Jump to content
MissFog

Verbrande wick in TC mode

Recommended Posts

Een paar weken terug ben ik begonnen met TC dampen, eigenlijk om de losse trek van Merlin Mini te compenseren en voor mij werkte het meteen perfect. Omdat ik zo onder de indruk was, ben ik met de Skyline ook meteen overgestapt op TC. Na wat fintetunen had ik al gauw ook hiermee een nog betere dampervaring dan in VW mode. Tot op heden in beide tanks dus alleen nog maar Steainless Steel gebruikt; eigenlijk ook altijd dezelfde build omdat dit gewoon heel goed bevalt.

Vorige week kreeg ik tijdens het dampen met de Skyline ineens een zéér verbrande smaak, uit het niets. Ik heb helaas nogal wat ervaring met dryhits (overigens niet met deze tank!) en ik was verbaasd over de mate van verschroeiing zo zonder aankondiging. Een bijna-dryhit merk ik vaak wel, in het verleden kon ik met even primepuffen altijd wel erger voorkomen. In dit geval was het dus van de ene op de andere hijs ineens hélemaal mis. Ondanks dat ik het wat vreemd vond dat de coil blijkbaar enthousiast was blijven vuren in TC mode, concludeerde ik dat ik toch niet helemaal goed gewickt had blijkbaar.. Hiervoor nooit wickproblemen met de Skyline, maar rewicken leek me de enige oplossing. Toen ik de wick uit de coil trok, matchte de kleur onder de coil goed met mijn smaakervaring. Ik schrok er wel van, want als ik eerder dryhits had, was de wick onder de coil inderdaad wel donkerder verkleurd of waren er wat verschroeide plekjes te zien -nu was de wick echter voor een deel diepzwart.
Opnieuw gewickt dus, iets losser en korter nog en extra gelet op het niet blokkeren van de juiceholes. De eerste tankvulling ging weer als vanouds. Opgelost, dacht ik. Echter na een tweede keer vullen van dezelfde build en wick (altijd dezelfde instellingen ook) weer een extreme brandsmaak. Na wat primepuffs kon ik weer even normaal dampen, maar na een tijdje opnieuw uit het niets een compleet verschroeide wick. Uit elkaar gepeuterd en dus weer totaal zwart onder de coil.

Dat ik blijkbaar opnieuw mijn wick-skills moet finetunen, lijkt me duidelijk. Want waar het door komt, komt het, maar het kan dus niet anders dan dat mijn wick na een tijdje geheel droog loopt. Echter snap ik niet zo goed waarom mijn coil met een droge wick dan kennelijk toch vuurt. Mijn eerdere ervaringen met een droge wick in TC, zijn altijd volgens het boekje geweest. Tot nu toe kon ik mijn tankje gewoon kurkdroog dampen in TC, en de Temp Protection greep steeds netjes in, tot er geen damp meer uitkwam zeg maar. Als ik mijn tankje dan opnieuw vulde en vuurde, had ik weer een perfecte dampervaring.

Om wat dingen uit te sluiten; de TC lijkt vanaf het begin al zeer stabiel en volgens het boekje te werken. De weerstand steeds netjes in koude toestand gelockt, en het experimenteren met de temperatuur en het wattage geeft altijd de verwachte resultaten. Ook tijdens zo'n verbrandingssituatie lijkt de temperatuur gewoon stabiel; tijdens een dryhit-hijs is de damp ook niet warmer, of minder bijvoorbeeld dan met een verzadigde wick-hijs. Stel ik na een dryhit de temp wat naar beneden, is de damp/power/temperatuur ook echt minder. Niks lijkt er in ieder geval op dat de TC zelf onstabiel is of de gemeten -dan wel afgegeven-  temperatuur niet klopt.

Dat mijn wick-vaardigheden ineens dusdanig zijn, dat ik zulke dryhits krijg vind ik al wat vreemd. Ik ben zeker geen pro, maar tot voor kort ging het met de Skyline perfect. Maar los van deze frustratie, ben ik ook wel geschrokken van de mate van verbranding van mijn wick en de snelheid waarmee dit dus ineens optreedt. Vlammen uit de driptip (nee, dit is geen willekeurig voorbeeld) was voor mij totáál ondenkbaar en ik kon me geen situatie voorstellen waarin ik het ooit ook maar een beetje zover zou laten komen. Nu mijn coils in normale (normaal dus perfect werkende) setups en instellingen ineens compleet mijn wick verschroeien zonder waarschuwing, maakt me echter dus toch wel wat bezorgd.

