Jump to content

Overstap roken naar dampen moeilijk


Guest MissSmokie

Recommended Posts

Guest MissSmokie

Beste dampers!

Ik heb 2 weken terug mijn 1e damp setje gekocht (justfog c14, =Bookwill startsetje, met de Bookwill Cowboy blend 6 mg en Burley blend 12 mg) Het apparaat dampt echt wel lekker en vind het leuk, maar ik vind een sigaret stiekem nog altijd lekkerder. Het dampen voelt als leuk speelgoed maar geeft me niet helemaal de voldoening die ik hoopte. De smaak van de liquid vind ik ook niet heel lekker. Ik rook nu ca. 4 sigaretten per dag (iets minder dan ik deed) en damp er een keer of 3 per dag bij. Het valt me zo tegen omdat ik hier zoveel verhalen lees van mensen die in 1 x moeiteloos zijn overgestapt, en sigaretten meteen vies vonden. Ik rook niet veel maar naar 0 lukt nog niet. Er zijn wel momenten dat ik voel dat dampen eigenlijk lekkerder is maar dan ga ik toch weer roken. Ik heb vandaag een extra tankje besteld bij Zwoofs plus een fruitsmaakje. Heb ook om advies gevraagd over welke smaak, dame was erg behulpzaam maar zegt dat het vooral persoonlijke smaak is. Mij werd aangeraden de USA tabacco van Aramax als echte sigaretten smaak, en de Nutty butty cookie van Flavourtec als smaakje. Zelf denk ik dat een fruitsmaak bij de tabaksmaak wel wat kan zijn. Ik ga gewoon van alles proberen. Maar hoe krijg ik mezelf ertoe dat ik dampen fijner vind dan roken?! Moet ik wennen? Tips? Welke smaakjes hebben jou overtuigd? 

Link to comment
Share on other sites

Pas als je een tijdje helemaal niet meer rookt zul je het vies gaan vinden. Zolang je nog wel rookt blijf je gewend eraan, en verslaafd aan alle stoffen die erin zitten.

 

Misschien heb je betere spullen en betere liquid nodig om je helemaal over de dampstreep te trekken. Hier op het forum zijn er genoeg mensen en is er genoeg kennis om je te helpen een geschikte setup te kiezen. Niet opgeven, ik heb het eerste jaar nog volop erbij gerookt voordat ik pas echt stopte en helemaal overging op dampen.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Koop bijvoorbeeld een Toptankje van @Johnnybegood_59 voor een tientje:

 

Haal wat van deze coils uit China:

https://www.fasttech.com/p/3848003

3848003-6.jpg

en zoek een leuk modje erbij zoals deze pico:

https://www.fasttech.com/products/3032/10011027/4849000-authentic-eleaf-istick-pico-75w-tc-vw-apv-box-mod

4849000-10.jpg

en probeer eens wat liquids met minimaal 6mg nicotine, en dan weet ik zeker dat het gaat lukken.

 

(komend weekend weer black friday/cyber monday kortingen bij veel webshops, moeite waard om even te wachten met bestellen)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

ik rookte 2 pakken lm big maar aangezien ik al jaren sporte had ik er ook geen last van

toen ik met dochter op stad was ,paseerde ik een dampwinkel 

een eleaf tc 40 gekocht ze stelde mij voor om 6 mg te beginnen 

eigenwijs dat ik ben ,ben ik begonnen met 18 mg(gelukkig maar)

ze stelde mij voor de m reeks van liquideo dat zou zelfde zijn  mijn kl..ten trok er niet op 

leek mij heel moeilijk om de juiste smaak te evenaren

dus begonnen met fruit

en dat doe ik nog zit al maanden op 0 mg

ik zou zeggen niet naar verkoper(ster) luisteren begin zo hoog mogelijk in begin

koop bv 18 en 6 mg zo kan je nog mengelen moest te zwaar zijn ,zo kan je zelf afbouwen op eigen tempo

ik damp alleen fruit maar wissel constant zo word je het niet beu

Link to comment
Share on other sites

Grappig om te lezen, want ik herken mij hier totaal niet in. Ik rookte 1 tot 2 pakjes per dag. Ik kocht mijn eerste set een ego aio (pen model). Deze begon door een fabrieksfout van binnen te lekken. Toen heb ik deze omgeruild voor een ego aio box. In deze periode rookte ik nog 1 of 2 peuken per dag, ik nam het dampen ook niet serieus. Daarna kocht ik een Asprire Atlantis Evo setje aan in een stenenwinkel (destijds 95 euro) en daar had ik nog niet eens een batterij, lader ect voor. Achteraf veel ste duur geweest. Maar nadat ik deze set heb gekocht, heb ik nooit meer een sigaret aangeraakt en dat is bijna een jaar geleden. 

