Jump to content
MissFog

Verbrande wick in TC mode

Recommended Posts

4 minutes ago, Bobby said:

Ik heb getracht in onze dampwiki eea begrijpelijk uit te leggen. Zie:

https://www.dampforum.nu/dampwiki/batterijdragers/tc-mods/tc-dampen-een-introductie-r123/

https://www.dampforum.nu/dampwiki/batterijdragers/tc-mods/temperature-control-tc-r115/

Aangezien je toch op een verkeerd spoor hebt gezeten betreft de werking van TC, vraag ik me af of je nog input hebt om de Wiki-artikelen nog begrijpelijker te maken.

(NB: eventuele input van anderen wordt natuurlijk ook op prijs gesteld).

De Dampwiki is wat mij betreft echt zeer duidelijk. Zowel hoe het TC dampen in de praktijk werkt als de theorie erachter. Ik dénk dat het feit dat het TCR-menu toevallig bij mijn mod nogal verborgen zit, dat ik de theorie hierover niet goed kon plaatsen en het daarom nooit goed heb geregistreerd/vertaald naar acties tijdens het gebruik. Alsof ik dacht dat het een beetje een optioneel iets was, of enkel voor sommige mods. Want zonder er verder op in te gaan, werkte het in principe volgens het boekje: De reden dat ik niet concreet naar dit opzoek ging, heeft dus ook te maken met het feit dat het zonder dit menu goed in te stellen redelijk goed werkt (Als TC dampen bijvoorbeeld helemaal niet was gelukt bij mij, dan wist ik zekerder/eerder dat ik echt iets fouts had gedaan).

"Stel de mod in op de TC-modus die overeenkomt met het materiaal van de coil (bv. NI200, Ti of SS316). 

Dit interpreteerde ik dus bijvoorbeeld ten onrechte als optioneel, omdat ik dacht dat ik met optie 1: het instellen van het materiaal, het instellen van de  TCR-waarde ondervangen had. In principe doe je dit eigenlijk ook -maar wel alleen in de gewone TCmodus en niet in de Memorymodes.

In de Pico-handleiding staat op zich uiteindelijk wel ook hoe je die TCR-waarde moet instellen, maar voor mijn manier van dingen lezen en begrijpen komt hier voor een beginner niet echt naar voren waarom en hoe dit werkt. Voor mij zou een doorslaggevende zin bijvoorbeeld geweest zijn, dat de M1-M3 menu's nog niet gekoppeld zijn aan een materiaalsoort. Dat miste ik helemaal! Dus dat je hier niet enkel de temperatuur moet instellen, maar (via het M1-menu en het juist instellen van de TCR-waarde) ook 'opnieuw' moet aangeven dat het om SS gaat/of in ieder geval wat de gewenste/bijbehorende TCR-waarde is voor deze coil.  

Achteraf heel dom dat dit kwartje bij mij nooit eerder is gevallen en of ik dan dacht dat die M1, M2 en M3 enkel voor SS zouden gelden ofzo :gek (waarschijnlijk omdat ik zelf enkel SS gebruik voor TC, en omdat die M1 toevallig het volgende menuutje is na SS: Ik dacht dus een submenu van het SS menu, maar het is eigenlijk een heel apart menu binnen de TC). Het scrollmenu op de mod zou natuurlijk eindeloos worden als achter elke materiaalsoort een aparate M1/M2/M3 optie kwam, dus gewoon allemaal heel logisch en echt een idee waarom ik hier nooit vraagtekens bij heb gezet.

Het enige missende puzzelstukje voor mij was dus dat je in de Memory mode 1 extra stapje moet doen ten opzichte van de gewone SS modus. Omdat in SS mode de mod de TCR-waarde door het ingeven van het materiaal al berekent, en de Memorymode losstaat van de SS mode, maar een onderdeel is van de gehele TC-mode.

16 minutes ago, MissFog said:

Toch maar een kleine aanpassing/verduidelijking gedaan:

• Veel mods beschikken over een TCR-menu waar je de TCR van het materiaal van de coil kunt invoeren, in het geval dat je een coil van TC draad gebruikt waar de mod geen voorgeprogrammeerde modus voor heeft .

@Bobby

* of als je wilt experimenteren met een gewijzigde TCR voor het te gebruiken materiaal.

Inmiddels ook op mijn andere 2 mods de TCR-waarde ingesteld, die stonden ook allemaal op 120.

Ik kan er nog steeds niet over uit dat ik nooit heb bedacht dat mensen die met Nikkel/Titanium dampen misschien ook wel hun tankjes (of eigenlijk coils) willen opslaan haha!

@Bobby Nog duidelijker zo inderdaad! Al zou ik (voor sufferds zoals ik) misschien zelfs nog expliciet de Memorymode eraan toevoegen; om duidelijk te maken dat dit menu niet gekoppeld is aan een materiaalsoort of voorgeprogrammeerde modus.

Aan de andere kant zullen sowieso niet zoveel mensen deze foute gedachtensprong maken met zóveel, zeer duidelijke informatie voorhanden. :roll

Edited by MissFog

@TheRich Thanks voor de input. De doelgroep van het artikel is de damper die nog weinig van TC weet dus experimenteren met TCR-waardes is voor de doelgroep niet aan te raden. Daarom heb ik het volgende van de toevoeging gemaakt:

• Veel mods beschikken over een TCR-menu waar je de TCR van het materiaal van de coil kunt invoeren, in het geval dat je een coil van TC draad gebruikt waar de mod geen voorgeprogrammeerde modus voor heeft .
  • Bij sommige mods kun je ook de TCR-waarde van de voorgeprogrammeerde TC-modi wijzigen. Dit is slechts in bepaalde gevallen aan te raden.
  • Indien je mod niet over de juiste TC-modus beschikt voor het type coil dat je wilt gebruiken en niet over een TCR-menu beschikt, zal deze combinatie niet goed werken.