeite mee, het toerental zakt flink in en moet de klopper gedurende enkele minuten door de hele vloeistof bewogen worden (op en neer) om overal het opaaleffect te verkrijgen. Ik had 10 van die kloppers gehaald dus heb ik er twee bewerkt zodat ze onderin nog voldoende rotatiesnelheid hebben, maar met een klopper in elke hand is natuurlijk niet optimaal werken.

Daarom kreeg ik het idee om de klopper van wat meer power te voorzien... Yep, daar ga ik weer: prutsen op zolder (gisteren).

In de schuur had ik nog zo'n goedkope bandenpomp liggen die met veel kabaal nauwelijks pompt, dus daaruit werd de 12 Volt elektromotor gehaald. Die heeft veel wikkelingen, dus veel koppel en prima geschikt voor dit project (denk ik). Het tandwiel was er niet af te halen, dus werd de klopper in 1 cm M8-draadstang gelijmd. Loodrecht boren was een uitdaging evenals het heel houden van het 1,5 mm boortje (gelukkig had ik 2 reserve). Vandaag was de lijm uitgehard en werd het M8-stukje aan het tandwieltje gekoppeld met (heel simpel maar erg doeltreffend) krimpkous. Het kloppertje iets bijbuigen en proefdraaien met een 25W lichtnetadapter die van 1,5V tot 12V geschakeld kan worden. Bij 4,5V is het opkloppen perfect en snel, bij 3V wordt er stevig geroerd. De motor heeft geen enkele moeite met de koude liquid en ik moet het bekertje zelfs vasthouden in z'n houder om te voorkomen dat 'ie gaat meedraaien en de liquid omhoog komt. Project geslaagd.

IMG_20171219_141310915_HDR.jpg

En wat is het voordeel van luchtig opkloppen? :lach

Merk je verschil in smaak of snelheid rijping met opgeklopte liquid? Gebruik je de opklopmethode bij kleine hoeveelheden, of ook grote batches?

Zuurstof draagt wel bij aan rijping, maar of je een dergelijke hoeveelheid wil.
Het draagt ook bij aan degradatie van de nicotine.

Na het opkloppen verdwijnt het schuim vrij vlot (alsof je een verse Cola hebt ingeschonken), en na ongeveer 15 minuten is de opale liquid ook weer helder geworden.

Ik betwijfel of de hoeveelheid lucht erg verschilt tussen opkloppen of shaken. De luchtbellen zijn na het opkloppen miniscuul en als een mist zwevend door de liquid, na schudden kun je de luchtbellen nog tellen.

Qua smaaksensatie is de nieuwe batch erg consistent, dus het opkloppen heeft wel effect. Of mijn handmatig schudden was niet optimaal natuurlijk, wat ik wel zeker weet eigenlijk. Juist omdát ik snel last heb van pijn in de polsen, is zo'n opklopper ideaal. De grootte van de batch is momenteel 100 ml, maar 50 of 300 kan natuurlijk ook. Medium size wekpotjes zouden zomaar de uitbreiding kunnen worden.

Misschien dat de afbraak van nicotine hierdoor ook wat sneller gaat dan bij normaal schudden, van de 4 mg/ml (DL) merk ik niets, ook niet na 20 hijsen (wel een droge mond en natte neus :ja). De volgende mix dus gewoon 1 of 2 mg sterker maken.