 

Over smaken valt niet te twisten zeg ik altijd, dat is te persoonlijk. Maar ik heb nooit een tabaks liquid gedampt. 1 keer eentje gekocht en ging bijna over mijn nek. Ik ben nu een jaar verder en heb nog maar 2 favoriete adv liquid gevonden die ik dagelijks damp. De rest ben ik nog altijd naar opzoek. Succes met de zoektocht en ik hoop dat je eindelijk van die rottige sigaretten af komt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Guest chanelly

Ik ben samen met mijn man 4 weken geleden begonnen met dampen..

ik rookte veel en veel meer per dag als mijn man!! Ik ben naar 3 dagen dampen gestopt met roken en mijn man rookt nu nog steeds 4 a 5 Shaggy's per dag.. terwijl hij steeds riep dat hij wilde stoppen met roken,en het voor mij eigenlijk niet hoefde.

 

wij hebben de eleaf i stick basic en de Liquid van diamond label 6 Mg tabak smaak. Ik was echt een stevige roker,en af en toe denk ik wel eens zal ik een atje opsteken,maar naar een paar seconde is dat ook weer weg.. 

het is dus voor iedereen verschillend!

ik gebruik mijn dampertje wel de hele dag door!

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Jayjay said:

 

 

Over smaken valt niet te twisten zeg ik altijd, dat is te persoonlijk. Maar ik heb nooit een tabaks liquid gedampt. 1 keer eentje gekocht en ging bijna over mijn nek. Ik ben nu een jaar verder en heb nog maar 2 favoriete adv liquid gevonden die ik dagelijks damp. De rest ben ik nog altijd naar opzoek. Succes met de zoektocht en ik hoop dat je eindelijk van die rottige sigaretten af komt.

Mag de Dr. zo brutaal zijn om te vragen welke favorieten dat zijn :holy

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Just now, Dr.Smoke said:

Mag de Dr. zo brutaal zijn om te vragen welke favorieten dat zijn :holy

Zekers dr. Smoke. Verreweg de aller beste fabrieks liquid is de Berry Bluez van Coil and Glaze daar krijg ik werkelijk geen genoeg van. En sinds kort de DIY Strawnana hmmmmm. Deze is op zijn best na 4 weken steepen. Eerste keer dat ik proefde na 2 weken dacht ik, moah. Maar nu is het waanzin. 2 soorten aardbei, vanilla v1 die duidelijk te proeven is (10%). En dan met een hintje banana cream. Binnenkort ga ik wat in de verkoop doen. Heb nu 2L aangemaakt. Niet bepaald goedkope DIY recept en vooral omdat Vanilla v1 vaak uitverkocht is. Maar erg lekker adv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Guest MissSmokie

Dank voor jullie tips!! Ik wil juist bij mijn pennetje blijven omdat ik het model zo mooi vind. En ik blijf proberen. Vandaag al meer gedampt en maar 3 sigaretten gerookt. Maar misschien toch andere liquid smaakjes testen, tips welkom! 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, MissSmokie said:

Ik wil juist bij mijn pennetje blijven omdat ik het model zo mooi vind.


Ik denk dat je je toch even over die drempel heen moet zetten ... , het belangrijkste is de werking van het apparaat (icm jouw persoonlijke voorkeuren, dus het kan zomaar wel dat je met een Q14 volledig tevreden kan zijn.). Als je te weinig voldoening haalt uit de mogelijkheden, denk ik toch echt dat je even verder moet kijken . (En er vooral achter zien te komen wat je mis aan je setup.)

Er zijn overigens genoeg ervaringen te vinden op het forum, van mensen die over gestapt zijn van een 'simpel' pennetje naar een 'iets' geavanceerdere setup, die na het overstappen 'het licht' zagen .

Ik ben overigens ook begonnen met een simpel Ego AIO pennetje, tot ik overstapte naar een andere setup waarvan ik zoiets had van 'wist ik dit maar eerder' ..
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

De smaak van tabak is niet te evenaren in een liquid.

 

De NET's (extractie van echte tabak) komen dichtbij, maar de smaak van de verbranding, de 'rooksmaak' lukt ook dan niet.