Wie helpt me uit de brand??

Er is toch geen probleem met de mod? Dat de interne regeling plots te hoge temperaturen afgeeft tijdens dampen.

Edited by timmermc

6 minutes ago, timmermc said:

Er is toch geen probleem met de mod? Dat het regeling plots te hoge temperaturen afgeeft.

Nee, eigenlijk juist niet en dat vind ik ook het gekke. De TC zelf lijkt vanaf het begin gewoon stabiel te verlopen, de temp protection kickt op de juiste momenten in en tijdens een verbrande hijs, is de damp niet warmer/kouder of minder dan bij een 'succesvolle' hijs op diezelfde temperatuur. Nooit rare schommelingen verder.

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik met primepuffen na een dryhit, ook luchtbelletjes omhoog zie komen. Vervolgens is de wick weer verzadigd en kan ik goed dampen. Duidelijk gevalletje wickprobleem lijkt mij. En ja, ook dat vind ik na zo'n tijd succesvol wicken raar en dat zal ik dus moeten finetunen, maar het is meer dat ik het zo raar vind dat nou juist in TC mode dit tot verbranden van de wick leidt (en niet tot het stoppen met vuren van de coil, zoals normaal als mijn wick om wat voor reden dan ook droog is).

Edited by MissFog

Raar, wicken lukte goed en nu zou het plots niet meer lukken?

En de skyline op een andere mod in tc, krijg je hetzelfde probleem? Indien ja, dan ben je zeker van een wickfout

5 minutes ago, timmermc said:

Raar, wicken lukte goed en nu zou het plots niet meer lukken?

En de skyline op een andere mod in tc, krijg je hetzelfde probleem? Indien ja, dan ben je zeker van een wickfout

Vreemd toch? Op mijn andere mod inderdaad hetzelfde euvel, dus dat versterkt het idee dat het niet aan de TC ligt. Dat het wicken niet goed gaat weet ik wel zeker, inderdaad raar maar daar moet ik dan maar weer mee gaan experimenteren. Het bijkomende probleem (af en toe flink doorvurende coil ondanks droge wick, in TC mode) vind ik nog wat gekker.

Inderdaad, dan is er geen probleem met de mod.

Als de coil goed is en mooi vast zit dan word het zoeken naar de goede wick methode. Wat een ellende, he!

1 minute ago, timmermc said:

Inderdaad, dan is er geen probleem met de mod.

Als de coil goed is en mooi vast zit dan word het zoeken naar de goede wick methode. Wat een ellende, he!

Ach, zo blijven we lekker bezig. :grins Nog maar eens opnieuw wicken dan en hopen dat de Skyline gewoon zijn week niet had. Inderdaad wel ellendig hoor, ik merk dat mijn tolerantiegrens nog steeds erg laag ligt wat errors betreft. Ik kan zo blij zijn om te dampen en helemaal in mijn nopjes met de spullen die ik heb, tot er iets misgaat. Uit pure frustratie zou ik dan bijna een sigaret opsteken en dramatisch zuchten dat het ook 'altijd zoveel gedoe is, dat dampen'. 
Totaal onredelijk natuurlijk, haha, het gaat juist prima maar het vergt net wat meer inzicht en geduld dan dat makkelijke peukie.

1 minute ago, MissFog said:

Uit pure frustratie zou ik dan bijna een sigaret opsteken en dramatisch zuchten dat het ook 'altijd zoveel gedoe is, dat dampen'. 

NIET DOEN! Diep ademen en controleer je zelf. Denk gewoon dat je al die stank om je heen niet nodig hebt! :gek

Neem een koffie, theetje of een glaasje wijn en relax, het is toch geen weer. Het is wick weer! :lootje

Just now, timmermc said:

NIET DOEN! Diep ademen en controleer je zelf. Denk gewoon dat je al die stank om je heen niet nodig hebt! :gek

Neem een koffie, theetje of een glaasje wijn en relax, het is toch geen weer. Het is wick weer! :lootje

Haha, wick-weer inderdaad! Stiekem sowieso mijn favoriete weertype, ik ben dol op de herfst. Ik ga je advies opvolgen. Stom he, om zo achter het dampen te staan en dan blijkbaar toch nog snel ontmoedigd te raken. Maar dat komt goed hoor, ik ga op mijn gemak die verdomde eigenwijze Skyline uit elkaar peuteren en ondertussen heb ik gelukkig mijn trouwe Merlin Mini als troost.

