Jump to content
SmartAss1870

Aan de slag met Copy Cat aroma's...

Recommended Posts

Vandaag mijn bestelling ontvangen via Koempel (en bedankt!) en van ieder aroma (behalve de Koolada);

Cactus Cat

Crazy Cat

Crumble Cat

Lemon T. Cat

Milk Cat

Paranoid Cat

Rocket Cat

een eerste testmix van 10 ml aangemaakt. De PG/VG-verhouding is standaard 20/80 (incl. 5% water), en met 4% aroma komt dat dus op 24/76.

Om alles goed bij te houden heb ik een rijpingstabel gemaakt. Eerst 8 uur verwarmen tot zo'n 38 graden (tussentijds schudden), daarna 8 uur laten rusten (tussentijds schudden), daarna 4 uur laten ademen en tot slot nog even schudden en een uurtje rust. Dan komt de eerste proefronde. Smaak is persoonlijk dus hoe het mij smaakt heeft niet zoveel meerwaarde om dat hier te vermelden (denk ik).

Wordt vervolgd...

De eerste batch van 31 oktober heb ik op de 9e en 10e dag in m'n RDA-tje geproefd, de geur was beter dan de smaak, nog vrij scherp in de keel.

Na om de dag schudden en half uurtje ademen, op dag 15/16 nog eens getest, smaak was oké, scherpte was er grotendeels af.

Daarna nogmaals enkele uren verwarmd (YM), geschud en even laten ademen, nog 5 dagen laten rijpen (tussentijds geschud). Momenteel ben ik de laatste ml's van de Cactus Cat (cactus met bloedsinaasappel) aan het dampen in de Joyetech Cubis (TC 270 graden), licht zoetige fruitsmaak, lekker zacht in de keel, misschien nog een weekje extra rijpen maar er mist nog iets.

De Crazy Cat (zoete mango met rijst) is nogal apart, weinig smaak vind ik.

De Crumble Cat (frambozengebak met karnemelk) ook apart, wel framboos te proeven, verder niet echt bijzonder.

De Milk Cat (romige aardbei-milkshake) is zoals verwacht erg zoet en smaakt als die van de Mac, erg lekker.

De Lemon T (citroentaart met zoete topping) was direct mijn favoriet, heerlijk dat zurige met zoet gecombineerd, goed op smaak, moeilijk vanaf te blijven.

Paranoid Cat (peer, perzik en vleugje vanille) is ook weer zo'n lekkere waar je aan verslaafd raakt, peer knalt er uit, perzik stuk minder en vanille op de achtergrond. Prima als afwisseling.

Rocket Cat (bosbessenparfait) spat ook het fruit er vanaf, zeker een alternatieve favoriet.

Op 9 november heb ik een 2e batch gemixt van de Cactus, Lemon T en de Rocket, 40/60 6% 4mg met 0,5% Koolada. Deze krijgen gewoon 3 weken de tijd, waarbij steeds op de eerste dag van de weken, de liquids stevig gemixt worden met verse lucht, een uurtje open staan en daarna 6 dagen met rust worden gelaten. Eens kijken hoe ze eind november smaken...

Wordt dus weer vervolgd.

Afgelopen vrijdag moesten wij (ongepland) een weekend van huis en dus paniek hier op zolder, want m'n 2e batch is nog niet helemaal volgens mijn planning gerijpt... Uiteindelijk moest de Lemon T dan maar mee, dus even voorproeven in de Cubis want dat is een ideaal tankje voor op pad (klein genoeg en lekvrij). De smaak is na 15 dagen al heerlijk, een zoetige citroen, lekker romig, maar de 0,5% koolada geeft nauwelijks dat frisse effect waar ik op hoopte. Snel dus nog een half procent toegevoegd, goed doorgemixt en opnieuw proeven. Stuk beter zo.

Vanavond weer thuis gekomen en met veel moeite de 20 ml op gemaakt. Niet omdat 'ie niet lekker was, integendeel! Hij beviel mij juist heel erg goed zodat ik bewust niet de hele dag kon dampen want dan was het flesje waarschijnlijk zondag al leeg geweest. Het koolada-effect was lekker maar mag wat mij betreft nog wat sterker zijn. Dus zojuist batch 3 van de Lemon T aangemaakt op 6% en aangevuld met 1,5% koolada. Ik ben vrij zeker van deze mix dus nu gewoon 100 ml gemaakt in een klein glazen doperwtenpotje. De dikte is 40/60 PG/VG en dit met de IKEA-melkklopper opgeklopt. Het heeft er duidelijk moeite mee, dus van nummer 3 alleen het veertje af gehaald en dat gaat een stuk beter, het toerental zakt wel nog steeds flink in maar blijft hoog genoeg om de vloeistof vlotjes in een ondoorzichtige substantie te veranderen. Het deksel gaat er over twee uurtjes op om daarna volgende week maandag weer opnieuw opgeklopt te worden.

