Jump to content

Batterij Bookwill doet raar


Guest MissSmokie

Recommended Posts

6 hours ago, elja said:

Zal wel, maar ik ben toch gestopt met roken met een Bookwil en een Justfog. En als mensen die waarderen, dan is dat hun zaak.

Ik vind het daarnaast altijd vervelend overkomen dat blijkbaar simpele apparatuur waar iemand voor kiest door anderen afgekraakt moet worden.

Mensen kunnen natuurlijk altijd naar een dampwinkel gaan om anderen uit te proberen als het ze niet bevalt.

 

Het gaat niet zozeer  om het afkraken van de apparatuur / keus van de gebruiker. Het gaat om hoe mensen nog steeds met droge ogen meer dan een tientje durven vragen voor wat in feite een soort wegwerpsigaret is, met een levensduur van de atomizers van een week tot een dag of tien, en hooguit zes maanden voor de batterijen), en eigenlijk ook valse hoop geven omdat veel ensen er NIET inslagen met dat spul te stoppen met roken. Terwijl je voor een paar tientjes meer een apparaat hebt dat heel lang meekan, en roken zeer goed kan vervangen. 


Kiezen vind ik zelfs een groot woord ; veel starters weten nauwelijks dat er meer keus IS, en verlaten zich op de "expertise" bij een tankstation of primera. Zelfs in die zelfde prijsklasse (tot een euro of dertig) heb je in een stenen winkel - en zeker via Internet - al best wat keus uit beduidend minder inferieur materiaal. 

 

Een tientje is voor een ego-achtige set een leuke prijs ; twee pakjes sigaretten haal je er meestal wel uit. Maar drie tientjes ; zes pakjes ; ik heb heel wat van die dingen versleten in het verleden, maar dat heeft nog nooit eentje gered. Niet met mijn kettingroken. 

Ik zie wel dat mensen vaak huiverig zijn zomaar ineens zeven, acht tientjes te investeren in een goede damper, en de verleiding van goedkoop beginnen op de loer ligt. Maar uiteindelijk zie ik ze allemaal weer regelmatig terug. De mensen met een goed setje voor nieuwe liquids en coils, de mensen die toch een ego zijn gaan halen bij de concurrent  met hun (kapotte of teleurstellende, en heel soms wel goed bevallende)  ego, om alsnog een goede set aan te schaffen ;-) . 

 

Alle waar naar zijn prijs natuurlijk, maar voor drie tientjes verlang ik meer dan een ego. Historisch gezien was de Ego zeker een belangrijke ecig ; drukknop, navulbaar, vervangbare coils, maar inmiddels zijn we toch weer zo'n zeven jaar technische ontwikkelingen EN prijsdalingen verder. Ik kocht mijn laatste ego voor zes euro. Inclusief etui en oplader. DAT is een faire prijs. 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, L33ntje said:

Het gaat niet zozeer  om het afkraken van de apparatuur / keus van de gebruiker. Het gaat om hoe mensen nog steeds met droge ogen meer dan een tientje durven vragen voor wat in feite een soort wegwerpsigaret is, met een levensduur van de atomizers van een week tot een dag of tien, en hooguit zes maanden voor de batterijen), en eigenlijk ook valse hoop geven omdat veel ensen er NIET inslagen met dat spul te stoppen met roken.

Ik ben er uitstekend mee gestopt met roken, en heel veel meer mensen. Als ik mensen tegen kom hier hebben ze vaak juist dat soort apparaatjes. Dus dat is helemaal geen valse hoop. . Ik krijg bijna het gevoel dat het not done is om te zeggen dat dergelijke apparaten voor sommige mensen prima is.

Edited by elja
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, elja said:

Ik ben er uitstekend mee gestopt met roken, en heel veel meer mensen. Als ik mensen tegen kom hier hebben ze vaak juist dat soort apparaatjes. Dus dat is helemaal geen valse hoop. . Ik krijg bijna het gevoel dat het not done is om te zeggen dat dergelijke apparaten voor sommige mensen prima is.