Bovendien zijn deze NET's coilkillers, door de aanwezige natuurlijke suikers in de tabak; die karameliseren op de coil.

Kan je na elke 10 ml of zo er een nieuwe coil indraaien.

 

Ik heb bijna 2  jaar alle fabrieks- en DIY-sapjes geprobeerd in tabakssmaak, de lekkerste waren die waar een zoetje, frisje of een vruchtje in verwerkt waren.

 

Aangezien tabakssmaak het nét niet is, sinds kort overgestapt op anijs, mint en rode bessen/fruit.

Dit bevalt mij wel. Het heeft niets met tabak, roken of de rooksmaak te maken; dat is ook de bedoeling.

Ik rook niet.

Ik damp.

Link to comment
Share on other sites

Om van t roken af te komen alleen met behulp van vapen dan wil je de sigaret in eerste instantie zo goed mogelijk nabootsen, dus een liquid met het juiste nicotine gehalte (zou hoog beginnen, 18mg is eigenlijk nog weinig als je het vergelijkt met wat je per sigaret binnenkrijgt aan nicotine) en een tankje met de juiste 'trek' (dus hoe hard je er aan moet zuigen), om een peuk na te bootsen moet je een zogenoemde MTL (mouth-to-lung) tank hebben. Die goedkope pennetjes (ook al is bookwill best duur, maar zijn t zelfde als de goedkopere) daar heb je maar kort wat aan. Mijn vader had die ook steeds en kocht bijna maandelijks wel een nieuwe, toen heb ik em 2 Aspire Zelos +nautilus 2 kits gegeven en sindsdien vind hij t dampen echt fijn ipv alleen maar nicotine binnen te krijgen.
Maar goed om te horen dat je er echt mee bezig bent om helemaal van t roken af te komen, die laatste 4 moet ook lukken met wat wilskracht en tips van de mensen hier, succes!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gun jezelf tijd om geleidelijk over te stappen.. laat je niet onzeker maken door hen die schijnbaar moeiteloos zijn overgestapt van roken naar dampen.

De meesten hier (inclusief ik zelf) zijn toch ook dual gebruikers geweest: simpele dampding voor 'erbij', maar toch ook blijven roken. Heel begrijpelijk ook, het roken (hoe slecht/smerig/etc ook) is zo'n vanzelfsprekendheid dat iets anders gaan doen in plaats ervan voelt als moeilijk. Voor de één is het makkelijker om te switchen dan voor de ander.

 

Het beste advies wat ik je kan geven is om anders te gaan denken: elke sigaret die je vervangt door te dampen (al is het er maar één per dag) is al winst :duim.

Probeer niet te stoppen omdat het moet, gebruik het bij elkaar zolang als jij het nodig hebt. Zelf was ik na een half jaar pas zover dat ik durfde om 100% over te stappen.

Nu (vrijwel 2 jaar later) ben ik heel blij dat ik het al zo lang volhoud (alleen dampen, niet roken).. maar dat besef komt geleidelijk.. dus geef vooral niet op.

Dat je nu ging dampen is de belangrijkste stap :clap.

 

Overigens, de adviezen voor 'betere' mods en tanks zijn natuurlijk heel handig om te krijgen.. voor als je er aan toe bent!

Edited by MrSmiley
typefoutje..
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Guest beardass
1 hour ago, MrSmiley said:

Gun jezelf tijd om geleidelijk over te stappen.. laat je niet onzeker maken door hen die schijnbaar moeiteloos zijn overgestapt van roken naar dampen.

De meesten hier (inclusief ik zelf) zijn toch ook dual gebruikers geweest: simpele dampding voor 'erbij', maar toch ook blijven roken. Heel begrijpelijk ook, het roken (hoe slecht/smerig/etc ook) is zo'n vanzelfsprekendheid dat iets anders gaan doen in plaats ervan voelt als moeilijk. Voor de één is het makkelijker om te switchen dan voor de ander.

 

Het beste advies wat ik je kan geven is om anders te gaan denken: elke sigaret die je vervangt door te dampen (al is het er maar één per dag) is al winst :duim.

Probeer niet te stoppen omdat het moet, gebruik het bij elkaar zolang als jij het nodig hebt. Zelf was ik na een half jaar pas zover dat ik durfde om 100% over te stappen.

