Jump to content
Moppersmurf

Ode aan de kapperswatten/kapperslont.

Recommended Posts

Het gaat natuurlijk over het cumulatieve effect.

Dat je giftige stoffen binnen krijgt via je leefomgeving is natuurlijk geen argument om bewust nog eens extra giftige stoffen in te nemen.

Het is eerder andersom. Van sommige producten weten we helaas niet welke en hoeveel er aan toxische stoffen aanwezig is. Dit maakt het extra lastig. 

7 hours ago, Mtb Zuidwijk said:

In sommige regio's van ons landje zelfs gen-x :shock:gek

ik 

8 hours ago, Heisenberg said:

Enig idee wat er in drinkwater zit? Chloor, Fosfaat, Kalk, lood, nitraat, resten van medicijnen etc. etc. 

ik drin zelden kraantjes water 

moesten we juist weten wat er in de kapperwatten zit zou het al veel schelen 

en er zit in water veel dingen er niet in hoeft 

maar is volgens mij een verschil direkt in de longen of eerst in de maag en daarna in bloedbaan enz

5 minutes ago, ibiza said:

moesten we juist weten wat er in de kapperwatten zit zou het al veel schelen 

Viscose oftewel Dralon. En ja dat wordt net als zigzagwatten of cotton bacon in een fabriek gemaakt. Ik betwijfel wel of je bij die producten of andere dezelfde vragen stelt.

Foodgrade zal kapperslont niet zijn, maar dr is ook geen gek die het op zal eten lijkt me.

17 minutes ago, Moppersmurf said:

Viscose oftewel Dralon. En ja dat wordt net als zigzagwatten of cotton bacon in een fabriek gemaakt. Ik betwijfel wel of je bij die producten of andere dezelfde vragen stelt.

Foodgrade zal kapperslont niet zijn, maar dr is ook geen gek die het op zal eten lijkt me.

Heb wel mensen brandende watten zien eten hoor!:tongspugen ze uit als je niet kijkt.

Lieve mensen ik zat laats op instagram in een paar live feeds waar ze gecontroleerd burn tests deden en zag daar verschillende vormen van cotton getest worden (cotton bacon, native wick, coolwhic, boogieman cotton, texas tuff en nog wat merken) waaronder ook een paar merken met cotton-achtige varianten waarin Rayon verwerkt zat. Dit blijkt dus ook in veel "kapperswatten" te zitten. nu wil het dat cotton met Rayon nogal vaak keel irritatie geeft en zelfs huidirritatie en wat ze daar uitlegden en ook lieten zien zelfs bij oververhitting (dryhit) kan verbranden tot zeer fijne as die tot een van de zware carcinogenen word genoemd. Het lijkt me dat de meesten zijn gaan dampen om een gezonder alternatief te hebben en kan me niet voorstellen dat je dan om iets goedkoper uit te zijn over gaat tot een cotton die eigenlijk bijna net zo schadelijk is als de toevoegingen in hetgeen waarvan je juist bent afgestapt om die reden. Geef mij maar gewone 100% ongebleekte cotton zoals Native Wick of Coolwhic en dan maar iets meer betalen.

5 minutes ago, Nachtwacht said:

Lieve mensen ik zat laats op instagram in een paar live feeds

Interessant, is daar een link van? Liefst ook voor niet instagrammers?

Uit veel stoffen die verbranden, komen carcinogenen.
Lapje vlees te hard gebakken, jawel carcinogenen.
Weet je nog met de peuk in de fik, jawel, ook carcinogenen.
Verdikkeme, liquid verbrand, daar gaan we weer met de carcinogenen.
Slaap dus gerust verder met de zogenaamde watten voor dampen.

Alle natuurlijke textiel die je verbrand, zal kankerverwekkende stoffen opleveren. Alle synthetische trouwens ook. Sterker nog, ALLES wat je verbrand. Voor dampen echter net zo ongezond wordt als, noem eens wat, barbecueën, of geurkaarsen moet je wel enorme hoeveelheden wicks in de fik steken hoor. Mij is het nog niet gelukt.

1 hour ago, Moppersmurf said:

Kapperswatten kun je -in elk geval in Duitsland- krijgen van 100% katoen tot 100% viscose en een paar mengsels daar tussenin. 

Viscose (rayon) is echter een vrij bijzondere kunstvezel: het bestaat uit cellulose, en is dus uiteindelijk in verbranding (en gedrag als stof) volledig vergelijkbaar met katoen. De chemische stoffen waarmee de cellulose behandeld is om filamenten te vormen, zitten niet meer in het eindproduct. Er is dus uiteindelijk niks 'chemisch' aan viscose -buiten het maakproces. Als het verbrandt, blijft er zachte poederas over.