2 hours ago, MissFog said:

Op mijn andere mod inderdaad hetzelfde euvel, dus dat versterkt het idee dat het niet aan de TC ligt

en niet aan de mod. Wat overblijft is de tank of de verbinding tank-mod.

In theorie:

Bij 'slecht' wicken zou de temperatuur ook binnen de perken moeten blijven.

TC werkt middels een verhoging naar een zekere weerstandswaarde. Wat simplistisch gesteld gezien kan worden als: weerstand bij ingestelde temp = ingelezen weerstand bij kamertemp *(ingestelde temp - kamertemp)*(tcr van de draad). Noem die weerstand bij ingestelde temp even de 'max weerstand'. Bij die weerstand schroeft TC dus het vermogen terug om op die weerstand te blijven.

Als nu de weerstand van de coil plotseling verminderd (bv door een kortsluiting tussen wikkelingen of tussen een kant van de coil en de post of de behuizing), verandert 'max weerstand' niet maar ligt deze wel opeens 'verder weg' dan zou moeten. Daarom gaat TC langer door met verwarmen (naar een hogere temperatuur) en krijgt je een te hoge temperatuur/verbranding.

(Het omgekeerde geldt als de weerstand, door bv een slecht contact, plotseling hoger is. Dan krijg je een 'lauwe vape').

Ik zou dus de contacten van de tank nalopen en bekijken of er genoeg ruimte tussen wikkelingen zit en genoeg ruimte tussen de coil, de posts en de behuizing (ook aan de bovenkant van de coil). Eventueel opnieuw een coil bouwen om zeker te zijn.

Edited by Bobby

1 minute ago, Bobby said:

en niet aan de mod. Wat overblijft is de tank of de verbinding tank-mod.

In theorie:

Bij 'slecht' wicken zou de temperatuur ook binnen de perken moeten blijven.

TC werkt middels een verhoging naar een zekere weerstandswaarde. Wat simplistisch gesteld gezien kan worden als: weerstand ingestelde temp = ingelezen weerstand bij kamertemp + tcr * (ingestelde weerstand - ingelezen weerstand bij kamertemp). Noem die weerstand ingestelde temp even de 'max weerstand'. Bij die weerstand schroeft TC dus het vermogen terug om op die weerstand te blijven.

Als nu de weerstand van de coil plotseling verminderd (bv door een kortsluiting tussen wikkelingen of tussen een kant van de coil en de post of de behuizing), verandert 'max weerstand' niet maar ligt deze wel opeens 'verder weg' dan zou moeten. Daarom gaat TC langer door met verwarmen (naar een hogere temperatuur) en krijgt je een te hoge temperatuur/verbranding.

(Het omgekeerde geldt als de weerstand, door bv een slecht contact, plotseling hoger is. Dan krijg je een 'lauwe vape').

Ik zou dus de contacten van de tank nalopen en bekijken of er genoeg ruimte tussen wikkelingen zit en genoeg ruimte tussen de coil, de posts en de behuizing (ook aan de bovenkant van de coil). Eventueel opnieuw een coil bouwen om zeker te zijn.

Hmm.. daar zeg je toch iets heel interessants, wat ik door googelen niet echt naar boven heb kunnen krijgen (en ik heb blijkbaar ook zelf nog net niet genoeg inzicht in TC dampen om dit zelf te hebben kunnen afleiden). Ik zal heel eerlijk toegeven dat ik wat technische en natuurkundige zaken betreft wat moeite heb met begrijpend lezen. Ik lees je stuk dus nog even een paar keer door en laat het bezinken.

Met het risico heel dom over te komen (of omdat het niet klopt, danwel omdat ik daar dan pas na weken TC en heel veel lezen pas achter ben), begrijp ik het goed als ik stel dat:
-door zaken die normaal tot kortsluiting zouden kunnen leiden (gevolgd door 0% vuren van mijn beveildigde mod in VW mod uiteraard), dit soort situaties in TC mod leiden tot een veranderde weerstand, waarbij de mod wél blijft vuren, maar naar een hogere temperatuur dan zou moeten omdat de gelockte/max weerstand wél onveranderd blijft? Omdat het verschil hiertussen groter wordt zeg maar (of de mod dat 'denkt' in ieder geval)?