 

Sorry dat ik het wat bot breng maar dit is een halfzachte oplossing die toch voor de meesten niet blijkt te werken. Wellicht voor de mensen hier op het forum maar in de boze buitenwereld blijkt de aantrekkingskracht van een sigaret toch groter dan de rompslomp die een damper met zich medebrengt.

Het probleem zit hem vaak in het ontbreken van de juiste spullen/liquids. Dus eerst een goede smaak (fruit wellicht) met het juiste nicotinegehalte. Als je de goede liquid gevonden hebt zou mijn advies zijn om de sigaret zsm te verbannen. Waar het om gaat is de afspraak die je met jezelf maakt. 

Stel, je vindt vandaag de goede liquid en rookt vanavond je laatste sigaret. Dan is het niet echt een straf om vanaf morgen geen sigaret meer te roken. Van uitstellen komt afstellen luidde het gezegde toch? 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, beardass said:

Stel, je vindt vandaag de goede liquid en rookt vanavond je laatste sigaret. Dan is het niet echt een straf om vanaf morgen geen sigaret meer te roken. Van uitstellen komt afstellen luidde het gezegde toch? 

 

En daar geef je nu precies aan dat we allen verschillen. Natuurlijk hoeft het geen straf te zijn om iets te laten als je een alternatief vind. Echter, het is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend om resoluut te switchen. Ik geloof er in dat iemand in staat is om 'de knop' om te zetten zodra hij/zij er aan toe is. Mijn punt is slechts dat het geen halszaak hoeft te zijn als het niet direct (of überhaupt) lukt.

 

13 minutes ago, beardass said:

Waar het om gaat is de afspraak die je met jezelf maakt. 

 

Exact, jij maakt een andere dan ik hierboven voorstel/suggereer. De mijne is niet beter of slechter dan de jouwe :bloem. Ik tracht slechts om @MissSmokie mijn mening te geven, misschien heeft zij er iets aan. Maar nogmaals, we zijn allen verschillend in onze beleving..

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, beardass said:

 

Sorry dat ik het wat bot breng maar dit is een halfzachte oplossing die toch voor de meesten niet blijkt te werken. Wellicht voor de mensen hier op het forum maar in de boze buitenwereld blijkt de aantrekkingskracht van een sigaret toch groter dan de rompslomp die een damper met zich medebrengt.

Het probleem zit hem vaak in het ontbreken van de juiste spullen/liquids. Dus eerst een goede smaak (fruit wellicht) met het juiste nicotinegehalte. Als je de goede liquid gevonden hebt zou mijn advies zijn om de sigaret zsm te verbannen. Waar het om gaat is de afspraak die je met jezelf maakt. 

Stel, je vindt vandaag de goede liquid en rookt vanavond je laatste sigaret. Dan is het niet echt een straf om vanaf morgen geen sigaret meer te roken. Van uitstellen komt afstellen luidde het gezegde toch? 

 

Er is ook een gezegde met wil en vlees en zwak.

 

Elke therapie om te stoppen met roken is erop gericht om de nicotinelevels in het bloed geleidelijk te verlagen en de geestelijke afhankelijkheid voor de handelingen te doorbreken.

 

Cold Turkey lukt zeker niet iedereen.

 

Het sapje hoog in nicotine en met een hoog gewaardeerd smaakje, de sigaret geleidelijk verminderen tot nul en de handelingen van roken vervangen door damphandelingen, IS ook een therapie.

 

Wat voor "het slachtoffer" werkt is goed.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de eerste weken de sigaretten afgebouwd, ben op een gegeven moment overdag gewoon gaan vapen en sigaretten thuis gelaten. In de ochtend en avond mocht ik van mezelf nog 2 sigaretten, dus nog 4 op een dag. Dat ging me steeds meer tegenstaan en ik vond het steeds viezer dat ik die eigenlijk ging overslaan of alsnog erna ging dampen. Menthol liquids waren toen favoriet, is nu zo niet meer mijn ding.

 

Sinds 5 weken helemaal over op het dampen. Uit nieuwsgierigheid vorige week wel een hijsje van een sigaret genomen van een vriendin, gewoon om te kijken hoe ik dat vond nu. Proefde net alsof ik een asbak in mijn mond had. Ben wel genezen voorlopig haha... nu zijn aardbei en watermeloen even favoriet.