De andere twee smaken zijn ook vrijdag geproefd, zijn thuis gebleven, maar hebben nu ook extra koolada gekregen, in totaal 1,5%. Ik hou wel van frisheid in de keel/longen...

Kleine update, de Lemon T. heeft nu dag 22 bereikt en is dus volgens mijn tabel klaar. Rijpingstijd van 3 weken met om de 3 à 4 dagen opwarmen & luchtig kloppen. De smaak is uitstekend, de citroen is lekker aanwezig, het zoete ook zonder overheersend te zijn en de koolada geeft een licht fris gevoel in de keel (mag wat mij betreft nog wel wat sterker zijn).

Vanavond m'n Avocado 24 Copper ingewijd met een 4 mm 12,5-turn SS-coil (0,74 ohm), een flinke toef Cotton Bacon en een riante hoeveelheid Copy Cat Lemon Tart. Mmmmm...

IMG_20171219_231327852_HDR.jpg

UPDATES (proefsessies in de Silo Beast met nikkel fabriekscoil, 0,15 ohm, 280 C, 30W/s, 25% airflow)

100 ml Cactus Cat (cactusvrucht met bloedsinaasappel) 40/60 met 6% aroma + 3% koolada op 5mg was klaar op 11 januari, heb er bijna 50 ml van verbruikt dus is geslaagd. De cactus voert de hoofdtoon, gevolgd door het frisse van de koolada, de bloedsinaasappel herken ik op de achtergrond.

50 ml Crumble Cat (frambozen in karnemelk) 40/60 6% 4mg, 29 december: zoetig, fruitig, uitgeademde damp ruikt naar aardbeien volgens mijn nichtje van 6. Ja, ik vind 'm lekker maar het romige van de karnemelk merk ik niets van. Gewoon een zoetige smaak, lekker dus maar daar heb ik ook anderen van.

50 ml Paranoid Cat (peer, perzik en vanillecreme) 40/60 6% 5mg, 19 januari: sappige peer, vleugje perzik, hint van vanille. Alles zit er in en je blijft er gemakkelijk een hele dag van dampen.

50 ml Milk Cat (aardbeien milkshake) 40/60 6% 5mg, 19 januari: licht zoete, rijpe aardbeien, zachte smaak. Gaat eerder vervelen dan de Paranoid, maar toch zeker verre van slecht.

Hoi beste mede dampers waar bestellen jullie de Copycat. Heel veel Duitse sites willen/mogen niet naar NL versturen. Hoor graag en alvast bedankt!

1 hour ago, Sneetje said:

Hoi beste mede dampers

Welkom op het forum @Sneetje! :welkom1:welkom1

Als je zin hebt kun je je in het Stel jezelf voor-topic nog even voorstellen, altijd leuk om te weten hoe een nieuw lid aan het dampen is geraakt :ja:ja

Milk Cat (aardbeienshake) was in het begin erg lekker maar gaat toch vrij snel vervelen merk ik, wel zoet als de roze Hubble Bubble gum (of zoiets) maar voor de rest ben ik er niet wild van, vlakke smaak. Op blijft dus straks op.

Rocket Cat (bosbessen) aangelengd met koolada, blijft erg lekker en fris op de lippen tot diep in de luchtpijp, frisheid blijft ook lang hangen. Een blijvertje?

Flip Flop Cat (lychee & citroen, tip van @Steamboy) was verrassend fris en licht zoetig, uitstekend op smaak, maakt zelfs kans om de Rocket te verdringen.

Astral Cat (nieuw in mijn reeks: bessenmix met druif, anijs, eucalyptus en menthol) is van zichzelf al ijskoud in de keel, veel koeler dan de anderen, en bij wat langer dampen bekruipt me het idee dat de longen aan het bevriezen zijn. Ideaal voor een zomerse dag, waarbij de fruitsmaak ook goed naar voren komt.

Deze proefnotities zijn o.b.v. 3 weken actief rijpen (d.w.z. herhaaldelijk verwarmen + opkloppen gevolgd door 3 dagen rust) en 3 weken passief rijpen (gesloten en donker laten staan). Na deze 6 weken merk ik vrijwel geen verdere smaakverbeteringen meer.