-het niet genoeg spacen van de coil kan zorgen voor uitschieters in TC mode die niet op de mod weergegeven worden, maar wel voor verbrande wick zorgen? Ook omdat ik dus geen (onterecht/onverwacht) verhoogde temperatuur merk verder tijdens het dampen bijvoorbeeld; maar dus wel een vette dryhit.

Misschien moet ik het nog even een keer lezen hoor, haha, mijn snappertje is niet zo heel groot. Maar ik denk dat ik me eigenlijk goed in de strekking van je verhaal kan vinden. Vooral vanwege het feit dat ik toevallig nog dacht dat sommige wraps toch wel ietsie vlak naast elkaar zaten de laatste keer; de Skyline is nogal smal en een coil is, ook om daarna nog goed te wicken, al snel te breed, dus het zou heel goed kunnen dat de wraps net niet genoeg vrije ruimte naast elkaar hebben.

Dat wordt dus toch nog een wrapje minder en zorgen dat alle punten heel goed vrij van elkaar blijven.

Dankjewel!!

1 minute ago, MissFog said:

-door zaken die normaal tot kortsluiting zouden kunnen leiden (gevolgd door 0% vuren van mijn beveildigde mod in VW mod uiteraard), dit soort situaties in TC mod leiden tot een veranderde weerstand, waarbij de mod wél blijft vuren, maar naar een hogere temperatuur dan zou moeten omdat de gelockte/max weerstand wél onveranderd blijft? Omdat het verschil hiertussen groter wordt zeg maar (of de mod dat 'denkt' in ieder geval)?

Bijna goed. Die kortsluiting waar ik het over hebt, is geen totale kortsluiting maar een deel van de coil doet dan niet meer mee en de weerstand is daardoor lager. Dus ook een VW mod zou dan nog steeds vuren. Nu is het in het algemeen wel zo dat bij TC ten opzicht van VW,  de minimale weerstand waarbij de 'low ohm' beveiliging aanslaat, lager ligt.

Bij VW is het probleem wel kleiner, want die is minder gevoelig voor (relatief kleine) weerstandveranderingen.

8 minutes ago, Bobby said:

Bijna goed. Die kortsluiting waar ik het over hebt, is geen totale kortsluiting maar een deel van de coil doet dan niet meer mee en de weerstand is daardoor lager. Dus ook een VW mod zou dan nog steeds vuren. Nu is het in het algemeen wel zo dat bij TC ten opzicht van VW,  de minimale weerstand waarbij de 'low ohm' beveiliging aanslaat, lager ligt.

Bij VW is het probleem wel kleiner, want die is minder gevoelig voor (relatief kleine) weerstandveranderingen.

Yes!! :duim Nu heb ik 'm, haha.

Nu snap ik het inderdaad goed en kan ik het ook nog beter met mijn laatste ervaringen plaatsen. Echt heel erg bedankt, dit gaat me vast 3 kilo aan overbodige wickpogingen besparen (die dan waarschijnlijk af en toe 'per ongeluk' zouden slagen, omdat de coil dan bijvoorbeeld toevallig net wat beter zou passen/ beter gespacet zou zijn). Nog los van de oplossing van dit probleem ben ik ook blij dat ik hiermee nog wat meer inzicht heb in alle processen en factoren rondom TC dampen. Fijn om steeds wat meer zelfredzaamheid te kweken en mijn probleemoplossend vermogen te vergroten :bedankt

Edited by MissFog

Nou, helaas heb ik weer continu dryhits.. Ik word er een beetje moedeloos van.

Het gekke is dat het echt met het wicken te maken lijkt te hebben (want wederom belletjes als ik primepuff en wederom een paar goede hijsen na het primepuffen). 

Ten eerste snap ik dus nog steeds niet waarom de TC dit niet voorkomt -door te stoppen met vuren als de wick inderdaad dus droog is/raakt.

Warrom niet minder of geen damp in plaats van verbrande smaak en dus ook verbrande wick?