Link to comment
Share on other sites

Guest MissSmokie

@Tiana wat goed!! Ik hoop het zo ook te doen. Ik heb vandaag overdag bv. niks gerookt, alleen gedampt, wat me wel verbaasde, maar vanavond wilde ik toch even 2 sigaretten. Het dampen vind ik eigenlijk lekkerder maar kan de sigaret nog niet loslaten. Hopelijk gaat dat vanzelf zoals bij jou! Heb nu een lekker mixje met tabak en passievrucht.

Link to comment
Share on other sites

Guest MissSmokie

@MrSmiley dank je, dat klinkt hoopvol! Inderdaad een beetje teleurgesteld dat het niet helemaal vanzelf gaat maar heb er zeker vertrouwen In, rook al minder en ga het dampen fijner vinden. Goed te horen dat het dus ook wennen kan zijn en niet in 1 x hoeft te lukken.

Link to comment
Share on other sites

Guest Kevin Kevin

Beste allemaal,

 

Een tijdje geleden heb ik mijn eerste e-sigaret aangeschaft. In eerste instantie dacht ik dat het gemakkelijk zou zijn om over te stappen can sigaretten naar damp. Echter valt mij dit toch zwaar. De drang naar een echte sigaret blijft te groot. Maar mijn mening komt dit doordat ik maar niet kan wennen aam damp. Na meerdere smaken te hebben geprobeerd ben ik de juiste nog niet tegen gekomen. Ik heb het idee dat er maar weinig damp vanaf komt terwijl ik het belangrijk (lekker) vind om veel damp (rook) uit te blazen. Waarschijnlijk komt het ook dat ik een te laag nicotinegehalte gebruik ( 3 of 6 mg). Hebben jullie hier nog tips voor? Welke smaak is populair en raden jullie aan? Hoe zorg ik dat er meer damp uit mijn e-sigaret komt of raden jullie een ander apparaat aan?( ik rook nu ongeveer 10 tot 15 sigaretten per dag) Op de foto zie je welke ik nu heb. 

 

Alvast bedankt allemaal, 

 

Groet Kevin

1511305168935471885683.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Kevin Kevin said:

Beste allemaal,

 

Een tijdje geleden heb ik mijn eerste e-sigaret aangeschaft. In eerste instantie dacht ik dat het gemakkelijk zou zijn om over te stappen can sigaretten naar damp. Echter valt mij dit toch zwaar. De drang naar een echte sigaret blijft te groot. Maar mijn mening komt dit doordat ik maar niet kan wennen aam damp. Na meerdere smaken te hebben geprobeerd ben ik de juiste nog niet tegen gekomen. Ik heb het idee dat er maar weinig damp vanaf komt terwijl ik het belangrijk (lekker) vind om veel damp (rook) uit te blazen. Waarschijnlijk komt het ook dat ik een te laag nicotinegehalte gebruik ( 3 of 6 mg). Hebben jullie hier nog tips voor? Welke smaak is populair en raden jullie aan? Hoe zorg ik dat er meer damp uit mijn e-sigaret komt of raden jullie een ander apparaat aan?( ik rook nu ongeveer 10 tot 15 sigaretten per dag) Op de foto zie je welke ik nu heb. 

 

Alvast bedankt allemaal, 

 

Groet Kevin

 

Als je hoger gaat met nicotine, zal het makkelijker gaan, probeer eens  MTL op 12mg of 18mg.

Maar je wil graag ook meer damp, ik wissel af met DL 3mg en MTL 12 mg.

Voor smaak is het wat zoeken wat je zelf lekker vind.

Komt wel goed, even doorbijten en dan ben je van die vieze sigaretten af :duim

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Kevin Kevin said:

Waarschijnlijk komt het ook dat ik een te laag nicotinegehalte gebruik ( 3 of 6 mg). Hebben jullie hier nog tips voor? Welke smaak is populair en raden jullie aan? Hoe zorg ik dat er meer damp uit mijn e-sigaret komt of raden jullie een ander apparaat aan?( ik rook nu ongeveer 10 tot 15 sigaretten per dag) Op de foto zie je welke ik nu heb. 

Kies een neutrale smaak, geen sterke fruit of custards, maar verhoog absoluut je nicotine onmiddellijk. Verhoog tot je ervan moet hoesten wanneer je een trekje neemt.

 

Het is niet zo direct die rookontwikkeling die jou tegengaat, het is het gevoel van geen bevrediging te vinden. wanneer je die gevonden hebt in je nicotine gehalte kan je op zoek gaan naar smaakjes.

Effe doorbijten en zoeken, je komt er wel.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...