Dan zit ik natuurlijk ook wel een beetje in een andere wereld, dat tekent ongetwijfeld onze beider perceptie. 

 

Ik krijg dagelijks meerdere klanten die in het verleden vaak meer dan eens geprobeerd hebben te stoppen met die pennen en vergelijkbare , soms zelfs nog ouderwetsere apparaten (zelfs met wattenvullingen), maar die daar -net als ondergetekende- niet in zijn geslaagd, of nooit verder zijn gekomen dan het vervangen van een enkel sigaretje. Of een paar dagen succes hadden tot ze de kuren van het ding zat waren. 

 

Ook slagen veel mensen er pas echt in te stoppen als ze dl gaan dampen (wat voor mij dan weer beslist niet het geval blijkt te zijn). Ik denk dat hoe, wat en hoeveel je rookt(e) een dampt daar zeker invloed op heeft, even als het nicotinegehalte. 

 

Ik schreef dan ook PERSOONLIJK ben ik geen liefhebber van ego-modellen.  Maar VOORAL niet in dergelijke prijsklassen. Als iemand er in slaagt met die dingen te stoppen met roken, perfect natuurlijk. Daar is zeker niks mis mee.

Link to comment
Share on other sites

On 11-11-2017 at 17:33, elja said:

Je moet de batterij opladen met de er bij geleverde oplader. Telefoonopladers kunnen te zwaar zijn en de batterij kapot maken.

 

Beetje laat als reactie, maar toch:

 

Nee, dat hoeft niet per sé, maar is wel aan te raden als je geen idee hebt waar je mee bezig bent of wat je spullen wel of niet kunnen.

 

De meest gemaakte denkfout bij mensen is dat wat op het op te laden apparaat staat ook echt nodig is en wat op de lader staat er ook echt uitkomt. Er staan echter altijd 2 zaken op. Het Voltage en en het Ampèrage. Het voltage (aangeduid meestal met een 'V' achter het getal), dient gelijk te zijn bij zowel de lader als het te laden apparaat. Maar vaak wordt dat ook gedacht bij het Ampérage (aangeduid met een A achter het getal, of mA, als in milli) en daar zit de denkfout.

Als er op een batterij staat: 5V/0.25A, dan wil dat zeggen dat de batterij aan een lader moet hangen die 5 Volt levert en dat de batterij dan maximaal 0.25 Ampère zal vragen van de lader.

Als op een lader staat: 5V/1A, wil dat zeggen dat de lader 5 Volt afgeeft en maximaal 1 Ampère aan stroomsterkte KAN leveren. Knoop je beide aan elkaar, dan zal de batterij gaan laden en zal de batterij naar 0.25A uit de lader 'trekken'.

 

Heb je nu een batterij, waarop staat 5V/1A en hang je die aan een lader waar op staat: 5V/0.25A, dan zal de batterij ook gaan laden, maar de lader zal dan niet meer dan 0.25 Ampère kunnen leveren, met als gevolg dat batterij langzamer zal opladen.

 

Ik ben een jaar of 4 ook begonnen met een BookWill eGo ding en die kon ik rustig aan een lader hangen die bij wijze van spreken 100 Ampère zou kunnen leveren. Maar aangezien de BookWill nooit meer vroeg dan (ik meen) 0.5A, zou dat prima gegaan zijn. De lader zou dat op zijn sloffen kunnen leveren.. Bij het Ampèrage moet je zo denken: Wat op de ontvanger staat is wat deze maximaal zal vragen en op de zender wat deze maximaal kan leveren. 

Edited by Chasepoes
  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Chasepoes said:

 

Beetje laat als reactie, maar toch:

 

Nee, dat hoeft niet per sé, maar is wel aan te raden als je geen idee hebt waar je mee bezig bent of wat je spullen wel of niet kunnen.

 

Uit jouw verhaal heb ik het idee dat het er toch niet zo toe doet.