Het is geen Dralon trouwens ; Dralon is een acrylvezel een dus wel van chemische oorsprong. Denk niet dat ik dat zou dampen, want het smeltpunt ligt vrij laag, een het laat zo'n plastic laagje achter. (Na verbranding hou je een hard plastic bolletje over)

Ik zal eens navragen aan de instagrammers die die tests deden of ze daar ook video's van op andere media hebben gepost dan alleen instagram. Ik moet eerlijk toegeven dat ik tamelijk schrok toen ik deze post zag op dit forum juist omdat ik die live feeds gezien had.

6 minutes ago, L33ntje said:

Kapperswatten kun je -in elk geval in Duitsland- krijgen van 100% katoen tot 100% viscose en een paar mengsels daar tussenin. 

Viscose (rayon) is echter een vrij bijzondere kunstvezel: het bestaat uit cellulose, en is dus uiteindelijk in verbranding (en gedrag als stof) volledig vergelijkbaar met katoen. De chemische stoffen waarmee de cellulose behandeld is om filamenten te vormen, zitten niet meer in het eindproduct. Er is dus uiteindelijk niks 'chemisch' aan viscose -buiten het maakproces. Als het verbrandt, blijft er zachte poederas over.

Het is geen Dralon trouwens ; Dralon is een acrylvezel een dus wel van chemische oorsprong. Denk niet dat ik dat zou dampen, want het smeltpunt ligt vrij laag, een het laat zo'n plastic laagje achter. (Na verbranding hou je een hard plastic bolletje over)

Die Dralon zat verwerkt in 2 merken die ze lieten zien en dat was nog wel het meest schokkend van de hele live feed. gelukkig werden deze cottons alleen in de U.S. verkocht maar probeerde de merken in kwestie wel zieltjes te winnen bij Europeesche instagrammers om hun producten ook hier af te zetten.

Edited by Nachtwacht

48 minutes ago, L33ntje said:

Klopt, k vergipste me in de naam. Dit spul laat na verbranding niets dan een pietsje as over. Geen bolletjes ofzo.

Moet dus ryaon zijn.

Uit de wiki: 

raktische eigenschappen[bewerken]

Viscose draagt net zo prettig als katoen terwijl de stof zachter en soepeler is en zijdeachtig aanvoelt. Aan die laatste eigenschap dankt de vezel de bijnaam "kunstzijde". Er zijn echter ook belangrijke nadelen. In natte toestand halveert de mechanische sterkte van de vezel en daarom mag kunstzijde niet door wrijven of borstelen worden gewassen en evenmin worden uitgewrongen. De vezel is bovendien heel erg kreukgevoelig en daarom wordt deze in de pure vorm vrijwel niet meer gebruikt. Door veredeling, speciale weeftechnieken en vooral door menging met synthetische vezels, zoals polyester, is men er mettertijd in geslaagd de eigenschappen drastisch te verbeteren. Geheel kreukvrij zijn stoffen waarin een belangrijk percentage viscose is verwerkt, echter nooit.

Het materiaal is ook erg absorberend en wordt daarom gebruikt om de bekende gele schoonmaakdoekjes mee te maken.

Edited by Moppersmurf

@Moppersmurf en de rest, ik ben gestopt met de kapperswatten.

Ik werd gewoon niet goed van die bijsmaak de eerste 2ml die ik wegdampte.

Daarna geen bijsmaak meer.

Stond mij gewoon tegen ineens

@Moppersmurf

Edited by jackal_ut
Dubbele tekst verwijderd

Weet je wat het is, we moeten ons wat minder hypocriet gaan gedragen. Van roken wisten wij allemaal dat het niet echt gezond was en toch deden we het.

Dampen is ook niet gezond, weliswaar een stuk gezonder dan roken, maar niet gezond en wederom, we doen het toch.

Kip is, mits natuurlijk opgetrokken en goed bereidt, een super gezond product, maar laten we het te lang op de BBQ, is het niet meer zo erg gezond.

En ja, wanneer ik kapperslont helemaal droog damp en door blijft gaan, neem ik aan dat het niet echt gezond is.

Maar wij zijn ervaren dampers en gebruiken kapperslont niet om meteen ook onze woonkamer mee warm te stoken.

De manier waarop wij onze wick gebruiken, komt nog niet eens in de buurt van de vermelding "ongezond".

Wij gebruiken wick als een medium om onze liquid te vervoeren binnen onze tankjes, meer niet.

Dus laten we niet allerlei theorietjes lanceren om te kijken of onze wick wel gezond is en vooral niet op Amerikaanse sites de meningen hierover bekijken.

Edited by Steamboy