Ten tweede snap ik niet dat het blijkbaar niet lukt om de Skyline weer goed gewickt te krijgen; het lijkt wel of de ruimte tussen juicehole en airdisk-rand met de week krimpt. De wickproblemen kan ik dus op zich wel plaatsen, al doe ik mijn best de wick luchtig en kort te houden en niet aan te stampen zeg maar.

De Skyline dampt zó fijn qua smaak en throathit, maar hij lijkt zich tegen mij te hebben gekeerd. Heeft iemand nog goede tips?

2 minutes ago, MissFog said:

Nou, helaas heb ik weer continu dryhits.. Ik word er een beetje moedeloos van.

Het gekke is dat het echt met het wicken te maken lijkt te hebben (want wederom belletjes als ik primepuff en wederom een paar goede hijsen na het primepuffen). 

Ten eerste snap ik dus nog steeds niet waarom de TC dit niet voorkomt -door te stoppen met vuren als de wick inderdaad dus droog is/raakt.

Warrom niet minder of geen damp in plaats van verbrande smaak en dus ook verbrande wick?

Ten tweede snap ik niet dat het blijkbaar niet lukt om de Skyline weer goed gewickt te krijgen; het lijkt wel of de ruimte tussen juicehole en airdisk-rand met de week krimpt. De wickproblemen kan ik dus op zich wel plaatsen, al doe ik mijn best de wick luchtig en kort te houden en niet aan te stampen zeg maar.

De Skyline dampt zó fijn qua smaak en throathit, maar hij lijkt zich tegen mij te hebben gekeerd. Heeft iemand nog goede tips?

Wat de tc betreft zou ik zeggen dat de weerstand te hoog is vastgezet. Even laten afkoelen na het primen is niet voldoende eigenlijk. Of dat de tcr voor dit materiaal niet goed  is ingegeven in de mod. Als er een tcr mode opzit, kan je proberen om zelf een tcr waarde in te geven en het zo te proberen. Die waardes zijn overal te vinden op het interwebz. Had met mn ipv 6 hetzelfde euvel en ik heb het zo opgelost. 

24 minutes ago, TheRich said:

Wat de tc betreft zou ik zeggen dat de weerstand te hoog is vastgezet. Even laten afkoelen na het primen is niet voldoende eigenlijk. Of dat de tcr voor dit materiaal niet goed  is ingegeven in de mod. Als er een tcr mode opzit, kan je proberen om zelf een tcr waarde in te geven en het zo te proberen. Die waardes zijn overal te vinden op het interwebz. Had met mn ipv 6 hetzelfde euvel en ik heb het zo opgelost. 

Bedankt voor je uitleg. Ik gebruik voor TC altijd Pico’s en ik geloof niet dat hier een TCR mode op zit. Ik zal voor de zekerheid nog even kijken zo!

Ik laat de coil echt een flinke poos afkoelen voor het locken, maar het loont wel de moeite om het nog wat langer te proberen.

Als het dit toch euvel is, klopt het dan dat de damp an sich helemaal niet (te) warm is tijdens zo’n verbrande smaak? Dat zou ik namelijk -misschien ten onrechte dus- vermoeden als de weerstand niet goed gelockt zou zijn en de temp onterecht te hoog oploopt zeg maar.

Ik hoop dat ik het goed uitleg, maar ik wil zoveel mogelijk uitsluiten waar het kan.

3 minutes ago, MissFog said:

Bedankt voor je uitleg. Ik gebruik voor TC altijd Pico’s en ik geloof niet dat hier een TCR mode op zit. Ik zal voor de zekerheid nog even kijken zo!

Ik laat de coil echt een flinke poos afkoelen voor het locken, maar het loont wel de moeite om het nog wat langer te proberen.

Als het dit toch euvel is, klopt het dan dat de damp an sich helemaal niet (te) warm is tijdens zo’n verbrande smaak? Dat zou ik namelijk -misschien ten onrechte dus- vermoeden als de weerstand niet goed gelockt zou zijn en de temp onterecht te hoog oploopt zeg maar.

Ik hoop dat ik het goed uitleg, maar ik wil zoveel mogelijk uitsluiten waar het kan.