Terwijl ik uit allerlei reacties bij "geexplodeerde" batterijen topics heb begrepen heb dat het er wel toe deed. En wat ik daarvan juist onthouden dan wel uitgelegd heb gekregen is dat je moet kijken of het amperage klopt op het onderdeel dat je in het stopcontact stopt. En dat dit niet hoger mocht zijn.  Dus niet het USB kabeltje zelf, maar dat deel met de stekker er uit steken.

Moet ik nu concluderen dat ik op het verkeerde heb gelet?

 

Er was er ook nog eentje die hem aan telefoonkabeltje in de auto had gehangen. En dat ging ook mis. En daarop waren er ook allerlei reacties dat je daarvoor niet telefoonkabeltje moet gebruiken staat me bij.

Edited by elja
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, elja said:

Dus niet het USB kabeltje zelf, maar dat deel met de stekker er uit steken.

Moet ik nu concluderen dat ik op het verkeerde heb gelet

Uit wat ik hierover heb gelezen (op dit forum) begrijp ik dat het verhaal van @Chasepoes klopt, maar dat het toch mis kan gaan als je gebruik maakt van goedkope troep van de action en dat soort winkels. Ik denk dat het gewoon uitkijken blijft: zorg ervoor dat je laders van goede kwaliteit hebt en laadt niet 's nachts op, of als je niet thuis bent.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

:denk

On ‎12‎-‎11‎-‎2017 at 03:50, Bobby said:

Al in 2007 zijn de normen en specificaties voor USB vastgelegd (door het USB_Implementers_Forum. zie http://www.usb.org/about). Daar is ook bepaalt dat een USB poort en/of een USB laadadapter, de maximale USB spanning van 5V niet overschrijdt.

Als je je 500 mA damper aan een 500 mA lader hangt, levert de adapter 5V en zal je damper opladen met 500 mA.

Als je je 500 mA damper aan een 2000 mA lader hangt, levert de adapter 5V en zal je damper ook gewoon opladen met 500 mA. Voor meer stroom zou de adapter meer dan de 5V moeten gaan leveren en dat doet de adapter dus niet.

<... knip ...> (Tenzij je natuurlijk een goedkope dubieuze prutadapter hebt).

Misschien een te veel Jip&Janneke uitleg :weetnie

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, PetraO said:

Uit wat ik hierover heb gelezen (op dit forum) begrijp ik dat het verhaal van @Chasepoes klopt, maar dat het toch mis kan gaan als je gebruik maakt van goedkope troep van de action en dat soort winkels. Ik denk dat het gewoon uitkijken blijft: zorg ervoor dat je laders van goede kwaliteit hebt en laadt niet 's nachts op, of als je niet thuis bent.

Dat lijkt me ook logisch. Fatsoenlijke laders zoals van Belkin of Apple kosten ook best wat +- 20-25 euro maar dan heb je ook wat. Die goedkope troep op alie of action deugt gewoon niet. Vaak ook slechte afscheiding tussen de 230v en de 5v, of dat de pinnetjes in het stopcontact blijven zitten terwijl de behuizing van de stekker in je handen is. Waardeloos. En met die cheap-ass kabeltjes net zo goed. Kan ook gewoon je apparaat slopen. Vaak zat gehoord dat de lightning connectors niet goed genoeg paste en daardoor de laadpoort sloopte. Nope hier in huis alleen Belkin en Apple laders en stekkers.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, elja said:

Uit jouw verhaal heb ik het idee dat het er toch niet zo toe doet.

Terwijl ik uit allerlei reacties bij "geexplodeerde" batterijen topics heb begrepen heb dat het er wel toe deed. En wat ik daarvan juist onthouden dan wel uitgelegd heb gekregen is dat je moet kijken of het amperage klopt op het onderdeel dat je in het stopcontact stopt. En dat dit niet hoger mocht zijn.  Dus niet het USB kabeltje zelf, maar dat deel met de stekker er uit steken.

Moet ik nu concluderen dat ik op het verkeerde heb gelet?

 

Er was er ook nog eentje die hem aan telefoonkabeltje in de auto had gehangen. En dat ging ook mis. En daarop waren er ook allerlei reacties dat je daarvoor niet telefoonkabeltje moet gebruiken staat me bij.

Het is is idd zoals Chasepoes bevestigd als een lader bijvoorbeeld 2.1 a kan leveren terwijl het apparaat 1 a nodig heeft, dan geeft de lader ook maar die 1A. Wel is het zo dat het apparaat een beveiling moet hebben tegen hogere laadstromen. Iets dat vast niet bij alle Mods is, blijft toch kleinecenten werk wat ze in elkaar zetten. 

 

Betreft dat auto verhaal. Of die mod had geen beveiling tegen hogere laadstromen, of het kabeltje of autoladertje waren van beroerde kwaliteit. Of je hebt super veel pech gehad.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, elja said:

Uit jouw verhaal heb ik het idee dat het er toch niet zo toe doet.

Terwijl ik uit allerlei reacties bij "geexplodeerde" batterijen topics heb begrepen heb dat het er wel toe deed. En wat ik daarvan juist onthouden dan wel uitgelegd heb gekregen is dat je moet kijken of het amperage klopt op het onderdeel dat je in het stopcontact stopt. En dat dit niet hoger mocht zijn.  Dus niet het USB kabeltje zelf, maar dat deel met de stekker er uit steken.

Moet ik nu concluderen dat ik op het verkeerde heb gelet?

 

Er was er ook nog eentje die hem aan telefoonkabeltje in de auto had gehangen. En dat ging ook mis. En daarop waren er ook allerlei reacties dat je daarvoor niet telefoonkabeltje moet gebruiken staat me bij.

 

Bij mijn verhaal ben ik uitgegaan van correct functionerende apparaten. Nadeel is echter dat er ook veel troep op de markt is. Puur technisch gezien heb je dus inderdaad op het verkeerde gelet, maar vanuit een veiligheidsoogpunt gezien was het zo verkeerd nog niet. Overigens komt het exploderen van batterijen zoals de eGo zelden tot nooit door een te hoge (of sterke zo je wilt) laadstroom. In de meeste gevallen was de batterij in de eGo gewoon prut, of was het laadcircuitje in de eGo batterij gewoon prut, waardoor de batterij veel te ver door geladen werd, of toch een laadstroom kreeg terwijl de batterij binnenin letterlijk leeg was. In dat soort gevallen willen batterijen nog wel een s plof zeggen.

 

Bij de stroomsterktes tijdens het opladen bij het overgrote deel van de mods en batterijen waar een USB-kabel in past, maakt het geen zier uit wat voor USB kabel je gebruikt (nou ja, wel een die niet gebroken is en geen beschadigingen heeft). Dat kan dus ook gerust een telefoonkabeltje zijn.

 

5 hours ago, PetraO said:

Uit wat ik hierover heb gelezen (op dit forum) begrijp ik dat het verhaal van @Chasepoes klopt, maar dat het toch mis kan gaan als je gebruik maakt van goedkope troep van de action en dat soort winkels. Ik denk dat het gewoon uitkijken blijft: zorg ervoor dat je laders van goede kwaliteit hebt en laadt niet 's nachts op, of als je niet thuis bent.

 

Een waarheid als een koe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 12-11-2017 at 01:51, elja said:

Mensen kunnen natuurlijk altijd naar een dampwinkel gaan om anderen uit te proberen als het ze niet bevalt.

 

Bij mij in de buurt was nergens een stenen dampwinkel te bekennen, maar gelukkig  was er voor de e-sigaret al aandacht op t.v. en waren er reeds YouTube-filmpjes, dus toen het één en ander online besteld. Jaren later kwam er wel een dampwinkel in de buurt, maar dan moest ik met de bus of op de fiets..... en dan maar hopen dat ze in die winkel datgene verkopen wat ik wil hebben... daarom vind ik internet echt veel handiger.

Link to comment
Share on other sites

Guest MissSmokie

In reactie hierop, ik ben terug gegaan naar Primera en ze hebben me goed geholpen. Ik denk dat ik de coil heb verbrand. Nieuwe gekregen. Batterij doet het gewoon. Nu doet ie het perfect! 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Maak nieuwe...