De Pico heeft 3 TCR modi M1-M2-M3 allen handmatig in te stellen :ja

Tip: voor single coils in SS 316L  TCR 104-110 afhankelijk van je coil parameters :regels raadpleeg de handleiding

17 minutes ago, Dr.Smoke said:

De Pico heeft 3 TCR modi M1-M2-M3 allen handmatig in te stellen :ja

Tip: voor single coils in SS 316L  TCR 104-110 afhankelijk van je coil parameters :regels raadpleeg de handleiding

Oei dit gaat even boven mijn pet. Blijkbaar gebruik ik juist de TCR mode, haha. En blijkbaar moet ik toch voor een 27e keer de handleiding lezen :bloos

Ik lock de coil bijvoorbeeld onder de M1 in SS (of M2/M3 als ik een andere tank onder de M1 heb opgeslagen) en dan stel ik de temperatuur in graden in en het aantal watts wat ik denk nodig te hebben. Dat finetune ik een beetje tot ik de damp warm genoeg vind en de rampup time snel genoeg.

Bijvoorbeeld nu heb ik een ss316L coil die gelockt staat op 0.50 OHM, waarbij de M1 is ingesteld op 195 •C en het gebruikte wattage op 25W. 

Zowel de Ares op de Pico25 gebruik ik op dezelfde manier, evenals de Merlin Mini op de Eleaf 5000mah. Uiteraard met iets andere variabelen, maar dus altijd in die -blijkbaar, hehe- TCR mode.. Daar ervaar ik geen problemen.

Als ik het goed begrijp, heb ik dus de TCR mode aangezien voor TC mode - maar waarin je dan meerdere tanks kon opslaan qua gewenste instellingen.Maar enkel de ‘gewone’ in dit geval SS mode is dus TC, wat iets anders is dan TCR?

Sorry hoor jongens.. voel me heel dom nu. Vrouwen en handleidingen hè :roll

Edited by MissFog

Ik heb de handleiding en de stappen opnieuw doorgenomen, maar ik zie niet echt het verschil tussen de temperatuur instellen in TC modus (SS) en de ‘TCR-waarde instellen’ in M1.

Naar mijn mening kwam dit dus op hetzelfde neer en zo heb ik het ook steeds gebruikt.

Nu ik het opnieuw lees, snap ik nog steeds niet zo goed wat ik in M1/M2/M3 modus anders zou moeten instellen dan in de SS modus. Ook als ik in beide menu’s mijn coil lock en dezelfde temp en wattage instelling gebruik, heb ik dezelfde dampervaring toch?

Jullie posts impliceren voor mij dat ik in M1 iets kan ondervangen wat in SS misgaat, maar ik snaputnie.

in m1, m2 moet nog een tcr waarde van een materiaal ingegeven worden. In temperature ss staat die waarde al standaard ingegeven. Als je ss gebruikt, zet 'm dan daar op. Als je dan de weerstand vastzet, zou hij niet meer moeten/mogen verbranden.. Tip: bij de pico helpt het soms als je je atty even losdraait, totdat de weerstand op 0 staat, en dan weer vastdraait.. Als je weerstand in de tussentijd verandert is, pikt de pico dat niet direct op..

Om de TCR waarde te veranderen, zet je Pico uit, druk dan de powerknop en de upbutton tegelijk in totdat er M1 met een getal erachter verschijnt, die staat standaard op 120 ingesteld, terwijl hij ergens tussen de 104-110 zou moeten staan. Geen wonder dat je wick verbrandt! TCR staat veel te hoog. Wat dat in feite inhoudt is dat de mod denkt dat per eenheid weerstand de temperatuur een stuk lager is dan hij in werkelijkheid is en er power doorheen blijft knallen, terwijl hij eigenlijk allang op temp is.

Je kan natuurlijk even naar de coilmiddag komen, kunnen we je het allemaal laten zien.. :)

Edited by TheRich

8 minutes ago, TheRich said:

in m1, m2 moet nog een tcr waarde van een materiaal ingegeven worden. In temperature ss staat die waarde al standaard ingegeven. Als je ss gebruikt, zet 'm dan daar op. Als je dan de weerstand vastzet, zou hij niet meer moeten/mogen verbranden.. 

Nogmaals bedankt voor de uitleg en het geduld, sorry dat ik het nog steeds niet helemaal begrijp. Heel irritant, haha.

Want zowel in SS als in M1 stel ik de temperatuur zelf in, bijvoorbeeld op 200 graden, na het locken van de weerstand in dat betreffende menu. Is de TCR-waarde die steeds genoemd wordt iets anders dan ingestelde temperatuur? Want uit de handleiding begrijp ik dat je dit op dezelfde manier doet, en op mijn schermpje zie ik inderdaad in beide menu’s dan de graden in Celsius staan die ik heb ingevoerd. Naar mijn idee kan ik dus zowel in SS als in M1 geen anderen waarden invullen dan wattage en temperatuur..

Ik zal straks in ieder geval mijn heel goed afgekoelde coil locken in SS mode en dan maar daarin blijven dampen. Die Mmetjes moet ik dan maar even laten tot ik het begrijp -al lijkt jouw eerste post hierover in eerste instantie dus wel een oplossing te bevatten als je de TCR goed instelt.

Ik heb

Just now, MissFog said:

Nogmaals bedankt voor de uitleg en het geduld, sorry dat ik het nog steeds niet helemaal begrijp. Heel irritant, haha.

Want zowel in SS als in M1 stel ik de temperatuur zelf in, bijvoorbeeld op 200 graden, na het locken van de weerstand in dat betreffende menu. Is de TCR-waarde die steeds genoemd wordt iets anders dan ingestelde temperatuur? Want uit de handleiding begrijp ik dat je dit op dezelfde manier doet, en op mijn schermpje zie ik inderdaad in beide menu’s dan de graden in Celsius staan die ik heb ingevoerd. Naar mijn idee kan ik dus zowel in SS als in M1 geen anderen waarden invullen dan wattage en temperatuur..

Ik zal straks in ieder geval mijn heel goed afgekoelde coil locken in SS mode en dan maar daarin blijven dampen. Die Mmetjes moet ik dan maar even laten tot ik het begrijp -al lijkt jouw eerste post hierover in eerste instantie dus wel een oplossing te bevatten als je de TCR goed instelt.

TCR waarde en temperatuur zijn idd wat anders. Ik heb m'n post nog wat aangepast met info uit de handleiding hoe je de TCR waarde veranderd. Dat gaat niet via het reguliere menu. Lees dan nog s goed en probeer het nog eens.

En ik snap het wel, het zijn nogal abstracte begrippen. Als je maar begrijpt dat TC werkt omdat de weerstand kan veranderen. En dat als de weerstand verandert, je een verloop in bijvoorbeeld temperatuur kan berekenen. Daar heb je echter wel een vaste waarde voor nodig en dat is je TCR waarde. Oftewel: met hoeveel graden verandert de temperatuur per eenheid weerstand?

Haha najaaaaa! Hoe kan het in vredesnaam dat ik dit serieus nog nergens gelezen (of waarschijnlijk eerder niet geregistreerd natuurlijk) heb!? Wat een oen ben ik toch zeg, pffff had ik zo zorgvuldig 100x die handleiding gelezen. Ik wist serieus niet dat dit kon, had naar mijn idee alle knoppencombinaties al geprobeerd om te zien of er toch niet nog ergens iets verborgen zat wat ik had gemist. Maar dus niet met het apparaat uitgeschakeld!

@TheRich het principe van de TC en nu ook de TCR snapte ik wel -ook door jullie uitleg nog beter. Maar ik kon het niet plaatsen met mijn gebruik zeg maar, door het ‘verborgen’ menuutje dus vooral.

Wow, echt een halve identiteitscrisis hier. Kennelijk is het in sommige situaties en met mijn andere mods/tanks toevallig steeds goed gegaan. Ik snap nog steeds niet dat ik dit nu voor het eerst lees/besef/ontdek! Echt heel, heel erg bedankt, alle puzzelstukjes vallen nu op hun plaats.

Dit is voor mij echt een plottwist waar M. Night Shyamalan een puntje aan kan zuigen :lol

* Gaat zich in een hoekje heel hard zitten schamen *

2 hours ago, MissFog said:

Ik heb getracht in onze dampwiki eea begrijpelijk uit te leggen. Zie:

https://www.dampforum.nu/dampwiki/batterijdragers/tc-mods/tc-dampen-een-introductie-r123/

https://www.dampforum.nu/dampwiki/batterijdragers/tc-mods/temperature-control-tc-r115/

Aangezien je toch op een verkeerd spoor hebt gezeten betreft de werking van TC, vraag ik me af of je nog input hebt om de Wiki-artikelen nog begrijpelijker te maken.

(NB: eventuele input van anderen wordt natuurlijk ook op prijs gesteld).